Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1700632
Een kennis van mijn moeder wilde al een tijd met mij praten over mijn voergedrag naar Kain toe. Hij voert zijn hond namenlijk ook vlees..
Ik denk, cool. Hij heeft een gave hond, dus ja, kennis die ik heb wil ik wel met hem delen.. Goed hij voert dus kopfleisch.. Dit voerde hij naast zijn brokken en wel gekookt. Hij had zelfs een apparte keuken voor de hond laten aanbouwen..
Ik heb hem maar even voor gek verklaard!
Ik gezegd dat ik geen 'trockenfuther' voer, waarop hij mij heeeel verrast aankeek, waarom niet?? Ja waarom wel heb ik hem terug gegeven. In dat voer zou volgens hem 'alles' inzitten.. Ook de groentes enz. Alleen vlees wat ik zou voeren zou de hond tekorten opkrijgen.. Ja, klopt, maar ik voer niet alleen vlees, maar ook beenderen en organen.. Maar dan zou ik volgens hem nog de maaginhoud missen van de prooidieren..
Al met al, deze beste man, staat zeer open om te leren.. Alleen heeft hij niet de juiste informatie bronnen. Ik kan me goed redden in het duits, maar ik vraag me af of ik dan wel de goede nadrukken op kan leggen.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik ben dus op zoek naar online documenten (site's) over het vervoeren aan de hond.
Nu kan ik wel gaan googlen, dan vind ik zo 100 site's.. Maar welke zijn nu zeer betrouwbaar, staat een compleet verhaal op en hangt ook 'onze' manier van voeren aan. Ik had al begrepen dat ze in duitsland niet vies zijn van runderbotten.. Nou, dat is dus niet de bedoeling he..
Door Deesje
#1700696
over het algemeen heb ik inmiddels uitgevonden dat de meeste barf-dingen in duitsland iets anders zijn dan in nederland... ze voeren veeeeel minder bot en veel meer groenten in hun menu;s de verhoudingen liggen anders.. ik kan maar weinig websites en boeken vinden die aansluiten bij ónze' manier van barfen... nu hoeft onze manier niet de beste te zijn maar ik heb wel mijn twijfels bij het duitse barf.. die voeren over het algemeen iedere maaltijd compleet en vullen aan met weet ik niet hoeveel (plantaardige) olien en supplementen..

ik begeleid een aantal duitsers in het barfen, maar begrijp nu waarom ze allemaal aankomen met het is zoooo veel werk.. als ik iedere dag een schema moet samenstellen zoals de meesten het doen zou het inderdaad veel werk zijn.. olietje hier olietje daar en dan met mega veel groenten en in verhouding minder bot en vlees (het zijn nog net geen vegetarische  menus)..

anders moet je eens kijken op het forum aldaar.. dubarfst.de  daar kun je ook met de 'duitse' diehard barfers diskussieren en overleggen..
Door Anthraciet
#1700716
Ik woon natuurlijk in DLD en heb ook de nodige sites bekeken om te zien of ik ergens gezellig kon meekletsen en ervaringen uitwisselen c.q. aan leuke adresjes in de buurt kon komen.

Maar ze wijken hier inderdaad erg veel af van onze inzichten en hoewel ik er niet arrogant van uit ga dat onze manier de allerbeste is, vind ik toch hun barfwijze vaak op zijn zachtst gezegd 'apart'.

Zo zie je heel veel gemalen vlees alles wordt daar 'gewolft', ook als je bij online barfleveranciers kijkt, vindt je bijna alleen gewolft vlees ???
Daarbij doen ze ook veel toevoegingen, dus olieën, vitaminen en (gemalen) groenten(poeders)..... kreeg ook niet echt aansluiting op die sites en werd al snel als die rare buitenlander gezien :biggrin2:

Dus ik vermoed dat je niet echt duitse teksten zult kunnen vinden die aansluiten bij hoe wij barf zien. Dan zal het toch vanuit 'onze' documenten vertaald moeten worden.....
Ik zou me er wel voor willen aanbieden, maar ik kan geen garanties geven hoe lang zoiets gaat duren (kom al niet eens aan het aanpassen van PetraP's wereldpootjes-site toe :-[ :'()
Door Nadia
#1700725
Ik vrees dat ik dan zelf maar aan de vertaling moet gaan werken.. Of even kijken of hij het kan lezen in Nederlands...
Moet zelf ook nog veel schoolwerk doen.. Dit gaat me ook een paar dagen kosten..

Ik wacht nog even.. Wellicht heeft iemand iets..
Door Sella
#1700892
een duitsefokker  barft, maar die barft op de nederlandse manier. Na mijn opmerking, ja maar, wolven, wilde honden en dingo's heb je die weleens olie bij het eten zien doen?
Nou nee dat kon hij nog wel begrijpen.
dus die houd nu de nederlandse verhouding aan, koopt groots in en heeft nu een groentetuin. smaakt erg lekker voor hun en de honden krijgen nu gezondere groentes.

Die vindt dat een stuk makkelijker en de honden winden minder.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1700926
Hebben jullie al op www.barfers.de gekeken? Swanie heeft ook brochures geschreven over hoe te barfen die kun je via die site bestellen en er is ook een forum. Ik heb eerlijk gezegd nooit echt gekeken hoe ze daar voeren maar Swanie barft echt. Zij voert haar honden 5x per week waarvan een keer groenten, weliswaar met granen maar de rest is echt barf.
Door Deesje
#1700947
ow ja dat doen ze in duitsland ook nog vaker.. graan erbij... (warum??)

ik weet dat er een aantal duitsers natural dog food een goed boek vinden.. (is int duits) maar ik heb het nooit gelezen dus dat weet ik niet..

je kunt er natuurlijk altijd wel iets uithalen.. ik ben op een duits forum ook wel eens de discussie aangegaan..

over het algemeen zijn er ook weinig 'vastende' barfers in duitsland (al moet ik zeggen dat het hier ook wel 'meevalt' als ik het af en toe zo lees)
Door Sella
#1700966
De fokker die ik ken geeft vandaag een grote portie en voert dan minimaal 36 uur niet, maar die vindt dat geen vasten.
De honden zien er prima uit.
Versleten oudjes veren weer op en spelen weer graag mee. Je gaf ze geen maand meer en dat is nu 14 maanden geleden.
De granen zijn omdat ze nog steevast geloven in de dierenarts die zegt zonder granen is een hond mishandelen :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1701032
Deesje schreef: ow ja dat doen ze in duitsland ook nog vaker.. graan erbij... (warum??)
Swanie's redenering is: drachtige en zogende teven hebben iets koolhydraat nodig om goed te kunnen functioneren, dus waarom zouden zij andere behoeften hebben dan gewone volwassen honden? Dus alle honden hebben iets koolhydraat nodig.
Maar dan iets van 1-2% ofzo.
Ik vind het geen verkeerde redenering.
#1701563
Ik vond het op www.futterfleisch-dresden.de wel aardig goed uitgelegd, die link zou je de goede man ook kunnen doorgeven. Over het algemeen wijkt het Duitse barfen nogal af van het Nederlandse barfen, ze geven vaak joekels van dragende botten en raden een beginnende barfer zonder blikken of blozen een mergpijpje aan, omdat het "de tanden zo goed schoonmaakt". Ik heb al diverse malen geprobeerd de Nederlandse versie uit te leggen, maar dat vinden ze barfen voor watjes, geloof ik, met al die zachte botjes van ons! ;D
Door Suzanne
#1711365
Hitam schreef: Hebben jullie al op http://www.barfers.de gekeken? Swanie heeft ook brochures geschreven over hoe te barfen die kun je via die site bestellen en er is ook een forum. Ik heb eerlijk gezegd nooit echt gekeken hoe ze daar voeren maar Swanie barft echt. Zij voert haar honden 5x per week waarvan een keer groenten, weliswaar met granen maar de rest is echt barf.
Vielen Dank Tannetje!

;-)

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door