Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door EllenL
#1703341
zoals iedereen die me irl ziet aan de enorme  :biggrin2: op mijn gezicht kan zien mogen wij volgende week onze Angel ophalen en heb ik eindelijk na jaren zeuren bij manlief mijn hondje  :D (en volgens mij was hij het wachten wel waard...)

maar... ook meteen een goede aanleiding om toch eens echt over te gaan schakelen naar BARF ipv KVV met af en toe iets barfigs tussendoor, want hoe graag ik Pauline ook 'in business' wil houden, lol, onze bankrekening is al niet heel blij met 4 katten aan de carnibest, van nog een hond er bij wordt het er niet beter op  ;) Bovendien begin ik me eindelijk soms wat beter te voelen dus heb ik binnenkort hopelijk ook energie over om te gaan nadenken over het samenstellen van een goed BARF menu voor mijn heren en dame.

Hebben jullie nog beginnerstips? Zit al een aardig tijdje op dit forum maar ben nooit echt de 'BARF-diepte' ingedoken ::) Maar nu moet ik het toch maar eens gaan doen... iemand nog nuttige beginnerstips (en dan bedoel ik niet de percentages en het uitrekenen enzo hoor, daar kom ik wel uit, zo niet horen jullie het  ;))
#1703364
Hé wat leuk een hondje, heel veel plezier samen!!

Over tips, ik zou iig in het begin goed kijken hoe ze reageerd op barf-producten, bv gaat ze niet aan de race van lever of pens, of is bv de ontlasting niet te hard na het eten van een soort vleesbot.
Je begint dan gewoon met een basismenu en gaat dan fine tunen zeg maar. Zo doe ik het hier.
En natuurlijk bijlezen wat je belangrijk vindt hier, heb je wat te doen ws  :biggrin2:
Door Borke
#1703375
Ik ga er even van uit dat je de beginners documenten al hebt gelezen, zo niet dan is dat mijn eerste tip.
Daarna vraag ik me af hoeveel vriesruimte je nu hebt, heb je genoeg ruimte om ook voor je hondje voer in te vriezen?
Hou er rekening mee dat Barf meer plek in neemt dan kvv, zeker als je het bevroren koopt.
Kan je het vers kopen en zelf invriezen (meestal niet) dan neemt het minder plek in.

Kijk eens of er Barfende BP-ers bij jou in de buurt wonen, dan kan je eens kijken of je met hen kunt meebestellen.
Dat is handig, want dan kan je kleinere porties bestellen, zodat je kan ervaren wat je hondje lekker vindt.

Kan je hier wat mee?
#1703389
Zeker kan ik er wat mee. thanks :)

Meebestellen gaat lukken met cali en bij haar heb ik ook de mogelijkheid dingen die Angel en mijn katten echt niet lusten kwijt te raken aan haar alleseters, dus dat deel is gedekt!

Eric is druk de schuur op te ruimen... heb al voor de grap iets over een extra vriezer gezegd :biggrin2: Misschien eens het prijsverschil voorleggen en kijken hoe hij er dan over denkt  8)

ennuh @May Linn, 't is een reutje  :D

Wat geven jullie als beloning en als dingen om lekker op te kunnen knagen??
Door Borke
#1703442
Dingen om lekker op te kunnen knagen krijgen ze iedere dag bij hun Barf maaltijd en meer krijgen ze hier niet.

Gewoon snoepjes doen we hier niet aan.
Wel tijdens de wandeling, wij belonen altijd voor het komen, gevraagd en ongevraagd.
Heb ik er tijd voor dan droog ik zelf vlees op de droogmachine.
Heb ik geen tijd dan koop ik gedroogd vlees of Henne zalm snoepjes.
#1703613
Butch schreef: Hou marktplaats alvast maar in de gaten voor een tweedehands diepvriezer. Ik heb er een voor een tientje gekocht, doet het al heel lang als een tierelier.
Da's wel een goede tip  :D

Met welk percentage zouden jullie beginnen bij een 6 maanden oud hondje van de grootte van Angel? 2% of meer? Hij is nu mooi op gewicht, niet te dik, niet te dun...
Door Borke
#1704137
Saille schreef: Da's wel een goede tip  :D

Met welk percentage zouden jullie beginnen bij een 6 maanden oud hondje van de grootte van Angel? 2% of meer? Hij is nu mooi op gewicht, niet te dik, niet te dun...
Dat lijkt me wat weinig voor een hondje dat in de groei is en nog moet uitzwaren.
Borke krijgt 2,2% en is 6 jaar en gemiddeld actief, ik meen dat ik hem toen hij 6 maanden was 4% gaf.
Ik zou denk ik met 3-4% starten en kijken hoe hij het daar op doet. Steeds wegen, voelen en kijken, eigenlijk net zoals je met een kat doet.

Overigens kan je toch een Barfmenu niet tot op de gram uitrekenen, hier krijgt Borke per dag iets wat varieert tussen de 450 en 550 gram, terwijl 500 gram voor mij het streefgewicht is van zijn dagportie.
#1704768
Borke schreef: Dat lijkt me wat weinig voor een hondje dat in de groei is en nog moet uitzwaren.
Borke krijgt 2,2% en is 6 jaar en gemiddeld actief, ik meen dat ik hem toen hij 6 maanden was 4% gaf.
Ik zou denk ik met 3-4% starten en kijken hoe hij het daar op doet. Steeds wegen, voelen en kijken, eigenlijk net zoals je met een kat doet.

Overigens kan je toch een Barfmenu niet tot op de gram uitrekenen, hier krijgt Borke per dag iets wat varieert tussen de 450 en 550 gram, terwijl 500 gram voor mij het streefgewicht is van zijn dagportie.
Ok, thanks dat je mijn idee bevestigd  :D Zooo gek dat als je ineens zelf een hond krijgt je over dat soort dingen ineens heel onzeker kan worden...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door