Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1699626
Vorige keren ben ik nogal de mist in gegaan bij het inschatten van de hoeveelheden, eerste keer had ik voor 3 maanden  :-X, daarna OF veel te weinig OF weer veel te veel.

Ik wil graag voor ongeveer 6 weken mix maken en vraag me af hoeveel kilo groenten er nodig zijn om 3 liter mix over te houden?
Rekenkundig ben ik erg gehandicapt, maar volgens mij kan ik niet uitgaan van 1 kilo = 1 liter :D

Ben al aan het spitten geweest met de zoekfunctie,maar kan niets vinden, mocht deze vraag eerder voorbij zijn gekomen, dan graag even een linkje!
#1699823
Ik weetniet of dit helpt,want ik heb niet gewogen hoeveel totaal gewicht in groentes ik hier had,
maar misschien kan je gokken aan de hoeveelheid?

Afbeelding

En het ligt aan de dagelijkse hoeveelheid die je wil geven om uit te rekenen hoeveel je dan per week of per maand nodig hebt.
Dit is alles gepureerd en er zijn 15 bakjes van 500 gram,
met 2 honden die samen 250 gram per dag krijgen, doe ik dan 2 dagen met 1 bakje.
En heb ik hier voor ong. 1 maand groentenmix,(voor 2 honden)
soms wat langer als ik 'n keer oversla of minder groentenmix per dag geef.
Als Milik b.v 125 gram per dag groentemix zou eten, dan heb jij hier genoeg voor 2 maanden
En wanneer je 'n kleinere hoeveelheid van elke groente neemt dan krijg je automaties minder puree ;)

Afbeelding
#1699852
Ik werk met gewicht en niet met liters.
We maken per twee dagen 200 gram voor de dames. Als we eind van de zomer groenten hebben die op moeten, dan blancheert mijn man ze en daarna gaat er 200 gram gemengd in en bekertje, later na ontdooien voeg ik een eitje bij. Dan gaan er een heleboel in de vriezer.
Per twee weken zou dat hier zijn  1400 gram (7 x 200 gram).
Hoe veel eet hij per week en dan x 6, dat zou dan voor zes weken voldoende zijn.
Waarom wil je met liters werken?

Hanny
#1699911
Bedankt dames! Heb daarnet mijn denk/rekenfout ontdekt :-[  Ik kocht eerst van alle groentes een pond ( en als je veel soorten hebt kom je al gauw aan een fiks aantal kilo's) Daarna heb ik een keer alles per 200 gr. gedaan( wat weer te weinig was)
Wat ik had moeten doen is idd. eerst uitrekenen hoeveel GRAM groentemix er per 6 weken doorgaat en dan de benodigde kilo's groente uitrekenen.

Wat ik ook deed is eerst alles pureren en in een drie literpan schenken en vandaaruit weer uit proberen te rekenen hoeveel porties in een liter zitten 8) ::) Tja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, nietwaar......!

Heb nu in totaal 4 kilo gesneden groente en ga straks aan het malen, als het goed is zou ik dus voor 8 weken ( 500 gr. p/w) groentemix hebben.  Volgende keer dus 3 kilo kopen voor 6 weken :D
#1700254
Zo,klaar met pureren( ga toch eens een blender aanschaffen geloof ik) Heb nu idd. voor 8 weken mix. Volgende keer dus 3 kg. groenten voor 6 weken. Iets minder zelfs,want ik doe er altijd vismix door voor het lekkere.

@ Dory: waar heb jij die mooie bakjes vandaan? Heb het zelf in boterhamzakjes en die weer in lege boterkuipjes, maar die van jouw zien er wel heel handig uit!
#1700324
*milik* schreef: @ Dory: waar heb jij die mooie bakjes vandaan? Heb het zelf in boterhamzakjes en die weer in lege boterkuipjes, maar die van jouw zien er wel heel handig uit!
Deze zijn van "Glad" Gladware containers ..er zijn verschillende maten van... Ziplock is 'n ander merk met 't zelfde idee

Afbeelding
Heel goedkoop en gaat alleen stuk als ik 't bevroren op 't cement in de gargage laat vallen.
IK weet alleen niet of dit ook in Holland te koop is, maar ik denkt dat platte viekante plastic bakjes ook wel bij de Hema of Blokker
of misschien op de markt te koop is?
Ik dacht dat veel mensen ook wel de plastic bakjes van de chinees eten  gebruiken om de groentenmix in te vriezen
#1700327
202Spots schreef: Deze zijn van "Glad" Gladware containers ..er zijn verschillende maten van... Ziplock is 'n ander merk met 't zelfde idee

Afbeelding
Heel goedkoop en gaat alleen stuk als ik 't bevroren op 't cement in de gargage laat vallen.
IK weet alleen niet of dit ook in Holland te koop is, maar ik denkt dat platte viekante plastic bakjes ook wel bij de Hema of Blokker
of misschien op de markt te koop is?
Ik dacht dat veel mensen ook wel de plastic bakjes van de chinees eten  gebruiken om de groentenmix in te vriezen
Die zijn te groot, maar ik ga eens even kijken of die van jou hier ook te koop zijn!
#1700335
*milik* schreef: Die zijn te groot, maar ik ga eens even kijken of die van jou hier ook te koop zijn!
Ik kan dit spul gewoon in de supermarket kopen,
De lage vierkante maat zoals op de foto,is wat  ik 't meeste gebruik, er zijn ook nog hele kleintje, of hoge vierkante,
en ronde hoge en lage model en  langere model hoog en laag..genoeg keus.
Ik heb wel is de kleinere voor fruitmixjes gebruikt.
#1702533
Ik voer per dag, zoek iets om 75 gr. in te doen. Nu gebruik ik nog boterkuipjes met daarin 3 boterhamzakjes waar ik per stuk 2 porties indoe. Halverwege een klipje zodat 1 zakje voldoende is voor 2 dagen.....wel een mega-gepriegel dus zoek iets wat sneller en makkelijker is :D en daarbij zo min mogelijk ruimte inneemt!
#1702549
*milik* schreef: Ik voer per dag, zoek iets om 75 gr. in te doen. Nu gebruik ik nog boterkuipjes met daarin 3 boterhamzakjes waar ik per stuk 2 porties indoe. Halverwege een klipje zodat 1 zakje voldoende is voor 2 dagen.....wel een mega-gepriegel dus zoek iets wat sneller en makkelijker is :D en daarbij zo min mogelijk ruimte inneemt!

kun je niet langs de sligro , hebben ze een groot assortiment van maten bakjes die je vaker kunt hergebruiken .
#1702554
Too schreef: Methode "Koekje"  :D  muffinvorm vullen met mix en dan de bevroren groentemuffins in een bak kieperen

Siliconenvormen hebben ze voor een habbekrats bij de Action of Xenos
Hmmm, is een idee...maar dan moet ik 45 ( voor 6 weken) van die dingen kopen en dan ook nog genoeg horizontale ruimte in mijn vriezer hebben om die dingen te laten bevriezen? Heb er niet echt beeld bij en zoals je weet ben ik erg visueel ingesteld :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door