Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#1703230
Via onze buurman kwam ik te weten over deze stof, en ik vraag me af of een hond dit nodig heeft?
Romeo heeft nml broze nagels (splijten snel), en kiezelzuur zorgt er dus voor dat dit zich kan herstellen.

In de voeding van de honden zit dus eigenlijk geen kiezelzuur van zichzelf.
Aangezien het zit in plantaardige producten nml deze: sojabonen, haver, gerst, rozijnen, rijst.

Brandnetel bevat een hoge dosering kiezelzuur, en ik vraag me nu dus af of het raadzaam is om brandnetel door de groentemix te gaan geven.
Nu is mijn volgende vraag dan: zoja, hoeveel mag ik hiervan geven? Waar is het te koop? Of kan ik het beter zelf gaan plukken, en welke delen moet ik dan plukken?
Door Nadia
#1703314
Hmm, goede vraag, heb er nog nooit van gehoord. Wat doet het nogmeer?? Er is toch nog een vitamine dat voor huid/haar/nagels zorgt?? (B12??) En lijnzaad olie doet dat toch ook?? Heeft kiezelzuur meerdere positieve eigenschappen dan?? Wow, wat een vragen!
Door Lizzy
#1706051
Even googlen leert dat meer voedingsmiddelen silicea bevatten. Alfalfa en bladgroentes zijn ook rijk aan silicea. Waarschijnlijk dat mijn honden daarom geen tekorten vertonen. Ze krijgen hier voldoende groenten. Wilde carnivoren snoepen natuurlijk ook grassen en groen. Misschien o.a. voor dit soort stofjes! De behoefte zal overigens niet schreeuwend hoog zijn. Want anders zouden honden wel herbivoren zijn geweest.
Door Staftime
#1706642
Lizzy schreef: Even googlen leert dat meer voedingsmiddelen silicea bevatten. Alfalfa en bladgroentes zijn ook rijk aan silicea. Waarschijnlijk dat mijn honden daarom geen tekorten vertonen. Ze krijgen hier voldoende groenten. Wilde carnivoren snoepen natuurlijk ook grassen en groen. Misschien o.a. voor dit soort stofjes! De behoefte zal overigens niet schreeuwend hoog zijn. Want anders zouden honden wel herbivoren zijn geweest.
Dat heb ik niet kunnen vinden, en ik vraag me af of silicea en silicium het zelfde is?
Ik ga nog even verder googlen.
Door Staftime
#1706807
Mevroi Kruim schreef: Ja, dat is hetzelfde.
Bedankt, ik was inmiddels ook zover via google  ;)
Ik denk zelf dat een hond er in principe niet extra van nodig heeft als hij gewoon geregeld wat groentemix krijgt.
Maar dat het soms nut kan hebben, net zoals met alle andere supplementen.

Ik heb dus zelf een zakje gedroogde brandnetel gekocht, en ga daar voorlopig zo nu en dan een beetje van toevoegen aan de groentemix, omdat dit een vrij hoge concentratie bevat.
Eens kijken of Romeo z'n nagels wat minder snel gaan splijten.
Kwaad kan het volgens mij niet om tijdelijk iets extra te geven, en helpt het niet dan stop ik er ook snel weer mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door