Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door McClauds
#1691615
Hoi allemaal,

Vrijdag komt bij ons een pupperd de boel vergezellen. Ze is voor ons de eerste pup die rauw voer gaat krijgen, en ik vind het dus behoorlijk spannend. Onze 'oude' hond, Jody van nog geen 6 (ja ja, als er een pup komt, ben je als dame in de bloei van je leven ineens die 'oude' hond), krijgt sinds jaren kvv en nu barf, maar als pup kreeg ze nog brokken.

Er zijn een aantal dingetjes wat ik me afvraag en zo 1-2-3 niet op het forum kan vinden (er staat ook zoooooooo vreselijk veel informatie!!!) en dus maar gewoon hier ga neerleggen.

Ik ben er inmiddels al achter welk percentage ik haar het beste kan geven, maar ik kan niet vinden of de verhoudingen Vleesbot, Spiervlees, orgaanvlees en tafelresten gelijk is als aan die van een volwassen hond. Ook vraag ik me af of ik bijvoorbeeld meer pens zou moeten voeren, of juist minder. Hoe hoog percentage aan lever en nier ik het beste kan geven (Jody krijgt 100g lever per wk, met een gewicht van 16kg a 2,5%. Dus ik meen zo'n 18% max)?

Zijn er verder nog toevoegingen wat een pup absoluut niet mag missen? Ik heb ergens gelezen dat toevoeging van Vitamine C een must is voor goede gewrichten. Deze vitamine is wateroplosbaar, dus zou het lichaam gewoon moeten verlaten, indien het niet opgenomen wordt, dus baat het niet dan schaadt het niet. Wat is jullie mening hier over?

Een ei per week, yoghurt toevoegen, groenten en fruit: wel of niet, belangrijk of gewoon lekker?

Kortom: vertel vertel  ;D Ik ben heel benieuwd!

groetjes
Claudia, Jody en ...??? (vreselijk toch, nog 6 dagen en nog steeds geen naam  :-[ )
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1691652
Hé wat leuk, een pupsel  :D
een reu of teef?
Kelpie uiteraard, welke kleur?
Ben niet nieuwsgierig....

Pup hier eet mee met de volwassen honden qua percentages:
45% vleesbot, 5% groente, 30% spiervlees, 20% orgaan, waarvan de helft pens en zo'n 3% lever, 2% nier en rest hart/andere organen.
Daarnaast zorg ik dat hij voldoende vette vis binnen krijgt, 2-3 per week een maaltijd.
Ook groente vindt ik een belangrijk onderdeel.

Vitamine C ben ik wel benieuwd naar.
Maar volgens mij is het niet schaad het niet dan baat het niet, want een teveel aan vitamine C zorgt iig voor diaree, dus het doet wel iets in het lichaam.
Ikzelf geef het niet, want ik geloof dat er genoeg in een barf-menu zit voor een opgroeiende pup.

Iig alvast veel plezier met je pupsel!
Door kojak
#1691666
-
Laatst gewijzigd door kojak op za 31 jul 2010, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1691680
McClauds schreef: Hoi allemaal,

Vrijdag komt bij ons een pupperd de boel vergezellen. Ze is voor ons de eerste pup die rauw voer gaat krijgen, en ik vind het dus behoorlijk spannend. Onze 'oude' hond, Jody van nog geen 6 (ja ja, als er een pup komt, ben je als dame in de bloei van je leven ineens die 'oude' hond), krijgt sinds jaren kvv en nu barf, maar als pup kreeg ze nog brokken.

Er zijn een aantal dingetjes wat ik me afvraag en zo 1-2-3 niet op het forum kan vinden (er staat ook zoooooooo vreselijk veel informatie!!!) en dus maar gewoon hier ga neerleggen.

Ik ben er inmiddels al achter welk percentage ik haar het beste kan geven, maar ik kan niet vinden of de verhoudingen Vleesbot, Spiervlees, orgaanvlees en tafelresten gelijk is als aan die van een volwassen hond. Ook vraag ik me af of ik bijvoorbeeld meer pens zou moeten voeren, of juist minder. Hoe hoog percentage aan lever en nier ik het beste kan geven (Jody krijgt 100g lever per wk, met een gewicht van 16kg a 2,5%. Dus ik meen zo'n 18% max)?
Ik zou 40% a 50% vleesbot geven (ik geef 45%), 10% groenten, 10% orgaanvlees als hart, lever, nier, long, tong, etc (en dat hoef je verder niet uit te splitsen, gewoon meerdere keren per week diverse orgaanvleessoorten geven), 10% pens en de rest spiervlees.
Zijn er verder nog toevoegingen wat een pup absoluut niet mag missen? Ik heb ergens gelezen dat toevoeging van Vitamine C een must is voor goede gewrichten. Deze vitamine is wateroplosbaar, dus zou het lichaam gewoon moeten verlaten, indien het niet opgenomen wordt, dus baat het niet dan schaadt het niet. Wat is jullie mening hier over?
Nee. En ik zou geen vitamine C geven. Dat stopt de eigen aanmaak van vitamine C. Meer daarover is geschreven door Mogens Eliasen. Hier het Engelstalige artikel: http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01vitaminC.pdf. Gewoon lekker wat groenten geven, dat is prima genoeg voor de vitamine C.
Een ei per week, yoghurt toevoegen, groenten en fruit: wel of niet, belangrijk of gewoon lekker?
Ei vind ik belangrijk. Yoghurt is leuk maar niet noodzakelijk. Groenten vind ik wel belangrijk. Fruit niet noodzakelijk maar wel leuk. Een vet visje zoals sardien vind ik ook wel heel belangrijk.
Door McClauds
#1691973
May Linn schreef: Hé wat leuk, een pupsel  :D
een reu of teef?
Kelpie uiteraard, welke kleur?
Ben niet nieuwsgierig....
Neej, jij bent niet nieuwsgierig nee  ::) Ik zal je uit je ellende helpen: Het is inderdaad weer een Kelpie'tje, ze is een kleindochter van Jody (Jo's dochter Mika is de moeder, niet het zwarte teefje waarmee ik bij Zoys trainde, dat is weer de tante van deze pup  ;D) en ze is net als oma Chocolate. Maar wel met een borstvlekje dit keer en ze heeft een plukkie wit op d'r kinnetje. Nog 6 nachtjes slapen...

Pup hier eet mee met de volwassen honden qua percentages:
45% vleesbot, 5% groente, 30% spiervlees, 20% orgaan, waarvan de helft pens en zo'n 3% lever, 2% nier en rest hart/andere organen.
Daarnaast zorg ik dat hij voldoende vette vis binnen krijgt, 2-3 per week een maaltijd.
Ook groente vindt ik een belangrijk onderdeel.

Vitamine C ben ik wel benieuwd naar.
Maar volgens mij is het niet schaad het niet dan baat het niet, want een teveel aan vitamine C zorgt iig voor diaree, dus het doet wel iets in het lichaam.
Ikzelf geef het niet, want ik geloof dat er genoeg in een barf-menu zit voor een opgroeiende pup.

Iig alvast veel plezier met je pupsel!
Okej, thanks. Ik ga er mijn voordeel mee doen!

groetjes
Claudia
Door McClauds
#1691981
Lizzy schreef: Ik zou 40% a 50% vleesbot geven (ik geef 45%), 10% groenten, 10% orgaanvlees als hart, lever, nier, long, tong, etc (en dat hoef je verder niet uit te splitsen, gewoon meerdere keren per week diverse orgaanvleessoorten geven), 10% pens en de rest spiervlees.
Dus je ziet de pens apart van het orgaanvlees? Ik heb dat bij Jody altijd bij elkaar gedaan, maar dat komt wel aardig overeen zo te zien, want ik heb voor haar 20% orgaan.
Nee. En ik zou geen vitamine C geven. Dat stopt de eigen aanmaak van vitamine C. Meer daarover is geschreven door Mogens Eliasen. Hier het Engelstalige artikel: http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01vitaminC.pdf. Gewoon lekker wat groenten geven, dat is prima genoeg voor de vitamine C.
Ik heb die mening over Vitamine C uit het boek "De juiste voeding voor uw hond" van Geert de Bolster. Hij schrijft dat het leven van onze moderne hond dermate veel stress met zich mee brengt, dat de voorraad die ze zelf aanmaken, permanent op is. Hij schrijft daarbij, dat hij ervan overtuigt is dat HD niet erfelijk is, maar allemaal voeding gerelateerd (wel zegt hij dat bepaalde rassen gevoeliger zijn). Ik citeer: "Studies hebben aangetoond dat er maar 10% minder HD ontstaat bij jongen van honden zonder HD, dan bij pups van ouders die wel HD hadden." Maar goed, dat is een andere discussie. Wat hij ook zegt, is dat Vitamine C een anti-stressvitamine is. Hij geeft gedragsbegeleiding ondersteund met voedingstherapie, waarbij hij toevoeging van Vit C zeer belangrijk vindt.

Mmm... wat is nou wijsheid he?!
Ei vind ik belangrijk. Yoghurt is leuk maar niet noodzakelijk. Groenten vind ik wel belangrijk. Fruit niet noodzakelijk maar wel leuk. Een vet visje zoals sardien vind ik ook wel heel belangrijk.
Okej, Vis voegen we toe, eitje ook, Yoghurt vooral omdat het lekker is. Waarom vind jij groenten belangrijker dan fruit?

Ja ja, dit is ook voorpret  :biggrin2: Dit hoort er allemaal bij!

groetjes
Claudia
Door ulla
#1691986
Hm, Geert de Bolster is wat voeding betreft bepaald geen wijsheid.
Ik heb een pup van 6 maanden, en die heeft geen vit.C gehad,en is bepaald geen klein ras.
Door McClauds
#1692077
ulla schreef: Hm, Geert de Bolster is wat voeding betreft bepaald geen wijsheid.
Ik heb een pup van 6 maanden, en die heeft geen vit.C gehad,en is bepaald geen klein ras.
Tja, ik ben zijn boek(je) aan het lezen, welke op mijn pad kwam, en ik vond het allemaal (tot nu toe) erg aannemelijk. Ik ben niet bepaald een nutrisionist, maar ik zag de logica er wel van in. Wat dat betreft wordt er wel veel langs elkaar heen gepraat denk ik.

Ik ga in ieder geval geen vitamine C toevoegen, heb ik toch maar besloten  ::) Ik ga wat meer aandacht besteden aan een groentenmix, geef voldoende orgaanvlees en pens en wissel voldoende af vwb diersoorten, waarmee ik de boel toch aardig dichttimmer, denk ik toch?!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1692081
Komt vast helemaal goed met je kleine meid straks!
"ik gooi die twijfel wel voor je uit het raam en dan kun je zorgeloos genieten straks  :)"
Door Too
#1692091
McClauds schreef: Tja, ik ben zijn boek(je) aan het lezen, welke op mijn pad kwam, en ik vond het allemaal (tot nu toe) erg aannemelijk. Ik ben niet bepaald een nutrisionist, maar ik zag de logica er wel van in. Wat dat betreft wordt er wel veel langs elkaar heen gepraat denk ik.

Ik ga in ieder geval geen vitamine C toevoegen, heb ik toch maar besloten  ::) Ik ga wat meer aandacht besteden aan een groentenmix, geef voldoende orgaanvlees en pens en wissel voldoende af vwb diersoorten, waarmee ik de boel toch aardig dichttimmer, denk ik toch?!
Ik denk dat je een heel goede keuze maakt  ;), vitamine C wordt vaak ingezet om urine extra te verzuren bij blaasproblemen... t kan ook tegen je [hond] gaan werken
Gewoon gevarieerd voeren, een leuke groentemix en regelmatig verse vis... dan doe t heel goed !!
Door Lizzy
#1692291
McClauds schreef: Dus je ziet de pens apart van het orgaanvlees? Ik heb dat bij Jody altijd bij elkaar gedaan, maar dat komt wel aardig overeen zo te zien, want ik heb voor haar 20% orgaan.
Ik reken pens tot orgaanvlees. Maar ik splits het altijd even op. Omdat als ik schrijf 20% orgaanvlees, mensen wel eens 20% hart, lever, nier kunnen gaan geven en dat is weer erg veel.
Ik heb die mening over Vitamine C uit het boek "De juiste voeding voor uw hond" van Geert de Bolster. Hij schrijft dat het leven van onze moderne hond dermate veel stress met zich mee brengt, dat de voorraad die ze zelf aanmaken, permanent op is. Hij schrijft daarbij, dat hij ervan overtuigt is dat HD niet erfelijk is, maar allemaal voeding gerelateerd (wel zegt hij dat bepaalde rassen gevoeliger zijn). Ik citeer: "Studies hebben aangetoond dat er maar 10% minder HD ontstaat bij jongen van honden zonder HD, dan bij pups van ouders die wel HD hadden." Maar goed, dat is een andere discussie. Wat hij ook zegt, is dat Vitamine C een anti-stressvitamine is. Hij geeft gedragsbegeleiding ondersteund met voedingstherapie, waarbij hij toevoeging van Vit C zeer belangrijk vindt.
Dit is een oud verhaal. En bovendien moet je Geert de Bolster op gebied van voeding niet te serieus nemen. Tik zijn naam gerust in, in de zoekfunctie van Barfplaats.
Mmm... wat is nou wijsheid he?!
Niet toevoegen ;)
Okej, Vis voegen we toe, eitje ook, Yoghurt vooral omdat het lekker is. Waarom vind jij groenten belangrijker dan fruit?
Omdat groenten erg veel vitamines, chlorofyl, vetzuren, mineralen bevat en niet de suikers die fruit weer wel bevatten.
Door Staftime
#1692878
Leuk topic voor mij om mee te lezen.
Eind volgend jaar hopen wij er ook een pupje bij te hebben, en ook voor ons wordt dat de eerste keer een BARF-pupje.
Door McClauds
#1695830
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben er helemaal uit: Ik ga op dezelfde voet verder als ik met m'n eerste hond doe. Dus gewoon lekker Barfen en behalve groenten en af en toe een eitje, niks anders toevoegen.

Ik ga keihard aan de puzzel en jullie zullen m'n menu wel tegenkomen!

groetjes
Claudia
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door