Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kojak
#1688933
-
Laatst gewijzigd door kojak op za 31 jul 2010, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1688962
Wat is de kwaliteit van het water? En pollen, graspollen, zou hij daar over gevoelig voor zijn? De kans dat je met een vlooienmiddel buiten staat is wel groot ja. Aan de andere kant is mijn ervaring dat honden dan niet vooral in de oksels last hebben. Je hebt ook geen nieuw was of schoonmaakmiddel? Geen nieuwe planten in huis of tuin?
Door Lizzy
#1688979
Nou Dorothea, dat zou een partij goed kunnen! Ik heb gelijk op google naar oogstmijt gezocht en vond:

Verspreiding
In ons land komen de larven van Neotrombicula autumnalis het meest voor in juli, augustus en september (Kepka, 1965)
Neotrombicula autumnalis komt vooral voor in de klei- en lössgronden.

Huisdieren
Bedenk dat sommige huisdieren ook verschrikkelijke last van oogstmijt kunnen hebben en zich tot bloedens toe kapot kunnen bijten vanwege de jeuk. Haal bij de dierenarts een zalfje. (En leg hem meteen uit wat er aan de hand is. Ons is gebleken dat ze er meestal geen flauw idee hebben dat dit bestaat).
Door K@ren
#1688994
Lizzy schreef: Haal bij de dierenarts een zalfje. (En leg hem meteen uit wat er aan de hand is. Ons is gebleken dat ze er meestal geen flauw idee hebben dat dit bestaat).
Dat baart wel zorgen...welk zalfje ga ik krijgen als de dokter niet eens weet dat het bestaat? :-\
Of kun je om een speciefiek zalfje vragen?
Door kojak
#1689112
-
Laatst gewijzigd door kojak op za 31 jul 2010, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sella
#1689280
Zandvlooien zijn er wel in nederland.
trust me ik ben er als kind honderden keren door gebeten en de artsen hebben in een boek laten zien hoe die beesten er uit zien.
Die zaten hier gewoon in de polder.

Maar Diego wordt ook helemaal simper van zand in zijn vacht opgedroog is het net schuurpapier.
Wij spoelen hem sindsdien altijd uit met kraanwater en die extreme vorm van jeuken is over.
Vergeet ik het een keer dan is het meteen weer kassa.

Is een ledum of een apis een optie? tegen de ergste jeuk?
Door Lizzy
#1689435
kojak schreef: Dat zou inderdaad nog wel eens kunnen als ik naar de omgeving kijk waar we wandelen. Zelf heb ik nergens last van.
Hoe kun je dit behandelen ?
Jij bent waarschijnlijk niet gevoelig voor de mijt.
Over de behandeling vond ik dit op Internet:
Oogstmijt (Trombicula)
Oogstmijten zijn kleine oranjerode mijten die met het blote oog zichtbaar zijn. Ze komen in de nazomer voor en de hond neemt ze mee vanuit het grasland. Oogstmijten zitten vooral tussen de tenen, op de poten en op de oorschelpen van de hond. Ze geven jeuk en irritatie. De behandeling bestaat uit het wassen van de hond met een anti-parasitaire shampoo, maar meestal is geen behandeling noodig, omdat de mijt bij de hond vanzelf verdwijnt.
Bron: http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=parasietenhond
Ik ga hem sowieso even grondig wassen vandaag, dan is zijn vacht wat geslonken en kan ik misschien beter kijken.
Wassen kan een goed idee zijn ja! En even wat deppen met zilverwater. En er daarna tea-tree of propolis op smeren. Inwendig kun je nog Puur Jeuk geven. Dat helpt soms.
Kwaliteit van het water is niet slecht. Het is uitgegraven stilstaand grondwater, maar het is nog geen vies water geworden, er zwemmen regelmatig mensen in het water.
Graspollen heeft hij nooit last van gehad, maar het zou natuurlijk kunnen.. hoe kom je daar achter ?
geen nieuwe planten, was of schoonmaak middel..
Ik liet hem even niet in het water, toch. Totdat de huid weer jeukvrij is. Graspollen: je kunt een allergie-test laten doen maar de meeste honden vertonen al problemen in een eerder stadium. Toch kan het plots op komen.... Geheel uitsluiten kun je het dus helaas nu niet.
Door kojak
#1689582
-
Laatst gewijzigd door kojak op za 31 jul 2010, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1689612
ik heb vorig jaar bij mezelf hydrocortiderm gesmeerd, van alles geprobeerd en ik werd gek van de jeuk. Achteraf had ik 2 dagen eerder die zooi moeten gebruiken, want ik kon er echt niet van slapen.
Je hoeft inderdaad niet te behandelen tegen de beestjes, want de jeuk bestaat zodra ze los laten van de huid. Ze zijn dus dan niet meer op het lichaam aanwezig.
Door nikèdog2000
#1689863
in smeren met gewone azijn
op laten drogen en daarna met een vlooienkam kammen
azijn dood alle mijten
ik heb oormijt bestreden met gewoon azijn
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1689867
nikèdog2000 schreef: in smeren met gewone azijn
op laten drogen en daarna met een vlooienkam kammen
azijn dood alle mijten
ik heb oormijt bestreden met gewoon azijn
die mijten zijn al weg, de jeuk komt door hun speeksel wat ze in je lichaam achterlaten als ze er vanaf vallen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door