Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Junior
#1692822
Hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw. Ik heb een labradoodle van 7 mnd van iemand anders overgenomen, ze eet matig (brokken) en ik wil dus overstappen op kvv of barf. Ik heb al veel ingelezen maar blijf toch twijfelen hoe ik het allemaal voor elkaar kan krijgen. Het ziet er in jullie verhalen heel makkelijk uit maar de werkelijkheid lijkt gecompliceerder, want waar haal ik zoveel verschillende soorten vlees vandaan? We wonen op goeree overflakkee (zuid holland zuid), is er iemand die in de buurt woont die mij kan inwijden/winkels e.d. kan wijzen waar het verkrijgbaar is?

Ik heb uitgerekend dat als ik Carnibest ga geven, ze ca. een kilo per dag wegeet (ze is tussen 20-25 kilo nu maar morgen wordt ze bij d.a. gewogen). Dat is omgerekend meer dan honderd euro per maand voor 1 hond. Ik heb dan ook nog een poes en een oud malthesertje lopen, als ik die ook op Carnibest zet wordt het wel heel duur.

Is Barf voordeliger per maand of maakt dat niet zoveel uit?

Als ik het even heel eenvoudig doe, is dit dan een redelijk menu: Kan Junior (zo heet ze) 3 x per week (185 gram) pens of hart krijgen met 50 gr  groente en 200 gr vleesbot (kippennekken e.d.), en 4 x per week i.p.v. orgaanvlees 185 gr. spiervlees van verschillende dieren? En dan twee keer per week een ei en af en toe wat yoghurt? is dat een normaal barfdieet of zit ik er als beginner dan ver naast?  ::) Zit daar alles in of moet je nog vitamines e.d. bij geven?

Kan iemand mij zeggen hoeveel dat per maand ongeveer kost bij een hond vergelijkbaar als Junior? Ik heb o.a. de site van www.versvoer.nl bekeken en daar kun je ook e.e.a. bestellen maar weet niet hoe jullie dat doen.

Bij ons op Goeree is wel markt maar daar zijn vooral de kipproducten te koop.

Alle tips en adviezen zijn welkom!!

groetjes Junior en haar baasje :)
Door Staftime
#1692864
Ik zou gewoon alvast beginnen met Carnibest, en dan zal je zien dat een hond van 20-25kg echt geen hele kilo op een dag weg eet.

Ons teefje weegt 22kg, en is zeer actief.
Ze verbrandt enorm veel, maar zelfs zij eet geen hele kilo op een dag.
Gemiddeld eet ze zo'n 700gr op een dag, en dat is echt al veel voor een hond van 22kg.
Ik schat dat de gemiddelde hond met haar gewicht rond de 400/550gr op een dag eet.
Laatst gewijzigd door Staftime op zo 25 jul 2010, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
#1693106
Mijn Pixie is 5,5 maand en weegt 22 kilo en die eet 800-900 gram per dag, ze is ook zeer actief. Maar Pixie is nog volop in de groei en heeft dan ook nog wat meer nodig.
Door **Jolanda**
#1693167
Barf is indd een stuk goedkoper dan carnibest.
Voor 3 honden (eten samen ongeveer 2,5kg per dag) ben ik nog geen 100euro per maand kwijt.

Om te beginnen zou ik wel carnibest (of een ander kvv) aanraden, goed inlezen en een bestelling plaatsen bij een leverancier (denk aan herby, lupa, richard ect. Onder 'vraag en aanbod' word wel eens het e.e.a. aangeboden door medebarfers. Adressen van oa leveranciers vind je hier http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 825.0.html Google ook eens op lupa diervoeding, herby vers en richard diervoeding)

Wat ik zo vluchtig gelezen heb klopt jouw eigen menu niet helemaal. Je zou dan geen lever en geen nier voeren en dat hebben honden écht nodig. Ook mis ik vis in jouw menu. (word meestal 1x per week gegeven, denk aan makreel, sardien, zalmkop ect)
Ik heb niks nagerekend maar als je uit bent gegaan van 50%vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groenten, dan klopt het wel.

Begin met zachte vleesbotten zoals kippennek, eendennek, kwartelkarkasjes ect. en zorg altijd er voor dat je minimaal 4 verschillende diersoorten hebt plus vis, dan heb je voldoende variatie, meer is alleen mooi meegenomen :)
In het begin lijkt barfen indd erg ingewikkeld, maar als je eenmaal bezig bent gaat het vanzelf ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1693769
Staftime schreef: Ik zou gewoon alvast beginnen met Carnibest, en dan zal je zien dat een hond van 20-25kg echt geen hele kilo op een dag weg eet.

Ons teefje weegt 22kg, en is zeer actief.
Ze verbrandt enorm veel, maar zelfs zij eet geen hele kilo op een dag.
Gemiddeld eet ze zo'n 700gr op een dag, en dat is echt al veel voor een hond van 22kg.
Ik schat dat de gemiddelde hond met haar gewicht rond de 400/550gr op een dag eet.
Ts haar hond is 7 maanden, dan is een kilo per dag niet zo uitzonderlijk.
Door Lizzy
#1693830
Junior schreef: Hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw. Ik heb een labradoodle van 7 mnd van iemand anders overgenomen, ze eet matig (brokken) en ik wil dus overstappen op kvv of barf. Ik heb al veel ingelezen maar blijf toch twijfelen hoe ik het allemaal voor elkaar kan krijgen. Het ziet er in jullie verhalen heel makkelijk uit maar de werkelijkheid lijkt gecompliceerder, want waar haal ik zoveel verschillende soorten vlees vandaan? We wonen op goeree overflakkee (zuid holland zuid), is er iemand die in de buurt woont die mij kan inwijden/winkels e.d. kan wijzen waar het verkrijgbaar is?
Hoi! Welkom op Barfplaats. Verstandige Labradoodle heb je :biggrin2:

Ik zou even in de ala carte kijken, in de vraag en aanbod categorie. Daar staan zat adressen. Rotterdam moet goed te doen zijn, toch? Daar zit bijvoorbeeld al het Islam Centrum! Ideaal!
Ik heb uitgerekend dat als ik Carnibest ga geven, ze ca. een kilo per dag wegeet (ze is tussen 20-25 kilo nu maar morgen wordt ze bij d.a. gewogen). Dat is omgerekend meer dan honderd euro per maand voor 1 hond. Ik heb dan ook nog een poes en een oud malthesertje lopen, als ik die ook op Carnibest zet wordt het wel heel duur.

Is Barf voordeliger per maand of maakt dat niet zoveel uit?
Dat is niet te zeggen, wat goedkoper/duurder is. Dat valt en staat met de adressen die je kunt vinden. Maar gemiddeld genomen zul je met wat goede adresjes goedkoper uit zijn als met Carnibest. Zo zou je bijv. 1 keer per week zalmkop kunnen geven. Nou, veel visboeren geven je die gratis mee! Hatjiekiedeeejjj :biggrin2:
Als ik het even heel eenvoudig doe, is dit dan een redelijk menu: Kan Junior (zo heet ze) 3 x per week (185 gram) pens of hart krijgen met 50 gr  groente en 200 gr vleesbot (kippennekken e.d.), en 4 x per week i.p.v. orgaanvlees 185 gr. spiervlees van verschillende dieren? En dan twee keer per week een ei en af en toe wat yoghurt? is dat een normaal barfdieet of zit ik er als beginner dan ver naast?  ::) Zit daar alles in of moet je nog vitamines e.d. bij geven?
Dat ligt aan je afwisseling. Als je pens en hart van rund voert, vooral kippennekken en daarnaast kopvlees van rund en wat orgaan van kip, dus vooral kip en rund voert: ben je in mijn ogen niet goed bezig. Wat voor percentages zijn dit trouwens, die je nu hanteert?
Kan iemand mij zeggen hoeveel dat per maand ongeveer kost bij een hond vergelijkbaar als Junior? Ik heb o.a. de site van http://www.versvoer.nl bekeken en daar kun je ook e.e.a. bestellen maar weet niet hoe jullie dat doen.

Bij ons op Goeree is wel markt maar daar zijn vooral de kipproducten te koop.

Alle tips en adviezen zijn welkom!!

groetjes Junior en haar baasje :)
In de ala carte, vraag en aanbod, zul je meerdere adressen in Zuid Holland kunnen vinden. Je kunt daar makkelijk aan kip komen maar ook aan geitenvlees, lamsvlees, etc.
Door Staftime
#1694282
Angelique schreef: Ts haar hond is 7 maanden, dan is een kilo per dag niet zo uitzonderlijk.
Oh ja idd, op die leeftijd eten ze meestal nog wat meer.
Daar heb ik geen ervaring mee, onze honden zijn pas op BARF gegaan toen ze volwassen waren, dus vandaar dat ik daar niet bij stilstond.
Door Nynke
#1694290
Welkom op Barfplaats  :) :)

Ben je wel in het bezit van een auto? En een redelijk grote vriezer? Dan kun je ook meebestellen met mensen uit de ruime regio  :) :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door