Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door steff
#1697775
pups moeten meerdere kleine porties per dag hebben, niet 1 grote.

Is dat zo? en wat is de theorie daarachter?
Door Lizzy
#1697894
Omdat hun maagje nog zo klein is, daar kan maar een heeeeeel klein beetje in. En op dat kleine beetje kunnen ze niet groeien.
Door steff
#1698438
klinkt logisch
maar ik vermoed dat die maag wel heel erg rekbaar moet zijn.

een 2 maand oude malamute bvb eet in 1 keer zonder aarzelen zijn dagportie op
ook als ie ouder wordt en meer voeding nodig heeft eet ie zijn dagportie zonder aarzelen in een keer op.

wat zou het gevolg zijn mocht ik de pups altijd slechts 1 keer per dag voeren vanaf het moment dat ze hun dagportie volledig opkunnen? in de praktijk is dat al op een week of 6.
Laatst gewijzigd door steff op vr 30 jul 2010, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Suzanne
#1698443
Gevolg: waarschijnlijk misselijk oid.
Het is namelijk gewoonweg niet goed om dat voer voor 1 dag in 1 keer te geven.

Er zullen best individuele hondjes zijn die dat trekken, maar ik zou het niet toestaan / geven.

Suzanne
Door Fido
#1698537
Ik denk, met dat gene wat ik nu studeer, dat het ook te maken heeft met de verdeling van opname van aminozuren.

Heel simpel gezegd (en ik ga ook geen schema's op een forum neerzetten ;)):
Je hebt niet essentiële aminozuren en essentiële aminozuren. De niet essentiële aminozuren kunnen door het lichaam zelf worden aangemaakt maar daar hebben ze ook weer stoffen (sporenelementen) voor nodig.

Een pup is in de groei en heeft verdeeld over de dag de aanbieding van voedingsstoffen nodig. Als je in één keer alle voeding geeft dan heb je in de uren daarna een verzadiging in poels en de diverse transportsystemen zijn vol. Al het overige wordt het lichaam weer uitgewerkt. Spijsvertering gaat door en denkt niet na van " O ik moet niet alle voeding verteren en een gedeelte in de maag laten om dit over 8 uur pas te gaan verteren".

Dan kan er een tekort komen in essentiele maar zelfs ook in niet essentiele aminozuren, het lichaam heeft op dat moment niet de mogelijkheid in de juiste sporenelementen om de niet essentiele aminozuren aan te maken.

Een voorbeeld van het vullen van poels voor de mens is vit. C. (is geen aminozuur maar een simpel voorbeeld zonder in chemische schema's te vervallen  ;))
Voor diverse redenen is het wel eens nodig om veel vit. C te slikken, dit is al snel een paar gram per dag. Maar je moet dit dan wel verdeeld over de dag doen. Neem je dat in één keer in dan verzadig je de poel en de rest wordt het lichaam uitgewerkt. Verspreid je die paar gram over de dag dan vul je de poel steeds aan.

Eigenlijk bestaan niet essentiele aminozuren niet. Ze kunnen dan wel door het lichaam zelf gemaakt worden maar daar heeft het lichaam voor nodig.........? Juist ja  ;) goede afwisselende voeding  :D
En een pup groeit in verhouding zo snel dat dit verdeeld over de dag aangeboden moet worden.

Oeps... Ik hoop dat ik het nu niet ingewikkelder heb gemaakt  :-[
Door steff
#1698569
bedankt fido
ik weet niet precies wat poels en transportsystemen zijn, maar begrijp ik het goed dat als je een pup slechts 1 keer per dag voert hij eigenlijk niet alle voedingstoffen kan opnemen uit de totale voedselmassa in zijn buik waardoor het overtollige gewoon wordt uitgescheiden.

dus zijn spijsverteringstelsel kan kortom niet alle voeding in 1 keer verwerken/opnemen?

volwassen honden kunnen dat wel?
Door Lizzy
#1698574
[quote="steff"]
bedankt fido
ik weet niet precies wat poels en transportsystemen zijn, maar begrijp ik het goed dat als je een pup slechts 1 keer per dag voert hij eigenlijk niet alle voedingstoffen kan opnemen uit de totale voedselmassa in zijn buik waardoor het overtollige gewoon wordt uitgescheiden.

dus zijn spijsverteringstelsel kan kortom niet alle voeding in 1 keer verwerken/opnemen?

volwassen honden kunnen dat wel?
[/quote]

Dat vind ik een goede vraag want als volwassen mensen dat met vitamine C niet kunnen, pups dat niet kunnen, waarom kunnen volwassen honden dat wel en waarom zou je dus 1 keer per dag of zelfs 4 of 5 keer per week voeren?
Door Lizzy
#1698578
Ik dacht trouwens zelf aan een simpelere verklaring maar of ie 'rechtsgeldig' is, weet ik niet, het is meer een gevoel :biggrin2:

Mij lijkt dat een klein lijf de hele dag door groeit, de hele dag door verteerd (en vrij snel!) en de hele dag door diverse keren een aanbod van energie nodig heeft om gewoon netjes gelijkmatig en goed op te groeien. Een volwassen lijf heeft natuurlijk ook energie nodig. Maar niet om te groeien. Ik denk dat daar een groot verschil zit. Baby's van allerlei soorten zoogdieren drinken de hele dag door verspreid bij mams en krijgen daarna de hele dag door van mams vaste voeding gevoerd. En natuurlijk zal er niet altijd even veel aanbod in voeding zijn. Waardoor jonge dieren niet over meerdere maaltijden verspreid eten krijgen. Maar onze honden willen we natuurlijk zo goed en zo netjes mogelijk op laten groeien. En de natuur dus overtreffen, zeg maar. Ik doe tenminste niet aan 'het recht van de sterkste' met mijn pup.
Door Fido
#1698580
[quote="steff"]
bedankt fido
ik weet niet precies wat poels en transportsystemen zijn, maar begrijp ik het goed dat als je een pup slechts 1 keer per dag voert hij eigenlijk niet alle voedingstoffen kan opnemen uit de totale voedselmassa in zijn buik waardoor het overtollige gewoon wordt uitgescheiden.

dus zijn spijsverteringstelsel kan kortom niet alle voeding in 1 keer verwerken/opnemen?

volwassen honden kunnen dat wel?
[/quote]

Ja daar komt het simpel gezegd wel op neer.

Volwassen honden kunnen het ook niet maar die zijn niet meer in de groei. Door afwisseling in de maaltijden in een bepaalde periode voorkom je voedingstekorten door competitie van de sporenelementen (micronutrienten) en macronutrienten.

Uitzonderingen zijn volwassen honden die b.v. ziek zijn, extreem veel beweging krijgen enz. Daar moet je met voeding dan weer rekening mee houden. Je gaat dan weer voeding (evt. supplementatie) geven die eventuele tekorten voorkomen/aanvullen.

Ik heb toch zo'n leuke hobby  :biggrin2:  :D
Door Fido
#1698587
[quote="Lizzy"]
Ik dacht trouwens zelf aan een simpelere verklaring maar of ie 'rechtsgeldig' is, weet ik niet, het is meer een gevoel :biggrin2:

Mij lijkt dat een klein lijf de hele dag door groeit, de hele dag door verteerd (en vrij snel!) en de hele dag door diverse keren een aanbod van energie nodig heeft om gewoon netjes gelijkmatig en goed op te groeien. Een volwassen lijf heeft natuurlijk ook energie nodig. Maar niet om te groeien. Ik denk dat daar een groot verschil zit. Baby's van allerlei soorten zoogdieren drinken de hele dag door verspreid bij mams en krijgen daarna de hele dag door van mams vaste voeding gevoerd. En natuurlijk zal er niet altijd even veel aanbod in voeding zijn. Waardoor jonge dieren niet over meerdere maaltijden verspreid eten krijgen. Maar onze honden willen we natuurlijk zo goed en zo netjes mogelijk op laten groeien. En de natuur dus overtreffen, zeg maar. Ik doe tenminste niet aan 'het recht van de sterkste' met mijn pup.
[/quote]

Dit gaat over energie en dat klopt.
Ik zit meer te denken in micro- en macronutrienten en dan heb je het over poelen vullen en transportsystemen (Competitieve inhibitie ).
Door Fido
#1698597
[quote="Lizzy"]
Dat vind ik een goede vraag want als volwassen mensen dat met vitamine C niet kunnen, pups dat niet kunnen, waarom kunnen volwassen honden dat wel en waarom zou je dus 1 keer per dag of zelfs 4 of 5 keer per week voeren?
[/quote]

Volwassen honden kunnen het ook niet. En daardoor is afwisselen van voeding (dus afwisseling in vooral micronutrienten) heel belangrijk. Dit is mede de rede dat wij in onze da praktijk een zeer groot voorstander zijn van rauwe voeding en van barf-en.

Niet voor niets hebben brok gevoerde dieren zoveel klachten. Iedere dag/maaltijd dezelfde samenstelling (daar schermen de fabrikanten ook mee, hun voer is compleet je dier krijgt alles binnen) geeft competitieve inhibitie en je vult nooit eens een poel helemaal vol.
Het is juist goed dat de ene maaltijd bv veel Zink en vit. D bevat zodat een poel gevuld kan worden. Iedere dag van alles een beetje werkt niet optimaal!

Het is niet voor niets dat dieren die rauw gevoerd worden het beter doen dan soortgenoten op de brok. (dan ga ik er wel van uit dat men goed rauw voert en niet eenzijdig  ;) (en ja ik kom ze nog tegen " ik barf en geef alleen lamshart"  :())

Het voeren bij volwassen dieren in grote maaltijden heeft zijn voordelen maar dan weer op een ander vlak.
Het gaat dus niet alleen om de voeding maar ook om de manier van voeren/aanbieden.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1698621
Maar een KVV is ook "eenzijdig". Zou een hond die kvv krijgt dan ook tekorten krijgen als je die 1x per dag voert?
Door Lizzy
#1698808
[quote="Fido"]
Volwassen honden kunnen het ook niet. En daardoor is afwisselen van voeding (dus afwisseling in vooral micronutrienten) heel belangrijk. Dit is mede de rede dat wij in onze da praktijk een zeer groot voorstander zijn van rauwe voeding en van barf-en.


Niet voor niets hebben brok gevoerde dieren zoveel klachten. Iedere dag/maaltijd dezelfde samenstelling (daar schermen de fabrikanten ook mee, hun voer is compleet je dier krijgt alles binnen) geeft competitieve inhibitie en je vult nooit eens een poel helemaal vol.
Het is juist goed dat de ene maaltijd bv veel Zink en vit. D bevat zodat een poel gevuld kan worden. Iedere dag van alles een beetje werkt niet optimaal!


Het is niet voor niets dat dieren die rauw gevoerd worden het beter doen dan soortgenoten op de brok. (dan ga ik er wel van uit dat men goed rauw voert en niet eenzijdig  ;) (en ja ik kom ze nog tegen " ik barf en geef alleen lamshart"  :())

Het voeren bij volwassen dieren in grote maaltijden heeft zijn voordelen maar dan weer op een ander vlak.
Het gaat dus niet alleen om de voeding maar ook om de manier van voeren/aanbieden.
[/quote]

Maar dit geldt dus ook voor KVV ;)
Door Lizzy
#1698815
Nou, laat ik dat laatste iets nuanceren. Dit geldt voor veel KVV's die maar 1 smaak hebben. Het is allemaal iedere dag exact dezelfde hap en verschilt dus niet van de brok-fabrikant. Maar, het geldt eigenlijk in essentie ook weer voor iedere KVV fabrikant die zegt een compleet voer te maken. Want in feite kunnen klanten 1 smaakje dag in dag uit voeren. Het is immers compleet. Gelukkig brullen we hier op Barfplaats al 7 jaar "wissel smaken en zo mogelijk merken zoveel mogelijk af". En zijn er gelukkig ook wat KVV fabrikanten die dat over hebben genomen en op hetzelfde hameren.
Door Fido
#1698989
Lizzy schreef: Nou, laat ik dat laatste iets nuanceren. Dit geldt voor veel KVV's die maar 1 smaak hebben. Het is allemaal iedere dag exact dezelfde hap en verschilt dus niet van de brok-fabrikant. Maar, het geldt eigenlijk in essentie ook weer voor iedere KVV fabrikant die zegt een compleet voer te maken. Want in feite kunnen klanten 1 smaakje dag in dag uit voeren. Het is immers compleet. Gelukkig brullen we hier op Barfplaats al 7 jaar "wissel smaken en zo mogelijk merken zoveel mogelijk af". En zijn er gelukkig ook wat KVV fabrikanten die dat over hebben genomen en op hetzelfde hameren.
Zo is het maar net ;)

Ik ga er wel vanuit dat in KVV rauw vlees van een dier zit. Daardoor is het nooit helemaal exact hetzelfde qua samenstelling dan een fabrieksmatig nauwkeurig afgepast niet natuurlijk gefabriceerd brokje. Een lam in het voorjaar zit toch ietwat anders met de nutrienten in elkaar dan een lam van december. Een rund op stal weer anders dan die rund in de wei enz.

Maar gaan we een KVV weer "compleet" maken door kunstmatige toevoegingen dan ga je idd weer richting een constante. Ik wil niet zeggen het is net als brok maar je haalt wel een heel stuk voordeel van rauwvoeren naar beneden.

Kortom: verantwoorde zelf samenstelling met zijn "oneffenheden" en afwisseling is het beste.
En als we voor een gemalen prak kiezen dan graag zo natuurlijk mogelijk en afwisselen.
En zelfs als men ervoor kiest om brok te blijven voeren dan hierin ook afwisselen. Gaat wat lastiger maar het dag in dag uit, jaar in jaar uit dezelfde brok? liever niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door