Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1703606
ok, ik heb een nieuwe dierenarts. en sam is grondig onder de loep genomen, hij heeft dus artrose van zijn rechter elleboog gewricht.

zij heeft hem gezet op 3x rimadyl per dag, voor twee weken. het was of ik een andere hond had! happy, uitbundig! speels, bewegelijk. het is me nu pas duidelijk hoeveel de pijn hem dwars heeft gezeten. bij de vorige da mocht ik proberen met 1 rimadyl per dag en dat had geen enkel effect. nou, drie wel hoor.

afgelopen week ben ik gestopt met de pijnstilling en je ziet hem bij de dag teruggaan. stram en stroef, minder energie, tja.

en wat nu. ik kan doorgaan met de rimadyl en kijken of ik de perfecte dosering kan vinden, maar oh die bijwerkingen!
ik ben al begonnen met glucosamine. volgens de da kan het een maandje of twee duren voor je daar effect van zie.
ik heb ook salisprin gekocht. ik neem aan dat een dosering voor (rond de 30 kg zware, overgewicht maar op een dieet) sam zal zijn één capsule in de ochtend en één capsule 's-avonds. wat is hierover jullie mening?

is het wel zo verstandig om pijnstilling te gaan geven? gaat de gewricht dan niet helemaal naar de knoppen?
sam is met 7 jaar eigenlijk nog in de bloei van zijn leven. ik wil graag dat hij het volop geniet, en niet dat hij steeds met het hoofd naar beneden voortsjokt.
dan lijkt pijnstilling toch het weg om te gaan. moet dat permanent, of een weekje pijnstiller, weekje niets?

ik ben in't bijzonder geinteresseerd in adviezen van barfers met artrose ervaring, hoe zij het hebben opgelost!
#1703754
anja247 schreef: ok, ik heb een nieuwe dierenarts. en sam is grondig onder de loep genomen, hij heeft dus artrose van zijn rechter elleboog gewricht.

zij heeft hem gezet op 3x rimadyl per dag, voor twee weken. het was of ik een andere hond had! happy, uitbundig! speels, bewegelijk. het is me nu pas duidelijk hoeveel de pijn hem dwars heeft gezeten. bij de vorige da mocht ik proberen met 1 rimadyl per dag en dat had geen enkel effect. nou, drie wel hoor.

afgelopen week ben ik gestopt met de pijnstilling en je ziet hem bij de dag teruggaan. stram en stroef, minder energie, tja.

en wat nu. ik kan doorgaan met de rimadyl en kijken of ik de perfecte dosering kan vinden, maar oh die bijwerkingen!
ik ben al begonnen met glucosamine. volgens de da kan het een maandje of twee duren voor je daar effect van zie.
ik heb ook salisprin gekocht. ik neem aan dat een dosering voor (rond de 30 kg zware, overgewicht maar op een dieet) sam zal zijn één capsule in de ochtend en één capsule 's-avonds. wat is hierover jullie mening?

is het wel zo verstandig om pijnstilling te gaan geven? gaat de gewricht dan niet helemaal naar de knoppen?
sam is met 7 jaar eigenlijk nog in de bloei van zijn leven. ik wil graag dat hij het volop geniet, en niet dat hij steeds met het hoofd naar beneden voortsjokt.
dan lijkt pijnstilling toch het weg om te gaan. moet dat permanent, of een weekje pijnstiller, weekje niets?

ik ben in't bijzonder geinteresseerd in adviezen van barfers met artrose ervaring, hoe zij het hebben opgelost!
Ik vind Rimadyl geen eerste keus pijnstiller. Ik zou eerder voor de Previcox gaan. Of Metacam. Maar ja, liever natuurlijk geen pijnstilling in de vorm van NSAID :-\. Overigens kun je het beter langere tijd wel geven, in de goede dosering. Om een bepaalde 'spiegel' op te bouwen. Dorothea (dierenarts) weet daar meer van, misschien dat zij dit topic nog ziet.

Je zou Corta RX kunnen proberen. Een glucosamine preparaat uit de USA. Ik heb er echt top-ervaring mee en ik heb het geven van dagelijks NSAID bij mijn hond daar een jaar of wat mee kunnen rekken. Het werkt overigens super snel. Tenminste, als het voor jouw hond werkt. Hier zag ik in 2 dagen al een mega verschil.
#1704003
Er was toch ook nog een ander middel waar één van onze leden erg ethousiast over was...weert alleen niet meer wat het was :-[

Voor Nox gebruik ik trocoxil als ontstekingsremmer, dat gaat erg goed bij haar.
Verder heb ik de cortaRX geprobeerd, maar ga toch weer terug op de gluco/condrio die ik via de d.a. heb. Bij haar werkt die beter.

Dus kwestie van uitproberen zou ik zeggen :)
#1704111
3 rimadyl per dag? Hoeveel weegt jouw hond en hoeveel mg geef je?
Ik vind het onzin om te zeggen dat het een aantal weken duurt voordat glucosamine werkt, een goed preparaat werkt binnen een week. Helaas zijn de meeste preparaten niet goed. Ik geef Sita nu synoquin en binnen enkele dagen zag ik verbetering. Ook bij die speciale br*kken met glucoasmine zie je al snel resultaat, dus het duurt zeker geen weken. Verder zou je nog een goed visoliepreparaat zoals bv Doils kunnen geven.
#1704143
Asani is 3 jaar en heeft ernstige artrose door OCD in zijn knieen.
Hij is geopereerd toen hij 15 maanden was.
Sinds een jaar staat hij op pijnstillers omdat het manneke anders teveel pijn heeft om een leuk hondeleven te hebben.
Eerst kreeg hij previcox en nu sinds 4 maanden trocoxil.
Ik denk dat de bijwerkingen meevallen.
Ik geef liever mijn hond pijnstillers zodat het leven wat hij heeft goed is.

Groetjes Rian
#1704175
Frank staat inmiddels al 1.5 jaar op pijnstilling. Eerst de metacam en nu op carprodyl, die laatste is hetzelfde als rimadyl, alleen een ander merk. De enige bijwerking die hij heeft is dat hij geen brokken meer kan verdragen, nou ja of dat nou een erge bijwerking is........
nu barft hij dus en niks te bijwerkingen.
Hij krijgt er ook prednison bij in een zeer lage dosering, daar heeft hij wel bijwerkingen van. Dat hij alles wegsnaait en altijd honger heeft. Daar kunnen we allebei wel mee leven geloof ik.

groetjes van Hanna.
#1704342
persoonlijk zou ik Sam voor een langere tijd pijnstilling geven zodat hij goed in de benen is en kan bewegen om zijn extra gewicht af te schudden, pas dan kan je proberen om te minderen of zonder om te kijken hoe hij het dan doet, hij moet natuurlijk op een "slechte" been veel meer gewicht meesleuren, dat moet ook ongemak veroorzaken (en ik zou het kunnen weten uit ervaring) dus, eers pijnstilling, goed bewegen, afvallen, dan de balans opmaken, welke middel jij ga inzetten hangt er maar net van af hoe goed het werkt en of hij er last van heb, maar ik heb heelwat goede verhalen gelezen over glucosamine, en ook verhalen dat het gewoon voor sommige honden niets blijkt op te leveren. Proberen waard denk ik ;)
#1704351
ok duidelijk. rimadyl dus geen eerste keus hier. ik ga dit printen en dan langs bij de dierenarts om te praten over de andere middelen die hier worden genoemd.

hij krijgt nu glucosamine-chondroitine-msm van de hema, 1 tab = 300mg glucosaminesulfaat ~ 235mg glucosamine, chondroitinesulfaat 100mg en msm 500mg. sam krijgt één tablet per dag. ik merk nou niet echt dat het werkt maar kan niet zeggen dat het NIET werkt want ik ben begonnen samen met de rimadyl.

de dosering van rimadyl is 50mg per tablet.


mijn instinct is ook lange termijn pijnstilling toe te passen - de kwaliteit van zijn leven staat bovenaan op mijn lijstje.
#1704357
oh, ECHT wel! goed bewegen zou hierbij wel veel helpen. hij moet echt afvallen!
conleeuw schreef: persoonlijk zou ik Sam voor een langere tijd pijnstilling geven zodat hij goed in de benen is en kan bewegen om zijn extra gewicht af te schudden,
hij krijgt nu 3/4 groente en 1/4 smuldier per dag waarvan smuldier maar 100 - 200 gram. alleen over het weekeind krijgt hij zo'n 200-300 gram kipstukjes -  hij valt hiermee wel -langzaam- af, hoewel zijn ogen groen worden, arme stakker  ;D

ik vermoed dat twee maanden bootcamp connie plus pijnstillers een wonderlijk resultaat zal hebben  :D
#1704489
anja247 schreef: oh, ECHT wel! goed bewegen zou hierbij wel veel helpen. hij moet echt afvallen!hij krijgt nu 3/4 groente en 1/4 smuldier per dag waarvan smuldier maar 100 - 200 gram. alleen over het weekeind krijgt hij zo'n 200-300 gram kipstukjes -  hij valt hiermee wel -langzaam- af, hoewel zijn ogen groen worden, arme stakker  ;D

ik vermoed dat twee maanden bootcamp connie plus pijnstillers een wonderlijk resultaat zal hebben  :D
wat weegt sam nu dan?

Ach, hoef ik niet te weten, dag 1 gaat hij hier bij mijn dierenarts op de weegschaal en iedere week daarop..... en lopen zal hij zeker weten genoeg doen hier ;)
#1704497
Is het een idee om ook eens met hem naar een fysiotherapeut/osteopaat/chiropractor te gaan? Last hebben van 1 poot betekent dat de rest van het lijf op een onnatuurlijke manier beweegt wat weer nieuwe klachten kan veroorzaken. Soms pas jaren later. Wellicht kan zo'n peut dat helpen voorkomen.
#1704657
veuls te hoog, dus. maar het was alleen voor twee weken, om te zien of het effect heeft.
ik ga deze week met haar praten om te kijken hoe nu en met welke middelen.
*Dorothea* schreef: dan krijgt jouw hond een hoeveelheid pijnstillers voor een hond van 37,5 kg, op zo'n hoge dosering kun je wachten op een maagzweer.
fysio idd ook een idee
#1704659
Fokke-Sido schreef: Is het een idee om ook eens met hem naar een fysiotherapeut/osteopaat/chiropractor te gaan? Last hebben van 1 poot betekent dat de rest van het lijf op een onnatuurlijke manier beweegt wat weer nieuwe klachten kan veroorzaken. Soms pas jaren later. Wellicht kan zo'n peut dat helpen voorkomen.
Hier goede ervaringen met een osteopaath!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door