Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dreetje
#1699138
Morgen krijgen de honden hier voor het allereerst een compleet barfmenu, alleen weet ik niet of ik goed bezig ben.
Morgen staat op het menu voor Laurie : (25 kg - 2 jaar = 2% = 500 gram per dag)
ochtend             
250 gram eendevleugels
75 gram lamshart

avond
100 gram rundvlees
75 gram groentemix

Sil (19 kg - 6 jaar = 2% = 380 gram per dag)
ochtend
190 gram eendevleugels
60 gram lamshart

avond
60 gram groentemix
75 gram rundvlees

evtl. aangevuld met een eitje

Voorlopig blijft het bij 2 dagen per week barf en 5 dagen KVV.
#1699451
Het enige waar je op moet letten is dat je op barfdagen niet te veel orgaan voert, aangezien kvv dat meestal al in ruime mate bevat. Met 75 gram orgaan op 500 gram barf totaal zit je op 15% orgaan op je barfdagen, en ik denk dat dat wel ietsje omlaag kan, omdat kvv dus al redelijk wat orgaan bevat. (Tenzij je een kvv voert waarvan je weet dat er geen orgaan in verwerkt is, dan is 15% orgaan op barfdagen geen probleem.)

En 60 gram orgaan op 380 gram barf is procentueel nog hoger, dus afhankelijk van de kvv die je voert, zou ik daar ik nog even naar kijken als ik jou was.

Maar misschien zijn er mensen met meer verstand van de combinatie barf-kvv die iets duidelijker kunnen aangeven wat het ideale orgaanpercentage is wanneer je barf en kvv voert. Of zoek even met de zoekfunctie naar meer info, dat kan ook. (Ik zou het graag voor je nakijken, maar ik heb momenteel hondsberoerd internet, dus dat lukt even niet.)
Door Dreetje
#1699514
De eerste barfmaaltijd was voor Laurie geen probleem, alleen moet Sil naast de kippenekken ook geen eendevleugels.
Hoe krijg ik dan toch voor elkaar dar hij wel vleesboot gaat eten? Is zo'n botmix (gemalen) misschien de oplossing?
Gebruikersavatar
Door Else
#1699566
Je kunt verschillende dingen proberen:
- allereerst kun je het je hond een aantal keer voorzetten als hij het niet opeet bak weg en bij het volgende eetmoment nogmaals aanbieden. Hij krijgt dan vanzelf honger en dan hoop je dat hij het wel gaat opeten.  Een hond kan makkelijk een paar dagen vasten zonder dat het erg is.
- kippenekken klein knippen met snoeischaar en door spiervlees/kvv heen mengen wat hij wel graag lust en dat her percentage kipnek opbouwen en spiervlees afbouwen in de loop van de tijd
- je zou het vleesbot ook even kunnen aanbakken in de pan, kunnen drogen in een droog machine, veel honden vinden het dan ook lekker.

Na al deze bovenstaande dingen geprobeerd te hebben heeft mijn hond ook nog steeds duidelijke voorkeuren hoor met wat hij wel en niet luist en geef ik hem uiteindelijk wat hij wel graag lust (onze hond lust bijvoorbeeld ook geen eend).

Succes ermee!
#1700379
Kjell moest ook wennen aan vleesbot.
Ik knipte het eerst in heel kleine stukjes en maakte de stukjes steeds groter.
Binnen 14 dagen at hij hele nekken en karkassen.

Dingen die hij op deze manier nog niet wilde eten, legde ik even in de droogmachine om 't buitenkantje wat aan te laten drogen.
Dan droogde ik het steeds wat korter totdat hij het zo at.

Nu zijn er nog een paar dingen die hij niet lust, maar dat laat ik maar zo, hij krijgt ruim voldoende afwisseling.

Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door