Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lexi
#1701741
Hallo allemaal,

Sinds twee weken heb ik een kitten (vondeling  :biggrin2:) in huis genomen. Ze is nu rond de 8 weken, dus nog erg jong bij moeders weg. Maar daar was niets aan te doen. Ik woon hier achterom aan een zandweg, en mijn buren (paar honderd meter verder) hebben gezien dat iemand hier een moederpoes met kittens uit de auto gooide. Ze spurtte meteen weg en liet zich niet vangen. Van andere kittens en moeders is niets meer vernomen. Omdat we veel vossen en zo hebben rondlopen, ben ik bang dat het met de rest van de familie niet zo goed is afgelopen  :'( Maar een kitten besloot bij mijn voordeur te gaan zitten mauwen. En zo kwam Lexi (v) in ons leven.

Omdat ze heel erg mager was heb ik ze de eerste dagen nog op kattenmelk van de DA gehad. Maar ze bleek goede eetlust te hebben, dus brokjes en water was prima. Van de dierenarts had ik een kittenpakket gekregen dus brokken genoeg. Maar Lexi was er behoorlijk winderig op en produceerde dampen waar het behang spontaan door van de muur viel. Daar dus weer heel snel mee gestopt.

Ik heb al eerder op Barfplaats zitten lezen omdat ik al mijn dieren (tot nu toe wel alleen maar vegetariers zoals konijnen en kippen) hun natuurlijke voer geef in plaats van "brokjes". En ik toch al dacht kat of hond aan te schaffen... (Zo gaat het bij mij altijd, al mijn dieren zijn vondelingetjes of afdankertjes).

Lexi heeft de afgelopen week zich al vermaakt met een hertenbiefstuk (de vliezen en zo, met wat ruim vlees van de stukken afgesneden), tartaartjes, kipfilet en andere zaken die uit mijn eigen voorraad komen. Nu wordt me dat toch wat duur op de lange termijn, dus ik heb zitten lezen, en zoeken, en ik heb via dit forum een webwinkel in Budel gevonden die gekoeld aan huis leveren. Voor mij vlakbij, dus dat is super.

Ik krijg nu een doorsnede van het assortiment van Bibi, Haaks en Bandit, en we gaan eens zien hoe dat gaat bevallen. Ook heeft een bevriende dierenwinkeleigenaar speciaal al het Prins versvoer besteld. Tot slot komen er wat kippenekjes, zalmstukjes en sardientjes mee. Een jong kitten is volgens mij het makkelijkst meteen op rauw te voeren. Ik wil ze alleen niet leren dat hele konijnen en kippen eetbaar zijn (hoewel ze dat bij de kippen geloof ik al snapt, want die was ze al aan het besluipen  ::) ).

Nu heb ik een vraagje over de hoeveelheden: ze weegt nu bijna 1 kilo (in een dikke week is ze bijna verdubbeld, zo mager was ze). Ze heeft een goed model, begint meer spiertjes te krijgen, geen dik buikje. Ze jengelt redelijk non-stop voor eten. Hoeveel moet ik haar geven? 10%, zoveel ze wil, of juist minder?

Hoe moet ik haar die vis en kip geven trouwens? platslaan, fijnsnijden of gewoon zo? Ze heeft aan een kant nog niet haar onderste kiesjes helemaal doorgekregen.
Door fem fatale
#1701854
Ze mag zoveel eten als ze wil, ze moet er nog van groeien immers. Mijn kittend zijn nu allebei op gewicht en nu willen ze ongeveer 10% maar als ze meer willen krijgen ze dat ook, meestal volgt er dan een groeispurt. Dit meisje heeft misschien nog een achterstand en die moet natuurlijk weggewerkt.

Ikzelf geef alleen hele prooi en daar doe ik zo min mogelijk mee. Als ze het niet snappen, knip ik er een gat in. Maar aan hele prooi hebben ze veel houvast, dus dat eet relatief makkelijk.

Harde botten kun je met een hamer stukslaan, grote stukken vlees kun je in stukjes knippen. Ze zal nu echt nog niet alles zonder hulp aankunnen, dus een beetje hulp is wel handig. 

Ik denk trouwens niet dat je het jagen kunt voorkomen door geen prooi te voeren. Het vluchtgedrag van sommige dieren lokt vanzelf een reactie uit. Als je niet wilt dat ze iets vangt, zul je moeten zorgen dat ze nergens bijkan.
Door Mevroi Kruim
#1701927
Hartstikke goed dat Lexi lekker op vers gaat!
Voor zo'n uk is gemalen spul wel handig om mee te beginnen maar barf erbij is altijd een erg goed idee, voor de kaakspieren en het schoonhouden van het gebit, en om te wennen aan veel verschillende soorten eten, daar kun je later nog veel profijt van hebben.
Van het eten van konijn of haas of overigens ook kip gaat geen enkele kat DHZ-barfen. Die link tussen een kip of konijn in de bak en het levende dier leggen ze echt niet. Jagen gaan ze idd als een prooi wegrent, dat is de trigger voor het jachtgedrag. En die werkt ook prima met niet eetbare zaken als balletjes en propjes papier  ;)
Kippen zijn in mijn ervaring weerbaar genoeg om katten de les te lezen, zelfs mijn krielen hebben nooit problemen gehad. Die zijn klein maar weerbaar  ::) jonge konijnen worden wel eens gevangen maar vaak zijn tamme konijnen ook behoorlijk agressief.
Door Lexi
#1702044
Bedankt voor jullie reacties!

In afwachting van de levering van het echte kattenvoer heb ik mijn vriezer maar eens omgespit: ik heb nog rauw soepvlees met botten gevonden (zit behoorlijk wat vlees maar ook wel vet aan). Hoe kan ik dat geven?

Ik denk dat jullie gelijk hebben wat het jagen betreft. Als het aankomt op pingpongballetjes en andere ongein is het een echte jager. Voor de rest ben ik inderdaad op dit moment bezorgder dat konijnen of kippen haar wat aandoen dan andersom. Ik heb trouwens zelf ook krieltjes (die waren ook op dezelfde zandweg uit een andere auto gegooid).

Maar dan kijk je eens op de site van bijv. Kiezebrink en dan zie ik die foto's van dode kippen en konijnen, en dan heb ik toch wel even zo iets van "woeps"  :-\ Niet zozeer vanwege dat ze dood zijn, maar vanwege de industrie die erachter zit...

Een van mijn kippen is nu broeds, en ik sprak toevallig met mijn vriend erover: als we haar laten broeden krijgen we ook weer haantjes erbij. Maar dan kan je beter die haantjes aan Lexi voeren dan zielige bioindustriehaantjes. Alleen moet je dan zelf het lef hebben ze de nek om te draaien.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1702130
ik heb weinig meer toe te voegen aan mijn voorgangers. voor de geestelijke en sociale ontwikkeling van je poezie kan het handig zijn er een 2e kat bij te nemen, die wel een goede geestelijke opvoeding van eigen moederpoes heeft genoten.
ik heb er hier ook 1 die niet goed door eigen moederpoes is opgevoed en ik heb dat nooit meer helemaal recht kunnen breien. sien is gedragsgestoord, hoe lief ze ook is.

ot en sien vinden levende kippen en konijnen doodeng. zeker als poezen op jonge leeftijd al met zulke dieren opgroeien, zullen ze die niet als prooi zien. dat is mijn ervaring met de kat van mn moeder.

er zijn hier meer mensen op BP die hun huisdieren met eigen kweek voeren. Heloise fokt zelf muizen en gerbils voor haar katten en een mevrouw uit portugal met honden (ik ben haar nick vergeten) voert oa gevogelte van eigen kweek aan de woefers.


mijn moeder heeft overigens ook kippen en sinds een paar dagen kuikentjes. ik heb al een optie genomen op de haantjes uit het nest.
Door Mevroi Kruim
#1702229
Tja, achter het soepvlees in je vriezer zit ook een hele industrie waar je als normaal mens niet al te blij van wordt. Je mot wat denk ik dan maar. Als het kan voer ik biologisch maar daar is gewoon heel weinig van te krijgen, tegen tamelijke woekerprijzen iha en de beessies moeten toch eten. Dan maar afval uit de vleesindustrie dat anders tegen flinke kosten en vervuiling in de zakken br*k dan wel de blikken verdwijnt en de zakken van de grote fabrikanten spekt.

Overigens voer ik geen prooidieren buiten af en toe eendagskuikens en kwartels. Ik trek de grens bij eten dat speciaal voor mijn huisdieren gefokt wordt, ik hou het wel bij de restanten die wij mensen niet eten.

Ik had hier trouwens ook een oeps-nestje kuikens, uiteraard (met dank aan Murphy  >:() 5 hanen en 1 hennetje. Die zijn deskundig omgebracht door Connie en opgevroten door de beesten hier.
Door Lexi
#1702398
Poessie gaat komend weekend logeren bij mijn ouders en mijn twee oude kattenbeesten die ik destijds daar heb achtergelaten toen ik op mezelf ging wonen. Eens zien hoe dat gaat. En twee poessies: tja, eentje is al erg genoeg om aan te wennen voor mijn vriend geloof ik. Gelukkig werken we beiden van thuis uit (ons kantoor staat naast ons huis) en is er dus genoeg aandacht voor haar. En ik merk nu al aan haar dat ze tussen de oortje prima in orde is  :biggrin2:

Het soepvlees dat ik in de vriezer heb komt van de plaatselijke bio-dynamische boer, dus dat zit wel goed. Ik weet zelfs de namen van de dieren in mijn vriezer dus. Als je een pakket vlees koopt, krijg je botten en soepvlees cadeau.

Poezel heeft vandaag nog een paar gram brok en anderhalf tartaartje weggepoetst, en zit nu bij haar bakje te kijken. Ga nog maar eens zien of het soepvlees al voldoende ontdooid is.

@Mevroi Kruim: ik zat dus echt even te denken: wie is die Murphy  :D

Nog even een vraagje: Voeren jullie ook wel eens rauw ei? En zo ja, hoe?
Door Too
#1702460
Ja hoor rauw ei is lekker , k zou zo'n hummel geen heel ei geven... dunne poep is gegarandeerd.!
mijn 2 dames delen meestal een ei wat ik even losroer zodat beiden wit en dooier krijgen, als ze een heel ongeroerd ei krijgen gaan ze eerst zelf roeren en afschudden  ;D ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1702486
ot lust haar ei alleen met vacht er omheen, in kuikentjesvorm dus. sien vindt dat ook lekker, maar lebbert gerust ook een geklutst ei naar binnen.
Door Lexi
#1702720
Dan krijgt ze gewoon een paar likjes ei als ik voor mezelf een omeletje maak. Anders zou ik haar gewoon bij wijze van maaltijd een heel ei in haar bakje hebben gedaan. Bedankt dus!

Vanmorgen trouwens al de vleesmolen in actie gehad ;) Een keer doorgedraaid soepvlees is een hit  :biggrin2: Poes heeft nu een lekker vol buikje en ze ligt nu tevreden kijkend in haar mand. Voor de komende dagen (totdat kvv aankomt) genoeg vlees dus, en voor onszelf staat nu van de knoken bouillon te trekken. (Mijn vleesmolen koppel ik aan mijn kitchenaid, en die kan echt geen volwassen runderbotten verwerken).

Ik heb ook nog runderlever liggen in de vriezer, kan ik daar een beetje van erbij doen? Ben een beetje bang voor vit. A vergiftiging.
Door Lexi
#1702723
@Koekje: je hebt wel gelijk ja, ei met een vachtje. Als ik bij onze kippen de eitjes raap dan zeg ik ook altijd: ik steel hun babies  :o Vooral als een meisje broeds is, zoals nu, dan merk je echt dat ze er zelf ook geschokt van zijn dat je dat doet.

Zelf bezig zijn met je eigen voeding op die manier, maar ook met die van de dieren die je onder je hoede hebt, maakt wel dat je meer verbonden bent met het feit dat alle leven zich met ander leven voedt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1703024
heb jij een kitchenaid?  :worthy:

de vleesmolen die je daaraan koppelt is overigens niet geschikt voor bot. geen enkel soort bot.
met een zware gietijzeren kan je wel zacht gevogeltebot en konijn malen.

runderlever kan je overigens ook goed voeren. niet iedereen doet dat, omdat katten echt geen koeien vangen (grote kip en konijn zijn op het randje al) en runderlever meer gifstoffen bevat. dit kan je tegengaan door biologische runderlever of levers van kleinere diertjes te voeren.
Door Mevroi Kruim
#1703074
Kalfs- en lamslever gat vaak beter en is ook gezonder, vooral lam. Kippenlever van bio-beessies vind ik zelf altijd mwah, maar Herby heeft ook eendenlever en konijnenlever en als je natte haaskarkassen bestelt zit daar vaak nog lever, hart en longen in. Haas is echt wild, dat vind ik altijd wel het mooiste.
Door Lexi
#1703162
:bigarmhug:
Bedankt voor alle tips!!!

Ik leg wat van de runderlever uit, krijgt ze de komende dagen een beetje van dan. Ik draai m door de molen en dan bewaar ik een deel om paté mee te maken. Lexi heeft dadelijk vandaag trouwens al bijna twee ons vlees op  :o

Het mooie is wel dat ik met een dag of vier op vlees nu al haar vachtje zachter zie worden, ze geen stinkende plakpoep meer heeft, en haar vachtje ook veel lekkerder ruikt! Meer "warm zacht bontje" en minder "natte hond" zeg maar.

De kitchenaid is inderdaad mijn grote liefde, daar heb ik jaren voor gespaard. Nu ben ik aan het sparen voor een Aga-fornuis, want mijn keuken valt uit elkaar en ik ben dus echt aan een nieuw fornuis toe  :biggrin2: Lexi haar voerbakjes zijn trouwens in hetzelfde brandweerautootjesrood als de kitchenaid. Die kleur van dat ding kom je overal tegen in mijn keuken. Weegschaal, vuilnisbak, alles.
Door Lexi
#1716613
Hallo allemaal,

Ik wil even een kleine stand van zaken doorgeven:

Lexi is ondertussen de 1,3 kilo gepasseerd, maar mooi slank en hoog op de benen. Dikke wormenbuikje is gelukkig weg. Als je dat vergelijkt met de uitgehongerde 450 gram van 4 weken geleden...  :o

Ze eet eigenlijk vrijwel alles (hoewel ik haar redelijk weinig keuze geef in dat opzicht: wat in het bakje zit gaat maar op). Ondertussen al weggewerkt: bandit katmix, haaksbarf kip en kip/paard, prins versvoer, verse garnalen, zalm, kip, rund, een stukje courgette  :biggrin2:, en meer vers.

Verder is ze erg energiek, speels. We moeten haar af en toe wel "opvoeden" omdat ze nogal ongeremd kan zijn (effect van jong uit het nest komen denk ik). Ik ben met haar aan het clickeren (daar gebruik ik dan wel nog de droge kittenbrokjes voor, een paar per dag hooguit. De bandit katknabbels of gedroogde visjes krijgt ze met haar melktandjes nog niet weg) en zaken als "kom" en "zit" lijken al ergens op.

Gezonde vacht, geen ongedierte meer in de haartjes of oortjes, en ze gaat al op de "grote" bak met deksel (moet ze nog wel inspringen) en produceert daar nette, geurloze, drolletjes.

Het gaat super met de kleuterkat dus heel erg bedankt voor het meedenken allemaal.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door