Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door beesteboelmona
#1696250
Ik denk dat ondanks dat mijn poezels een zeer gevarieerd menu krijgen prooidieren een goede aanvulling zullen zijn.
Ze eten op dit moment wel eendagskuikens en ze zijn er dol op.
Maar nu het probleem ik ben beesjes gek ik heb hier ook hamsters, degoes en ratten en heb in het verleden ook ratten gehad.
En als ik ze in de diepvries zie liggen in winkels denk ik al ah bah wat zielig enz.
Kuikens had ik vroeger problemen mee maar nu niet meer ik blijf ook gewoon in de kamer als ze het eten en als ze het niet helemaal opeten pak ik het overige gewoon met mijn handen op.
Maar muizen en ratten enz alleen het idee al.
Zijn er meer die dit hadden of hebben jullie allemaal een afgunst van knaagdieren?
En kom je er makkelijk over heen?
Want als ik zie hoe geweldig vinden als ze een kuiken krijgen wil ik ze niet het plezier ontnemen van andere prooidieren.
Als ze door hebben da ik kuikens ondtdooi in de koelkast dan gaan ze proberen de koelkast open te trekken en blijven ze mauwen voor de koelkast ik kan ze alles aan voer aanbieden maar ze weigeren alles als ze eenmaal een kuiken hebben gezien rusten ze niet voor ze hem gekregen hebben.
Dus ergens wil ik ze heel graag meer prooidieren geven maar hoe?
Mijn vriend kan er al helemaal niet tegen dus hem laten voeren is geen optie.
Dus hoe zijn jullie over heen gekomen?
Gewoon doen? gewoon naar de winkel gaan en kopen? of iemand anders gestrikt om te voeren?
En blijven jullie in de kamer als ze prooidieren eten?

En mijn laatste vraag de dierenwinkels hier verkopen alleen muizen en ratten enz op de reptielen afdeling ik weet dat bij voederdieren het gewoon om vermeerderen gaat en de dieren dus vaak inteelt in zich heben of erfelijke ziektes.
Hoe zit het met prooidieren voor katten worden die apart gefokt of zijn dat gewoon dezelfde als voor reptielen en kan ik dus gewoon naar de dierenwinkel hier om de hoek lopen?
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op wo 28 jul 2010, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eranthe
#1696287
Ik denk dat de prooidieren die ik van Kiezebrink heb er speciaal voor gefokt worden. Ik heb ook moeite met het voeren van prooien, maar Chat O is er zo gek op, dat ik het hem niet wil onthouden. Het naar de dierenwinkel lopen en zelf doden zou ik echt niet kunnen. Ook niet het zelf fokken. Ik zou alleen nog maar huilen als ik weet dat ze later naar mijn kat gaan. Tegenstrijdig is het natuurlijk wel, want ik blijf het stuk voor stuk mooie dieren vinden.

Tijdens het voeren van prooi blijf ik er altijd bij, maar dat doe ik met alle andere maaltijden ook. Laatst liet Chat O een halve hamster liggen. Deze heb ik met een zakje opgepakt en verpakt onderin de koelkast gelegd. De volgende ochtend op kamertemperatuur laten komen en hem weer gegeven. Ik ga er voor geen goud zelf in lopen snijden.. brrr...
Door beesteboelmona
#1696294
Eranthe schreef: Ik denk dat de prooidieren die ik van Kiezebrink heb er speciaal voor gefokt worden. Ik heb ook moeite met het voeren van prooien, maar Chat O is er zo gek op, dat ik het hem niet wil onthouden. Het naar de dierenwinkel lopen en zelf doden zou ik echt niet kunnen. Ook niet het zelf fokken. Ik zou alleen nog maar huilen als ik weet dat ze later naar mijn kat gaan. Tegenstrijdig is het natuurlijk wel, want ik blijf het stuk voor stuk mooie dieren vinden.

Tijdens het voeren van prooi blijf ik er altijd bij, maar dat doe ik met alle andere maaltijden ook. Laatst liet Chat O een halve hamster liggen. Deze heb ik met een zakje opgepakt en verpakt onderin de koelkast gelegd. De volgende ochtend op kamertemperatuur laten komen en hem weer gegeven. Ik ga er voor geen goud zelf in lopen snijden.. brrr...
Zelf doden zou ik ook nooit doen. (ik jank al een week als er een hamster overlijdt ondanks dat ze hier een goed en lang leven hebben en ik begraaf ze ook ze gaan absoluut niet de kliko in hier)
Met naar de dierenwinkel lopen bedoelde ik dat de dierenwinkel hier verderop op de reptielen afdeling doode ingevroren voedseldieren verkoopt die zijn dus gewoon per kilo verpakt en liggen in de vriezer.
Door Eranthe
#1696341
beesteboelmona schreef: Zelf doden zou ik ook nooit doen. (ik jank al een week als er een hamster overlijdt ondanks dat ze hier een goed en lang leven hebben en ik begraaf ze ook ze gaan absoluut niet de kliko in hier)
Met naar de dierenwinkel lopen bedoelde ik dat de dierenwinkel hier verderop op de reptielen afdeling doode ingevroren voedseldieren verkoopt die zijn dus gewoon per kilo verpakt en liggen in de vriezer.
Ah, ok... ik begreep het anders. ;)
Volgens mij zijn ingevroren prooien uit de winkel ook prima geschikt voor je kat hoor.
Door Limpy
#1696630
Ik vermoed dat de dierenwinkel om de hoek ze ook gewoon bij de groothandel haalt waar wij ze hier ook vandaan halen (die leveren ook bevroren)

Ik heb vroeger ook altijd cavia´s, muizen en ratten gehad maar heb er geen moeite mee rat/muis/kuiken te voeren aan de katten hier.
Hamster/cavia voer ik niet omdat ik die te groot vind voor 1 maaltje en geen zin heb om te knippen(dan breekt mn hart wél) en heel blieven ze ze niet.
Krijg ze bevroren aangelevert dus is het zieligheidsgehalte voor mij al laag, ik zou ze ook niet zelf willen kweken (te veel gedoe én mijn anarchistische vleermuis gaat dan vermoedelijk met z´n pleegtante op rooftocht dus zielig voor de knagers)

En ik was het al gewend om prooidieren te voeren op m´n ouwe werk dus vond ik de stap naar de katsels ook makkelijker.
Door beesteboelmona
#1696648
Met welk prooidier ben jij begonnen?
Want kuikens ben ik inmidels overheen nu na een jaar of 3 dat ze kuikens eet ben ik zo ver dat ik ze ookal zijn de ontdooit zo op pak en ook als mijn kat een stukje laat liggen ik het gewoon met mijn handen op pak (daarna was ik ze uiteraad wel)
Maar als ik zo`n zak bevroren muizen of ratten zie blijf ik denk ach wat zielig.

Zijn die ratten van de leverancier van de kattenvoer dan even klein als die in de winkel?
Want wat ik in de winkel zag liggen waarop stond dat het volwassen ratten waren, waren duidelijk slecht gefokte inteelt ratten ze waren net zo groot als een degoe inplaats van iets kleiner dan een jonge fret. (mijn zus fokt raten met stamboek en alles dus vandaar dat ik weet dat ratten vele male groter hooren te zijn)
En aangezien jij zegt dat je voeder ratten kleiner zijn dan een ik neem aan syrisch hamster.
Of zou het voor de kat geen worst uitmaken of het nou een inteelt rat is of een rat die zeker weten vrij is van erfelijken aandoeningen enz?
Anders dan ga ik me er maar proberen toe aan te zetten om binnenkort een zak te halen.
Door Limpy
#1696705
Ik ken alleen de ratten van kiezenbrink en die varieren van 150/250 tot 250/350 gr en ook groter en die zien er wel normaal uit.
(We hadden op ´t werk ooit kort een paar kweekbakken met ratten dus ik weet ook hoe inteeld eruitziet)
Die volwassen exemplaren van de firma K zijn echt stukken groter dan een degoe hoor!

Hier ben ik ooit voorzichtig begonnen met een paar losse muizen en halfwasratjes, want toen maar 1 kat die dat lustte (sinds lort ook nr 2)
Daarna pas kuiken gaan voeren en dat ging er bij haar én de oosterlingen goed in (limpy blieft geen prooi) 
De muizen/ratten zijn nu nog voorrecht voor blixa omdat ze allergisch is voor sommige vleesjes die de jongens wel eten, kuikens voer ik wel regelmatig aan 3 katten.

Jij zit toch ook in amsterdam? Natuurlijk gezonde dieren op de rijnstraat verkoopt muizen en ratten nl ook los (zij halen ze bij kiezenbrink vandaan) zit je niet gelijk aan een hele zek vast als je kat het niet lust of het staat jou toch teveel tegen...

Inteeld zal voor de kat nix uitmaken maar ikzelf zou liever geen prooi voeren waar wellicht kanker of zo in zit.
Door beesteboelmona
#1696884
Vlakbij amsterdam ja.
Heeft die zaak ook een website?
Ga even googelen waar de van rijnstraat zit. (ik ben absoluut niet bekend in amsterdam)
Edit: ze zitten zo te zien midden in het centrum en zijn denk ik slecht met de auto te berijken of niet?


Ik bedoelde overgens meer wat voor jezelf het prettigst is om te voeren.
Een kuiken is hier met een paar happen op maar ik kan me voorstellen dat een grote rat flink verscheurd wordt en dus een akelig gezicht is.
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op wo 28 jul 2010, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#1698053
Ik heb heel veel moeite gehad met het voeren van KVV aan Isis, mijn vorige fret en aan Leila en Sandy, de honden van mijn ouders. Ik ben zelf al heel lang vegetarier en KVV is vies vlees, en het ruikt en er druipt bloed uit.

En toen kreeg ik Puk en Jip. De vreetmonstertjes hadden de weekvoorraad KVV die ik voor ze had gekocht binnen een dag op en toen had ik alleen nog wat prooi liggen om uit te proberen. Dat vonden ze superlekker, en ze wilden meteen geen kvv meer toen ze wisten dat er ook prooi in huis was. In het begin deed ik het in een kartonnen doos, en stopte dan de fretten in de doos, en deed de kleppen er weer op, maar na een tijdje kon ik er wel naar kijken.
Je leert vanzelf de prooi niet te zien als dier, maar als voer, en als je huisdieren er net zoveel plezier aan beleven als de mijne, dan zie je vooral je eigen dieren genieten van hun eten.

Maar ik voer nog steeds in grote plastic bakken, zodat ik niet mee hoef te kijken als ik dat niet wil.
Door beesteboelmona
#1698586
Oja en nog een vraagje.
Ik heb van iemand met een boederijtje aangeboden gekregen dat ik daar op de hooi zolder van die ouderwetse muizen vallen mag neerzetten voor muizen voor de katten. (met zon dicht schietend klemmetje)
Dus nu vroeg ik me af zal ik dat doen?
Is dat niet een hele akelige dood en is zo`n muis dan niet helemaal toegetakeld of zelfs in 2?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
En is dit aan te raden?
Opzich een mooie deal dacht ik hij van zijn muizen af en ik gratis muizen voor de poezen
Gebruikersavatar
Door koekje
#1698629
ik ben er niet happig op boerderijmuizen te voeren aan mijn katten. je hebt geen controle over de toestand van de muizen; aan de buitenkant kan je niet alles zien. op menig boerderij wordt hier en daar geregeld gif gestrooid en dat dan dan zo in de kat komen. de knaagdieren van Kiezebrink zijn pathogeen gekweekt. en je kan ze bij Kiezebrink op formaat bestellen, dus als je ratten van 350 gram bestelt, weet je zeker dat je ratten van 350 gram krijgt.
een valklem geeft wel een redelijk snelle dood, maar het kan ook een vieslijk bloedbad geven. meestal is het klak, rug gebroken, maar niet altijd.
Door beesteboelmona
#1698673
koekje schreef: ik ben er niet happig op boerderijmuizen te voeren aan mijn katten. je hebt geen controle over de toestand van de muizen; aan de buitenkant kan je niet alles zien. op menig boerderij wordt hier en daar geregeld gif gestrooid en dat dan dan zo in de kat komen. de knaagdieren van Kiezebrink zijn pathogeen gekweekt. en je kan ze bij Kiezebrink op formaat bestellen, dus als je ratten van 350 gram bestelt, weet je zeker dat je ratten van 350 gram krijgt.
een valklem geeft wel een redelijk snelle dood, maar het kan ook een vieslijk bloedbad geven. meestal is het klak, rug gebroken, maar niet altijd.
Gif wordt er niet gestrooid dat weet ik wel.
Het is een soort hobbyboer namelijk die eigenlijk niks aan de muizen doet maar omdat wij vers voeren en hij hoorde dat we muizen voerde kwam hij ermee dat we ze bij hem wel mogen vangen.
Wat ik wel een nadeel vindt is dat ik niet weet wat ze hebben gegeten ja hij heeft schapen en paarden dus het is logies als ze daar voer van stelen maar je weet het nooit.
En ik weet inderdaad nooit wat er gevangen is.
En dat bloedbad ja want ik zou ze dan gewoon zelf plaatsen en legen dus als het een keer mis is gegaan zit ik daar ook zelf mee.
(hij heeft zelf geen problemen met de muizen dus het is meer ga je gang maar het zal mij een worst zijn of er hier muizen zitten of niet)

Want ergens dacht ik ook zullen wilde muizen niet veel gezonder zijn dan die gefokte muizen in veel te kleine bakjes?
Een wilde muis heeft tenslotten wel alle vrijheid en bewegingsruimte en het is vanwege vijanden die buiten lopen als roofvogels, honden, katten enz zo dat de zwakste het niet overleven wat je in een kweekbak niet heb.
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op vr 30 jul 2010, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1700356
't is te proberen, 't lijkt me een intensieve aangelegenheid

je zal toch een aantal keer op 'n dag moeten gaan kijken wil je nog 'verse' prooi  hebben...
(zeker met 't warme weer)

is 'n vangkooi geen idee?
Door hannabelgje
#1701296
Als je kuikens voert, zit dan niet alles onder de zooi van die dooiers?
Mijn hond eet ze in een hap op maar een kat natuurlijk niet. De katten eten boven op vloerbedekking, vind ik dan niet zo fris.

groetjes van Hanna.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1701344
het geeft een nattige plek naderhand, ondanks dat hier door stofzuiger-sien alles zo veel mogelijk weer wordt schoongelikt. je kan katten trainen niet met hun eten te gooien en ze op een bepaalde plek (met vreetkleedje er onder) te laten eten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door