Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door twy
#1694524
hallo,
ok had even een vraag over ontwormen.
een van mijn cattledogs wordt vreselijk ziek  :'(na de wormen kuur, begint na een half uur, en houd soms dagen aan, wie weet er een alternatief voor dit probleem?
Alvast bedankt :puke: :puke:
Door Suzanne
#1694530
Heel basic: niet preventief ontwormen. Dat kan / bestaat namelijk niet. Wel uiteraard de ontlasting in de gaten houden en bij een vermoeden van wormen de ontlasting laten testen bij de DA.
Als er dan een keer wormen zijn, kun je ontwormen.

Tenzij je naar bijv. Spanje of ZuidFrankrijk op vakantie gaat, daar komen nog wel 's enge wormen voor en dan zou je aan het eind van je vakantie kunnen ontwormen.

Zo doe ik dat (maar ik kom nooit lager dan Noord-Belgie)\

Suzanne
Door **Jolanda**
#1694534
Ik ben het volledig eens met Suzanne, gewoon niet intwormen en de ontlasting in de gaten houden. Bij twijfel ontlasting na laten kijken.
Door Lizzy
#1694548
Ik zou dus ook niet preventief ontwormen. En eens per jaar ofzo de mest naar 't Woud sturen bijv. Of naar je eigen DA (sommige DA's doen zonder problemen mestonderzoeken, andere kijken je aan of je in de brand staat). Zij kunnen je ook vertellen of je hond wormen heeft en zo ja welke. Daarna kun je dan een zo enkelvoudig middel kiezen om te ontwormen. Om de darmen in top conditie te houden, voer je de hond natuurlijk rauw. En geef je regelmatig knoflook. En gemalen rauwe pompoenpitten. En probiotica. Wat je eventueel kunt proberen, als er wormen zijn, is om te ontwormen met propolis. Ik geef je echter geen garantie dat het ook 100% werkt.

De moedertinctuur van Propolis wordt met water vermengd (1 ml op 500 ml water). Het mengsel koel en donker bewaren en dan zes dagen lang iedere dag ongeveer 2 theelepels door het voer mengen (1 x per dag).

Je zou een paar weken na de kuur opnieuw een mest onderzoek kunnen laten doen.
Door twy
#1696526
super bedankt voor jullie reacties, het was idd preventief. ik hou hun ontlasting altyd in de gaten, dus geen wormen kuur meer als dat niet nodig is. als ik twyfel zal ik mijn da om onderzoek vragen, erg bedankt!
Knoflook krijgen ze al, rauwe pompoenpitten ga ik ergens scoren. ;)
Door Mevroi Kruim
#1696742
twy schreef: super bedankt voor jullie reacties, het was idd preventief. ik hou hun ontlasting altyd in de gaten, dus geen wormen kuur meer als dat niet nodig is. als ik twyfel zal ik mijn da om onderzoek vragen, erg bedankt!
Knoflook krijgen ze al, rauwe pompoenpitten ga ik ergens scoren. ;)
Bij de natuurvoedingswinkel  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door