Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#168653
Zit er in een of andere groente of fruit biotine?

Lijkt misschien een rare vraag, het is ook niet voor een van mijn honden, maar voor mijn paard ;D .
Die moet biotine bijgevoerd krijgen, en nu vroeg ik me af of dat ook in een groente of fruit zit?
Dus niet in vlees of bot oid, want dat eet mn paard niet ;) , en de poeders ken ik wel, en die voer ik ook wel (alleen ff op het moment niet, is op en moet bijbesteld worden), maar vroeg me af of ik iets van dat kon bijvoeren voor dezelfde werking...
En aangezien men hier nogal wat van voeding weet en de werking hiervan enzo, dacht ik bij mezelf, misschien weten ze dit ook wel ;D .
Gebruikersavatar
Door chooky
#168656
MarijeJoanne schreef: Zit er in een of andere groente of fruit biotine?

Lijkt misschien een rare vraag, het is ook niet voor een van mijn honden, maar voor mijn paard ;D .
Die moet biotine bijgevoerd krijgen, en nu vroeg ik me af of dat ook in een groente of fruit zit?
Dus niet in vlees of bot oid, want dat eet mn paard niet ;) , en de poeders ken ik wel, en die voer ik ook wel (alleen ff op het moment niet, is op en moet bijbesteld worden), maar vroeg me af of ik iets van dat kon bijvoeren voor dezelfde werking...
En aangezien men hier nogal wat van voeding weet en de werking hiervan enzo, dacht ik bij mezelf, misschien weten ze dit ook wel ;D .
In bepaalde granen, in peulvruchten en noten. ik weet niet of je die laatste twee kunt geven? Ik zoek nog even verder.
Gebruikersavatar
Door chooky
#168659
Ik kwam ook bloemkool en champignons tegen als bron (maar ik weet niet of champis zo'n goed idee zijn voor paarden...??)
Door MarijeJoanne
#168703
Heey bedankt!
Wat is kefir?
Ken ik niet.

Noten lijkt me niet verstandig, champignons weet ik niet.
Welke peulvruchten precies?
En wat bedoel je met, bepaalde granen?
Bloemkool zal ik eens proberen.

Ook enig idee hoeveel ik er dan van moet geven?
Van het poeder uit het potje, is het meestal 1 a 2 schepjes.
Door rob
#168770
hoi, .....denk dat ie dan wel een heleboel bloemkooltjes moet eten wil je aan die hoeveelheden komen......uit een potje in poedervorm is erg geconcentreert, weet niet wat je nu voert??????????????

Linda
Door rob
#168775
Mag ik weten waarvoor je biotine bij moet voeren???????? brokkelhoeven????

Linda
Door 202spots
#168789
Biotin in Google:
1 van de vele....

Excellent sources of biotin include Swiss chard, tomatoes, romaine lettuce, and carrots.

Very good sources include almonds, chicken eggs, onions, cabbage, cucumber, and cauliflower.

Good sources includes goat's milk, cow's milk, raspberries, strawberries, halibut, oats, and walnuts.

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=news&dbid=66
Door MarijeJoanne
#169456
rob schreef: Mag ik weten waarvoor je biotine bij moet voeren???????? brokkelhoeven????

Linda
Slechte hoeven inderdaad (brokkelen, scheuren, slechte/langzame groei).
Had het vorig jaar bijgevoerd en toen ging het een stuk beter, toeval of niet, maar toen ik een tijdje gestopt was, merkte je wel dat het weer slechter ging.
Had van vorig jaar nog een halve pot staan en die heb ik nu opgevoerd.
Nu wou ik weer nieuwe halen, maar je kan er hier in de buurt moeilijk aankomen.
Moet dus nog even wachten tot er een nieuwe zending binnen is.

En vroeg me dus af of ik in tussentijd wat anders kon geven waar wat makkelijker aan te komen is.
Maar denk wel dat het zo is dat wat Rob zegt, dat je dan heel veel moet voeren, en dat lijkt me nou ook niet weer geschikt.

Wat is een swiss chard?
Romain lettuce?
Almonds?
Cabbage?
Cauliflower?
Halibut en oats?
En kefir weet ik ook niet.

Noten lijkt me niet geschikt, tomaten ook niet echt.
Eieren ook niet, net als melk of aardbeien of uien, of bessen.

Bloemkool ga ik wel proberen, wortels krijgt ze al af en toe, als straks de ene voerton leeg is, was ik van plan om zon grote zak wortelen te bestellen voor de winter.
Komkommer hebben we nog wel in huis liggen (ach, mn moeder is tegenwoordig al een beetje gewend dat er veel uit de koelkast of diepvries verdwijnt en in de hondenmagen terecht komen ;D ) .

Hoop maar dat de biotine in poedervorm er snel een keertje is, lijkt me heel wat makkelijker (al is zon pot best wel duur) ;D .
Gebruikersavatar
Door Binno
#169468
Wat is een swiss chard? = soort biet
Romain lettuce? = romeinse sla
Almonds? = amandelnoten
Cabbage? = kool
Cauliflower? = bloemkool
Halibut en oats? = heilbot en haver
En kefir weet ik ook niet.= yoghourtachtig product
http://home.deds.nl/~kefir/

;)
Door rob
#169472
Weet je wat je ook kunt doen totdat je de nieuwe lichting binnen hebt!! Hem met zijn voeten in een modderbad zetten zodat er toch vocht in de kan trekken.....let er wel op dat je geen last krijgt van mok ben je weer verder van huis, eventueel de kootholte scheren dan is dat makkelijker droog maken.......Heb je hem nu op ijzers staan? Zo ja welke? Klapijzers onder de voorhoeven wil ook wel eens helpen maar ja een onbeslagen voet veert beter en ja regelmatig naar de hoefsmid en het is wel raadzaam om biotine het gehele jaar door te voeren.
Ik weet niet of jij brokken voert maar kijk eens of er biotine aan toegevoegd is........dan eventueel andere brokken..

Linda
Door MarijeJoanne
#169653
rob schreef: Weet je wat je ook kunt doen totdat je de nieuwe lichting binnen hebt!! Hem met zijn voeten in een modderbad zetten zodat er toch vocht in de kan trekken.....let er wel op dat je geen last krijgt van mok ben je weer verder van huis, eventueel de kootholte scheren dan is dat makkelijker droog maken.......Heb je hem nu op ijzers staan? Zo ja welke? Klapijzers onder de voorhoeven wil ook wel eens helpen maar ja een onbeslagen voet veert beter en ja regelmatig naar de hoefsmid en het is wel raadzaam om biotine het gehele jaar door te voeren.
Ik weet niet of jij brokken voert maar kijk eens of er biotine aan toegevoegd is........dan eventueel andere brokken..

Linda
Ze staat niet op ijzers, heeft ze wel gestaan.
Ze is toen op ijzers gezet omdat de voorhoeven te snel sleten, toen de ijzers eraf waren, op een gegeven moment biotine gaan voeren.
Dat ging goed.
Hele tijd gevoerd, eerst veel in het begin, daarna wat minder.
Op een gegeven moment gestopt (heeft niks met jaargetijde te maken, wou kijken of het zo weer ging, niet dus), en nu dus weer begonnen.

Sokken zijn geschoren, maar een modderbad zal niet werken, als je haar met haar hoeven in een bak of emmer zet, is het er met 10 seconden weer uit en ligt de emmer om.
Modder hebben we op het moment ook nog niet ergens.
Wel spuit ik de hoeven af en smeer het dan in, maar dat werkt niet goed genoeg.

Regelmatig naar de hoefsmid?
De afgelopen keer zei hij dat hij me over een paar maand wel weer zag.
Het heeft geen nut om hem vaker te laten komen (behalve bij een scheur oid dan), want hij kan er niks afhalen.

Brokken voer ik wel, maar niet veel.
Biologische tegenwoordig, weinig eiwit, en weinig tot geen energie toevoegend.
Weet niet of er biotine aan toegevoegd is, maar voor mij op dit moment ook geen reden om over te stappen.
De kleine hoeveelheid die in de kleine hoeveelheid zit die ik geef, zal waarschijnlijk nog weinig zoden aan de dijk zetten.
Door rob
#170123
Het heeft wel degenlijk met het jaargetijde te maken zomers zal hij meer nodig hebben dan s'winters veel meer hoefgroei ene een modderbad zul je moeten maken buiten in een hoek van de wei of een afgelegen stukje waar ie 2 maal daags met zijn voeten in de modder kan staan, een emmer of bak is ook niets.
Dat je niet over wilt stappen okee, alleen nu loopt ie dus een biotine tekort op, dus toevoegen het hele jaar door en hoe zit ie nu in zijn vacht, zal nu een wintervacht gaan vormen dus ook daar heeft ie biotine voor nodig.....onderandere en wat dacht je van het voorjaar als ie gaat verharen...mits je hem onder een deken hebt staan en dat insmeren van de hoeven helpt ook niet veel, zorg dat de hoef goed schoon is aan de buitenkant dat ie zijn eigen kleur heeft hoe vaak zie je er geen rotzooi opzitten, je zult erg goed moeten uitkijken met die korte hoeven want als er uiteindelijk een losse wand uit voort komt ben je veeeeel verder van huis.

Linda
Door MarijeJoanne
#170724
rob schreef: Het heeft wel degenlijk met het jaargetijde te maken zomers zal hij meer nodig hebben dan s'winters veel meer hoefgroei ene een modderbad zul je moeten maken buiten in een hoek van de wei of een afgelegen stukje waar ie 2 maal daags met zijn voeten in de modder kan staan, een emmer of bak is ook niets.
Dat je niet over wilt stappen okee, alleen nu loopt ie dus een biotine tekort op, dus toevoegen het hele jaar door en hoe zit ie nu in zijn vacht, zal nu een wintervacht gaan vormen dus ook daar heeft ie biotine voor nodig.....onderandere en wat dacht je van het voorjaar als ie gaat verharen...mits je hem onder een deken hebt staan en dat insmeren van de hoeven helpt ook niet veel, zorg dat de hoef goed schoon is aan de buitenkant dat ie zijn eigen kleur heeft hoe vaak zie je er geen rotzooi opzitten, je zult erg goed moeten uitkijken met die korte hoeven want als er uiteindelijk een losse wand uit voort komt ben je veeeeel verder van huis.

Linda
Met dat het jaargetijde er niks mee te maken had, bedoelde ik dat de jaargetijde er niet mee te maken had dat ik ermee gestopt was.

Veel meer hoefgroei heeft ze in de zomer niet, winter en zomer is beide belabberd qua hoefgroei.
De zomer is alleen droger, dus sneller afbrokkelen en scheuren en die dingen.

Als ik weer biotine in handen heb, ben ik ook wel van plan om het door te voeren, zonder bevalt me nl bar slecht.
Iig bij dit paard.
Ze staat onder dekens van de winter (nu ook al een dun dekentje), het haar hoeft dus juist niet te groeien 8) .
Verder krijgt ze tegen de tijd dat ze weer terug moet verharen lijnzaad en/of zonnebloemolie toegevoegd voor het verharen.
Daarnaast in de zomer nog knoflook tot in de winter de laatste emmer op is.
Of er biotine in de brok zit, weet ik dus niet.
Maar ga nu ook ff niet overstappen, pas als ze weer echt aan het werk is en ze er wel weer wat meer energie bij kan gebruiken.
Maar of dat nou wel of niet in de brok zit, was zowiezo al van plan om ernaast biotine te gaan voeren.
Moet dus alleen even wachten totdat dat weer leverbaar is.

Over dat modderbad moet ik nog even nadenken of dat te realiseren valt (de wei is niet van mij nl).
Insmeren doe ik zowiezo, maar dat geeft niet genoeg resultaat.
Daarom dus die biotine (en een hoefsmid die nu ff niks aan de hoeven kan doen omdat er niks afkan).
Hoeven zijn vrij schoon, eigenlijk altijd wel (of ze moet zojuist een modderbad gehad hebben ;) , maar dat zal pas van de winter zijn wanner ze in een soort wei staat waar niet overal gras is, en met regen het dus op de natuurlijke manier modder wordt).

Maargoed, heb dus liever blote voetjes bij mijn paard, iig zolang het nog kan.
Als ik iemand heb gevonden om mijn paard te berijden en ze dus weer bereden wordt, en ook over de weg komt, moet ze wel weer aan de ijzers.
Dat gaat anders echt niet.
De hoeven blijven dan wel iets langer, gewoon omdat ze op ijzers staat, maar verder wordt het dan nog niet echt beter.
Door rob
#170938
Of er biotine aan toegevoegd is zal zeker op de verpakking van de brokken vermeld staan.
Jammer genoeg dat je niet in een dier in kunt kijken......dit weer is ook bevordelijk voor zijn voeten lekker door het natte gras sjoksen...of staat ie overdag in een goed doorlatende bak....helpt dan ook weinig...denk dat er niet veel anders opzit dan proberen zo snel mogenlijk aan biotine te komen of andere brokken te voeren waar het aan toegevoegd is en wat ook belangrijk is is voldoende beweging daar veren de hoeven ook meer door en krijgt je een betere doorbloeding waardoor het ook beter zal worden...dus veel succes met het vinden van een ruiter of amazone.

Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door