Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1698588
Wij hebben sinds een paar dagen een pup erbij. Een husky pup. Bij de fokker is ze opgegroeid met brokken.
Maar aangezien we nog een husky hebben (7 maand) en die is opgegroeid met vlees bij de fokker en nu bij ons, wil ik de pup ook graag overzetten op vlees.
Je ziet toch echt wel een verschil of ze afgespeend zijn met brokken of met kvv. Ze is echt een stuk lichter, en kleiner dan de hond die met vlees is opgegroeid.
Dankzij jullie fantastische forum met veel info ben ik direct overgestapt op kvv.
Haar eerste poep waren echt van die natte brokken drollen.
En nu naar enkele dagen zijn ze hard en niet meer zo groot. Weinig afvalstoffen dus.

Nu had ik een vraag, zijn er meer mensen die af en toe kvv en barf combineren.?
Ik vind het voeren van alleen maar barf best eng. Helemaal bij een opgroeiende pup (bang dat je iets vergeet of teveel van iets voert)
Ik geef nu per week 2 keer een rauw ei, en wil nu dus ook meer spiervlees gaan geven (aangezien dit in kvv vaak orgaan is).
Ook kippennekken of vleugels gaan proberen. En een vette vis.
Om mijn 7 maand oude husky maak ik mij niet druk. Maar hoe doen jullie dit met een pup ? Het gaat mij dan om de kippennekken en vleugels(botten)? Vanaf welke leeftijd mogen ze dit hebben (hoop niet dat dit een domme vraag is :D?)
#1698615
Allereerst van harte gefeliciteerd met je pup! :D

Je kan vanaf nu gelijk al dingen bij gaan geven naast de kvv en dan qua bot beginnen met kippennekje en eendennek (eventueel nog platgeslagen).
Het is vooral goed om dingen bij te geven die niet in je kvv zitten, dus inderdaad een eitje, wat vette vis (niet teveel in een keer geven, eerst laten wennen) en dan wat spiervlees en vleesbot.
Hoe nauwkeurig dit moet hangt af van hoeveel je gaat bijgeven.
In dit topic staat het allemaal mooi uitgelegd, lees die eens rustig door en en heb je nog vragen, stel ze gerust.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 6.html#new
#1698618
Nekjes kun je al geven. Goed platmeppen en vasthouden zodat hij leert kluiven. Daarna de ontlasting goed in de gaten houden. Eventueel kun je wat probiotica bijgeven als je dat prettig vind. Als de nekjes goed verteren stop je met vasthouden en platmeppen en kijk je nog een tijdje aan of hij goed kraakt. Als jij je er goed bij voelt dan kun je daaarna op dezelfde manier eens een vleugeltje proberen (platmeppen, bochtje inknippen en vasthouden)!
#1698795
Ik ben al een beetje gaan rondkijken waar ik hier in de buurt nekjes kan kopen.
Heb al wel iets gevonden maar die mensen zijn helaas nu met vakantie.
Vis zal ik al mee kunnen beginnen.
Hebben jullie nog een advies met welk soort vis ik dit het beste kan doen. ??
Beide honden hebben dit nog nooit gehad.

Bernie nog bedankt voor de link, meerdere keren doorgelezen. Vind die berekeningen nog best lastig.

Bloemetje ik ben veel winkels (jumper, intratuin, locale dierenwinkel en nog een tuincentrum) af geweest om probiotica te kopen, maar helaas is het nergens te verkrijgen.
Hoe weet ik of de botjes goed worden verteerd?

Afbeelding
#1698847
[quote="bloemetje"]
Sardientjes kan je proberen. Uit een blikkie mag (liever vers natuurlijk) maar dan wel heel goed de olie eraf spoelen.

Probiotica kan je hier bestellen eventueel: https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... t/407/1/1/
:)
[/quote]

Bedankt voor de link
Ik zal is kijken of ze van vis houden.
Heel toevallig had ik laatst toen ik de keukenkastje ging opruimen een blikje tonijn gevonden op water.
Heb dit aan Kaiah gegeven, en dit ging er goed in.
Wie weet hebben ze ook wel sardientjes op waterbasis (geen idee) ???
Heb in ieder geval nog nooit sardientjes vers gezien.
Werkte zelf vroeger bij de visboer vandaar.
Afbeelding
#1698876
Hoi, Welkom! Veel vers vlees leveranciers hebben ook vis die je per kilo of per 10 kg kunt bestellen. Denk ook aan (pan)haring, makreel, sprot en inderdaad verse sardientjes, dus kompleet met ingewanden enzo, is het meteen een prooidier, dus erg handig. Je kunt ze ook gemakkelijk in- of helemaal doorknippen met een goede keukenschaar. Heel veel suc6.
#1698896
[quote="bloemetje"]
Ik heb vorige week een zak bevroren hele sardienen gehaald bij de Makro! Ik kon ze wel vers krijgen bij de visboer maar dan moest ik ze bestellen.
[/quote]
Dat is een goed plan, ik heb ook nog een pasje van die winkel. Ga ik daar binnenkort maar is even shoppen.

[quote="mysmoothcollies"]
Hoi, Welkom! Veel vers vlees leveranciers hebben ook vis die je per kilo of per 10 kg kunt bestellen. Denk ook aan (pan)haring, makreel, sprot en inderdaad verse sardientjes, dus kompleet met ingewanden enzo, is het meteen een prooidier, dus erg handig. Je kunt ze ook gemakkelijk in- of helemaal doorknippen met een goede keukenschaar. Heel veel suc6.
[/quote]
Bij de vleesleverancier hier in de buurt hebben ze inderdaad sardientjes.
Helaas kun je er niets bestellen ze zijn met vakantie.

Ik heb veel zin om te gaan beginnen met barfen.
Ga straks ook is op de rekenhulp om te kijken hoeveel ze moeten krijgen.
Ik zit zelf aan 2 dagen barf te denken en 5 dagen kvv.
Had op een ander forum al gelezen dat de hoeveelheid orgaanvlees ongeveer 10 a 5 % moet zijn (door kvv)
Nu vroeg ik me af of jullie mij kunnen helpen met de hoeveelheden die ze moeten eten. (hoeveel % aanhouden)

Kaiah 8 maand 20 kg (bij fokker deels barf kvv, bij ons kvv)
Ajska 8 weken 3,6 kg (bij fokker brokken, bij ons kvv)

Alvast bedankt voor alle tips :biggrin2:
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door