Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1705582
Waarschijnlijk krijg ik ter (tijdelijke) opvang het hondje van mijn schoonmoeder. Dit is een malthezer leeuwtje van 13 en 1/2 jaar oud, maar met leverproblemen. Daarnaast ook nog wat gedragsproblemen, (veel blaffen en in huis plassen), maar ik denk dat als zij zich thuis voelt in mijn roedeltje, dat we daar wel een oplossing voor vinden  ;).
Ze krijgt nu speciale brokken als dieet. Ik heb wel gezocht naar een dieet voor honden met een leverprobleem, maar kom er niet zo goed uit.
Is het verstandig om haar op deze leeftijd nog op vers over te zetten? Ik heb geen idee hoe de gezondheid van het beestje is op dit moment, maar dat wordt voor me uitgezocht.
Maar stel nu dat zij verder goed gezond is, kan ik haar dan overzetten en zo ja, hoe en met wat? Waar moet ik op letten? Wat kan wel en wat kan niet? Het is overigens wat mij betreft niet noodzakelijk om haar van de brokken af te krijgen, maar als ik zo hoe mijn jongens smullen van hun verse vlees, denk ik dat ik dit dametje er ook een groot plezier mee kan doen.
Misschien als compromis een kippenekje tussendoor is ook een optie  :).

Ik hoor graag van jullie,
groet
Mirjam
Laatst gewijzigd door Quibus op ma 16 aug 2010, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#1705658
Hoelang is ze bij jou? Ik zou ze lekker op versvlees zetten en eventueel de eerste keren met een beetje warm water overgieten. De leeftijd speelt geen rol dus laat hem maar lekker genieten. Wellicht kan je je schoonmoeder overhalen om dit ook te geven. Voor de vertering is dit beter dan wat hij nu krijgt.
#1705764
Truus schreef: Hoelang is ze bij jou? Wellicht kan je je schoonmoeder overhalen om dit ook te geven.
Als het goed gaat samen met de andere honden, dan blijft ze tot zijn dood. Mijn schoonmoeder ligt in het ziekenhuis en komt waarschijnlijk niet meer thuis. Als ze wel beter wordt, zal ze niet meer in staat zijn om voor haar hondje te zorgen. Ik heb wat dat betreft wel de vrije hand. Ik maak me meer zorgen om die leveraandoening, in combinatie met een leven lang blikvoer en brokken en de rest  ???.
Wat kan ze dan wel eten en wat niet. Het is niet de bedoeling om haar door anders te voeren naar de hondenhemel te sturen. Ik geloof wel dat vers beter is dan de dieetbrokken die hij nu krijgt.
Laatst gewijzigd door Quibus op wo 11 aug 2010, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#1705811
Weet je wat voor leveraandoening het is? Als de lever erg slecht is kan het niet zo goed eiwitten verwerken en moet je oppassen met te veel vlees (eiwitten). Maar veel dierenartsen roepen bij elke afwijkende leverwaarde dat ze geen eiwitten kunnen verdragen, maar heel vaak kan dat best.
#1705821
Hitam schreef: Weet je wat voor leveraandoening het is? Als de lever erg slecht is kan het niet zo goed eiwitten verwerken en moet je oppassen met te veel vlees (eiwitten). Maar veel dierenartsen roepen bij elke afwijkende leverwaarde dat ze geen eiwitten kunnen verdragen, maar heel vaak kan dat best.
Nee, dat weet ik nog niet, maar zoals gezegd, ze wordt een deze dagen nog onderzocht door de eigen dierenarts om te kijken hoe het staat met de gezondheid. Ik zal vragen of ze dat voor mij willen navragen ( woon een beetje uit de buurt, dus kan niet mee)
Ik dacht al dat er iets was met eiwitten  :)
Fijn dat jullie met me meedenken, thanks daarvoor
Laatst gewijzigd door Quibus op wo 11 aug 2010, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#1705995
Quibus schreef: Dat had ik ook gelezen. Moet ik dan als totale hoeveelheid 2% van het lichaamsgewicht aanhouden? En is het verstandig om hem langzaam over te zetten?
Ja, ik zou 2% van het lichaamsgewicht aanhouden. En ja, ik zou hem ook langzaam overzetten. Dat lijkt me veiliger gezien de kwaal en de leeftijd.
#1710955
Ik heb onze hond van inmiddels 16 (toen 14) ook overgezet op vers. Zij heeft geen leveraandoening, maar wel allerlei andere kwaaltjes. Ik heb het langzaam gedaan, ook met het oog op haar leeftijd. Rustig opbouwen en goed kijken hoe hij reageert. Ik vind het geweldig en Pukkie is er wel van opgeknapt. Haar vacht en huid zijn veel beter, en ze stinkt niet meer uit haar bekje.
#1720938
Inmiddels is de dame vanaf afgelopen donderdag in onze roedel en dat kost haar wel moeite hoor! Het is een klein koninginnetje, vreselijk verwend nestje, haha. Ze zou wel even laten weten wie ze was en zat de tweede avond dus al boven op Cosmo te rijden ( geen gezicht, zo'n kleine Maltheser, stram, die probeert op de kop een behoorlijke schapendoes te klimmen) Cos heeft er maar een spelletje van gemaakt en ik geloof dat ze samen wel tot een overeenkomst zijn gekomen. ;D Quibus is een ander verhaal. Die heeft niet zo op met haar dominante gedrag en heeft dat ook duidelijk gemaakt, door naar haar uit te vallen. Daar was ze behoorlijk van onder de indruk en is toen in de kast in de bijkeuken gekropen. Mijn vriend heeft haar na een half uur maar opgehaald (leek me niet verstandig dat ik dat deed, omdat Quibs toch onzeker naar mij toe was na zijn uitval) en weer in de kamer gezet. Ook hier heb ik het idee van een gedoogbeleid en wapenstilstand, Lady loopt om Quibus heen en als ze te dicht bij komt dan gromt hij even. Wat ik dan wel weer opvallend vind, is dat Quibus even komt snuffen als ze in haar mandje ligt te slapen.
Ik ga er vanuit dat de verhoudingen in de loop van de tijd wel zullen verbeteren.
Commando's kent ze niet en naar haar naam wil ze ook niet luisteren, dus we krijgen nog wat  ;D

Wat eten betreft, pffff, wat een miep  :o. Ik heb een zak brokken meegekregen en 2 kuipjes Cesar, want ja, die brokken zijn niet zo lekker. De Cesar heb ik maar weggegooid. Vanavond gaan we een beetje kippenvlees van Runner proberen, kijken of madame dat wel lekker vindt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door