Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#1678636
Zijn er mensen die toch ook nog tanden poetsen? En waarmee dan? Helpt het?

Falco heeft na bijna zijn hele leven barf toch enigzins aanslag op de tanden. Niet erg veel, maar hij is nu bijna drie, en ik vrees dat met tegenwoordige malen van zijn vleesbot, dat niet echt minder gaat  worden. Dus vrees ik dat ik toch aan het poetsen moet.

Zijn er nog mensen die ook nog dat zeewier spul gebruiken? De naam ben ik even kwijt.
Door Lizzy
#1678641
De twee oudjes hebben hier ook wat aanslag. Dat poets ik 1 keer per week weg. Linga d'r gebit poets ik niet. Haar gebit is ook schoon. Biscuit leer ik wel dat hier de tandjes worden gepoetst. Ik denk dat of gebitten schoon blijven of vuil worden niet alleen afhangt van de voeding maar ook van de zuurgraad van het speeksel en het milieu in de mond van de hond. Ik ben er wel 100% zeker van dat vooral oudere honden eigenlijk alleen op rauwe, zelf samengestelde voeding een goed gebit houden. Want Brutus en Pinkel mogen wat aanslag hebben, ze hebben beide een stik goed gebit, zeker op deze leeftijd! Dat doet geen brokkenhond hen na!

Dat spul heet trouwens Plaque Off.
Door Juul
#1678642
Gebruik jij dat ook?

En waarmee poets jij de tanden, met een tandpasta uit de dsz, of met niks? Ik ben zo bang dat daar weer weer geur en smaakstoffen inzitten.
Door Lizzy
#1678660
jalukrifa schreef: Gebruik jij dat ook?

En waarmee poets jij de tanden, met een tandpasta uit de dsz, of met niks? Ik ben zo bang dat daar weer weer geur en smaakstoffen inzitten.
Nee, ik gebruik dat niet. Ik poets de tanden met een gewone tandenborstel en tandpasta van de natuurvoedingswinkel. Ik heb deze van Urtekram:  Tandpasta met aloevera. Samengesteld uit krijt, water, plantaardige glycerine, carrageen, aloevera, etherische mandarijnolie en myrrhe.

Dat vinden de honden goed te pruimen.
Door wendy71
#1683387
Nee, ik poets niet maar merk wel dat Jakko eerder last van een wat bruinige aanslag op de tanden dan Lola.
Niet veel , maar toch..
Als het erger word ga ik zo'n krabbertje halen , daar kan je het mee weghalen voor een groot gedeelte.
Maar vooralsnog valt het reuze mee.
Door Alba
#1701997
Eens in de zoveel tijd als ik een goede bui heb kijk ik Alba's tanden na en haal ik waar er wat aanslag zit met een krabbertje het weg. Tot nu toe is dat alleen helemaal bovenaan op de hoektanden van de bovenkaak geweest en helemaal achterin een randje langs de grote kiezen. Komt deels, denk ik, doordat Alba sinds een paar maanden weer voornamelijk KVV krijgt.
Door Lodi
#1702042
Ik had juist begrepen dat ze met KVV minder tandsteen zouden hebben dan met brokken ? Vorig jaar Mandy aan tandsteen laten helpen toen kregen ze nog brokken. Vanaf die tijd krijgen ze door hun eten elke dag een heel klein schepje plaque off en dan nu kvv. Was ook met Mandy bij de DA voor haar jaarlijkse prik en kreeg komplimenten over hoe haar gebit er nu bij staat. Tandenpoetsen dat krijg ik hier niet voor elkaar.
Door Butch
#1705069
Ik poets niet, ik heb Butch geleerd om plat te gaan liggen, en dan haal ik wat tandsteen weg met een aardappelschilmesje. Maar ik hoef dat niet vaak te doen, eens in de paar maanden of zo. En dan is het nog niet veel, maar ik probeer het regelmatig te doen omdat Butch het dan makkelijk toelaat. Als ik het maar eens in het half jaar doe ontwent hij het en denk ik dat hij het minder toelaat. Nu moet hij gewoon af en toe plat liggen, eerst op de ene kant, en dan op de andere. En dan krijgt hij wat lekkers.
Door BubbaBling
#1715111
Hier poets in ook tanden en ik krab ze zelfs.
Heb een speciale tandenkrabber ervoor.
Kleine hondjes hier dus ook heel snel tandsteen.
Volgens mij krijg je met ieder voer wel tandsteen als je er aanleg voor hebt (zoals lizzy al zegt met het speekselzuur).
Met botten kan je het zoveel mogelijk beperken.
Door dancingdaydream
#1715409
ik heb het geprobeerd, op de manieren aanwennen zoals de dierenarts had uitgelegd, maar mevrouw wil absoluut niet dat je aan haar bek komt..

hier heb ik wel van dat algenpoeder wat je over het voer kan strooien :) Bij de katten werkte dat toen echt goed.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1718010
Raiko heeft toch wel wat aanleg om aanslag op de tandjes te krijgen.(Ondanks het barfen)
Het is maar heel licht hoor. Maar ik poets zijn tanden dus wel. Ik hem 'm van pup af aangewend om zijn tanden te poetsen, hij vind het dan ook niet (heel) erg.
Ook geef ik 'm plaque off (algenpoeder) door zijn eten.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1718578
*Marga* schreef: Helpt dat nu echt dat spul?(plaque off)
Mwah...ik weet niet. Ik heb nu één potje gekocht die ik aan het leeg maken ben. (De bodem is in zicht). Maar ik heb niet het idee dat het nu heel erg veel verandering heeft gebracht. Denk niet dat ik het nog een keer bestel. (Maar misschien moet je het ook wel een paar maanden achter elkaar gebruiken... :-\
Er staat op het potje dat je na drie tot acht weken resultaat ziet...ik denk dat ik het nu wel een week of vier,vijf gebruik maar zie nog weinig verschil.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door