Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Carlijn
#1695902
Morris heeft jeuk, veel jeuk! Nou heeft hij vaak en snel last van kriebels en daarbij wat krabben en bijten maar met puurjeuk is dit dan goed op te vangen.
Nu sinds 2/3 weken wordt het snel erger. Bijten op de rug (heeft geleidt tot een hotspot, welke goed geneest met betadineschmpoo en hydrocortiderm) maar nu bijt hij op de poten en staartaanhechting. Krabt zich achter de oren, in zijn nek, oksels en onder de buik. schuurt soms ook met de neus over de grond. buikje is wat plakkerig warm.
Kortom hij krijgt snel meer en meer jeuk  :(
Nu heb ik hier op het forum veel gelezen over allerlei allergische reacties, voeding, pollen, mijten etc.. maar zie door de bomen het bos niet meer, evenals de vele tips hoe de jeuk en achterliggende problemen aan te pakken.
Net toch maar een afspraak bij de DA gemaakt voor vanmiddag in de hoop dat hij meedenkt. Het belangrijkste is dat Morrissnel van de jeuk af is en een spuit daartegen is dan ook aanlokkenlijk. Ik weet even niet wat nu verstandig is en mijn DA gaat het geheid hebben over voedselallergie etc. Mo staat volledig op BARf en twee keer een eliminatiedieet gedaan ook i.v.m. jeuk. Hier kwam nooit iets uit.
Ik moet zo weg en heb dit nu snel en kort omschreven in de hoop dat iemand een idee heeft hoe nu verder, zodat ik een beetje voorbereidt bij de DA kom.

Groetjes,
Carlijn
Door Stef@nie
#1695925
Ik zou toch graag willen weten waar de jeuk vandaan komt, al weet ik dat na jaren bij mijn hond ook nog steeds niet helemaal :-\ .
Maar als een voedselallergie uitgesloten is (het komt wel heel nauw hoe en hoe lang je een eliminatiedieet hebt gevolgd om het echt uit te kunnen sluiten), zou ik nu eens laten testen voor andere allergieën, dus inderdaad bijvoorbeeld pollen/mijten e.d. Mijn hond bleek na dat onderzoek zo'n beetje voor alles allergisch te zijn en dus kreeg ze de diagnose atopie en daar is dan weer niet zo makkelijk iets aan te doen, maar wellicht komt er bij jouw hond één duidelijke allergie uit en dan kan je daar mee aan de slag.
Door bloemetje
#1696081
Als je al een eliminatiedieet hebt gedaan kan je dat schrappen! Hoe heb je dat gedaan?
Dan zou ik zelf overgaan naar een bloedtest voor pollen/vlooien en dergelijke. Wellicht wil hij ook wel een afkrabsel nemen..
Door Carlijn
#1696095
  :rolleyes2: dat gaat weer lekker met mij *bloos*
Lees ik hier mijn eigen berichtjes terug om te kijken of er toch meer regelmaat in morris zijn 'heftige' jeukperiodes zit dan ik zo in mijn gedachten heb. Stuit ik op één van mijn eerste berichten http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,3466.0.html waarin ik nagenoeg dezelfde klachten omschrijf als dat er nu weer speelt. Daarna ook nog jeukklachten en dan voornamelijk in de rui perioden, soms is een wat beter geheugen fijn!
Maar goed, destijds heb ik niet kunnen achterhalen waar de klachten van jeuk en overmatig drinken vandaan kwamen en zowel een eliminatiedieet van eend en later ook nog van geit hebben niets uitgehaald. Het is toen langzaamaan vanzelf beter geworden met af en toe een kleinere terugslag.
Morris heeft snel last van jeuk ,en dus tijdens de rui maar ook bij stress, een keer een vlo, onaanwijsbaar en in alle seizoenen.
Zoals ik schreef is het meestal goed op te vangen met 'puur jeuk' en wat extra zalmolie.
Nu had ik het idee dat hij goed door de rui heen was gekomen, wel wat extra jeuk en drinken maar niet in het bijzonder. maar sinds zondag is het één en al krabben/bijten en inderdaad weer dat vele drinken.
Nu ik mezelf weer terug lees heb ik niet zo'n goede hoop dat de DA me zo kan helpen. Ik twijfel heel erg of ik Mo nu wel of geen spuit tegen de jeuk moet laten geven. Misschien toch maar wel doen en tegelijk ook afkrabbsels laten maken ?
Zucht, jeuk is zo ellendig om te zien  :( 
Ik laat nog wel weten wat er zo uitgekomen is
i.i.g heel erg bedankt voor jullie snelle reacties! helpt toch om de dingen voor mezelf weer even op een rijtje te krijgen.
Door Carlijn
#1696345
Zo even in het kort...
Ben bij de DA geweest, en om de éen of andere reden vind ik dat altijd lastig, alsof ik me steeds moet verantwoorden als ik niet direct in HUN verhaal mee ga. Zo ook vandaag.
Verteld over de jeuk, het bijten en krabben en weer het vele drinken. En nog voor ik Morris op de tafel had gezet begon ze al over een voedselintolerantie. want ja in de computer staat dat hij in het verleden 2 keer een ontstoken oor heeft gehad en ook een keer diaree. Dat duidt toch op een voedselprobleem.
Maar goed, aanaalklieren bleken wat vol te zijn en oortjes waren inderdaad wat rood maar alleen de schelp en niet vanbinnen.
Door de soort klachten dacht ze niet aan mijt o.i.d. en afkrabbels wou ze niet maken voordat voedselintolerantie is uitgesloten. Tsja en als iemand dit zo stellig zegt ben ik altijd wat uit het lood geslagen en weet dan uiteindelijk niet meer wat te zeggen :-[
Morris heeft een prik cortisone gehad, de prednison pillen heb ik maar even daargelaten. en met een proefzakje royal canin hypoallergie weer naar huis gegaan.

En dan ga ik twijfelen. Zal ik toch de brokken proberen, misschien werkt het en bij het logeren elders heeft hij ook wel eens brokken gehad, dus een ramp is het niet. en tsja als het nou werkt is het toch ook goed!? maar aan de andere kant niet het idee hebben dat het aan het voedsel ligt.
Hij heeft vaker last van wat jeuk, alleen is het nu veel erger dan normaliter.. dan denk ik niet aan een voedselprobleem maar de klachten lijken daar dan weer wel op te wijzen.

Als ik niet helemaal duidelijk ben, sorry, zit hier nu met knallende koppijn en weet zo snel even niet wat wijsheid is.
Door Stef@nie
#1696360
:bigarmhug:
Ik herken je frustratie :( .
Hoe stelde de dierenarts voor om voedselintolerantie uit te sluiten? Ik neem aan dat ze dan ook met een soort eliminatiedieet op de proppen komen?
Mijn hond heeft een beetje vergelijkbare klachten en een eliminatiedieet wees ook niet op een voedselintolerantie. Inmiddels is ze dus wel getest op andere allergieën en blijkt ze dus atopisch te zijn. Of dat het nou echt is... ik twijfel soms :-\ . Ik weet het ook niet. Ik kan je helaas ook geen super tip geven. Wel zou ikzelf eens een andere dierenarts bezoeken, die je geen brokken aan wil smeren en de testen wel uit wil voeren. Een holistische dierenarts is misschien ook een goed idee.
#1696464
Moeilijk joh!
Ik zou absoluut nooit voor de brokken gaan. Als je hond al gevoelig is dan belast de troep in brokken hem nog eens extra, plus dat granen ook vaak voor problemen zorgen.
ALs je voedselintoelrantie wilt uitsluiten kun je het beste voor een eliminatiedieet gaan. Dus 6 weken lang een volkomen nieuwe eiwitbron/diersoort voeren en verder helemaal niks. Nog geen kruimeltje brood.
Door twy
#1696531
wat vervelend voor je, mijn dogo heb ik ook problemen mee gehad, ziek zwak misselijk of onderweg.
Na de brokken van hypoallergeen, zat er echt geen leven meer in, en toen ben ik over gestapt op rauw.Super keuze, alleen heeft hij gluten intollerantie, als hij iets van granen binnen krijgt! foute bingo! diarree,spugen!
mischien proberen gluten weg te laten? is niet zo heel lastig als je toch al rauw voert. pas wel op met kippemaagjes! kan altyd wat graan inzitten.
Succes ermee
Door Carlijn
#1696689
bloemetje schreef: Ik begrijp het even niet... Je hebt toch al een elimininatiedieet gedaan??? Dus dat is toch al uitgesloten??
klopt, maar dat was alweer zo'n 5/6 jaar geleden. volgens de DA kan hij nu alsnog een voedselallergie hebben opgebouwd, ookal was dat destijds waarschijnlijk niet de oorsprong van de jeuk.
Zit te dubben wat de volgende stap moet zijn.. toch nog een keer een eliminatiedieet, maar van welk diersoort? volgens mij is er niet veel dat hij nog nooit heeft gehad. dat is dus een nadeel van het gevarieerd voeren!
DA wil met de brokken uitsluiten dat er een eiwitallergie is. de eiwitten in de brok zouden verknipte? eiwitten zijn. allergie voor graan zou maar zelden voorkomen.
Maar goed, wat de DA zei is natuurlijk een advies van hun kant uit en geen moeten dat verlies ik nog wel eens uit het oog  ::)
#1696741
De da heeft soort van gelijk. De reactie die sommige honden op granen vertonen heeft wsch te maken met bepaalde plantenstofjes die daarin voorkomen en waarvoor de ene hond (en de ene mens) gevoeliger is dan de andere. Dat is geen allergie of intolerantie, die stofjes zijn min of meer giftig maar niet voor alle organismen en individuen even sterk. Ik heb bv gemerkt dat mijn maag en darmen het zeer waarderen dat ik geen brood/rijst/pasta meer eet.

Allergie is idd vaak tegen complete eiwitten van een bepaalde diersoort, of in het geval van glutenallergie of -intolerantie tegen graan-eiwtten; door verhitten (brok dus) worden de eiwitten in stukjes geknipt en werken dan in theorie niet meer als allergeen.
En idd kunnen er nieuwe allergieen ontstaan als je nieuwe eiwtbronnen/diersoorten gaat voeren. Maar als hij voorheen jeuk had en geen voedselallergie of -intolerantie, waarom zou diezelfde jeuk daar nu ineens wel het gevolg van zijn?
Door Carlijn
#1698994
Mevroi Kruim.. bedankt voor de uitleg!

Met Morris gaat het op het moment erg goed, weinig jeuk, rustige huid en een glanzende vacht. Het zal wel door de cortisone komen, weet iemand hoe lang de werkzameduur hiervan is?
Nou zit ik maar te denken of er de laatste tijd dingen veranderd zijn kwa voeding en in het algemeen. En ik bedenk me dat hij dit jaar veel meer zwemt in het bos waar de waterkwaliteit met de warmte best achteruit zal zijn gegaan, en hij is ook een sloten drinker. Zou dit ook zo'n jeuk kunnen veroorzaken?
Misschien toch nog een keer een eliminatiedieet geven voor de zekerheid. om echt uittesluiten dat het niet aan het voer ligt. Alleen dan de vraag voor mezelf wat kan ik hem nog geven wat hij niet eerder heeft gehad en waar ik ook nog aan kan komen.
Dan kom ik op parelhoen of fazant. iemand een idee waar ik dit zou kunnen bestellen? bij de poelier kopen wordt me eigenlijk te duur en lupa en richard hebben alleen karkas. van kalkoen vind ik de botten te hard.
Als ik er verder niet uitkom zal ik inderdaad een holistische DA contacteren.
Bedankt voor het meedenken !
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door