Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#1699743
Hallo,

Een tijd geleden was ik hier vaak met vragen over kater Jovi, die nierproblemen had en daar uiteindelijk aan doodgegaan is. Nu ben ik hier met een vraag over de moeder van Jovi...een dementerende maine coon poes van 12 jaar. Ze gaat al een tijdje achteruit, en krijgt al tijden cholodin, ook voor haar (onbegrijpelijke) huidproblemen.

We hadden wel in de gaten dat ze steeds vaker 'de weg kwijt was', en nu was dat voor de 3e keer letterlijk ook zo. Ze is bijna 2 weken weggeweest en werd gevonden, om de hoek, vlakbij...en toch kon ze de weg naar huis kennelijk niet meer vinden.
Ze mag nu dus echt niet meer naar buiten, dat is niet meer verantwoord.
Om de deur wel open te kunnen hebben staan hebben we nu een bench voor haar gekocht (de grootste maat die ze hadden) en dat lijkt ze geen ramp te vinden. Ze jengelt wel, maar dat doet ze buiten de bench ook, want ze wil naar buiten.
Ze zit 's nachts in de bench en overdag als ze heel onrustig doet, want die onrust wordt vaak gevolgd door wildplassen.

Ze drinkt vaak en veel en plast ook vaak...ik vermoed dus dat ze net als zoon Jovi ook nierproblemen heeft. Ik zal proberen haar plasje volgende week op te vangen. Naar de dierenarts is geen optie, je krijgt haar niet mee..ze is loeisterk.
Ik ga in iedergeval solidago geven en dus cholodin (al merk ik daar weinig goeds van)
Ze krijgt af en toe ook thc-water. Dat maak ik zelf van wiet. Het is ontstekingsremmend, pijnstillend en kalmerend. Als ze heel druk doet krijgt ze een druppel en kalmeert ze vrijwel meteen.

Iemand nog briljante ingevingen?

HARTelijke groet,
Inge, namens Kayenta
Gebruikersavatar
Door koekje
#1699750
volgens mij heeft thc op een kattenlijf een heel andere werking dan bij mensen, ook met het weer afbreken. ik zou het niet aan mn katten geven.
is het geen mogelijkheid de tuin af te zetten? in een bench stoppen lijkt me zo zielig. verder zou ik het huis zoveel mogelijk op haar inrichten, voor de tijd die ze nog heeft. dus geen dingen veel verplaatsen, altijd op handige punten voer neerzetten (of haar op vaste momenten voeren en er dan bijblijven) en vloer die vrij makkelijk schoon te maken is ivm wildplassen.
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#1699761
Hallo,

dank voor je reactie.
THC heeft niet een hele andere uitwerking op katten hoor, alleen veel sterker, daarom moet je wel weten wat je doet, en hoeveel je geeft. (hoe je het maakt is ook heel anders dan voor mensen hoor)
De bench lijkt wel zielig, maar ze is eigenlijk veel rustiger daar in. Bij de fokker vroeger zat ze ook graag in de bench, het geeft natuurlijk ook rust. (en een eigen bak natuurlijk, een verdieping met een schapevacht en een kartonnen doos)
De tuin omheinen is een droom die ik al lang heb, helaas niet de portemonnee...maar ook daar zou ze dan gaan zitten jammeren bij het hek..dat is wat ze doet..
Misschien zetten we nog wel een kleine ren neer...alleen al voor het plassen...want ze plast echt overal, terwijl we 7 kattebakken hebben, waarvan er nu 4 in de kamer staan...en toch plast ze ernaast. Natuurlijk het liefst op het kleed. Ik zet haar een paar keer per dag in de kattebak...blijf er dan bij zitten en soms plast ze dan ook wel...meestal gaat ze kopjes geven.
Het moet ook allemaal een beetje werkbaar zijn. We hebben een druk gezin, veel dieren...en er moet ook brood op de plank komen..

Het is echt lastig...we zijn stapeldol op haar (ze staat rechts op mijn banner)
Door flin
#1700333
met een ren van simpel gaas met wat tie-raps, kom je idd al een heel end,

daarnaast kun je nog kamille thee voorschotelen; bloedzuiverend, en rustgevend,
bach-bloesem zou ik ook proberen, en net wat je zegt: een druk huishouden;
  misschien tè druk? (voor haar in deze situatie?)

succes hoor!
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#1700493
Kamillethee...wat grappig...nooit aan gedacht terwijl ik het dagelijks drink! Ga het meteen doen, bedankt!

En die buitenren..ik denk inderdaad dat ik maar es ga knutselen!

De drukte is op zich niet het probleem...wel dat ze niet meer naar buiten kan....dus dat moet eerst opgelost. Helaas zijn we net op vakantie geweest en is de spaarpot superleeg...zucht.

TNX
Inge
Door Borke
#1700905
Kijk eens op de site van de Nettenlijn, net is veel goedkoper dan gaas en met dat net houden ze struisvogels in toom, dus een Maine Coon lukt ook wel. Zelf heb ik het ook in de tuin, het is licht, goedkoop en gemakkelijk te verwerken!

Aangaande het plasgedrag, ik vind het geen leven voor een poes alleen maar in een bench te zitten. Volgens mij gaat ze daar gesstelijk 'doods' van worden en dat in combinatie met dementie wordt volgens mij al gauw van kwaad tot erger.

Liever zou ik dan - mede gezien de leeftijd - Clomicalm gaan geven een halve 5mg tablet per dag.
Ideaal is Clomicalm niet, maar het werkt uitmuntend tegen onzindelijkheid zeker in combinatie met de tips die koekje je al gegeven heeft.
Clomicalm is iets wat je via de DA kunt krijgen, het is een (sterk) middel tegen verlatingsangst voor honden, maar werkt ook heel goed bij overmatig plassende katten.
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#1701227
Ik ben al aan het kijken naar een ren...die gaat er zeker komen, we knutselen wel wat in elkaar voorlopig...dan maar geen schoonheidsprijs.
En ze zit bepaald niet de hele tijd in de bench hoor! Alleen als we er niet zijn en als ik het idee heb dat ze de kattenbak zoekt...verder niet...daar is ze ook veel te knuffelig voor.

Morgen ga ik haar plasje proberen op te vangen, dat kan dan in iedergeval gecontroleerd worden.
Medicijnen is het laatste dat ik zal doen omdat ze op zoveel dingen allergisch reageert...momenteel is haar huid niet open en dat hoop ik zo lang mogelijk zo te houden.
Ik heb wel emailcontact met een homeopate..hopelijk kan ik een homeopatische DA vinden..zoek zoek...weet iemand een in Groningen dan houden we ons aanbevolen.

Wederom bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1706330
Ik heb een keer bij een kat die ook dementerend leek ontzettend goed resultaat geboekt met Bach Bloesem. In dit geval sproeide de kat en raakte hij vaak in paniek alsof hij ineens niet meer wist dat hij gewoon in zijn eigen achtertuin was, heb in dit geval ongeveer alle angst en trauma bachjes bij elkaar gedaan en de kat sproeide niet meer en was veel rustiger daarna (kwam goed uit, was voor een opdracht voor school dus ik kreeg een goed cijfer ;D)
Dus ik zou eerst Bach proberen voordat je naar drastischere middelen als clomicalm grijpt.
Homeopatische middelen kunnen natuurlijk ook wonderen doen soms.. In ieder geval veel sterkte met de kat  :-*
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#1706336
Medicijnen zijn ook mijn laatste keus hoor.
Ik ben zelf ook bachbloesemtherapeut en ze is nu al een paar dagen aan de bloesems en solidago en echinacea.
Ze lijkt veel minder verward, maar drinkt en plast heel erg veel.
Het lukt me maar niet om haar plasje op te vangen, ook als ik een pasje op de grond tegenkom weet ik niet zeker of het van haar is..we hebben er 6 en ze hebben allemaal wel es kattebak-lokaliseer-problemen.
Ik zal haar in de bench zetten met een kattenbak zonder vulling, maar ik ben bang dat ze dan haar plas zal ophouden en dat is helemáál een slecht idee...
Beetje lastig hoor, maar we komen er wel uit.
Dank!!
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1706338
Tip van mijn dierenarts ooit: plastic zak versnipperen en dat als kattenbakvulling als je urine wilt opvangen!
Je hebt natuurlijk ook van die dure plastic korrels  ::) ;)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1706385
En beetje laat kwartje dat viel ::) maar ik bedenk me net dat je nierproblemen vooral ook kan zien in het bloed, dus misschien kan je ook de da bloed laten afnemen!

Succes met alles! :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#1706567
Dat kan alleen als de DA aan huis komt...hoewel ik dan ook betwijfel of ze dat toelaat. Kayenta is een hele sterke en eigenzinnige (maine coon) poes. Toen we haar haalden bij de fokker heeft het heel wat (en littekens) gekost om haar in de kattenkooi te doen...en onderweg waren we bang dat ze zou uitbreken...zoooo fanatiek is ze!
Dat van die versnipperde plastic tas is een goeie...maar dat doe ik dan maandag wel.
Bedankt!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door