Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danja
#166111
Wat voor bot is het(ja van RUND) dat snap ikmmaar welk onderdeel van de rund.
Danja heeft wel een mooi gebitje wel wat tandsteen maar daar kunnen we mee door. Benji daarintegen heeft een slecht gebit. Ik heb ze toen zo'n hoefje gegeven maar vond dit wel splinteren. Vondt het tussen de drolletjes terug en niet van die kleine stukjes ook.

Groetjes Anneke :D
Door Lizzy
#166114
danja schreef: Wat voor bot is het(ja van RUND) dat snap ikmmaar welk onderdeel van de rund.
Danja heeft wel een mooi gebitje wel wat tandsteen maar daar kunnen we mee door. Benji daarintegen heeft een slecht gebit. Ik heb ze toen zo'n hoefje gegeven maar vond dit wel splinteren. Vondt het tussen de drolletjes terug en niet van die kleine stukjes ook.

Groetjes Anneke :D
Hoi Anneke, om je eerlijk de waarheid te zeggen weet ik niet zo goed wat je bedoelt of wat je vraag is..... Vraag je je af wel deel van het bot van rund je wel kunt geven aan je honden? Persoonlijk ben ik namelijk geneigd te zeggen: geen enkel deel. Ik vind runderbotten namelijk te hard. Onze Brutus is ook een tijd geleden een stuk kies kwijt geraakt op een runderbot.....
Door danja
#166146
bedankt voor je antwoord. Dan is Benji waarschijnlijk snel van zijn slechte gebitje af. Het is wel minder erg dan in het begin dat ik Benji net had, maar bij stinkt zo nu en dan, nu meer als dan uit dat kleine bekkie.
Weet je wat ik dan wel kan geven. Ik las net over prins en ben even op de website gaan kijken, maar zijn die koekjes wat. Krijgen ze ook een schoon gebit van volgens het verhaaltje. Je mag ze geen water geven i.v.m dat het speeksel het verdere werk moet doen. Dat komt wel mooi uit want, voor we naar bed gaan krijgen ze altijd een koekje en boven op de slaapkamer heb ik geen water staan.

Groetjes Anneke :)
Door 202spots
#166158
danja schreef: bedankt voor je antwoord. Dan is Benji waarschijnlijk snel van zijn slechte gebitje af. Het is wel minder erg dan in het begin dat ik Benji net had, maar bij stinkt zo nu en dan, nu meer als dan uit dat kleine bekkie.
Weet je wat ik dan wel kan geven. Ik las net over prins en ben even op de website gaan kijken, maar zijn die koekjes wat. Krijgen ze ook een schoon gebit van volgens het verhaaltje. Je mag ze geen water geven i.v.m dat het speeksel het verdere werk moet doen. Dat komt wel mooi uit want, voor we naar bed gaan krijgen ze altijd een koekje en boven op de slaapkamer heb ik geen water staan.
Groetjes Anneke :)
Wanneer je koekies geeft voordat je naar bed gaat,dan zou ik ook de tanden van de hond effe poetsen.(gewoon met natte tandeborstel zonder tandpasta)
En anders geen koekie geven voor 't slapen gaan....
Door tieneke
#166309
Een lekkere sappige lamsrib lijkt mij meer geschikt dan een te hard runderbot ;)
Ik weet alleen niet hoe lang de hond al versvlees eet en heb je al vaker botten gegeven?
Zo niet dan kun je het beste beginnen met een kippennek.
Hierna een kippenvleugel die je eerst even inknipt.
Is de hond hier verder aan gewend dan eens een lamsrib of ander zacht bot.
Blijf in het begin in de buurt zodat je kunt zien dat de botmaaltijd normaal naar binnen wordt gewerkt ;)
De eerste 2 uur na de botmaaltijd geen water geven zodat het bot de tijd heeft om rustig te verteren.
Door danja
#166450
Ik ga het proberen met kippennekken.
Benji heeft een hersenbeschadiging(kleintje). Hij kreeg bij de vorige eigenaar nooit geen botje, dus in het begin was het even kijken wat hij deed. Hij doet wel gevaarlijk met sommige botten dus die geef ik niet meer. We hebben Benji ook al een paar keer op zijn kop moeten houden dat het botje wee terug kwam. Dit zijn varkens oren en bullenpezen die hij niet meer krijgt. Alleen zachte botjes zoals runderlappen en kauwstaven dan wel een maatje groter. Ik blijf er altijd bij als ze een botje krijgen. En voor Benji moet ik het dan maar vast houden als hij kluift.
Danja krijgt nu zo'n 1,5 jaar versvlees en Benji een jaar. Het gaat al beter hoor je ziet wel resultaat ook aan zijn gebit en vacht. ;D


Groetjes Anneke
Door Peet
#166512
Een stuk verse pens (dus een stuk van zo'n lap) is ook een prima tandenborstel hoor!
Door danja
#166541
Heb ik ook gegeven. Ze vonden het erg lekker.
Nu moet ik alleen kijken waar ik pens vers kan krijgen. Bij de meeste dzaken is het ingevroren. Krijg je een homp mee van een kilo en met twee kleine hondjes is het veelsteveel.

Groetjes Anneke
Door Truus
#166546
danja schreef: Heb ik ook gegeven. Ze vonden het erg lekker.
Nu moet ik alleen kijken waar ik pens vers kan krijgen. Bij de meeste dzaken is het ingevroren. Krijg je een homp mee van een kilo en met twee kleine hondjes is het veelsteveel.

Groetjes Anneke
Hoi Anneke, je zou de pens iets kunnen laten ontdooien en daarna met een hele goede schaar in stukken kunnen knippen op de gewenste hoeveelheid. Daarna doe je het apart in de vriezer.
Door Pinokio
#170261
Als je een runderbot wil geven, moet je vragen naar een schenkelbeen. Dit is hetzelfde been (bot) als een mergpijpje, maar dan aan een stuk!
Indien er nog rauw vlees aan zit en je wilt het op die manier niet geven aan je hond, kun je het koken (in een hele grote pan) of anders in de oven grillen.
Indien het bot daar te groot voor is, vraag je de slager om het doormidden te zagen.

Ik heb zelf 10 jaar in een slagerij gewerkt en ik nam altijd de stukken vet mee, die van een lamsbout verwijders werden. Van dat vet kookte ik een bouillon en deed dat over het voer van de hond. (niet te veel ivm diarree) de rest ging in kleine porties in de vriezer. (soep kun je immers ook invriezen) Het lamsvet knipte ik fijn en ging ook door het voer.
Indien je slager zelf zult maakt en dus varkenskoppen aangeleverd krijgt, kun je vragen of hij de oren wil afsnijden en deze wil roken in de rookkast waar hij ook de hammen/worsten in rookt. (meestal doen ze dit nog bij een ambachtelijke slagerij)
Wij verkochten deze voor € 0.50 en ze vlogen de deur uit. (Het blijft voor een slager slachtafval, dus op deze manier kan hij er nog een 'klein' centje aan verdienen)
Door Peet
#170263
Pinokkio,

Ik weet niet precies wat voor advies jij probeert te geven, maar ik ben het absoluut niet met je eens. Schenkel is veel te hard bot voor een hond, zeker voor een klein hondje!

Botten die gekookt of gegrilled zijn, zijn levensgevaarlijk!

En varkensvlees aan je hond geven....heb jij nog nooit van Ausjesky gehoord?

Sorry hoor, maar ik snap niets van jouw verhaal........
Door Francisca
#170265
Peet schreef: Pinokkio,

Ik weet niet precies wat voor advies jij probeert te geven, maar ik ben het absoluut niet met je eens. Schenkel is veel te hard bot voor een hond, zeker voor een klein hondje!

Botten die gekookt of gegrilled zijn, zijn levensgevaarlijk!

En varkensvlees aan je hond geven....heb jij nog nooit van Ausjesky gehoord?

Sorry hoor, maar ik snap niets van jouw verhaal........

Ik zat ook al :o snap het hele verhaal niet erg. ::) Gekookte botten enzo. ::)
Door Peet
#170266
Dat kan wel wezen Geer (ik dacht al wat voel ik toch? ahh...nattigheid)...maar ik zou niet willen dat een beginnende barfer op zo'n manier op het verkeerde been wordt gezet....
Door karray
#170268
ik geef altrijd runder knars. Dit bot is zacht en dus na mijn mening ideaal om aan een hond te geven.Je zit die gerooktvarkens oren wel meer liggen, zelfs in de meeste dieren winkel. Buiten het feit dat het varkensvlees is is het veel te zout Vind het dus ook geen goed idee
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door