Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#169794
Met het oog op de WK van volgende week heb ik vandaag met Stan mee gedaan aan een C-wedstrijd. Pakwerk is z'n favoriete onderdeel, dus dat was een mooie gelegenheid om lekker warm te draaien, dacht ik. :-\
Hij beet echter helemaal niet zoals anders. >:( Het leek eigenlijk wel of hij heel voorzichtig beet. Ik heb z'n bek dus maar eens nader geïnspecteerd en toen bleek dat er een scheurtje in z'n tandvlees zat. Er hangt dus een velletje los en er zit ook een glazig bolletje (soort blaar) dat over z'n tand heenhangt. Het zit boven een bovenhoektand. De randjes van het scheurtje en de randjes van het tandvlees zijn rood en lichtjes gezwollen.
Ik vermoed dus dat dit de reden is dat hij niet goed beet. :'( Heeft iemand tips die kunnen helpen om Stan voor volgend weekend weer fit te krijgen?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#169828
qyan schreef: vitamine c misschien?
De pot vitamine C heb ik net al opgezocht. Dat lijkt me inderdaad wel een goed idee.
Maar zou ik het tandvlees nog ergens mee kunnen behandelen? Kamillethee trekken o.i.d.?
Door qyan
#169884
kamille thee verzacht wel volgens mij.
toevallig geen zilverwater in huis? anders zou je dat ook kunnen proberen.
fijn dat zulke dingen altijd gebeuren voor een wedstrijd he!
Door Lizzy
#169906
Ik zou ook Echinacea geven. Zowel inwendig als het tandvlees mee aantippen. Ik hoop dat het daarmee snel over is....

(ik vind overigens de Echinacea Extra Forte van Bloem echt heel goed. Daar zit ook Cat's Claw en Plantago in).
Gebruikersavatar
Door Sonja
#169914
Nee, ik heb geen zilverwater in huis. :(
Ik zou ook niet weten hoe ik er snel aan zou kunnen komen. De planning is namelijk dat we morgenavond al vertrekken richting Zwitserland.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#169936
Lizzy schreef: Ik zou ook Echinacea geven. Zowel inwendig als het tandvlees mee aantippen. Ik hoop dat het daarmee snel over is....

(ik vind overigens de Echinacea Extra Forte van Bloem echt heel goed. Daar zit ook Cat's Claw en Plantago in).
Ik heb alleen Echinaforce van Vogel in huis, daar zit volgens mij alleen Echinacea in. Maar dat stipt wel gemakkelijker aan dan kamillethee.
Door Lizzy
#169969
Ja kan ook! Zorg alleen dat hij het niet door slikt. Ik zou dat echt aantippen met een wattenstaafje. En ik vind dat je het ook best in combinatie met Echinacea kunt gebruiken (die van Vogel is ook goed hoor!). Die hoef je dus niet voorzichtig aan te tippen, de Echinacea, want deze mag hij ook doorslikken. Ik zou de Echinacea (en vit. C) ook inwendig geven.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#170034
Sonja, als Stan last heeft van zijn tandvlees, niet laten bijten. Alle slechte ervaringen neemt hij mee en maken zijn prestaties minder. Hij moet geen hekel aan bijten krijgen!

Het klinkt in mijn oren als een verwonding. Arnica geven of traumeel en afwachten of het snel over is. Of zit de roodheid op meer plekken daat scheurtje?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#170056
Hitam schreef: Sonja, als Stan last heeft van zijn tandvlees, niet laten bijten. Alle slechte ervaringen neemt hij mee en maken zijn prestaties minder. Hij moet geen hekel aan bijten krijgen!
Nee, dat zal ik zeker niet doen! Het was dat ik er vandaag pas achter kwam nadat hij had gebeten want anders had ik hem nooit laten bijten. Hij doet volgende week ook alleen mee als het weer over is. WK of niet, ik ben zuinig op 'm en ik heb er niets aan als hij er een slechte beet aan overhoudt.
Het klinkt in mijn oren als een verwonding. Arnica geven of traumeel en afwachten of het snel over is. Of zit de roodheid op meer plekken daat scheurtje?
Het zou zeker een verwonding kunnen zijn. Maar ik denk dat het er al een paar dagen heeft gezeten zonder dat ik er erg in heb gehad en dat het nu toch een beetje geïnfecteerd is geraakt. De roodheid zit alleen aan de randjes van het scheurtje en aan de rand van het tandvlees van de betreffende tand.
Het verbaast me niks als hij zich verwondt aan zijn tandvlees, want het is een nogal brute hond in sommige opzichten. Hij moet altijd hard bijten op alles wat hij in z'n bek heeft: ballen, stokken, de mouw etc.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#170062
In principe hoort roodheid en ontsteking ook bij een normale genezingsreactie. Dus met wat hulp van natuurlijke middelen moet het wel met een paar dagen kunnen genezen.

Succes in Zwitserland. Is dat de WK Bouviers?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#170065
Hitam schreef: In principe hoort roodheid en ontsteking ook bij een normale genezingsreactie. Dus met wat hulp van natuurlijke middelen moet het wel met een paar dagen kunnen genezen.

Succes in Zwitserland. Is dat de WK Bouviers?
Ja, is het WK Bouviers.
Ik ga m'n best doen om 'm er zo snel mogelijk bovenop te helpen. Is het misschien verstandig om 'm de komende dagen versvlees te geven i.p.v. barf, zodat hij geen bot hoeft te kauwen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door