Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door La Demisa
#1689348
Onze jongste flatcoat, Florés nu 7 maanden oud, heeft sinds een paar weken een allergie. Waarvoor weet ik niet, dacht eerst dat het aan bepaald zwemwater lag maar begin er nu over te twijfelen. Ze is opgegroeid met BARF, heeft nooit 1 brokje gegeten maar nu lees ik dat honden een allergische reactie kunnen hebben voor bepaalde vleessoorten. Aangezien ik er nogal wat voer vraag ik me af of iemand zou weten welke vleessoort daarbij het meest voor in aanmerking zou komen. Dan zou ik haar door bepaalde vleessoorten te geven moeten kunnen ontdekken waar het aan zou kunnen liggen. Heeft iemand hier ervaring mee? Flor heeft op haar ruggegraat, van voor tot achter, korstjes en soms is het wat pussig. De wondjes zijn ook weer heel snel droog en echt last heeft ze er zelf niet van. Het was helemaal genezen maar kwam al vrij snel weer terug. Als het zo doorgaat ben ik bang dat ze hele kale plekke gaat krijgen, wat zou het kunnen zijn?
Door Lizzy
#1689456
Maar wat maakt dat je denkt dat het aan de voeding ligt? Zou ze een vlooien allergie kunnen hebben? Dat uit zich (vind ik) vaak op de rug en aan het eind van de rug. Is er wel eens een huidafkrabsel gemaakt? Zodat je zeker bent dat het geen mijt of gist is?

Op zich kunnen alle vleessoorten reacties geven. Maar vaak zie je toch wel dat kip, pens (maakt niet uit of het van rund of lam of hert is, kan alle 3), paard, ei, zuivel, vis, varken het snelst/vaakst problemen geeft.

Heeft ze geen jeuk dus? Ik vind eerlijk gezegd dat allergieen toch vaak gepaard gaan met jeuk.
Door Lizzy
#1689494
Nadia schreef: Varken voer je toch helemaal niet Lizzy?
Sommige mensen wel. Dus vandaar dat ik het toch even noem.
Door Nadia
#1689500
Oh echt?? Ja dan is het goed dat je het noemt..

Tja, de info wat je her en der leest gaan soms je haren van overeind staan: botten van varken en pluimvee liever niet voeren, omdat deze te zacht ziijn. Runderbotten zijn beter, maar wel gekookt.. Ahhh.. en sommige mensen die niet verder kijken geloven dit en voeren dit dus ook..

Ontopic, rund is toch ook vaak een trigger voor allergische reacties?
Door Lizzy
#1689510
Nadia schreef: Oh echt?? Ja dan is het goed dat je het noemt..

Tja, de info wat je her en der leest gaan soms je haren van overeind staan: botten van varken en pluimvee liever niet voeren, omdat deze te zacht ziijn. Runderbotten zijn beter, maar wel gekookt.. Ahhh.. en sommige mensen die niet verder kijken geloven dit en voeren dit dus ook..

Ontopic, rund is toch ook vaak een trigger voor allergische reacties?
Oh maar er zijn mensen die zelf rauw/vers samenstellen en varken voeren hoor, omdat ze vinden dat het vlees veilig is. Er zitten ook wel leden hier op Barfplaats die varkensvlees voerde. Geen idee of TS starter het voert, maar vandaar dat ik het toch noem!

In de afgelopen 15 jaar heb ik niet gemerkt dat rund vaker triggert dan lam/geit. De pens van rund wel.
Door Nadia
#1689546
Oke oke.. Ik heb helemaal nog niks temaken gehad met allergie.. Gelukkig niet.. Maar dacht het ergens gelezen te hebben dat rund zou triggeren.. ohh en ik heb die tip gekregen in mijn poezen spug topic..
Door La Demisa
#1689626
Ze krabt heel af en toe maar mag geen naam hebben. Vlooien kan niet, hebben mijn honden nog nooit gehad en ze worden iedere 4 weken behandeld omdat ze anders vol zitten met teken. Mijt, dacht dat dit alleen in de oren zat maar dit kan dus ook op de huid zitten? Ze heeft al verschillende keren ooronsteking gehad, dat was een soort van gisting en dat lijkt nu onder controle te zijn na 3 weken intensief behandelen. Is het raadzaam naar een dermatoloog te gaan? Ik weet niet of het van vlees is maar ik moet ergens beginnen, zucht. Varken voer ik niet, wel veel rundvlees, kopvlees en ook paardenvlees krijgen ze hier.

Wat kunnen ze overigens tegen mijt of gist doen? Ben zo bang dat haar mooie vachtje eraan gaat en echt fris om te zien is het niet. Als ze uit het water komt vallen haar haren wat open en dan ziet het er echt niet uit. :-[
Door La Demisa
#1689738
Heb net zitten googelen en ja, ik denk dat het mijt is. Morgen vroeg ga ik de dierenarts bellen om dit met zekerheid vast te kunnen stellen. Nou, dat zou een stuk simpeler zijn dan een allergie voor vlees of voor veel zwemmen. Ik laat het nog wel weten, bedankt Lizzie! Zag het even niet meer zitten...
Door DJ_Doerak_Tucker
#1690306
ze worden iedere 4 weken behandeld omdat ze anders vol zitten met teken
Zou daar het probleem niet kunnen liggen? Ik weet niet waar je mee behandeld maar je ziet ook regelmatig dat honden reageren op deze (de meeste) in mijn ogen giftige middelen.
Door tt-tjes
#1690952
DJ en Doerak schreef: Zou daar het probleem niet kunnen liggen? Ik weet niet waar je mee behandeld maar je ziet ook regelmatig dat honden reageren op deze (de meeste) in mijn ogen giftige middelen.
Zou idd ook nog kunnen. Chendo kan bijv. niet tegen pulvex. Hij begon zich hier ook van te krabben.
Door La Demisa
#1691274
Door haar huidproblemen behandel ik haar al een tijd niet meer, dat heeft er niets mee te maken blijkt nu dus. Vanmiddag naar de dierenarts geweest, geen beestjes gelukkig bleek naar een huidafkrabsel. Ze heeft een bacteriële infectie, iets wat je bij jonge honden vaker aantreft omdat hun afweersysteem nog niet 100% is. Ze krijgt nu 2 weken antibiotica, totdat de wondjes genezen zijn niet zwemmen maar na het weekend zou het al een stuk beter moeten gaan met haar huid. We zullen het zien.
Door Marinus
#1729973
Het hele verhaal heb ik ook gehad met Chico. Ook halverwege juli dit jaar. Geen jeuk wel korstjes. Boven op de rug. Van de nek totaan onderkant rug. Boven de schouders ontstond ook nog een hotspot. En net wat je zegt die van mij zwemt ook veel. Eerst even bij de trimster langs geweest, die had hem een week of 4 ervoor helemaal geplukt en ontwold. Zij gaf als advies sprayen met dermacool. Hielp helemaal niets en na het weekend toen naar de da. We kregen een antibioticakuur voor een week en tabletten tegen een eventuele allergie. Die tabletten heetten Dexoral 0,5. Die kuur weet ik de naam niet meer van. Zou ik nog op kunnen zoeken en dit hielp. Bovendien hebben we zijn rug kaal geschoren dat de hotspot kon drogen. Uiteindelijk is alles mooi genezen en sindsdien heb ik Chico niet meer laten zwemmen. Nu ging hij gister onverwachts het water in, hij zag zijn kans schoon en heb ik hem even gewassen met de shampoo van de trimmer (anti vlo) en prompt vandaag beginnen we weer van vooraf aan! Help... Ik wil hem niet weer aan de antibiotica en de dexoral. Laat staan weer kaalscheren wat denken jullie ervan?
Is het:
zwemwater?
anti vlo shampoo?
alweer een bacteriele infectie?
allergie?
Wij weten het niet meer dus hopen op veel (dezelfde) tips....
Door BubbaBling
#1730012
La Demisa schreef: Heb net zitten googelen en ja, ik denk dat het mijt is. Morgen vroeg ga ik de dierenarts bellen om dit met zekerheid vast te kunnen stellen. Nou, dat zou een stuk simpeler zijn dan een allergie voor vlees of voor veel zwemmen. Ik laat het nog wel weten, bedankt Lizzie! Zag het even niet meer zitten...
Hier een eliminatiedieet gedaan en een allergietest (bloedtest) en hij heet van alles en nog wat.
Maar een vlooienallergie is niet te bestrijden met pipetjes ;)
De vlooi bestrijd je er zelf wel mee, maar de vlo moet daarvoor eerst bijten en kan dan al een allergie veroorzaken.
Als er net af en toe een vlo van buiten op springt, tja dan word je geprikt en last van de allergie.
Dit zeg ik omdat Bub er wss ook last van heeft.
Allergie is echt verschrikkelijk bij een hond als je maar niet weet waar het van komt.
Veel s6 met alles.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door