Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1700724
Hallo allemaal........mijn naam is Sanne en ik heb 2 heerlijke honden. Een Labrador van 8 jaar en een Engelse Bulldog van 4 jaar. Ik ben opgegroeid met honden en van huis uit zijn wij gewend om de honden gewoon brok te voeren. Ook onze honden krijgen dus gewoon brok, wij voeren al jaren Carocroc kip en rijst 22/8.
Op zich zijn we hier altijd zeer tevreden over geweest maar momenteel spelen er wat dingetjes waardoor ik graag wat meer zou willen weten over KVV.
Onze labrador is 8 jaar en sinds ongeveer een jaartje zit hij niet zo mooi in zijn beharing, hij is vrolijk, gezond en mankeert nooit wat maar ik had hem graag wat strakker in zijn velletje gezien.
Daarnaast heeft onze Engelse Bulldog sinds het najaar van `09 wat atopische klachten. Het begon met een oogontsteking, daarna een oorontsteking, het regelmatig likken aan de pootjes. Elke keer verdwenen de klachten weer nadat we ze behandeld hadden maar sinds afgelopen winter blijven haar oortjes wat rood en is regelmatig onderhoud met Otiderm noodzakelijk. Daarnaast blijft ze ook regelmatig aan haar pootjes likken en ligt ze af en toe te schurken op het gras omdat ze wat jeukerig is. Al met al dus geen hele zware atopische klachten maar voor ons wel reden genoeg om op advies van onze dierenarts over te stappen op de hypo allergene brok van Royal Canin. Hier zijn we nu 4 weken mee bezig en moet zeggen dat ze na een week al minder verhaarde. Vorige week namen de klachten opeens toe en momenteel lijkt alles weer wat rustiger te worden. We gaan hier sowieso nog 4 weken mee door omdat je pas na 2 maand schijnt te kunnen concluderen of het inderdaad werkt.

Nu krijg ik van veel mensen het advies om over te stappen op KVV omdat de kans groot is dat de klachten dan nog verder naar de achtergrond of mogelijk helemaal verdwijnen. De één zegt dit, de ander zegt dat.......en ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn tig soort KVV en ook niet alle soorten schijnen geschikt te zijn voor honden met atopische klachten. Mijn vraag is dus........wat zijn jullie ervaringen en/of tips voor mij?
Enne......ook niet geheel onbelangrijk.........wat kosten de verschillende soorten KVV. De brok die ze nu krijgt is 81 euro voor 14 kilo en eigenlijk vind ik dat dus echt belachelijk. Als ze het nodig heeft dan krijgt ze het hoor maar ik vind het wel erg duur!

Mocht trouwens na 4 weken blijken dat de brok niet afdoende werkt dan wil ik naar Mevr. Vroom uit Oisterwijk (dermatoloog) om er achter te komen waar haar allergie precies vandaan komt.
Enne......barfen zie ik nog niet echt zitten......misschien is dat een vervolgstap maar voor nu nog even niet aan de orde.
#1700731
Welkom op barfplaats  :)

Ik zie het verband niet zo tussen atopieklachten en een hypoallergeen dieet. Een hypoallergeendieet schrijf je voor bij voedselallergie en niet bij atopie. Vaak wordt zo'n dieet wel voorgeschreven om voedselallergie uit te sluiten, werkt het dan niet dan wordt er geconcludeerd dat er een atopie is. Dat is helaas een veel gemaakte fout, vaak ligt het toch aan het eten en reageert de hond ook niet goed op het hypoallergene dieet. Daarnaast is het zo dat atopie en voedselallergie vaak samen voorkomen.
Ik geef toch altijd de voorkeur aan zelf samenstellen met een eiwitbron die nog nooit eerder is gegeven, bv paard, konijn of eend. Zelf bereiden is nog altijd de gouden standaard om een voedselallergie uit te sluiten, er is geen dermatoloog die een commercieel voeder inzet. En nu hoef je niet te denken dat dat heel ingewikkeld is, dat is het namelijk helemaal niet. Voor 6 weken is het helemaal niet erg om niet echt "compleet" te voeren, deficienties ontstaan pas na 10 weken.
In geval van atopie kun je een allergietest laten doen. Dat kan zowel met bloed als dmv inspuiten van stofjes in de huid.
Verder vraag ik me af of er ook een afkrabsel is gedaan om malassezia uit te sluiten?
#1700737
Ga er maar vanuit dat iedereen op dit forum gaat zeggen dat je het beste de overstap naar vers kunt maken. En ik ook! ;)

In vers vlees zitten eigenlijk geen stofjes waar de hond allegisch op zou reageren. De granen (rijs, mais ect) de in br*kken zit is niet iets voor een hond vandaar dat hij er ook allergisch op kan reageren.
En natuurlijk zijn er honden die bijv niet tegen kip kunnen, maar daarvoor bestaat het eliminatie dieet. Dan geef je dus 6weken lang 1 diersoort, als dat goed gaat geef je er een ander diersoort bij (je begint bijv met eend en voegd na 6weken lam er aan toe) als dat goed gaat kun je weer een diersoort erbij geven, bijv kip...merk je dat de hond dan binnen 6weken reageerd weet je dus dat hij niet tegen kip kan en je dat niet moet geven. De kip vervang je dan voor een ander diersoort, rund bijv...en zo ga je verder totdat je (bijna) alle diersoorten gehad hebt. Je hebt dus geen DA nodig om er achter te komen voor welk diersoort jouw hondje allergisch is ;)

Je zult het beste af zijn met een kvv die geen granen bevat. Welke merken dat precies zijn weet ik zo niet, maar er zijn genoeg mensen op het forum die dat wel weten.
Prijzen zijn ook enorm verschillend. Van 1,40per kg (smuldier) tot 4,85 voor een van de duurdere varianten van carnibest (carnibest heeft ook rund en die kost 2,65 per kg)En zo heb je nog bibi, rodi, prins, kivo, lotgering, naturis en nog een aantal, maar ik weet dus niet welke granenvrj zijn...

Wanneer je nu na het voeren van een glutenvrije (dus graan vrij) kvv en je merkt dat de hond het daar beter op doet, kun je altijd overwegen om de overstap naar barf te maken om de kosten te drukken (al is het maar half barf half kvv)
#1700742
Ik denk zelf eerlijk gezegt dat het geen specifieke voedselallergie is maar dat het bijv. gerelateerd is aan pollen e.d..
Denken jullie dat het zinvol is om naar een Dermatoloog te gaan of is het handig om gewoon de overstap naar KVV (zonder granen) te maken en eerst te kijken hoe ze daar op reageerd?
#1702355
Babsie schreef: Ik denk zelf eerlijk gezegt dat het geen specifieke voedselallergie is maar dat het bijv. gerelateerd is aan pollen e.d..
Denken jullie dat het zinvol is om naar een Dermatoloog te gaan of is het handig om gewoon de overstap naar KVV (zonder granen) te maken en eerst te kijken hoe ze daar op reageerd?

Ik zou eerst de KVV gaan proberen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door