Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Miro
#1687480
Ik ben nieuw hier en heb al veel gezocht en gelezen.
Maar toch een vraag:

Mijn Podenco ibicenco, zeer slanke hond heeft nier problemen, sinds kort. Hij is 4 1/2 jaar oud. Nu moet hij aan een nier-dieet.
Nu krijgen mijn honden altijd al deels vlees en deels geperste brokken.

Ik heb al gelezen dat het soort eiwit en de hoeveelheid fosfor de problemen veroorzaken.

Nu denk ik dat KIVO voer heeft dat ik zou kunnen geven: lam, eend en vis.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Groeten Kitty
Door Lizzy
#1687745
Wat voor nierproblemen heeft je hond? Wat zijn de bloedwaardes? Heb je het topic in de bieb al bekeken, BARF / nierproblemen?
Door Miro
#1687912
Ja, dat heb ik gelezen. Daar wordt allen gesproken over bandit en duck als kant en klaar voer.

Maar bij mij in de buurt verkopen de KIVO, vandaar de vraag of iemand daar ook ervaring mee heeft. (ik persoonlijk houd niet zo van duck en bandit heb ik hier nog nergens gezien)
Omdat het toch ook mogelijk blijkt zelf voer samen te stellen. Ik vind het alleen nog erg lastig.

Mijn hond had acuut nierfalen, de oorzaak is nog niet bekend. Hij is getest op mediterrane ziektes, leishmania is het niet, erlichis en babesiosa is nog afwachten.
Zijn kreatinine was 583, fosfaat 4,46 en calcium 3,34 (alle 3 extreem hoog). totaal proteine 84. Na een week van infusen is alles tot normale waarde gezakt behalve de kreatinine, die blijft net boven de normaal waarde zitten.
Maar omdat Miro vorig jaar en ook het jaar ervoor al problemen heeft gehad met de warmte (zonnesteek) en soms extreem veel drinkt, hebben we het advies gekregen hem op een nierdieet te zetten.

Dit nierfalen kan hij ook gehad hebben vanwege de warmte, hij was totaal uitgedroogd, dat was duidelijk aan zijn bloed te zien. Het is een beetje vreemd verlopen allemaal. Van een paar dagen vage klachten (loom niet lekker), maar wel gewoon eten (wel was duidelijk dat hij er eigenlijk geen zin in had) en drinken, ineens een doodzieke hond hebben.

Kitty
Laatst gewijzigd door Miro op di 20 jul 2010, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miro
#1688338
Nu blijft Miro zijn KREAT  rond de 128 hangen. Dat is net nog te hoog. Tussen de 27 en 124 is normaal als ik het goed zie op de papieren.

Er is nog geen echo gemaakt, omdat de kans groot is dat er niets te zien is. We wachten sowieso eerst de bloeduitslagen af van de mediterrane testen. En dan nog weten we niet zeker of we een echo moeten doen, omdat Miro nu toch goed is opgeknapt.

Miro kan een aangeboren afwijking hebben, die niet te zien is, en zoals het nu is, is het heel goed  leefbaar, met dieet om zijn nieren toch te sparen, we moeten hem alleen wel goed in de gaten houden. Zodra de situatie terug verandert is het wel weer tijd voor de medische molen.

Miro en onze andere twee honden aten altijd al vlees, 3 a 4 dagen per week. De resterende dagen eten ze geperste brokken en als we op vakantie waren aten ze ook brokken, omdat we dat iets gemakkelijker mee konden  nemen. We nemen de honden  namelijk zolang het gaat mee op vakantie.

Groeten Kitty
Door Lizzy
#1688361
Miro schreef: Nu blijft Miro zijn KREAT  rond de 128 hangen. Dat is net nog te hoog. Tussen de 27 en 124 is normaal als ik het goed zie op de papieren.

Er is nog geen echo gemaakt, omdat de kans groot is dat er niets te zien is. We wachten sowieso eerst de bloeduitslagen af van de mediterrane testen. En dan nog weten we niet zeker of we een echo moeten doen, omdat Miro nu toch goed is opgeknapt.

Miro kan een aangeboren afwijking hebben, die niet te zien is, en zoals het nu is, is het heel goed  leefbaar, met dieet om zijn nieren toch te sparen, we moeten hem alleen wel goed in de gaten houden. Zodra de situatie terug verandert is het wel weer tijd voor de medische molen.

Miro en onze andere twee honden aten altijd al vlees, 3 a 4 dagen per week. De resterende dagen eten ze geperste brokken en als we op vakantie waren aten ze ook brokken, omdat we dat iets gemakkelijker mee konden  nemen. We nemen de honden  namelijk zolang het gaat mee op vakantie.

Groeten Kitty
Ik zou Miro in ieder geval fulltime op vers zetten. En ik denk dat Kivo prima is. Verder zul je dan misschien af en toe bloed moeten laten prikken om het in de gaten te houden. En verder is misschien Solidago ter ondersteuning goed. En extra visolie van een zeer goede kwaliteit.
Door Miro
#1688416
Ik ben er ondertussen achter dat Naturis compleetvlees heeft . In  de varianten eend, kip en lam dat wat hij mag hebben en dat ik daar maar 20 km voor moet rijden, dus dat valt nog mee.

En ik ben inderdaad van plan om Miro in zijn geheel op vlees te houden nu, voor hem geen brokken meer. O ja, en bloed prikken moeten we eens in de zoveel tijd blijven doen, dat is een vereiste.

Over de solidago had ik inderdaad ook al gelezen en visolie (omega 3) is toegevoegd aan het compleetvoer van Naturis, dus zodra ik dat ga geven heb ik dat sowieso.

Hartelijk bedankt voor je reacties.

Groeten Kitty.
Laatst gewijzigd door Miro op wo 21 jul 2010, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door