Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door beesteboelmona
#1693812
Ik heb hier een 12 weken oud poesje dat zich letterlijk vol propt.
Ze krijgt zo`n 70 gram per dag en weegt 700 gram.
Maar als ik niet op let eet ze ook het eten van mijn andere katten op en eet ze met gemak 200 gram per dag om vervolgens te miepen om meer.
Inprencipe ben ik van het zoveel ze willen voeren maar bij deze dame is dat zo 350 gram.
Ze is niet dik maar heeft wel een klein buikje en verder helemaal gezond. (ze is slanker als de meeste kittens tegenwoordig maar ze is niet mooi slank)
Dus zou ze dit nu echt nodig hebben?
Ik weet haar geschiedenis niet helemaal.
Ik ben nu de 4de eigenaar en ze is met 4 weken uit het nest gehaald en toen een erg stress volle periode gehad door gillende kinderen die de hele dag achter haar aan zaten waardoor ze bang werdt en aanviel.
Ze heeft tot ze bij mij kwam alijd brokjes gehad en ook niet de beste brokjes (lidl, AH huismerk, wishkas)
En ze eet hier vanaf dag 1 al alles.
Ik heb niks hoeven mengen of fijn snijden.
Tijdens het eten wordt het een echte tijger als ik een schaaltje uit de kast pak dan begint ze al om me heen te draaien en naar het schaaltje te springen enz.
Het eerste waar ik aan dacht is mischien heeft ze bij de eerste en 2de eigenaar honger geleden? (de 3de ken ik daar kwam ze om bij te komen zodat ze weer naar de 2de eigenaar kon maar die heeft na een week besloten dat ze haar niet meer wou en dat ze maar naar het assiel moest en daar hebben wij dus een stokje voor gestoken)

Heeft iemand mischien een ander idee hoe het kan komen?
En hoe het over gaat?
Want ze is nu nog niet dik maar dat duurt niet meer lang als ze zo door gaat denk ik en het is niet de bedoeling dat we haar straks kunnen rollen.
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op ma 26 jul 2010, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door beesteboelmona
#1693849
flin schreef:
en wat voer je?
uh is die vraag sirieus?
We zitten hier toch op BARFplaats en ik post toch in het deel katten en BARF.
Dus het lijkt mij logies dat ze vers vlees krijgen en geen KVV aangezien het niet op katten en KVV staat?
Door flin
#1693869
beesteboelmona schreef: uh is die vraag sirieus?
We zitten hier toch op BARFplaats en ik post toch in het deel katten en BARF.
Dus het lijkt mij logies dat ze vers vlees krijgen en geen KVV aangezien het niet op katten en KVV staat?
ja?
en nu weet ik nog nix?
Door beesteboelmona
#1693880
flin schreef: ja?
en nu weet ik nog nix?
Wat is je vraag dan?
Bedoel je wat ik precies aan vlees soorten voer?
Of de hoeveelheden?
Want uit jou eerste vraag maakte ik op dat je wou weten wat ik voerde in de zin van brokken of kvv of barf.
Of heb ik je daarmee verkeerd begrepen?
Door flin
#1693901
de hoeveelheden staan erbij, dus da's duidelijk  ;)

mwjah, ik bedoel idd wat voer je precies aan vleesbot, vlees en orgaan enzo
misschien voer je zelfs wel hele prooitjes
  en hoe bied je dit aan? grote stukken, kleine stukken...
hoe vaak voer je?
Door beesteboelmona
#1693923
Door de weeks voor ik 3 keer per dag.
In het weekend meestal vaker.
Ze krijgen het gewoon in grote stukken.
Ik heb geen vast menu per week wel krijgen ze minstens 5 diersoorten per week 1 soort vis en 1 eendagskuiken per kat en eens in de 2 weken delen ze met zijn 3en 1 kwartel.
De soorten die ik voer zijn:
Runderpens
Paardenspiervlees
Kippenhart
Lamshart
kipkarkas
Eendenkarkas
Eendennekken
Eendenkarkas
kippenlever
kippenmaagjes
Eendenhartjes
Eendenlever
Haaskarkas
Lamsnier
Hertenvlees
Kalkoenvlees
Parelhoennekken
Struisvogel vlees
Geitensnippers
Kalkoennekken
Kwarelkarkas
Lamslever
eendagskuikens
kwartel
sardientjes


En het menu van vorige week was of iniedergeval de soorten van vorige week de hoeveelheden per soort weet ik niet meer precies.
Kippennekken
Eendennekken
Kwartelkarkas
Hertenvlees
Geitensnippers
Lamsnier
Kippenlever
Lamshart
Kippenmaagjes
Sardientjes
en per kat 1 eendagskuiken

De grote dingen als eendenkarkas hak ik uiteraad wel in stukken niet in kleine stukken maar wel zo zodat het gewicht niet te veel of te weinig is aangezien een heel eendenkarkas ongeveer een kilo weegt.
Ik zorg ervoor dat ze elk soort wat ik heb minstens om de week krijgen.
Het liefst elke week natuurlijk maar dingen als een eendenkarkas zijn erg lastig in stukken van 100 gram te krijgen zonder dat je stukken met nauwlijks tot geen bot krijgt.
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op ma 26 jul 2010, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1693944
nah, je afwisseling is natuurlijk helemaal super!

dat zegt nog nix over % natuurlijk, en wat ze daadwerkelijk binnenkrijgen,

  eet 't monster alleen? of in 'n aparte ruimte? misschien heeftie concurrentie angst?

zelf zou 'k een paar keer een grote kwartel/duif oid voor 'm neerleggen, en laat maar lekker vreten...
'k denk dat 't een vorm van angst ('k krijg te weinig #snik#) is...
Door miik
#1693950
Wat bij mijn kitten heeft geholpen is haar "moeilijkere" dingen geven.
Dingen waar ze echt haar best voor moet doen, dan was ze eerder moe en voldaan van minder eten.
Ik heb haar bv hele kwartel, duif, hamster gegeven, dus met vel enzo. Daar moest ze echt aan trekken en dat was "hard werken". Sommige dingen was het bot te hard voor haar. Zo had ze een stuk konijn, bot met vlees. Ze heeft het bot helemaal kaal geknaagd. Dat is natuurlijk veel meer moeite dan gewoon een bakje met spiervlees. (omdat ze het bot dus niet ophad moet ik het wel rekenen als spiervlees en later ergens anders wat bot erbij geven om de verhouding goed te houden).
En daarbij eet ze in een kleine bench die dicht zit. Er lopen hier ook 3 honden rond en zo heeft zij een veilig plekje om rustig te eten. En pikken de honden ook niks :). Als ze klaar is met eten laat ik haar ook rustig nog even wachten tot de honden ook klaar zijn met eten. In het begin ging ze dan miauwen, nu weet ze dat en gaat ze rustig ligen wachten. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1693967
Hoi hoi,

Dat volproppen hebben we hier sinds eergisteren ook ;-)
Toen heeft onze derde ragdoll Nina haar opwachting gemaakt, 12 weekjes jong en 1100 gram.
Dat is licht voor een ragdollkitten maar ze kwam uit een nest van 6 en moest alles eerlijk delen ;-)
Ze was gewend aan brokjes die 24 uur per dag klaar stonden, daarnaast kreeg ze (omdat de fokster weet dat wij KVV geven) regelmatig stukjes verse vis, tartaar en kipfilet.
Hier eet ze ons de oren van het hoofd en is 100 gram aangekomen in die twee dagen dat ze bij ons is.
Nina komt zelf vragen om eten en dat is soms wel elk uur. Ze eet haar bordje leeg en lust alles wat je haar voor zet.
Ik maak me geen zorgen, een kitten weet meestal zelf snel genoeg de voedingsbehoefte te reguleren.
In een van de boekjes van Ian Billinghurst schrijft hij bovendien dat als een kat voor het eerst over is van brok naar vers dat de voedingsbehoefte in de eerste weken enorm kan toenemen om daarna tot een "normaal" nivo terug te vallen.
Ik hou me niet aan gewichtspercentages, ook niet voor Eddie en Luna die nu 10 maanden zijn. Ik geef wat ze willen eten en de ene keer is dat meer en de andere keer is dat minder.
Wat je wel moet doen is nakijken of je kitten goed ontwormd is, want dat kan ook een oorzaak van veel eten zijn.
Door beesteboelmona
#1694017
Angst dat het wordt afgepakt denk ik niet.
Als mijn andere katten eten en ze komt eraan zo van ik wil ook dan gaan de andere katten opzij en gaan ergens anders in huis liggen wachten tot ze klaar met eten is.
Niet op een klein afstandje maar meestal in de slaapkamer op bed of in de huiskamer op de bank die aan de andere kant van de huiskamer staat dan het eten.

Volgens de laatste eigenaar is het kitten goed ontwormd en ze is oen ze hier kwam helemaal gecontroleerd door de DA niet omdat ik de vorige eigenaar niet geloof maar vanwege de 2 eigenaren daarvoor.
Hier wordt ze uiteraad netjes ontwormd.

Boendoek ui jou bericht maak ik op dat jou kitten het nog moeilijk vindt om te beslissen hoeveel vers hij nodig heeft omdat hij brokken gewend was?
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op ma 26 jul 2010, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door beesteboelmona
#1694074
koekje schreef: mona, ga met je kitten naar de dierenarts. 700 gram met 12 weken is echt om te huilen, ze zou 2x zo zwaar moeten zijn.
om te huilen vindt ik wat over dreven mijn andere kat was ook zo zwaar op de leeftijd en is nou eenmaal een klein katje.
Ik ben afgelopen dinsdag nog met haar bij de dierenarts geweest waar ze helemaal is onderzocht en niks aan de hand.
Het is nou eenmaal een klein katje net als mijn 1 jarige kat die woog hetzelfde en was erg klein net zo als deze maar verder harstikke gezond.
Waarschijnlijk gewoon een achterstand opgelopen door alles wat ze al heeft mee gemaakt de eerste 12 weken net als mijn 1 jarige kat.
Ze ziet er goed uit, haar ontlasting is goed en ze is vol levenslust. (eigenlijk iets te vol de kleine terrorist)

Wacht even ik zet haar net voor de zekerheid op de weegschaal maar of mijn weegschaal is gek geworden of mijn kitten extreem aangekomen
Ik ga even een weegschaal bij mijn schoonouders lenen want mijn weegschaal zegt dat ze ruim 1 kilo is aangekomen in 1 week maar dat lijk me stug.
Mijn vriend heeft haar ook op getilt en die zegt ook dit is echt geen 2 kilo.
Keukenweegschaal liegt inderdaad de weegschaal van mijn schoonouders pakt alles vanaf 1 kilo en haar pakt hij niet.
En in die weegschaal heb ik meer vertrouwen dat is een vrij luxe en zeer precieze weegschaal en ik heb een plastic dingetje van een euro of 4 van de ikea
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op ma 26 jul 2010, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1694132
beesteboelmona schreef:
Boendoek ui jou bericht maak ik op dat jou kitten het nog moeilijk vindt om te beslissen hoeveel vers hij nodig heeft omdat hij brokken gewend was?
Nee hoor, ze kan prima beslissen dat ze heel veel nodig heeft ;-)
Ze verteert alles prima en poept het typische barfpoepje (licht van kleur, stevig en geurloos). Ik verwacht dat ze met een week wel wat minder gaat eten, of niet en dan moet ik een bijbaantje gaan zoeken om het eten te betalen ha ha ha
Door beesteboelmona
#1694152
Boendoek schreef: Nee hoor, ze kan prima beslissen dat ze heel veel nodig heeft ;-)
Ze verteert alles prima en poept het typische barfpoepje (licht van kleur, stevig en geurloos). Ik verwacht dat ze met een week wel wat minder gaat eten, of niet en dan moet ik een bijbaantje gaan zoeken om het eten te betalen ha ha ha
Oke ik dacht dat je bedoelde dat ze zich over eet.
Nouja hier komt het barfpoepje er al langzaam aan.
Het gaat iets minder snel dan bij mijn andere katten maar die hadden dan ook voor het barfen al 3 kvv dagen in de week en kregen een stuk betere brok dan deze kleine meid kreeg.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door