Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dhjali
#1700730
Ik wil graag meer gaan Barfen met onze honden, (een combinatie van Carnibest en Barfdagen).

Maar hoe kan ik dit het beste combineren met fanatiek sporten?

Hoeveel uur moet er zitten tussen een barf-maaltijd en bewegen?
Hoe dit aan te pakken op wedstrijddagen (vaak vroeg vertrekken en begin v.d avond weer thuis).
Wat zijn de risico's/gevaren?
Zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Het sporten houdt zo ongeveer in: 2/3x per week agility training/conditietraining (zwemmen, hardlopen, fietsen etc). Uiteindelijk in de weekenden dan wedstrijden agility.
Daarnaast dan natuurlijk de dagelijkse wandelingen en kortere trainingssessies.
Door Lizzy
#1700756
Ik denk dat het handig is om je hond te leren op verschillende tijden, 1 keer per dag te eten. Dan kun je je hond voeren wanneer het jou uit komt en bijv. pas 's avonds laat eten geven. Of 's morgens vroeg. Liefst zit er natuurlijk wel een paar uur tussen de maaltijd en het sporten. Nou heb ik gelezen dat veel honden op lege maag beter sporten dan wanneer ze die dag gegeten hebben. Ik weet niet of dat werkelijk zo is. Of ze voor een wedstrijd dan voldoende energie hebben. Dat zul je dan uit moeten proberen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1700935
Volgens mij moet dat prima gaan. Op de sportdagen 's avonds voeren.
Wolven kunnen rustig een aantal dagen of weken niets eten en dan toch nog de inspanning leveren om een grote prooi op te jagen en te doden. Dus dat sporten moet geen probleem zijn.
Door Sella
#1700949
aangezien ik nu 7 dagen voor schapen zorg met Diego, heb ik 7 dagen kunnen expirimenteren qua tijdstip met voeren.

aangezien ik niet wil dat hij mest van de schapen eet ivm mogelijk overdracht van. Hij is nu eenmaal zwakker door zijn epi.
als ik om 8 uur in de morgen voer, dan snackt hij mest.
voer ik rond 12 uur in de middag snackt hij niet.
voer ik vlak voor het drijven 1 gedroogde kipfilet, snackt hij niet en werkt prima.
Geef ik pas na het drijven eten, dan boeien de schapen niet, wel de mest.
dus het verschilt per hond en per seizoen.
In de winter zou ik 2 keer per dag voeren.
Door Souris
#1701055
Wij sporten ook veel met de honden en ik voer gewoon altijd pas als ik klaar ben met alles. Nooit problemen mee gehad, kan dus ook zijn dat ze pas om 23.00 eten krijgen, als ik op zaterdag vroeg klaar ben krijgen ze bv om 16.o0 eten.
In de winter twee keer voeren begrijp ik niet, doel je dan op hogere verbranding ofzo dan kan je toch ook de portie groter maken?

Maar ja aan de andere kant, wat is veel sporten...het is nogal een verschil of je dagelijks een marathon rent of 3 keer in de week traint en in het weekend een wedstrijd, voor ons geldt iig het laatste
Door Dhjali
#1701092
Oke, maar hoe leer je de honden 1x per dag en op verschillende tijden eten? Gewoon ineens op onregelmatige tijden geven? Ik ben bang dat 1 van de honden gal gaat spugen, ik las ergens al over yogurt in de ochtend??
Ze zijn niet gewend aan een dag vasten.

Wanneer ze in de ochtend rond 9 uur zouden eten, en dan bijvoorbeeld om 19.00 trainen, zit er dan voldoende tijd tussen? En hoe zit het met de dagelijkse wandelingen? Stel dat ze rond 9.00 uur eten, en rond 12uur uit gaan voor een uur?
Ik neem aan dat bot en dergelijke veel langzamer verteerd dan een CB maaltijd.

Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee dien te houden?

Ik ben met de CB maaltijden en beweging altijd al wat voorzichtig, en met barf vind ik het nog erger  ::)
Door pallas
#1701121
Hier ook sporthonden en barfen.
Ik vind dat het echt super werk.
ik voer ze over het algemeen savond en ze eten 1 keer. met hele drukken weken hebben ze ook wel eens een "vasten dag" dan eten ze alleen wat groetemix en een hand spiervlees.

Stel ik wil savond trainen dan krijgen ze gewoon wat later eten.
Als ze op zondag wedstrijd hebben krijgen ze zaterdagavond wat minder. Op de wedstrijddag neem ik vaak wat vlees in stukjes mee, dat geef ik dan door het water, dan drinken ze ook meteen goed.
Mocht ik een weekend hebben dan pak ik smorgens vroeg bevroren nekken mee en krijgen ze na het laatste parcours een portie daarvan, hebben ze meteen wat binnen.
Wat nog het grootste voordeel van barfen is dat je de hoeveelheid vet zo mooi kan regelen. Dus bij  en winterstop evt wat minder en met zware trainingen en wedstrijden van vetter voeren..ideaal :)
Door spickenstef
#1701411
ik loop met spickel ik en doe aan braitensport met haar . ik geef hem 1 keer per dag eten en altijd s'avonds na ons eten , ooit vlak er na maar ooit ook enkele uren erna ; ze sport altijd op nugtere maag en nog nooit geen problemen gehad wel geef ik ze na een serieuze inspanning wat Vio , het voordeel ervan weet ik niet maar ik geef het omdat ze het enorm lekker vind ; Voeren geef ik ook gewoon de normale hoeveelheid spickel krijgt 3.5 %van haar gewicht dus niet zo gek veel maar ze heeft niet veel nodig . Ik loop dus sommige dagen meer dan 10 km met haar , ze is ooit vermoeid maar dan laat ik haar een weekje rusten en probeer een dag te sporten en een dag rust voor haar .
Door Sella
#1701490
Hitam schreef: Waarom?
Omdat ik anders een te felle hond heb in de sport, en ik hem niet met een volle pens wil laten werken.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1701494
onze hond is niet echt een sporthond, maar een jachthond, die dus van oktober tot februari ook flink aan het werk is. Nu heeft hij het rustig en krijgt hij minder eten, maar wel 1x per dag. De tijden verschillen inderdaad, dat heeft te maken met onze dagplanning. Maar vooral in de avond, na de meeste inspanning.

In de winter wanneer hij veel meer inspanning levert krijgt hij ook ´s avonds zijn eten, ook weer na het zware werk. maar hij krijgt dan wel meer te eten.
Door de week zijn het vooral de onderhouds-rondes  (zo´n 10km) voor zijn conditie, soms ook nog jachtwerk tussendoor. Maar op de zaterdag is hij ´s ochtends aan het werk, vaak een paar uur aan een stuk. Hij heeft tussen 11u en 13u rust en gaat dan weer aan het werk tot ong. 16u soms wat langer. Dan krijgt hij zijn verdiende kost.
Als hij een lange zware dag heeft, krijgt hij van te voren nog wel eens een stukje spiervlees extra, maar dat is dan wel een uur van te voren en niet veel. Tussendoor beloninkjes in de vorm van gedroogd vlees.
Gebruikersavatar
Door Else
#1701628
Ik heb onze hond ook redelijk recent over gezet naar 1 x daags voeren. heb dat in 1 keer gedaan. Hij heeft 2 dagen 's ochtends zitten jengelen en daarna was die eraan gewent.
Wat je ook zou kunnen doen is het eetmoment langzaam opschuiven op de dag totdat je 's avond uit komt.
Of je geeft 's ochtends groente/ eitje, evt yoghurt en de rest van de maaltijd 's avonds.
Door Souris
#1701629
Want je geeft nu 2 keer per dag eten? Ik ben gewoon overgegaan van 2 keer naar 1 keer, het gal spugen kan idd voorkomen. Dan kan je er toch voor kiezen om in de ochtend, of wanneer je ook wil gaan voeren, een klein beetje te geven ipv een hele portie en zo langzaam naar 1 keer overgaan. Gal spugen gaat meestal wel snel over, twee dagen duurde het hier.
En wisselende tijden sja dat heb ik ook gewoon ingevoerd, soms om 16.00 en soms pas om 23.00, dus globaal krijgen ze ergens tussen 16.00 en 23.00 en in de vakantie tussen wanneer we wakker zijn en naar bed gaan....
Door Juul
#1701651
Falco eet uit de voerdummy. En 's avonds het restant thuis in de bak, op wisselende tijden. Dus meestal niet één grote maaltijd per dag. maar door de dag heen veel kleine.
Als we 's avonds een rustige training hebben, bv appél en wat kleiner zoekwerk, dan krijgt hij bv de helft van het botwerk 's morgens, vlees en orgaan tijdens de training en thuis de rest van het botwerk en wat er over is aan vlees.
Hebben we een langere intensievere zoektraining, dan krijgt hij 's morgens een klein beetje vlees of orgaan, wat kleine stukjes als beloning en de rest als één grote maaltijd 's avonds.
Dus hier wisselt het nogal naar gelang wat we die dag doen.
Door Dhjali
#1701969
Ze krijgen nu inderdaad twee keer per dag eten, in de ochtend en in de avond. 1x per dag voeren lijkt zo weinig  :-[ Ik zal me nog even verder gaan inlezen over het 1x daags voeren en vasten. Ik was eigenlijk van plan om het gewoon op 2 maaltijden te houden, maar ik zie nu dat dit lastiger is met sporten.

Maar wat ik mij nu afvraag, hebben de honden wel genoeg energie om te presteren wanneer ze in de ochtend geen maaltijd krijgen? Waar halen ze die energie dan vandaan?
De vergelijking met de wolf vond men hier thuis niet helemaal opgaan, aangezien agility bestaat uit korte sprinten/draaien en dergelijke en achter een prooi aan vaak langer eenzelfde ritme is (tot het moment van doden).

Kan iemand dit nog beantwoorden:
Wanneer ze in de ochtend rond 9 uur zouden eten, en dan bijvoorbeeld om 19.00 trainen, zit er dan voldoende tijd tussen? En hoe zit het met de dagelijkse wandelingen? Stel dat ze rond 9.00 uur eten, en rond 12uur uit gaan voor een uur?
Ik neem aan dat bot en dergelijke veel langzamer verteerd dan een CB maaltijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door