Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kojak
#1703499
Ik was het gezeur zo zat met het niet willen eten van heel veel producten, we waren er immers ondertussen al 3 jaar mee aan het aanklooien, dat ik heb besloten de desbetreffende producten niet meer aan te bieden en het zo simpel mogelijk te houden.

Dit werkt ongelofelijk goed en ik ben super blij dat we hier voor hebben gekozen, sinds dien hebben we een erg goede eter thuis !
Alleen vraag ik mij wel af of ik genoeg afwisseling heb. Hij krijgt haaskarkas, rund spiervlees, kipkarkas, lams lever (geit), rundernier, runderpens en runderhart.
Nou zijn dat 4 diersoorten maar overheerst rund toch het meest en is het aandeel aan geit wel erg weinig en misschien te verwaarlozen.
Hij krijgt groente mix en 2x per week een eitje.

Dit is misschien erg minimaal, maar is het te minimaal ? Het meeste is biologisch, alleen de haaskarkas en sommige groentes niet.
Doe ik hem nu te kort met de afwisseling op lange termijn ? Of moet ik toch zorgen dat ik het aandeel aan geit in de nabije toekomst omhoog haal ?
Ik ga nog wel even opzoek naar vis olie capsules voor zijn groentemix.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1703517
Ik begrijp dat vis niet echt lukt? Als dat wel zou kunnen zit je al op 5 diersoorten. En inderdaad de rund wat vervangen voor de geit of iets anders.
En waarom is haas niet biologisch, is die gefokt? Ik denk dat je wilde haaskaskas hebt, dus die is biologischer dan al wat ´biologisch´ heet ;)

Wij voeren veel wild: haas, gans, duif, eend, fazant. Beter kun je niet hebben volgens mij.
Door kojak
#1703590
Vis lukt niet, dat spuugt ie weer uit. Wilde gans, duif, eend, fanzant ook niet.. vandaar dat ik wil weten of het er nu ook mee door kan, kunnen we op ons gemak rustig verder zoeken.
Over de haas heb je gelijk !
Laatst gewijzigd door kojak op di 03 aug 2010, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#1703597
Ik zou er liefst toch tenminste 1 diersoort aan toe voegen, vis of iets anders.
Heb je al parelhoen of konijn geprobeerd, of lam?
Door kojak
#1703618
Parelhoen, tam/wild konijn en kalkoennekken moet hij niks van weten en zijn daarom voorlopig even geen optie. Misschien probeer ik dat over een paar jaar weer.
Ik zou kunnen uitbereiden met lam of een groter aandeel geit spiervlees of orgaan.
Door Anne in Zweden
#1703625
En als je nou eens een eendennekje of een andere diersoort waar hij zijn neus voor ophaalt, even in de droogmachine stopt, lust ie het dan nog niet? Dat krokantje laagje schijnt toch wel heel lekker te zijn...
Door Lizzy
#1703642
kojak schreef: Ik was het gezeur zo zat met het niet willen eten van heel veel producten, we waren er immers ondertussen al 3 jaar mee aan het aanklooien, dat ik heb besloten de desbetreffende producten niet meer aan te bieden en het zo simpel mogelijk te houden.

Dit werkt ongelofelijk goed en ik ben super blij dat we hier voor hebben gekozen, sinds dien hebben we een erg goede eter thuis !
Alleen vraag ik mij wel af of ik genoeg afwisseling heb. Hij krijgt haaskarkas, rund spiervlees, kipkarkas, lams lever (geit), rundernier, runderpens en runderhart.
Nou zijn dat 4 diersoorten maar overheerst rund toch het meest en is het aandeel aan geit wel erg weinig en misschien te verwaarlozen.
Hij krijgt groente mix en 2x per week een eitje.

Dit is misschien erg minimaal, maar is het te minimaal ? Het meeste is biologisch, alleen de haaskarkas en sommige groentes niet.
Doe ik hem nu te kort met de afwisseling op lange termijn ? Of moet ik toch zorgen dat ik het aandeel aan geit in de nabije toekomst omhoog haal ?
Ik ga nog wel even opzoek naar vis olie capsules voor zijn groentemix.
Kun je het aandeel geit en lam niet iets verhogen? Dan zit je op 4 en dat is prima. Je voert daarnaast groentenmix, dus dat vult ook al goed aan, qua vitamines en mineralen. En ei, ook prima. Je kunt best 2 a 3 eieren per week geven. Als het niet lukt om lam/geit wat vaker te voeren, dan zou je daarnaast nog zeewier, chlorella, spirulina kunnen gaan geven (en afwisselen). En bijv. rauwe ongezouten noten door de groentenmix (geen macademia's). En als je dan toch het gevoel hebt dat hij wat tekort komt, dan zou je nog 2 keer in de week een multivitamine/mineraal kunnen geven.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1703926
4 diersoorten lijkt me prima kunnen, zeker samen met groentemix,ei-tjes, visoliecapsules enzo.
Ik zou wel de diersoorten aardig gelijk proberen te verdelen, miss geit- of lamspens ipv van runderpens en wat meer spiervlees van deze dieren.
Omdat hij wel haas eet, heb je hert ook weleens geprobeert? vaak vinden ze dat ook goed te eten.
Door kojak
#1704001
Oke, ik zal eens kijken of ik aan meer lam/geit kan komen. Hert vind hij inderdaad wel lekker ! Misschien daar iets van mee bestellen.
En dan hoop ik dat het niet willen eten verleden tijd is !

Zijn visolie capsules nodig wanneer ik rauwe noten en zeewier voer ? We hadden eerder wel eens een noten mix en zeewier krijgt hij ook af en toe door de groentemix. Misschien vang ik daarmee het gebrek aan vis op ?
Gebruikersavatar
Door pike
#1704029
Volgens mij haal je daar niet voldoende omega-3 uit. Als visvervanger moet je toch denken aan visolie of algenolie. Lust hij ook geen vis uit blik?
Door kojak
#1704047
Vis is op een of andere manier te vet voor hem. Pas had hij een paar mini stukjes zalm gekregen maar dat houd hij nog geen 10 minuten binnen.. hij vind het wel lekker. Ik weet niet hoe hij reageert op visolie capsules, dat zou ik wel kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Door Else
#1704337
Ik heb ook zo'n hond die weinig lust maar toch echt 't paardenvlees en hertenvlees (en hertenribben) geweldig vindt.
Ik ben ook na een aantal maanden aanmodderen overstag gegaan en geef hem alleen wat hij lekker vindt zodat ik me er niet steeds druk om hoef te maken.
Door kojak
#1704361
Anne in Duitsland schreef: En als je nou eens een eendennekje of een andere diersoort waar hij zijn neus voor ophaalt, even in de droogmachine stopt, lust ie het dan nog niet? Dat krokantje laagje schijnt toch wel heel lekker te zijn...
Vond ie heerlijk toen ik het een paar minuutjes deed bij een haaskarkas, ook eens met kippennekken gedaan maar ik kan mij de reactie daarop niet meer herinneren. ik heb het pas met de kippen vleugel tipjes van Antonia gedaan maar daar stond ie niet echt om te springen..
Het zou een optie kunnen zijn wanneer iets nieuws niet in de smaak valt om het even in de droogmachine te doen en dan van daaruit af te bouwen.. als hij het dan wél lekker vind.  

nikèdog2000 schreef: heb je al eens paardenvlees geprobeerd?
Jup, geen succes  ;)


Ik hoef ook niet meer zo veel diersoorten te voeren, zolang het maar niet te weinig afwisseling is. Ik ga gewoon het aandeel in geit of lam wat opschroeven en wanneer dit niet lukt krijgt hij er hertenvlees bij. De vis vervang ik door visolie of algenolie. De noten introduceer ik weer en dan denk ik dat ie een leuk maar simpel menu`tje heeft !
Laatst gewijzigd door kojak op wo 04 aug 2010, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door