Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1699759
Ot is 2 weken geleden per ongeluk ontsnapt en heeft toen bijna 2 uur in de tuinen gezeten. Gelukkig ging het toen onweren en toen kwam ze weer naar binnen.
Sindsdien denkt ze dat ze iedere dag en ochtend naar buiten mag  >:(

Sinds dat moment eet ze ook vrij slecht, maar dat was verder nog niet schrikbarend. Gisteren kreeg ze een weekendrat (normaal helemaal het einde en heel lekker) en het ding ligt er nog steeds. Ze heeft een beetje aan de staart geknaagd en verder niets. Ik dacht dat hij mss te taai vel zou hebben en heb een gaatje gemaakt op zn keel. Vanochtend heb ik ook nog eens vanaf dat gaatje een stuk vel richting zn buik verder opengeknipt, maar nog niets.
Deze ochtend kregen ze allebei een kuikentje, Sien at dat van haar gelijk op en Ot liet haar kuikentje liggen. Het kuikentje is nu wel weg, maar ik heb geen idee wie het heeft gegeten (ik gok op Sien).
Ot eet wel muisjes en snoepjes, maar de rat wil ze niet aan. Verder doet ze normaal en lichtelijk vervelend (want ze wil naar buiten). Ze oogt niet ziek, alleen een beetje slanker dan normaal, maar nog niet mager.

De rat die er ligt is overigens niet helemaal wit, maar gedeeltelijk ook zwart. De vorige rat was helemaal zwart, maar die is toen halverwege door de mieren overgenomen en die heeft ze toen daarna niet meer opgegeten.
Zit er in Ots hoofd een negatieve rattenervaring? Denkt ze dat ratten die niet helemaal wit zijn vies zijn ofzo?
Kleuterratjes eet ze zonder problemen op.
Laatst gewijzigd door koekje op za 09 okt 2010, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#1699768
Ik geef geen grote ratten maar witte muizen en kleine witte ratten zijn sneller op dan gekleurde, altijd al. Ik neem aan dat je zeker weet dat ze wel nog in staat is om grote ratten te eten, dus dat het puur een gedragskwestie is. Ik vind uithongeren niet zo'n goed idee, want Ot houdt dat vast langer vol dan Kai en Plien (20 minuten, en dan lusten zenieuw eten wel).

Zou het helpen om haar dagelijks aan een tuigje naar buiten te doen? Kai en Plien willen ook graag dagelijks naar buiten, maar als de tuin er nog blijkt te zijn gaan ze ook weer rustig naar binnen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1699775
Ot eet al zeker 2,5 jaar zonder pardon grote ratten. En ja uithongeren doe ik tot op zekere hoogte wel, anders kweek je zo kieskeurige katten. Ik zorg er wel voor dat ze iets eet op een dag, gisteravond heeft ze een muisje gegeten en te veel snoepjes (stuk of 5 zeker).

Ot kan zich uit haar tuigje wurmen en is buiten te snel om het voor mij bij te houden. En het geeft naderhand ruzie, want Sien laat ik ook niet aan een tuigje buiten (past niet en die is te sterk en zwaar) en dan vindt Sien dat Ot raar ruikt en slaag verdient.

Ot is geen kittentje; ze is een volwassen poes van 3 jaar. En ze is heel atletisch en snel en voorheen gewend om door alle tuinen te rennen en te springen.
Door fem fatale
#1699781
Kai kan ook zijn tuigje uitdoen, maar dan blijft ie zitten, maar Kai is sowieso niet zo ondernemend.

Maar ik bedoelde of er in de uren dat ze ontsnapt was iets gebeurd kan zijn waardoor ze geen grote rat meer kan eten, of dat ze een pijnlijke kies heeft ofzo.

Aan de andere kant stoppen de fretten soms een tijdlang met het eten van bepaalde prooi, en eten dan rustig twee dagen niets tot ze iets nieuws krijgen, en bij de volgende bestelling lusten ze het dan opeens weer wel. Dus misschien heb je nu vieze ratten in huis.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1699791
ja, ik was ook al bang dat er iets met de ratten zou zijn. maar de vorige rat uit dezelfde zak heeft ze wel voor de helft opgegeten, voordat de mieren ermee aan de haal gingen. en ik heb nog 3 ratten in de zak zitten, die dingen zijn niet gratis en ik ben niet rijk. ik hou er niet van om eten weg te gooien. en het is niet dat ze er gillend van weg rende (dat doet ze wel met fazant en babykonijnen), want ze heeft aan de staart zitten knabbelen.
als ze zere tanden zou hebben, zou ze ook geen bevroren muizen opknagen. en geen harde gedroogde stukken lamsvlees. ik zou niet weten wat er verder voor dingen buiten gebeurd zouden kunnen zijn waardoor ze ineens geen weekendrat meer moet. ze had wel een vervelende open kater achter haar aan, maar die kon ze succesvol wegjagen. verder loopt ot normaliter niet in 7 sloten tegelijk en valt niet uit bomen ofzo (dat zijn meer dingen voor Sien). toen ze buiten zat, heb ik haar in die 2 uur genoeg langs zien sjezen; dan zie je ineens een witte streep snel voorbij komen.
Door miik
#1699978
Het kan zijn dat ze uit haar hum is omdat ze graag naar buiten wil. Misschien kun je haar een paar dagen Bach Rescue geven om haar wat relaxter te laten worden...
Door Mevroi Kruim
#1699989
Otje is een stompie  :D
Hier hebben ze af en toe ook van die buien dat dingen die ze normaal altijd eten ineens niet meer kunnen. Geen verschil te ontdekken, uit dezelfde partij waar ze onderdelen als tijgers naar binnen hebben zitte schrokken en ineens is het bleeehhh  >:(
Da's dus ff minder eten dan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1700118
ik heb de rat ingesmeerd met haarbalpasta rondom het gat wat ik er in had gemaakt en er toen catnip overheen gestrooid. bahbahbah.
maar de rat wordt nu iig vrolijk afgelikt, maar ik heb nog geen gekraak gehoord.
Door ibbi
#1700201
da's wel vreemd.  de rest vd week heeft ze dus gewoon gegeten en dan laat ze de weekendrat weer liggen....  misschien heeft 't meer te maken gehad met die mieren dan met het ontsnappen ? 
ik herken 't gedrag wel - Angel was eens ontsnapt, heeft weken nog gekeken of hij niet ergens door 't gaas kon komen.  en 't eetgedrag wat Too beschrijft is ook heel bekend, vooral bij Borre, onze barfkat - die duidelijk voorkeur heeft voor bepaald eten een aantal maanden en dan een periode erna is 't blijkbaar errug bah , nu zijn 't bijvoorbeeld patrijsboutjes, terwijl dat voorheen ongeveer het lekkerste eten op aarde was volgens hem  :D  met ratten en muizen heeft hij ook zo z'n periode's.
ik hoop dat je de volgende rat niet weg hoeft te gooien... maar ik zou deze nu weghalen, niet verder aandacht aan besteden, en misschien enkele weken wachten voordat je er weer eentje aanbied ?
Door flin
#1700318
is Otje-petotje nu heel erg gefixeerd op: buiten-ik-mot-naar-buiten-hallo-luistert-buiten-jah! ?

..en weinig aandacht meer voor andere beslommeringen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1700750
ik heb de rat weggegooid, want ze deed er toch niets mee en hij was al helemaal aan het verdrogen.
vanochtend kwam ze eerst heel gezellig bij mij kroelen en daarna gingen we uit bed en ontbijt pakken. dat had ik vergeten te ontdooien, dus even in de magnetron op de ontdooistand. Ot zag in de tussentijd de witte buurtkat buiten lopen in onze tuin, waar ze een grote hekel aan heeft (Ot en Sien hebben aan alle buurtkatten een hekel, behalve de buurmankater en elkaar). Ot zat hard te roepen voor het raam, bij de deur naar de keuken en dus ook naast de koelkast en magnetron.
Ze moest niets van haar kuiken hebben, dus heb ik het maar in de koelkast gelegd voor vanavond.

ik word er een beetje moedeloos van. het lijkt wel of ze persé haar tuin moet gaan verdedigen, zelfs voor 2 katten, want Sien flipt alleen maar als ze een andere kat ziet en is er eigenlijk heel bang van.
Door flin
#1700771
'k zou een grote stinknond lenen, achter in de tuin parkeren,
zodat Ot niet meer naar buiten wil, en de vreemde katten niet in de tuin komen

(of 't strafkamp zsm oprichten...)

stress is heel vervelend idd
Gebruikersavatar
Door koekje
#1700792
ot en sien vinden woefers ook eng, dus die durven dan ook niet meer te eten.
strafkamp is bezig; er staat al een gedeelte. maar het duurt nog wel even voor dat het af is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1701508
vanmiddag is na lang aandringen het ontbijtkuiken eindelijk in ot gegaan. daarna had ik als avondeten de laatste scharrelgerbil neergelegd en ze liet hem gewoon liggen.
ik heb ot net van het bed afgeplukt (buiten het mauwen voor het raam lijkt ze een beetje tam) en haar voor een bordje met geitenmelk neergezet; na 2 likjes was ze het beu.
toen slingerde ik eens met de gerbil rond en ze keek er wel aandachtig naar. ik worp hem haar toe en hij kreeg een rondleiding; halve woonkamer, rondje rond de salontafel en even onder de bank en weer rondje salontafel. ze heeft de gerbil net op het kleed in de slaapkamer opgegeten.
maar toch is het weinig op 1 dag; een kuikentje van maximaal 35 gram en een gerbil van niet meer dan 50.

oren en neus en adem voelen niet warm; ik kan geen thermometer in ots hol steken zonder gevaar voor eigen leven. ze ziet er verder ook normaal uit en geeft nergens pijn aan ofzo. geen vieze oren, neus, ogen, weetikveelwat.
afgelopen week wel een dikke haarbal, maar dat heeft ze wel eens vaker.
als ik haar aai of oppak, reageert ze normaal net als anders.
ze had net wel stinkvoeten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door