Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1698616
Hallo, ben ik weer.

Vandaag heb ik mijn eerste eigen groentemix gemaakt.
Het heeft van elke groente ongeveer 100 - 150 gram in zich: koolrabi, wortel, aardappel (geschild) en gele paprika, tomaat, komkommer.

Ik heb er in het begin een beetje melk aan toegevoegd, omdat het anders niet vermalen werd in de blender. Ik had geen yoghurt of kwark in huis helaas, dat is voor de volgende keer. Het is niet heel waterig, maar breiïg en wel te schenken.

Nu is het een vage oranjegroene massa.Geproefd en je raadt het al, niet te eten.
Ik heb een beetje in een bakje gedaan. De honden hebben weinig gegeten vanochtend maar dat doen ze wel vaker 's ochtends (m.n. Dana). Eddie likte er meerdere malen aan, maar hield er toen mee op.

Tips, adviezen? Heb ik het meest gore mengsel gemaakt, of valt dat mee?

Groetjes!
#1698630
koolrabi, wortel, aardappel (geschild) en gele paprika, tomaat, komkommer

Er zit een rauwe aardappel in  ???. Dat is iets wat niet thuishoort in een hondenmenu en ook niet in de groentemix.. De paprika en de tomaat zijn groenten uit de nachtschadefamilie en kunnen allergische reacties veroorzaken. Komkommer is hoofdzakelijk water.  ;). Ik zou er trouwens geen melk meer bijgooien. Er kan toch water bij?

Paprika is vooral iets wat een heel sterke geur en smaak heeft. Mijn honden zouden dat niet eten denk ik. Aardappels lusten ze trouwens ook niet..

Misschien als je even marineerd in de pens..
#1698658
Ik zou ook zeker een andere combinatie gemaakt hebben voor de groentenmix.
Denk aan selderij, sla, spinazi, bloemkool, boerenkool, wortel, sperzibonen, komkommer...

Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat je geen groenten neemt uit de familie van de nachtschade en de groenten die je wel neemt moet bestaan uit groenten die onder de grond groeien (zoals wortel, knolselderij) en de andere helft boven de grond groeit (sperzibonen, sla) Boven de grond laxeerd, onder de grond stopt ;)
#1698665
Hoi!

Heb paar weken terug ook voor 't eerst groentemix gemaakt.
Omdat ik al verwachtte dat Luka en Kira er hun neus voor zouden ophalen, heb ik er
voor de "lekker" een blikje tonijn door gedaan en een teentje knoflook.

Dat van die groentes boven en onder de grond dat is nieuwe info voor mij!
Ga ik de volgende keer ook op letten.

Succes  ;)

Groetjes,
Ineke
#1698717
Ik beken dat ik me niet altijd (oké, altijd niet...) aan die helft-bovengronds-helft-ondergronds houd... Ik mik erin wat ik in huis heb, vaak ook diepvriesgroente voor het gemak, aangevuld met wat knoflook. Voor de smeuïgheid doe ik er een aantal eieren doorheen - dat zou je kunnen gebruiken als vervanger van de melk. Ook gebruik ik vaak komkommer om een vochtig papje te krijgen, want inderdaad, dat is voornamelijk water. Als je die als eerste in de blender stopt, heb je een mooie basis om de minder vochtige groenten te prutten.
Wortels en andere harde groenten jaag ik door de sapcentrifuge; het sap gebruik ik om de mix smeuïg te krijgen, het droge "afval" gaat uiteraard in de mix.
En als ik snel een mixje moet maken, pak ik een aantal soorten diepvriesgroenten, die ik even in heet water leg om te ontdooien, en dat water gebruik ik dan ook voor de smeuïgheid.

Blikjes vis zijn inderdaad een goeie als smaakmakers voor honden die groente puur te gezond vinden! ;D

Edit: wat ik ook vaak doe is van die pakjes diepvrieskruiden door de mix kiepen. Is heerlijk; gisteren rook de bijkeuken hier gewoon naar een pizzeria! :D
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 30 jul 2010, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#1698912
Je hebt dus eigenlijk wel veel knolgroenten gebruikt.
TE veel Knol groenten (onder de grond groeiend)veroorzaakt hardere ontlasting, en blad groenten(boven de grond groeiend)
veroorzaakt losse poop. daarom is 'n combinatie van verschillende soorten groenten nodig.
Je hoeft niet precies 50-50 te doen,gewoon kijken hoe 't er uit ziet.
De rode paprika barst van de vitaminen en is heel gezond voor honden die er niet allergies voor zijn,
en geen last van artrose hebben want nachtschade familie heeft slechte invloed op artrose.
tomaten,aubergine en aardappels zijn ook nachtschade groentes.

Sperzieboontje mogen nu trouwens ook ongekookt gegeven worden.
Ik doe geen melk of eieren in de mix die ingevroren word,
en gebruik de hele bloemkool met 't blad en stronk, ook van de broccoli, en ik doe geen kruiden in de groentenmix
'n klein beetje lof van de wortels kan je er trouwens ook door doen,(zolang het 't klein beetje is!)
Misschien is het makkelijker als je eerst even Groentenmix intikt op de zoekfunctie
en dan krijg je 99 paginas met groenten topics,en foto's hoe de mix er uit ziet.
of  duikt anders even in de Bieb:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg14192
Success.
#1699038
Dat van onder en boven de grond wist ik, ik heb ze in die volgorde ook neergezet. Was ongeveer 50-50.

Nachtschadegroenten mochten toch wel, maar dan met mate? Evenals spinazie.

En ik heb hier laatst ergens gelezen dat koken bij sperziebonen niet meer zou hoeven...

Bedankt voor de info allemaal, vooral met de vis ga ik zeker proberen!
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op vr 30 jul 2010, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#1700273
202Spots schreef: Je hebt dus eigenlijk wel veel knolgroenten gebruikt.
TE veel Knol groenten (onder de grond groeiend)veroorzaakt hardere ontlasting, en blad groenten(boven de grond groeiend)
veroorzaakt losse poop. daarom is 'n combinatie van verschillende soorten groenten nodig.
Je hoeft niet precies 50-50 te doen,gewoon kijken hoe 't er uit ziet.
De rode paprika barst van de vitaminen en is heel gezond voor honden die er niet allergies voor zijn,
en geen last van artrose hebben want nachtschade familie heeft slechte invloed op artrose.
tomaten,aubergine en aardappels zijn ook nachtschade groentes.

Sperzieboontje mogen nu trouwens ook ongekookt gegeven worden.
Ik doe geen melk of eieren in de mix die ingevroren word,
en gebruik de hele bloemkool met 't blad en stronk, ook van de broccoli, en ik doe geen kruiden in de groentenmix
'n klein beetje lof van de wortels kan je er trouwens ook door doen,(zolang het 't klein beetje is!)
Misschien is het makkelijker als je eerst even Groentenmix intikt op de zoekfunctie
en dan krijg je 99 paginas met groenten topics,en foto's hoe de mix er uit ziet.
of  duikt anders even in de Bieb:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg14192
Success.

Waarom is dat Dory? Heb dat nog nergens gelezen?( heb net vanavond alle loof van de wortels erdoor gedraaid :-\ )
#1700389
Waarom is dat Dory? Heb dat nog nergens gelezen?( heb net vanavond alle loof van de wortels erdoor gedraaid

Het is 'n vrij scherpe smaak en ruikt ook scherp...als er TEveel in de mix zit dan smaakt alles er naar en dan eten ze 't meestal niet graag, dus klein beetje is beter.
#1700522
Hallo, ik ben nieuw op barfplaats. Hebben jullie al een Orijen geprobeerd?
Dat is biologisch voer uit Canada. Wij hebben 2 labradors en die zien er fantastisch uit sinds ze dit voer eten.
Onze jongste hond heeft een allergie, sinds hij Orijen vis krijgt, is deze helemaal verdwenen. Ze hebben een mooie glanzende vacht.
Een vriend van ons met een labrador die altijd last had van zijn darmen, geeft hem nu ook Orijen, en het is helemaal weg.
De ontlasting is mooi en compact en maar 2x per dag. Hieronder een omschrijving van Orijen zelf. Je kan het voer bestellen bij zooplus.nl, ze bezorgen het gratis. Het is niet goedkoop (de kip 13,5 kg rond de 64 euro en de vis 15 euro duurder), maar wij eten zelf ook goed omdat je gezond wil blijven (en het liefst alles biologisch) dus waarom je honden niet?

Honden zijn alleseters, maar die wel een biologische behoefte hebben aan een dieet met een hoog percentage van natuurlijke proteïne, rijk aan vers vlees en verse vis en laag in koolhydraten. Met het hoogste percentage van verse scharrel kippen, wild-gevangen noordelijke wit vis en verse gehele eieren, barst ORIJEN Adult met de voor honden eenvoudig op te nemen dierlijke eiwitten. (tenminste 75%). Orijen bevat geen granen,  die voor honden biologisch onnatuurlijk zijn,  waardoor een  koolhydraten arm dieet ontstaat. Honden hebben een instinctieve capaciteit om die grassen en onkruid te selecteren en te verbruiken die hun levenskracht verbeteren. Daartoe, bevat ORIJEN Adult inheemse Canadese Botanische toevoegingen zoals, calendula, heemstwortel en de melkdistel, die het natuurlijke hondendieet aanvult en de algehele gezondheid en immuunsysteem ondersteund. Orijen versterkt verder de werking van de lever en controleert op een natuurlijke wijze de  insulineniveaus.

Ingredienten:
Vers kippenvlees, kippen meel, kalkoen meel, gestoomde aardappels, vers gevangen witvis, kippen vet, verse hele eieren, zalm meel, zal en ansjovis olie, tapioca, kippen borst, zonnebloem olie, Lijnzaad, Atlantische kelp, gestoomde wortelen, spinazie, erwten en tomaten, zon gedroogde alfalfa, appel vezels, basilicum zaden, rozemarijn extract, witlof, burdock en heemstbloem wortelen (FOS), gist extract (MOS), glucosamine HCI, Amerikaanse veenbessen, zwarte bessen, rozenbottels, netels, goudsbloem, l-Carnitine, venkel zaden, chamomile bloemen, distel melk , muur, zomer bloemen, Chondroitine sulfaat, gemixte tocopherols (vitamine E bron), choline choride, vitamine A, vitamine D3, niacine, riboflavine, thiamine monotraat, vitamine K, vitamine B12, folic zuur, biotine, pyridoxine (vitamine B bron), ijzer poteinaat, zink poteinaat, lactobacillus acidophilus, lactobacillus kassei, B. bifdus, S. Boulardi.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door