Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1692209
Ik betrap me er op dat ik niet meer zo strikt ben en wel eens wat vergeet toch maar weer een menu gemaakt. En omdat ik alweer een poosje geen menu gemaakt heb gooi ik het hier even neer.

Ik voer geen groenten, 1-2 keer per week een ei  en wat yoghurt. Dit tel ik niet mee in mijn menu.

Tanja weegt tussen de 55kg en 60kg en krijgt 1400gr per dag = 9800gr per week
60kg is ideaal voor haar en dan zou ze dus 2,3% van haar lichaamsgewicht krijgen.
50% vleesbot =    4900 gr per week
25% spiervlees =  2450 gr per week
15% orgaan =        1470 gr per week
10% vis =              980 gr per week

Tijdelijk krijgt Tanja iedere dag een extra maaltijd totdat ze goed op gewicht is. Hiervoor wil ik in een apart menu maken omdat het over enkele weken weer wegvalt.

Zij zal iedere morgen gemiddeld 800gr extra krijgen.  Iedere dag 1 onderdeel wat dan op het volgende uit komt:
800gr x 7 = 5600gr
50% vleesbot =    2900gr per week
25% spiervlees =  1400gr per week
15% orgaan =        840gr per week
10% vis =                560gr per week



Duster weegt 21,6kg en krijgt 800gr per dag = 5600gr per week
21,6kg lijkt voor nu ideaal en hij zou dan dus 3,7% van zijn lichaamsgewicht krijgen
50% vleesbot =        2800 gr per week
25% spiervlees =      1400 gr per week
15% orgaan =            840 gr per week
10% vis =                    560 gr per week


Kyra moet afvallen, ze weegt nu 18kg maar 15-16kg zou beter zijn.
Als uitgangspunt door ervaring neem ik voor haar 2% en dan van 16kg =
320gr per dag =    2240 gr per week
50% vleesbot =    1120 gr per week
25% spiervlees =    560 gr per week
15% orgaan =        336 gr per week
10% vis =                224 gr per week

Van het orgaan krijgen ze 50% pens, 5% lever, 3% nier en overig is hart en maag.

Wat ik ga voeren (de extra maaltijd van Tanja zet ik tussen haakjes erbij):
Maandag :  Parelhoenkarkas + hertenvlees                        (kalk.maag +hart+ lever)
Dinsdag :    Kipkarkas + runderhart                                    (hertenvlees)
Woensdag : Hazenrug + pens                                              (kipkarkas)
Donderdag:  Eendenrug + hertenvlees                                (eendenrug)
Vrijdag :      Konijnenkop + kalk.lever + lamsnier                  (fazantenbout, erg veel vlees dus spiervlees)
Zaterdag :  Vis eventueel aangevuld met vleesbot              (hazenrug)
Zondag :      Lamsibben/kipkarkas  + runderstrot                  (pens)                         

Voor Tanja in haar ‘extra’ maaltijd geen nier, omdat ik voorlopig alleen aan lamsnier kan komen en zij allergisch reageert op lam, dus dit minimaal wil voeren. Wanneer ik konijnennier kan bestellen krijgt zij deze en ook in haar extra maaltijd.
Door Nadia
#1692449
Ik ga ff met hondje wandelen en trainen dan ga ik mijn oog er eens op laten vallen 8)
Door Nadia
#1692509
Gekske..

Eens ff kijken..

Je berekingen geloof ik wel dat die goed zijn. Die heb ik niet nagerekend, als je wilt dat ik dit ter controle wel doe. Let me know.

Je voert 50% vleesbot dan komt daar nog visgraat bij. Nu weet ik dat jij mooie visjes kan krijgen, en dat het vaak ook prachtige file's zijn. Maar houd er rekening mee dat wanneer je van die 10% vis 5% bot voert je op 55% bot uitkomt of wanneer je zalmkop zou geven je al snel op 60% bot uitkomt. wat mij iets te veel lijkt.
Je zou 5% minder bot kunnen geven en dit bij orgaan toevoegen. Dan heb je wat marge.
Uiteraard weet jij exact wat je honden aankunnen qua % bot. Maar tis wellicht iets om rekening mee te houden.
Van het orgaan krijgen ze 50% pens, 5% lever, 3% nier en overig is hart en maag.
Ik weet even niet of ik dit verkeerd begrijp of dat het vreemd staat. Hou er rekening mee dat de lever en nier % van het TOTALE menu is. Als je nier 3% van orgaan zou nemen kom je op 44 gram uit. Terwijl 3% van het totale menu 294 gram is. Is nogal een verschil.
Je voert dan 7% pens 3% nier en 5% lever. Dan kom je al op je 15 % Daarom zei ik net ergens dat ik het orgaan zou opschroeven naar 20% zodat je ruimte hebt voor hart en evt maag. (maag reken ik zelf niet meer mee, maar voer ik af en toe beetje extra ;) )

Reken je voor jezelf nog uit hoeveel gram ze van iets per dag moeten hebben?? Of kijk je echt dat het per week goed zit?
Ik kan nu nergens zien wat je exact per dag gaat voeren.
Ik neem aan dat je het gewoon netjes verdeeld. vleesbot gedeeld door 7 orgaan gedeeld door 2 (+pensdag) enz enz.
Wellicht kun je dit dan ophangen bij de vriezer en dan doorstrepen wat je hebt gevoerd!
Of evt een white-board. Kun je het gewoon afvinken. aan het eind van de week vinkjes wegvegen en weer opnieuw beginnen. Weet niet of dat wat is voor je?

Volgens mij was het dat wel zo'n beetje 8) Het zijn wat kleine dingen waar ik weer eens heeeeeel wat omheen heb geschreven en dat het lijkt alsof het weet ik het voor big deal is! Maar dat valt reuze mee. Ziet er goed uit!
Door **Jolanda**
#1692668
Dankje voor je kritische blik :-*

Je weet wel hoe ik ben en dat ik echt niet ga wegen of ieder nou precies dat krijgt wat ik uitgerekend heb, maar dan heb ik tenminste een uitgangspunt en iets waar ik op moet letten als ik het in de voerbakken gooi. (Duster krijgt hetzelfde, Tanja een beetje meer en 1x extra en Kyra wat minder)

Dat van het orgaan snap ik wel...ik had het misschien wat krom opgeschreven :-[
Van de vis...omdat ik indd vaak filet krijg/voer had ik er al bij gezet dat het eventueel aangevult zou worden met kipkarkas zodat ze die dag ook wat vleesbot erbij zouden krijgen. De volgende keer vraag ik voor wat meer lijven en koppen, want een hele kist vol filetstukjes vind ik niet ideaal. Ik heb de vis apart geteld omdat ik geen groenten voer ;)

Voor mij is vooral het menu belangrijk, dus hetgene wat ik welke dag voer ;)
Gebruikersavatar
Door Doezengek
#1692857
Goh Jolanda wat een luxe dat jij filet hebt van visjes.... Die arme doesjes van mij krijgen alleen maar haringkopjes... ;D
Door **Jolanda**
#1693127
Haha, nou ze krijgen zelfs zo'n luxe visjes dat je het zelf in de pan kunt gooien (alleen kan ik het niet lekker klaar maken :-[ )
Door TMG1961
#1693129
[quote="Jol"]
Haha, nou ze krijgen zelfs zo'n luxe visjes dat je het zelf in de pan kunt gooien (alleen kan ik het niet lekker klaar maken :-[ )
[/quote]

minuutje of 2-3 aan iedere kant, beetje peper en zout en smikkelen  :biggrin2:
Door **Jolanda**
#1693142
Nou...kabeljouwfilet gaat hier in een bloempapje en dan de friturepan in...alleen kan ik dat weer niet zo goed als mijn vader :-\ :(
Door TMG1961
#1693149
[quote="Jol"]
Nou...kabeljouwfilet gaat hier in een bloempapje en dan de friturepan in...alleen kan ik dat weer niet zo goed als mijn vader :-\ :(

[/quote]

is simpel, beetje bloem, wat peper en zout, 1 eitje en dan flesje bier erbij, kloppen en je hebt een lekker luchtig beslagje voor je visje
Door **Jolanda**
#1693184
Haha neeee, zo maakt mijn vader hem niet. Gewoon bloem met water mixen tot een mooi glad stevig papje, zout en peper over de vis, vis door het papje en dan in de friturepan...maar ja als je, zoals ik, niet zo van kruiden houd en bijna alles zoutloos kookt....dan doe je dat natuuurlijk ook niet op de vis, na 3 stukken smaakloos gebakken te hebben mijn vader nóg maar eens opgebelt met de vraag hoe dat nou kon...heb je er zout en peper op gedaan? euh nee, maar dat had je ook niet gezegt ??? :P ja dan doe dat maar :D en dan eet je hem daarna maar op... :P :D ;D De laatste 2 die ik gebakken had smaakte beter, maar voor mij zat er te veel peper op ::) :-[

Maarrrrr, de volgende keer....neem ik het gewoon mee naar mijn ouders, geef het aan mijn vader en hij mag ze dan maken :P Dan smaakt het tenminste goed.
En zo mag hij ook de kippenragout maken (als ik het doe heb ik een ragout die naar bloem smaakt en zo stijf is dat het niet meer beweegt als je met de ketel rammelt :D Oh ja, konijn mag hij ook maken want de mijne is ook niet zo lekker)
Door Nadia
#1693674
De ragout moet je kant en klaar uit t potje maken :) en zo'n kwabeljouw is veeeeeels te zonde om in de fituurpan te gooien..

Leg um op zilverfolie. BEETJE olijfolie erop. Wat viskruiden, wat citroensap.. Pakketje dichtvouwen, in de pan leggen waar ook olie in ligt en zo gaar stoven.. Hmmm
Door TMG1961
#1693702
[quote="Nadia"]
De ragout moet je kant en klaar uit t potje maken :) en zo'n kwabeljouw is veeeeeels te zonde om in de fituurpan te gooien..

Leg um op zilverfolie. BEETJE olijfolie erop. Wat viskruiden, wat citroensap.. Pakketje dichtvouwen, in de pan leggen waar ook olie in ligt en zo gaar stoven.. Hmmm
[/quote]

hmmm lekker, gooi voor mij ook maar een pakketje in de pan
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door