Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1702232
Luna heeft vorige week een kleine ingreep gehad, een bult aan haar poot is verwijderd (talgklierbult, zoals het ernaar uit ziet). Hij zat aan de buitenkant van een achterpoot, vlak naast het grote voetkussen.
Helaas is het na een paar dagen toch wat gaan ontsteken en doet het flink pijn (ze ligt eigenlijk hele dag op 1 plekje, en als ze zich verplaatst belast ze de poot zo weinig mogelijk).  :'(

Ze heeft nu pijnstilling gekregen (Rymadil) en sinds vanmorgen antibiotica (Cefaral).
Heeft iemand tips over hoe ik haar bij deze 'troep' in haar lichaam (ben erg blij dat het er is hoor, daar niet van) enige ontgiftende ondersteuning kan geven?
Vorig jaar was ik bezig met kuurtje Drainage Compositum en toen ontdekte ik de bult (!). Het zal ongetwijfeld toeval zijn geweest, maar ik ben geneigd dat nu eigenlijk niet te willen gebruiken.  :-\
Laatst gewijzigd door Marjet op di 03 aug 2010, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#1702305
Ik heb voor Alba een pro-biotica, Vitotaal, waar ik tevreden over ben. Ik geef het als haar ontlasting niet goed (genoeg) is, ze heeft net een diaree-virusje gehad dus nu krijgt ze weer een kuurtje van een week of 2. Ik heb het gekocht toen ze een AB-kuurtje kreeg, omdat het hier ook aangeraden werd en ik zag het resultaat.
#1702568
Wij zijn begonnen met de pro-biotica tegelijk met de ab-kuur, op aanraden van diverse mensen hier. Ik kan niet zeggen of het ook zo was geweest zonder probiotica maar ik vond dat Alba's ontlasting heel erg snel weer mooi werd, ook tijdens de ab-kuur al. Ze kreeg de ab omdat haar darmen echt volledig van de wap waren, ze was heel nat&koud geworden :-[ dus de ontlasting was al niet best.  Als de ontlasting dan toch zo snel weer mooi vast wordt, denk ik dat de probiotica ook geholpen heeft.

En baat het niet, dan schaadt het niet dus ik zou het proberen!

Hopelijk knapt Luna snel op!
#1703099
Oh wat is dit balen zeg. Kom net thuis na half uurtje weggeweest te zijn. Heeft onze witte dame haar verband er af EN een paar hechtingen eruit geknabbeld, wond dus weer open.
Er zat een sok omheen, die had ze gewoon opengescheurd! Vanavond wordt het opnieuw gehecht, maar wat kan ik nou doen om te zorgen dat ze het niet weer openhaalt?
Met een kap kan dat lenige ding er gewoon nog vrolijk bij. Zit nu te denken aan dan misschien maar een muilkorf  :o :-[ :'( ?
Tips iemand?
#1703681
Marjet schreef: Oh wat is dit balen zeg. Kom net thuis na half uurtje weggeweest te zijn. Heeft onze witte dame haar verband er af EN een paar hechtingen eruit geknabbeld, wond dus weer open.
Er zat een sok omheen, die had ze gewoon opengescheurd! Vanavond wordt het opnieuw gehecht, maar wat kan ik nou doen om te zorgen dat ze het niet weer openhaalt?
Met een kap kan dat lenige ding er gewoon nog vrolijk bij. Zit nu te denken aan dan misschien maar een muilkorf  :o :-[ :'( ?
Tips iemand?
Hier heb ik helaas zeer ruime ervaring mee  >:(

Wat bij Sofi uiteindelijk werkte was een enorm grote kap. Normaal voor haar zou zijn een kap van 30 cm, ze duwde echter die kap strak in haar nek en zette hem op haar gehechte teen en dan kon ze er zo toch net wel bij.
Toen zijn we overgegaan op een kap van 40 cm, zo'n hard ding van de DA. Die is dan te wijd in de nek, dus dichtgemaakt met een heleboel duct tape en dat moet wel dusdanig dat de halsband er nog doorheen kon.

Het was echt een drama, maar het ging wel en zo heeft ze 2 weken rond gelopen.

Ieder verband of ander gedoe werkt niet. Als een hond slim en sterk is, dan krijgen ze alles er altijd van af.
#1703695
Borke schreef: Hier heb ik helaas zeer ruime ervaring mee  >:(

Wat bij Sofi uiteindelijk werkte was een enorm grote kap. Normaal voor haar zou zijn een kap van 30 cm, ze duwde echter die kap strak in haar nek en zette hem op haar gehechte teen en dan kon ze er zo toch net wel bij.
Toen zijn we overgegaan op een kap van 40 cm, zo'n hard ding van de DA. Die is dan te wijd in de nek, dus dichtgemaakt met een heleboel duct tape en dat moet wel dusdanig dat de halsband er nog doorheen kon.

Het was echt een drama, maar het ging wel en zo heeft ze 2 weken rond gelopen.

Ieder verband of ander gedoe werkt niet. Als een hond slim en sterk is, dan krijgen ze alles er altijd van af.
Ik sta nu dus net op het punt om inderdaad een kap van 40 cm te gaan halen. Was al bang dat dan de halswijdte te groot zou kunnen zijn, maar duct tape is een goed idee, goeie tip!
Ik dacht eerst dat ze een kap vreselijk zou vinden, maar dat gaat nogal. Bij het omdoen duikt ze er in ieder geval doorheen naar dat lekkertje dat ik ervoor houdt  ;).

En als ik thuis ben doe ik de kap af, dan helpt een strenge blik al om haar te laten stoppen met likken.
Dat ik een slimme en sterke hond heb is meestal leuk, maar nu zou ik liever even een onnozel slap beessie hebben  :biggrin2:
#1704412
Heb ik ook ervaring mee. Onze nieuwste aanwinst (sinds 28-05) Yorkshire terrier van 2 jaar had ook zoiets. Hij was net 'geholpen', maar is te snel vanuit Spanje naar NL moeten komen omdat hij bijna werd opgevreten in de Refugio. De wond is gaan ontsteken en door de jeuk en pijn had hij de hechtingen eruit gebeten. Zo kregen we hem in de opvang (dat was de opzet, hebben hem gehouden uiteindelijk) met een ontsteking, open wondje en koorts. Naar de DA. Toen hebben we zalf gekregen om de wond mee te ontsmetten en anti-biotica, prik tegen de koorts etc. En een kap. Ze hadden er geen in zijn maat (allemaal te groot), dus uiteindelijk de kleinste genomen. Die had een soort lussen bij het halsgedeelte. Daar hebben we de halsband doorheen gevlochten en kon hij de kap niet opkrijgen. Nu moet ik toegeven dat wij de 'luxe' hebben dat mijn man thuis werkt en dus de hele dag alles in de smiezen kan houden. Hoop dat het lukt met die grotere kap. Suc6.
#1708506
Het schiet nog niet heel hard op met de genezing helaas (en we zijn al anderhalve week sinds ingreep).
Naast ontsteking werd ook een stukje huid necrotisch en is paar dagen geleden losgelaten (ongeveer 1,5 bij 1,5 cm). Dat moet dus weer helemaal opnieuw gevormd worden.  :(
Wat ik me nou afvraag is hoe dat eigenlijk zit met het afsterven van die huid, komt dat omdat de hechtingen toch te strak gezet waren dan? Of kan dit ook door andere oorzaken?

We moeten twee keer per dag verband verwisselen en smeren dan Puur wondgel erop (op aanraden DA). Dat lijkt wel goed te helpen.

Wat me wel beetje zorgen baart is dat Luna het pootje nog helemaal niet wil belasten. Volgens de DA is dat niet omdat het pijnlijk is, maar omdat het irriteert. Ik kan dat eigenlijk niet helemaal geloven. Ze lijkt tijdens liggen trouwens verder geen pijn te hebben (hijgt of jankt niet).
Kijk er erg naar uit dat dit voorbij is, er is voor haar geen lol aan zo.
Door Sella
#1708551
Mesitran soft van klinion vindt ik heel fijn met necrotisch weefsel.
Dat ruimt het dode weefsel op, en zorgt voor een goed wondgenezings klimaat, en echt ik heb het bij Diego gebruikt, je zag per dag het weefsel met een mm of 2 groeien.
Het is op honingbasis.

Waarom wordt het necrotisch? Ik heb het wel vaker gezien bij herders. Die mafketels gaan gewoon door tot ze het pijnlijke weggeknaagd hebben.
Alleen is dat zo beroerd voor de wondgenezing.
Ik heb met het gat na de castratie een muilkorf omgedaan, ten einde raad.
#1708580
Dank voor de tip, ik heb wel vetramil in huis (is ook op honingbasis), zou dat hetzelfde zijn?
Dat necrotische gebeurde al voordat ze eraan had gezeten. Er ontstond naast de hechting een donker stukje huid. Ik dacht direct al: dat gaat afsterven, maar de DA zei in eerste instantie tegen mijn vriend: nee hoor, dat is gewoon wat opgedroogd bloed (?).
Nou ja, 't is gebeurd. Nu is het zaak dat het zsm geneest...
Door Sella
#1708588
Vetramil zit andere kruiden in.
Is een goede start, zou wel de mesitran bestellen, omdat ik ook humaan op de brandwonden afdeling verbaasd heb staan kijken hoe hard die gemene grote brandwonden opschonen en er nieuwe granuulcellen ontstaan die dan weer zonder transplantaat groeien. zo hoeft er minder huid te worden getransplanteerd, waardoor het makkelijker allemaal samensmelt tot een dicht velletje met minder pijnlijke, minder dikke littekens.
Het was een mooi onderzoek, en heb het snel voor de honden geadopteerd.
Voor kleine gaatjes is vetramil voldoende, ik vindt dat het niet snel genoeg dichtgaat.
Maar ik heb dus anders gezien met dit middel en ben om hiervoor.
hotspots zijn ook zo weer heel.
#1708942
Ik kan op internet niet helemaal ontdekken welke ingredienten er in mesitran zitten (zal ook wel voor deel geheim zijn). Er wordt wel iets genoemd van bacteriocide en fungicide. Weet je of het op natuurlijke basis is? Want vind dat er onderhand wel genoeg chemie in haar is gestopt.  :(

Weet iemand verder of ik nou zou moeten stimuleren dat ze de poot onderhand wat gaat belasten. Aan ene kant denk ik: ze zal het zelf wel het beste weten, maar kan natuurlijk ook zijn dat ze niet goed durft. De spieren zullen inmiddels ook wel zo verzwakt zijn, dat dat misschien ook te onzeker aanvoelt.
Ze heeft de poot nu toch wel een dikke week niet/nauwelijks gebruikt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door