Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dhjali
#1697685
Hoi allemaal,

Wij voeren hier Carnibest en willen graag beginnen met het 'invoeren' van Barfdagen! We zitten de denken aan 1 of 2 dagen per week (uiteindelijk kunnen we dit dan opvoeren naar meerdere dagen).
We willen vooral graag dat de honden wat meer te knagen/doen hebben. De CB maaltijden zijn in een paar schrokken op  ::) en voor de tanden heeft het dus weinig nut.

Ik ontdekte hier de barfrekenhulp programma's, handig! Ik ben namelijk absoluut geen rekenwonder  ;D
Ik gebruik degene met de paarse vakjes en gele achtergrond (de andere snapte ik niet helemaal  :-[ ).
Maar wat vul ik nu in bij dagen? het aantal dagen dat ik barf wil geven? Dus 1 of 2?
En moet ik nog wat veranderen bij de percentages? Wat ik heb gelezen is, dat in KVV vaak al meer orgaanvlees zit, is het dan aan te raden om minder orgaan vlees te geven? Hetzelfde voor de groentemixen?

Of kan ik gewoon beter beginnen met 1/2 dagen botten met vlees te geven, en pas echt te gaan 'rekenen' wanneer ik meerdere dagen ga Barfen?

Ik hoor het graag!
Door **Jolanda**
#1697690
Je voerd gewoon 7dagen in...maar omdat je hoofdzakelijk kvv voerd zullen de percentages niet kloppen...in de zin van; je hoeft minder orgaan te voeren.

Hoe zwaar zijn je honden en hoeveel % eten ze...of hoeveel eten ze normaal per dag?
Door Dhjali
#1697708
Dank je wel voor je antwoord.

Ze wegen en eten:
6,5kg              120gr per dag (Carnibest Aktief)
21,5-22kg      360gr per dag (Carnibest Aktief)
19kg              600gr per dag  (Carnibest Natuurvoer, jonge hond van 1 jaar).   

Dit verdelen we over 2 maaltijden per dag.
Door **Jolanda**
#1697770
Dhjali schreef: Dank je wel voor je antwoord.

Ze wegen en eten:
6,5kg              120gr per dag (Carnibest Aktief)
21,5-22kg       360gr per dag (Carnibest Aktief)
19kg               600gr per dag  (Carnibest Natuurvoer, jonge hond van 1 jaar).     

Dit verdelen we over 2 maaltijden per dag.
Oke, dan gaan we uit van 50%vleesbot, 30% spiervlees, 10% orgaan en 10% groenten (minder orgaan omdat dat al veel in de kvv zit)
Voor hond 6,5kg betekend dat:
60gr vleesbot
36gr spiervlees
12gr orgaan
12gr groenten

Hond 22kg
180gr vleesbot
108gr spiervlees
36gr orgaan
36gr groenten

Hond 19kg
300gr vleesbot
180gr spiervlees
60gr orgaan
60gr groenten

Alles per dag. Dus als je 2x voerd kun je het door 2 delen of bijv smorgens spiervlees en orgaan geven en savonds vleesbot en groenten.
Denk er ook eens over na om complete vissen te voeren op 1 van de barfdagen of bijv nog 1 kvv dag te laten vallen en dan dus 2 barfdagen, 1 visdag en 4 kvv dagen. Als je complete visjes geeft hoef je daar verder niks aan toe te voegen ;)
Door Dhjali
#1698094
Ah wauw super! Je hebt gewoon alles voor me berekent wat fijn!! Dank je wel!!  :yes:

Visdagen, daar had ik nog niet eens aangedacht. Wat fijn dat je zo meedenkt! dan zouden we inderdaad nog een kvv dag minder kunnen doen. Alhoewel ik eerst moet kijken of de kleinste rauwe vis eet... Tot nu toe trok ze haar neus er voor op, maar ze heeft ondertussen een paar keer kleine stukjes met ons "meegegeten" en dat luste ze wel. Wie weet nu ook rauwe vis, gaan we uittesten.

Hoeveel vis geef je dan per dag? Gewoon 1 hele vis? (is dat niet te weinig?)
Een complete vis, is gewoon een vis met alles erop en eraan he? Moet het dan per se vette vis zijn, of maakt dat niet uit?

Ohja, en als het niet complete visjes zijn wat voeg je dan toe? (en wanneer is de vis niet compleet?).
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1698174
@ jol
hoeveel % geef je die hond van 6,5 kilo ?
vind 120 gram totaal een beetje aan de weinige kant .
mijn ervaring met noa is dagelijks ongeveer 180 gram , en na een bewegelijke dag 200 gram.
Door **Jolanda**
#1698191
Graag gedaan ;) Het was niet voor niks dat ik vroeg hoe zwaar ze waren, hoeveel % ze kregen of hoeveel voer je ze geeft ;) :P

Het liefst vette visjes. :)
Ik zou voor de kleinere hond voor sardientjes, panharing (gewone haring waar alles nog op en aan zit), of maatjes nemen die nog niet schoongemaakt zijn.
De hond van 22kg zoud best 1-2 makrelen of 1 zalmkop aan kunnen ;) en voor hond 3 neem je dan 2-3 markelen of een zalmkop (of een zalmkop en wat kleinere visjes). (hoeveelheid hangt natuurlijk af van hoe zwaar de visjes zijn ;) )

Wanneer je geen complete vis hebt is dat geen ramp. Als je bijv voor de grote hond een zalmkop hebt kun je dat best aanvullen met wat spiervlees.
Je hoeft niet zo zeer rekening te houden met de percentages omdat je hoofdzakelijk kvv geeft, maar ivm de kans op verstopping toch maar een beetje spiervlees geven (al verwacht ik geen verstopping met vette vis ;))

Een complete vis is indd een vis met alles er op en er aan, eigenlijk zoals ze 'gevangen' worden, zo geef je ze dan ;)


Laura...ik geef helemaal niks aan de hond van 6,5kg :D :P Dit zijn de gewichten die Dhjali heeft doorgegeven, zij heeft doorgegeven hoeveel gram cb de honden per dag krijgen ;) en van daaruit ben ik gaan rekenen...verder heb ik niet geteld/nagedacht ;)
Door **Jolanda**
#1698199
Hmm Laura, nu je het zegt...even gaan tellen:
Hond 6,5kg krijgt 120gr per dag, dat is net iets minder dan 2% (2% is namelijk 130gr)
Hond 22kg krijgt 360gr per dag, dat is ook iets minder dan 2% (2% is namelijk 440gr)
Hond 19kg krijgt 600gr per dag, dat is iets meer dan 3% (3% is 570gr)

Ik denk ook dat de honden wel wat meer mogen krijgen tenzij de 'oudere' honden niet veel energie verbuiken (gezien de keuze van CB aktief denk ik dat ze wel veel bewegen)
Mijn ervaring met CB is dat de honden toch meestal wel meer mogen krijgen dan de aanbevolen 2%.

Heb je zelf het idee dat de honden slanker zijn geworden sinds ze CB krijgen?
Door Dhjali
#1698655
Vette visjes informatie staat genoteerd  ;) thnx (alweer  :biggrin2: )

Nee ik vind dat ze niet slanker zijn geworden op de CB. Eerder andersom, onze kat is er ook echt op aangekomen.
Ik moet zeggen dat we de hoeveelheden toch echt nauwkeurig bijhouden. De kleinste kreeg inderdaad 130gr maar kwam daar echt van aan, schommelde met dr gewicht, dus hebben we het terug gebracht naar 120gr per dag. 6,5 kg is een mooi gewicht voor haar, met 7kg krijgt ze echt een laagje. Het is van zichzelf een vreselijk actief hondje  ::) Met deze hoeveelheid blijft ze mooi op gewicht.
Hond van 22kg krijgt op het moment inderdaad wat minder doordat hij vanwege een blessure niet meer actief sport, hij is gecastreerd (medische oorzaak) en word echt sneller dikker.

De jongste mag wat meer aankomen, we hebben nog niet echt een goede hoeveelheid voor hem gevonden. We willen hem ook niet ineens te veel geven. Dus dat kan kloppen als hij nog wat meer zou moeten hebben. Hoeveel procent zou je voor een jonge hond (1jr) aanraden?

Naast het dagelijkse voer trainen wij ook veel met onze honden (clickertraining) dus daar houden we rekening mee met het eten.
Door **Jolanda**
#1698666
Als jij zegt dat de honden het goed doen op de hoeveelheden die jij geeft, geloof ik dat helemaal ;) En moet je dat zeker ook gewoon ze houden ;) :)

Tjsa hoe het precies zit met jonge honden weet ik niet. Ik kijk zelf niet zo zeer naar percentages. Percentages zijn richtlijnen, en als ik vind dat mijn reu te weinig krijgt, geef ik hem wat meer...als ik dat dan ga uitrekenen kan het zomaar zijn dat hij dan 0,3% meer krijgt...voor mij is dat niet zo boeiend.

Geef de hond van 1jaar gewoon eens 100gr extra, als hij op gewicht is haal je er 50gr vanaf. Blijft hij bijkomen ipv stabiel haal je er weer 20gr vanaf. ;)
Door Dhjali
#1698776
Ja precies, zo hebben wij het ook verhoogt. Gaan we dus gewoon nog even mee verder tot ook hij mooi op gewicht is.
Binnekort een eerste bestelling plaatsen! Maar eerst nog even uitzoeken waar, en wat we precies gaan bestellen  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door