Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#1697861
Ben beetje bezig met het menu van Pixie en ze krijgt ongeveer 475-500 gram vleesbot per dag. Nu dacht ik dit 'ochtends voor de helft te geven met helft van spiervlees en de rest 's avonds. Dat kan toch of geeft dat mogelijkheden met bv vertering? Weet het niet, denk zelf dat het geen probleem is maar toch effe aan de experts vragen voordat ik iets fout doe.
Door Nadia
#1697871
Nee hoor dat kan prima zo!
Je kunt ook 's ochtends het bot geven en 's avonds het vlees (of andersom). Alleen dan zul je wel moeten kijken hoe het verteerd word.

Maar zoals jij stelt is geen enkel probleem!
Door TMG1961
#1697874
ok bedankt, dan krijgt ze zowel 's ochtends als 's avonds vleesbot en spiervlees in een maaltijd en indien het op het menu staat orgaanvlees. Binnenkort eens proberen of ze ook groente eet voordat ik me ga wagen aan de groentenmix. Nu bezig met samenstellen bestelling, zo veel te koop en zo weinig geld  :(
Door Nadia
#1697889
Goed opletten op aanbiedingen! Je word vanzelf selectiever. Stel een grens wat je wilt uitgeven voor het eea.
Bij lupa is nu de konijn in de aanbieding! Zo goekoop krijg je het niet meer.
Als je het nu kunt missen kun je dus groot inslaan.. (denk aan 20 kilo)
Dit kost je 1,20 per kilo.
Dan nog kipkarkas. 1 euro per kilo
1 dag in de week een penslap (hele pens bij lupa kost 5 euro gemiddeld weegt een pens 8 kilo)
Orgaan is iets duurder. Al dat je bij lupa ook wel leuke prijzen krijgt 1,75 voor konijn nier/lever.
Hart is iets duurder, maar dit zou je evt kunnen opvangen met het hart van smuldier. Is wel gemalen, maar om de kosten te drukken.
Dan hoef je alleen nog maar 2 soorten spiervlees.. En dan iets van een visje. (vis is vaak voor nop te scoren)

Spiervlees is doorgaans het duurts. Onder 2 euro is goedkoop en zou ik groot inslaan! Runderstrot is goedkoop, maar je voert al rund. Je kunt ook de pens in Puth halen. 50 ct per lamspens (kilo) wat een maaltijd kan zijn.
Dan kun je wel kiezen voor runderstrotten en dan paardenvlees ofzo. (en straks het lamsgehakt)

Je hebt dan een menu van 4 diersoorten + vis. dan zit je op je minimum. Als je budget het toelaat kun je zeggen van goed.. Deze maand koop ik 1x een ander diersoort erbij. (bijv. parelhoen) is deze op, neem ik weer een ander (bijv. fazant) .Zo hou je je goedkope basis menu aan, en rouleer je met de iets duurdere diersoorten die toch een mooie toevoeging geven!
Door TMG1961
#1697991
Even nog een vraagje over de verschillende diersoorten. Er wordt gezegd minimaal 4 diersoorten, maar is dat 4 verschillende soorten bij spiervlees of bij vleesbot?
Door Nadia
#1698002
Dat maakt niet uit.. gewoon in het algemeen.

Je kunt best 2 diersoorten in bot geven (bijv. konijn + kip) en dan 2 diersoorten spiervlees (bijv paard en rund) dan zit je op 4.
Je moet het wel een beetje in verhouding zien. Van lam voer ik enkel de nieren. (soms wat ribben en koppen, maar altijd als ik wil gaan halen zit mn vriezer vol :P ) Omdat dat zo weinig is, tel ik dit niet mee in mijn diertjes.
Als je al het orgaan van kalkoen zou geven (hart maag lever -kalkoennier is niet te krijgen, moet je andere halen-) dan heb je wel een soort extra.
Door TMG1961
#1698008
bedankt voor de uitleg, vat het nog even samen om te kijken of het in m'n oude grijze celletjes is aangekomen.

Het is dus 4 verschillende diersoorten in het hele menu en niet 4 verschillende voor bot en dan ook weer 4 andere voor spiervlees.
De 4 verdeel je dan zoals je zegt het beste gelijk over bot en spiervlees.
Door **Jolanda**
#1698038
4 verschillende diersoorten verdeeld over vleesbot, spiervlees en orgaan ;) :) En dan nog wat vis. Visboer op de markt vragen en vaak kun je iedere week de koppen of visafval voor niks krijgen :) Als ik wat vis over heb zal ik het je wel laten weten ;)

Groenten kun je bij de groentenboer op de markt vragen. Gewoon naar de beste man/vrouw toestappen, zeggen dat je zelf samensteld voor de hond en dat naast het vlees ook groenten gegeven word en of zij misschien groentenresten/afval willen bewaren voor je ;) Af en toe neem je dan wat lekkers voor ze mee (een cake, wafels ect) Natuurlijk ga je dan ook iedere week (of 2-3-4 weken als je dat zo afspreekt) je groenten ophalen ;)
Ik heb het gedaan en kwam iedere week met een krat vol groentenresten thuis. Soms zaten er komkommers tussen die ik bij wijze van zelf op kon eten, maar ook paprika, sla, wortels, bloemkoolbladeren ect ect. Je hoeft dan nog maar minimaal zelf iets toe te voegen ;)
Door mysmoothcollies
#1698232
[quote="Jol"]
4 verschillende diersoorten verdeeld over vleesbot, spiervlees en orgaan ;) :) En dan nog wat vis. Visboer op de markt vragen en vaak kun je iedere week de koppen of visafval voor niks krijgen :) Als ik wat vis over heb zal ik het je wel laten weten ;) Nou voor niks doen ze het hier niet hoor! De Visboer moet op de afslag ook een bedrag(je) betalen voor het visafval, waaronder de zalmkoppen.......
Door **Jolanda**
#1698347
mysmoothcollies schreef:
He hoe bedoel je dat? Dat ze bijv 10kg zalm inkopen aan 5euro per kg maar daarvan 2kg aan kop weggooien, dus eigenlijk 10euro weggeven?
Nee hoor, ze moeten ook nog betalen als ze het weggooien, dus hier zijn ze al lang blij als je wat afval meeneemt...nog blijer als je dan af en toe een gerookte markeel of een stukje gebakken vis koopt (of wat lekkers voor hun meeneemt :D )

Geloof me, ik ben pas geleden geweest bij mijn visboer, het leverde me een 15-20kg viskarkassen op (dus koppen met staartstuk) maar er zat ook een flinke homp tonijn bij :D, en een week later weer 15kg (als het er niet 20 waren) met voornamelijk kabeljouwfilet en andere filet stukken :biggrin2: :P En dat alleen voor de kosten van de brandstof tot aan mijn visboer :biggrin2: :D Oh ja...en wat lekkers voor de visboer ;) :)
Door Benjy en Misty
#1698446
Hier betaal ik op de markt €0,50 per zalmkop, geloof me, echt waar! Voor de grote zelfs €1,00 De koppen eten ze hier niet en dus gevraagd naar afval maar daar moest ik zelfs €2,00 voor betalen.  :o Zalmbuiken betaal ik voor 3 kilo €5,00 en dus nog het goedkoopste.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1698458
Ik moet ook betalen voor een zalmkop maar krijg wel gratis de rug/staart er bij.

Anders gaan die koppen naar een restaurant dus geld krijgen ze toch wel ervoor.

Ik koop het via een viswinkel die het weer uit Volendam haalt bij de visafslag en dan voor mij mee neemt, de staarten gooien ze wel weg dus daarom krijg ik ze.
Door Benjy en Misty
#1698460
De staarten laten ze hier aan de koppen en dan tellen ze er meer voor. De afgebroken staarten krijg je wel gratis maar dit gebeurt (voor mij) helaas maar zelden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door