Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
#1705245
Ziggy ving vanmorgen een rat :-X Een Woelrat...maar Ziggy is helemaal niet handig en dus had ze de rat niet goed gepakt.
Rat hing dus in haar lip, rat kreeg vliegles, kwam in de sloot neer....en zwom weg.

Ziggy heel d'r bek onder het bloed, van haar zelf. Heb het laten bloeden en ze heeft het zelf elke keer schoon gelikt.
Thuis heb ik het nog gedept met Calenula wondspray.

En nu? Moet ik ergens rekening meer houden? Google gaf niet echt een antwoord, behalve dan ontsmetten...
Gelijk nog een andere vraag; Wat hebben jullie in huis om wondjes mee te ontsmetten?
Door Nynke
#1705251
ik heb Betadinezalf in huis en alcohol 70%  :) :)

Als het wondje goed uitgebloed is en je hebt het ontsmet, lijkt me dat op zich wel genoeg  maar ik zou wel elke dag even kijken hoe het eruit ziet 
Door zurca
#1705252
Het is al netjes dicht, door al het bloed leek het alsof ze aangevallen was door een krokodil ::)
Het is maar een klein wondje en ziet er nu gewoon netjes uit...

Ik heb het expres laten bloeden, kan het vuil eruit...

Betadinezalf heb ik ook, maar leek me voor dit niks..ze likt het er zo af.
Alcohol is wel een goede om in huis te hebben!
Door evds
#1705313
ik zou je DA even bellen, een rattenbeet lijkt me toch wel vervelend ivm evt. infecties maar ook ziektes, weet niet hoor maar het zijn wel overdragers van weil e.d.  :-\
Door zurca
#1705325
Ja alcohol op een wondje is niet fijn...maar je moet het toch ontsmetten en dan kom je denk ik toch bij zoiets uit :-\

Ik zat ook aan Weil te denken, ze zijn niet geent....maar we wandelen dagelijsk door de polders en ze zouden dan op die manier ook met Weil in aanraking komen. Zou een beet van een rat verhoogde risico geven?
Door Ons Elftal
#1705353
evds schreef: ik zou je DA even bellen, een rattenbeet lijkt me toch wel vervelend ivm evt. infecties maar ook ziektes, weet niet hoor maar het zijn wel overdragers van weil e.d.  :-\
Dat is ook mijn idee. Better safe than sorry!
Door Decibels
#1705373
zurca schreef: Ja alcohol op een wondje is niet fijn...maar je moet het toch ontsmetten en dan kom je denk ik toch bij zoiets uit :-\

Ik zat ook aan Weil te denken, ze zijn niet geent....maar we wandelen dagelijsk door de polders en ze zouden dan op die manier ook met Weil in aanraking komen. Zou een beet van een rat verhoogde risico geven?
ja...weil en één of andere strepto-nogwat die ratten bij zich dragen. Ratten zijn natuurlijk gewoon smerige beesten.
Door zurca
#1705388
Als ik de da bel dan weet ik het antwoord al...eerst een preek over het waarom ze niet geent zijn en dan kan ik komen voor een abkuur...
Zou dat dan verstandig zijn? Gewoon maar een kuur ab geven?
Door Sella
#1705417
Ik denk dat het dan wel een specifieke ab zou moeten zijn.
Ik dacht dat de beesies van ratten wat taaier waren.
Maar vroeguh, toen we nog buiten woonden en je honden niet ente omdat we alleen een veearts hadden, hebben onze honden nooit iets overgehouden van een ratten aanvaring.
Maar we gebruikten wel allerlei natuurlijke dingen om de weerstand goed te houden.

Ik hoop dat het allemaal met een gekwest ego en verders met een sisser afloopt.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1705420
zurca schreef: Ja alcohol op een wondje is niet fijn...maar je moet het toch ontsmetten en dan kom je denk ik toch bij zoiets uit :-\
waarom?
waterstof verdunt en betadine zijn prima ontsmetters...
Door Lizzy
#1705421
Ik heb je vraag even naar medisch verhuisd.

Overigens ben ik van mening dat ratten helemaal geen smerige beesten zijn. Het zijn vreselijke mooie en vooral sociale dieren met een zeer ingewikkeld en boeiend karakter. Maar goed, da's een ander verhaal.

Was het nou een rat of een woelrat? Dat maakt nogal verschil. Een woelrat is een ander dier dan de bruine rat die o.a. de ziekte van Weil verspreid:

De woelrat of waterrat (Arvicola amphibius of ook wel A. terrestris) is een knaagdier uit de familie van woelmuizen. Hij leeft voornamelijk in de buurt van water, en is een goede zwemmer en duiker. In Frankrijk en het Iberisch Schiereiland leeft de verwante West-Europese woelrat (Arvicola sapidus). De bergwoelrat (Arvicola scherman) werd vroeger als een bijzondere, op het land levende vorm van A. amphibius gezien, terwijl A. amphibius zelf meer in het water leeft. Deze soort komt voor van Noord-Spanje tot Zuid-Nederland en Midden-Roemenië.

Bruine rat:. De bruine rat (Rattus norvegicus) is een zoogdier, behorende tot de orde van de knaagdieren. De soort is ook wel bekend onder de namen Noorse rat, rioolrat, waterrat, stadsrat, of kortweg rat met variëteiten laboratoriumrat en tamme rat. Met de naam "waterrat" wordt vaker de woelrat  bedoeld. De bruine rat is één van de succesvolste zoogdieren ter wereld en komt tegenwoordig over bijna de gehele wereld voor tot in de binnenlanden van Afrika. Zijn oorspronkelijke verspreidingsgebied was waarschijnlijk een deel van Noord-China. De bruine rat is de typesoort van het geslacht rattus. Zijn nauwste verwanten zijn de Aziatische soorten Rattus pyctoris en Rattus nitidus.

Welke zoönosen kunnen door een rattenbeet worden overgebracht en wat zijn de belangrijkste
symptomen daarvan?


De behandelde zoönosen vormen slechts een greep uit de zoönosen die door ratten kunnen worden
overgebracht.
- Rat bite fever
- Leptospirose
- Koepokkenvirus infectie
- Pasteurellose

Ratbite fever, rattenbeetziekte (RBZ)
Wordt veroorzaakt door Streptobacillus moniliformis of, vooral in Azië, door Spirillum minus. De
belangrijkste transmissieroute is die van een rattenbeet. Overdracht kan ook plaats vinden door een
beet van predatoren van ratten, zoals honden, katten, wezels en fretten. Naar schatting 10% van alle
rattenbeten resulteert in RBZ. Na een incubatieperiode van minder dan 10 dagen presenteert RBZ
zich als een griepachtig syndroom met koorts, rillingen, hoofdpijn, braken artralgie en myalgie. Twee
tot vier dagen na het begin van de koorts komt een maculo-papulair exantheem van de ledematen,
soms ook pustuleus, tot ontwikkeling. Ingestie van met rattenexcreta verontreinigd voedsel kan leiden
tot een gastro-intestinale manifestatie (Haverhill fever) die gekenmerkt wordt door faryngitis en braken.
Koorts kan terug keren en, net als artritis, lang blijven bestaan. RBZ is een zeldzame zoönose, de
incidentie is niet bekend.

Leptospirose,
Wordt veroorzaakt door een van de serovars van de pathogene Leptospira interrogans. Serovars
verschillen in hun ziekmakend vermogen en zijn geadapteerd aan bepaalde gastheer soorten. De
bruine rat is gastheer van Leptospira Icterohaemorrhagiae die een ernstige vorm van leptospirose, de
ziekte van Weil, kan veroorzaken. Geïnfecteerde dieren scheiden de bacterie uit met de urine.
Mensen raken gewoonlijk besmet door contact met rattenurine, het zij door direct contact met dieren,
ook door beten, of via het met rattenurine verontreinigd milieu. De incubatieperiode is gemiddeld 7 tot
12 dagen. De ziekteverschijnselen lopen zeer uiteen en zijn niet specifiek voor leptospirose.
Symptomen zijn onder andere plotseling opzettende (doorgaans hevige) hoofdpijn, koorts, spier- en
gewrichtspijnen, overgevoeligheid voor licht, misselijkheid en braken. Bij 10% van de gevallen kan de
infectie een ernstig beloop nemen (ziekte van Weil) met hemorrhagische diathese,
leverfunctiestoornissen eventueel gepaard met icterus, nierproblemen die kunnen leiden tot olig- of
anurie en meningitis. De ziekte van Weil kan, indien niet tijdig behandeld, in 20% van de gevallen
fataal aflopen. In Nederland worden jaarlijks gemiddeld 30 gevallen van ernstige leptospirose
geregistreerd die in 5% van de gevallen fataal afloopt.

Koepokkenvirus (cowpoxvirus, CPXV) infectie
CPXV is lid van het genus orthpoxvirus en nauw verwant aan vaccinia, variola en monkeypoxvirus.
Het reservoir van CPXV zijn knaagdieren. Mensen, runderen en katten worden incidenteel besmet.
Katten en andere dieren kunnen als vector voor menselijke infecties fungeren. CPXV is niet zeer
besmettelijk voor de mens. Overdracht naar de mens vindt via de beschadigde huid plaats. De infectie
resulteert in huidlesies aan vingers, handen en het gezicht die achtereenvolgend een maculair,
papulair, vesiculair, pustulair, ulcereus en eschar stadium doorlopen. Bij immunogecompromitteerde
personen kan de infectie generaliseren en fataal aflopen.

Pasteurellose
Is het gevolg van een infectie met Pasteurella multocida. Het principiële reservoir van P. multocida zijn
dieren. Pasteurellose kan ook door ratten worden overgebracht maar getalsmatig zijn beten van katten
gevolgd door die van honden het belangrijkst. Tot 90% van alle infecties na een kattenbeet en tot 50%
van alle infecties na een hondenbeet kunnen door P. multocida worden veroorzaakt. Het risico op een
Pasteurella infectie na een kattenbeet wordt tot 10 keer hoger geschat dan na een hondenbeet. P.
multocida kan binnen enkele uren na een beet leiden tot een rapide voortschrijdende infectie die wordt
gekenmerkt door erytheem, pijn en zwelling (cellulitis) en purulente uitvloeiing. Zonder tijdige
interventie zijn ernstige complicaties mogelijk, zoals tenosynovitis, septische arthritis en osteomyelitis.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door