Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1703163
Hoi, ja hoor, heb ik een oppashond en krijgt ze hier een baarmoederonsteking, ik had nog zo met haar afgesproken dat ze niet ziek zou worden hier. Het gaat om Benner Senner, Tess, die hier als pup was omdat ze EPI heeft, ze eet carnibest pancreas en doet het op zich prima, net gewogen bij de dierenarts en ze weeg inmiddels 36 kilogrammen, dat is prima, maar nu dronk ze veel en plasten ook af en toe in huis (vanwegen de veel drinken denk ik) ik heb een paar keer tissue test gedaan en het leek schoon, en toch had ik zo'n gevoel, vanmorgen even flink in de zonlicht naar haar pruim gekeken en ja hoor, een druppeltje pus, dus afspraak gehad, urine nagekeken, en betast en bevoeld ze heeft inderdaad een baarmoeder ontsteking, maar het is nog aan de begin, dus, 10 dagen clavubactin, daarmee red ze het als het goed is tot de eigenaar weer thuis is, mits het niet verergerd natuurlijk, ik zal het zeker goed in de gaten houden.
Nu de vraag... tja, ben een beetje lang van stof, kan ik haar alsnog frambozenblad thee geven of is het nu niet meer zinvol??
#1703240
Ja, kan zeker. In veel gevallen heeft je da wel gelijk hoor. Een flinke kuur Ab drukt in dit stadium de infectie nog wel, zeker als je het hebt over "een drupje pus". Eventueel kun je ook nog Utero-vetsem geven en echinaforce om de weerstand op te krikken.
#1703371
Angelique schreef: Ja, kan zeker. In veel gevallen heeft je da wel gelijk hoor. Een flinke kuur Ab drukt in dit stadium de infectie nog wel, zeker als je het hebt over "een drupje pus". Eventueel kun je ook nog Utero-vetsem geven en echinaforce om de weerstand op te krikken.
nou, de da wilden liever meteen opereren, maar omdat het mijn hond niet is en het nog niet zo ver gevorderd is wilden ik liever een ab kuur, dan kan de eigenaar het liever zelf oplossen bij haar eigen dierenarts, ik heb nog utero in huis, ga ik ook doen, thanks
#1704123
jalukrifa schreef: Heb je het de eigenaars laten weten? Dit zou voor mij een reden zijn om nar huis te komen...........
Inderdaad.

Overigens dacht mijn dierenarts bij het voelen ook dat de baarmoederontsteking bij yindra nog in het beginstadium was, maar tijdens de operatie bleek toch dat we niet veel later hadden moeten zijn...

Ik zou dus met de eigenaar overleggen of ze niet direct geopereerd kan worden of in ieder geval in overleg een echo laten maken..
#1704149
Ja, da's wel leuk, hond gelijk opereren maar dan zit je wel met een operatiepatient in de opvang waar je niet op gerekend had. Je kunt er nou eenmaal niet de hele dag naast gaan zitten als je ook nog andere oppashonden plus een uitlaatdienst hebt. Dus dan zou de eigenaar idd per kerende post terug moeten komen en de nazorg op zich nemen.
#1704172
Mevroi Kruim schreef: Ja, da's wel leuk, hond gelijk opereren maar dan zit je wel met een operatiepatient in de opvang waar je niet op gerekend had. Je kunt er nou eenmaal niet de hele dag naast gaan zitten als je ook nog andere oppashonden plus een uitlaatdienst hebt. Dus dan zou de eigenaar idd per kerende post terug moeten komen en de nazorg op zich nemen.
Ik weet niet of dit een reactie op mij is, maar ik ga er uiteraard vanuit dat de eigenaar dan naar huis komt  ;) Als opvang is het inderdaad niet te doen.
#1704205
Ik heb weleens wat gehoord over het geven van dat middel dat gebruikt wordt bij ongewenste dekkingen.
(dat geeft soort van abortus). Ik meende te herinneren dat door het geven van dat middel de baarmoeder sneller de troep eruit gooit en ook "open" blijft. Want het gevaar is dat als de baarmoeder dicht gaat zitten de boel onder spanning komt en kan knappen, daarom wil je ook dat ze blijven vloeien.
Het is off-label, maar ik zou het bij mn eigen honden denk ik wel proberen als je niet wilt opereren. Maar misschien de moeite waard om het even verder uit te zoeken. Wel in combi met AB hoor !
#1704216
conleeuw schreef: nou, de da wilden liever meteen opereren, maar omdat het mijn hond niet is en het nog niet zo ver gevorderd is wilden ik liever een ab kuur, dan kan de eigenaar het liever zelf oplossen bij haar eigen dierenarts, ik heb nog utero in huis, ga ik ook doen, thanks
Dat zegt helaas ook niet alles. Als het echt spoededespoed was geweest had die je niet naar huis laten gaan met een ab-kuur.
#1704333
Angelique schreef: Dat zegt helaas ook niet alles. Als het echt spoededespoed was geweest had die je niet naar huis laten gaan met een ab-kuur.
nee inderdaad, de baarmoeder is zeker niet sterk vergroot, de druppeltjes pus duiden er op dat het niet gesloten is, de soortelijke gewicht van haar urine si niet super veranderd, dus ze drinkt wel meer, maar nou ook geen emmers vol, ze heeft geen koorts en is verder vrolijk en fit,  ik heb de dierenarts gevraagd of het onverantwoord zou zijn om eerst met ab te proberen, gezien hoe snel ik er bij was, (ze noemen mij niet voor niets de neus) en het feit dat ik zelf iedere dag temp en dat ik toch heel goed kan zien of ze ziek is of niet vondt zij ab niet onverantwoord, met de verstandhouding dat als er ook maar iets veranderd dat ik op de stoep sta. Hoewel ze aangaf dat ze toch liever bij baarmoeder ontstekingen meteen de boel er uit sloop, maar wel kon begrijpen dat ik liever wilden wachten tot de eigenaar terug is.
Ik heb uiteraard de eigenaren breedvoerig ingelicht  en laten meebeslissen ;) Geloof mij maar, als Tess ook maar een klein beetje ziekjes zou worden sta ik met haar op de stoep voor een spoed ok, ik heb zelf zat tijd en energie en zorg in haar geinvesteerd, ze zal niets overkomen "on my watch"
Haar temp blijft normaal en ze is goed in haar hum, dus wij wachten en voeren ab ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door