Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1690457
Ik heb weer wat... Alba begon gisterochtend met wat gal te spugen. Op zich misschien niet raar behalve dat ze dat nooit doet, en die avond ervoor heel laat nog wat gegeten had dus niet een typisch 'de maag is te leeg' verhaal. Maar goed, het kan gebeuren. Ze wilde erna ook gewoon eten, heeft de hele dag door wat gepeuzeld en was verder ook niet ziek en heeft de hele middag gespeeld. Ze voelt zich juist heel erg goed de laatste week doordat ze weer goed eet (einde pubertijd komt in zicht gelukkig).

Gisteravond rond 9 uur komt ze weer smakkend langs en ze spuugt weer gal. Nou had ze de uren ervoor gegeten dus kán het geen lege maag zijn, hoewel er alleen een paar heel kleine stukjes carnibest nog bij zat dus de rest was verteerd. Nou ja, wat geirriteerd dan... dus een tabletje Okugest gegeven. Maar goed, als je een geirriteerde maag hebt lijkt me niet dat je 5 minuten na het spugen weer wil eten?!

Vannacht/vanmorgen rond half 6 uur liep ze weer te smakken, maar gelukkig ging ze liggen en leek het over te gaan. Om 7 uur hoorde ik haar toch weer spugen. Ik heb haar wat plakjes kaas gegeven en een tabletje Okugest (verpakt in een plakje kaas verdwijnt dat zo) en een rauw eitje. We zouden namelijk naar het strand gaan met vrienden dus ik wilde geen grote maaltijd geven. We waren aan het bespreken of we wel zouden gaan, ze is/doet namelijk niet ziek en ze heeft geen koorts (38,4 na het overgeven, is voor Alba geen hoge temp) toen mijn vriend zei dat het kleedje uit haar mand in de was moest. Ik had niet gezien dat ze daar ook op gespuugd had, en toen ik keek zag ik kleine bloedspettertjes erbij zitten!

Ze heeft dus geen koorts, voelt zich meer dan goed, eet en drinkt goed, heeft prima ontlasting. Afgezien van het braken dus een gezond hondje zou je denken :-\.

We hebben van alles bedacht, het enige wat nog enig hout snijdt is dat ze maandag een speelgoedbeestje heeft gesloopt. Alba had de vulling uit een pluche eendje getrokken, ze is helemaal geen sloper maar afgelopen week wel een beetje. Ze eet het niet op, maar er zou natuurlijk wat naar binnen verdwenen kúnnen zijn. We hebben de vulling weggegooid natuurlijk, maar pas nadat ze het eruit getrokken had voor het grootste deel (nou is het een klein speelgoedbeestje hoor, dus geen liters vulling).

Vanmiddag om 2 uur hebben we een afspraak bij de dierenarts, ik heb 'm verteld ook van het gesloopte beestje. Ze mag geen eten en drinken meer hebben vanaf nu, hij neemt het gelukkig serieus op. Het kan natuurlijk van alles zijn maar ik maak me best zorgen nu...

Ik moet ook bekennen dat ik best een beetje baal: we zorgen toch echt beter-dan-gemiddeld voor onze hond en toch is het regelmatig iets. Het lijkt wel alsof al die mensen die de hond zien als een verplicht onderdeel ('de buren hebben er ook 1') nooit wat hebben. Stel dat het echt van de vulling komt, is het natuurlijk onze eigen schuld maar ik ken zoveel honden die alles slopen wat los en vast zit en het nog bewust opvreten ook en die hebben nooit wat >:(.

Heeft iemand van jullie nog een briljant idee waar het van zou kunnen zijn? Alba baalt momenteel alleen omdat dat we 'r zwembadje hebben weggehaald (ze wilde tsunami spelen) maar ik heb een knoop in m'n buik...
Laatst gewijzigd door Alba op ma 26 jul 2010, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1690461
Maar zolang ze ontlasting heeft, lijkt me van verstopping geen sprake, toch?

Het klinkt inderdaad meer alsof er iets in het maag/darmkanaal irriteert. Ik kan me je knoop in de maag levendig voorstellen, maar het meest verstandige is inderdaad even het oordeel van de da af te wachten. Sterkte en een dikke kus voor Alba.  :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1690473
Ik heb geen briljant idee, kom ook niet verder dan ...1ste gedachte, geirriteerde maag o.i.d.  Sommige honden eten dan gewoon door.

Dat lijkt maar zo hoor, dat het bij een ander altijd goed gaat. Ik ken (de) meerdere honden die overleden zijn na het opeten van een sok, panty, telefoon, stukken speelgoed enz. Veel mensen, en al helemaal niet diegene waar woef bij het interieur hoort, praten daar niet over in het openbaar zodat het vaak lijkt alsof die niets hebben, maar dat valt in de praktijk meestal wel tegen.

Gelukkig neemt je da de klachten in ieder geval serieus. Hopenlijk is het niets ernstigs :-*
Door Alba
#1690487
-Saskia- schreef: Maar zolang ze ontlasting heeft, lijkt me van verstopping geen sprake, toch?

Het klinkt inderdaad meer alsof er iets in het maag/darmkanaal irriteert. Ik kan me je knoop in de maag levendig voorstellen, maar het meest verstandige is inderdaad even het oordeel van de da af te wachten. Sterkte en een dikke kus voor Alba.  :-*
Dat zei ik ook, maar een vriendin van me zei dat het best een paar dagen kan duren als het 'spul' eerst in de maag zit en dan pas doorgaat richting darm :-\. Zij zei dat ze zich ook niet direct ziek hoeven te voelen (aangezien Alba gisteren als een soort van hyperactieve kleuter de hele middag gespeeld heeft, was dat mijn eerste reactie). Vandaar de zorgen... ik heb echt totaal geen ervaring hiermee :-X (in elk geval niet bij eigen honden).

Ik had ook al zitten denken of ze misschien iets opgepikt kan hebben met zwemmen, met dat warme weer en verhalen over blauwalg bv. Nou heeft ze alleen gezwommen op stukken die ik zeker niet verdacht eruit vond zien (stromend water etc), maar dan verwacht je ook diarree...

De kus wordt doorgegeven, dank je!
Angelique schreef: Ik heb geen briljant idee, kom ook niet verder dan ...1ste gedachte, geirriteerde maag o.i.d.  Sommige honden eten dan gewoon door.

Dat lijkt maar zo hoor, dat het bij een ander altijd goed gaat. Ik ken (de) meerdere honden die overleden zijn na het opeten van een sok, panty, telefoon, stukken speelgoed enz. Veel mensen, en al helemaal niet diegene waar woef bij het interieur hoort, praten daar niet over in het openbaar zodat het vaak lijkt alsof die niets hebben, maar dat valt in de praktijk meestal wel tegen.

Gelukkig neemt je da de klachten in ieder geval serieus. Hopenlijk is het niets ernstigs :-*
Maar als de maag geirriteerd is zou je toch denken dat de hond gaat overgeven na het eten ook? Ik schat Alba ook niet echt in als het door-eet type, het is zo'n zeikerdje sinds een half jaartje, maar het zou natuurlijk best kunnen. Ik hoop het in elk geval!

Ik gun het ook niemand hoor, dat hun hond wel continue wat heeft, maar wat je zegt je hoort anderen bij wijze van spreke nooit over hun zieke hond.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1690520
Ik weet ook niet veel zinnigs te zeggen en kom ook niet verder dan geirriteerde maag of darmen.
Veel succes vanmiddag bij de da, hopelijk is het niets ernstigs.
Een dikke knuffel voor Alba. :-*
Door bloemetje
#1690528
Hè wat vervelend! Ik zou het ook niet weten hoor. Ik heb hier ook steeds van die types die altijd wat hebben. Het ligt niet aan jou hoor. Soms is je hond gewoon een enorme pechvogel..
Door Lizzy
#1690836
Het kan natuurlijk van alles zijn. Het kan het speeltje zijn. Of een virusje. Of een bacterietje. Lastig te achterhalen. Maar jij ziet het en neemt direct actie. De hond van kennissen van mij mankeert ook nooit wat en komt nooit bij de DA. Nee, als deze hond zoiets mankeert als wat jij nu beschrijft: dan valt het ze niet eens echt op. En gaan ze dus zeker niet naar de DA. En dan is het na een paar dagen meestal vanzelf wel weer over. En zo lijkt het alsof jij altijd wat hebt met je hond en wij ook en veel andere mensen nooit wat hebben met hun hond. Maar dat is dus vooral omdat jij met een loepje naar Alba kijkt. En zij totaal niet kijken en pas wonden/bulten van 10 bij 10 cm opvallen. En zij pas denken "gut, zal ie ziek zijn?" als ie al 10 dagen niet eet en wel braakt. 

Ik ben benieuwd hoe het bij de DA zal zijn!
Door Alba
#1690915
We zijn terug, al een tijdje, maar we moesten eerst even bijkomen. Ik heb een jeukplek in mijn nek die zich ontwikkeld tot een bijzonder aardige stress-uitslag, zo benauwd had ik 't. Herkennen jullie ook het gevoel dat je je hond wel wat kan aandoen zó opgelucht ben je?!

Het valt allemaal wel mee, het is hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' gastritis. De dierenarts was wel blij dat ik kwam, bloed in braaksel is natuurlijk nooit goed, maar hij dacht geloof ik wel dat we de verkeerde hond mee hadden. Alba mankeert ook niets afgezien van die paar keer braken dus die stuiterde de behandelkamer in als altijd (ze vind de praktijk geweldig, ze sleurt je ook echt van de auto in 1 streep de wachtkamer in ::)). Ik had het kleedje mee waarop 't braaksel met de bloedvlekjes zat, evenals de gesloopte eend met een beetje uit de prullenbak geredde inhoud. Hij zei direct dat de vulling van het eendje relatief ongevaarlijk is, omdat het van dat zachte 'pluis' is wat uit elkaar valt en niet in strengen gaat zitten. Dat kán het dus eigenlijk niet zijn, aangezien het ook heel weinig geweest kan zijn. Dat was al een hele opluchting!
Temperatuur was 38.7, dus niet raar. Hij vond haar buik wel wat gevoelig, vooral richting maag en de darmen borelden wel meer dan normaal.

Op zich is het een beetje maf dat de ontlasting zo goed is en ze verder totaal niets mankeert maar meer dan een irritatie is het waarschijnlijk niet. Hij voegde er nog heel optimistisch aan toe dat ze misschien nog wel diarree zou krijgen :P.
De bloedspetters dacht hij dat kwamen van een gesprongen bloedvaatje tijdens het braken en dat zou prima kunnen aangezien Alba niet makkelijk overgeeft en ook tijdens het overgeven nog probeert om het tegen te houden.

Ze heeft een spuitje Dex gehad en Cerenia waardoor alles weer wat tot rust moet komen. Hij waarschuwde dat de Cerenia niet alleen de maag/darmen tot rust brengt maar dat de hond zelf ook wat slaperig kan worden: dat klopt want mevrouw werd in de auto al heel tam en ligt nu heerlijk te slapen (en te dromen, net werd ze wakker van haar eigen staart die héél hard op de vloer sloeg dus blijkbaar een fijne droom :)).

We hebben ook wat tabletjes Primperid mee, voor de komende dagen. Natuurlijk moesten we gekookte rijst, kip en witbrood gaan geven dus ik heb heel braaf geknikt (ik zág de assistente kijken, die weet wel dat we vers voeren ;D). We hebben wel kipfilet gehaald, dat krijgt ze vandaag (rauw natuurlijk) en morgen gaat er weer wat Carnibest bij. Lijkt mij stukken lichter verteerbaar dan gekookt :biggrin2:.

Alles bij elkaar waren mijn beren op de weg dus tóch mieren, gelukkig! Het is denk ik ook vooral omdat Alba helemaal geen sloperig type is dat ik me snel zorgen maak als er zo kort op een sloopactie zoiets de kop op steekt maar deze hondenmoeder is weer aardig gerustgesteld. Ik hou Alba nog wel goed in de gaten natuurlijk maar ik denk dat het wel weer goedkomt allemaal!
Door Lizzy
#1690928
Fijn dat je weer terug bent en alles waarschijnlijk in orde is! Sterkte met Alba en een knuf voor haar :-*! Enne, beter 1 keer teveel/te snel naar de DA dan 1 keer te weinig/te langzaam :-*
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1691297
Heeeeel erg herkenbaar hoor...stress om je hondje.
Ik kan er absoluut niet tegen als Raiko niet in zijn normale doen is, en dan sta ik vaak ook al met de telefoon in de hand om de DA te bellen.
Niet altijd nodig, maar idd ik ga ook liever één keer te veel dan één keer te weinig naar de DA.
Fijn, dat het weer beter gaat met Alba!!! :)
Door Alba
#1692213
Wat fijn om te lezen dat jullie me geen overbezorgde idioot vinden :biggrin2:!

Vannacht rond half 4 ging Alba ineens enorm hijgen. Ik had toch al een slechte nacht (alweer) want ik lig toch onbewust naar m'n meisje te luisteren. Ik was dus al alert. Ze voelde niet warm, buikje was goed en niet pijnlijk... wat is dan je probleem ::)?! Echt hijgen alsof het minstens 30 graden was dus ik piekerde alweer. Toch allebei weer in slaap gevallen tot ik om half 5 wéér aangeduwd werd door een lichtelijk hysterisch hijgend hondje. Nou, naar buiten dan maar?! En ja hoor: ze heeft een énorme plas gedaan, en dat terwijl ze om half 1 nog door vriendlief uitgelaten was. Ik denk dat het door de prikjes komt, haar lijf is die stoffen aan het afvoeren denk ik. De rest van vandaag heeft ze ook heel flinke plassen gedaan.
Gelukkig dus dit keer een heel simpele oplossing, maar ik hoop dat ze vannacht niet eruit hoeft want ik wil nu toch eindelijk wel eens langer dan een uur of 3 achtereen slapen na 3 nachten gebroken slaap :-[.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door