Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *sanne*
#1678825
Ik heb zelf honden die deels op kvv en deels op barf staan. Een vriendin van mij heeft laatst wat barf dingen uitgeprobeerd bij haar hond en kat en dat beviel goed! Ze wil dus nu gaan beginnen met af en toe wat barf dingen te introduceren.
Nu weet ik bij de hond wel ongeveer wat voor richtlijnen aan te houden qua hoeveelheden ed maar hoe zit dat bij een kat?? Hij heeft al een keer een kippennekje op dat ging prima. Maar is dat voldoende of teveel? En een stukje parelhoenkarkas mag dat ook en zo ja hoe veel dan ongeveer? Moet zn andere voer worden aangepast? Normaal heeft ie de hele dag onbeperkt beschikking over brokjes en hij is op t moment wat aan de magere kant....
Alvast bedankt!!
Door Mevroi Kruim
#1678868
Tja, ik weeg eigenlijk zelden iets af, ik doe het op het oog, zowel de hoeveelheid voer als de kat dus  :D
Ooit wel eens gewogen en toen kwam ik op rond de 150 g voor de grote katten, en Knor weegt meen ik iets van 5 kilo in goeie conditie, Eppo wat minder. Knor is nl slecht op te tillen om te wegen  :-X
Een kippennek is hier een leuk beginnetje, een halve konijnenrug komt meer in de richting vinden ze, en dan nog wel een stuk paard of rund erbij en wat orgaan. Knor heeft ook geen moeite met zalmstaarten trouwens. Parelhoenkarkas gaat prima, kippenrug is een eitje, kippenpoten moet ik de botten knippen, die zijn te hard. Haaskarkas gaat net an, da's ook behoorlijk hard meestal.

Sowieso zou ik de brokken weghalen en 2 of 3x per dag voeren. De hele dag eten laten staan kweekt mieperige eters, op brok, blik of vers.
Ik zou eens kijken wat de kat ervan vindt, barfspul. Vindt 'ie het lekker dan zou ik vrij snel overgaan en de brokken achterwege laten, of hooguit een maaltijd brok en een maaltijd barf. Is het een miep muts dan zou ik mengen, beetje gemalen spul door de brokken en dan brokken af- en vers opbouwen. Er zijn ook katten die kvv of gemalen spul als gehakt of tartaar ieuw vinden en hele stukken super.
Door Rianne145
#1682597
Ik heb 2 katten, een van 4.5 kg en een van 6.5 kg, hun gewicht is wel ok op het ogenblik en ze krijgen tussen de allebei hetzelfde te eten aangezien de lichtere veel actiever is. Ze krijgen zo'n 90 gram per kat per dag. Ik weel elke maaltijd af.

Edit: Ze eten voornamelijk KVV (bibi, cb, haaksbarf) en af en toe een kwartel of kuikens.
Laatst gewijzigd door Rianne145 op do 15 jul 2010, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#1682653
Ik geef gewoon prooi, en als het op is, krijgen ze de volgende prooi. Ik geef dan wel bevroren dingen, dus dan zit er vanzelf tijd tussen de maaltijden. (Al vinden ze met dit weer een koud hapje ook wel lekker).
Door Too
#1682667
Leuk hoor als mensen enthousiast worden

Als ik t goed begrijp eet poes nu brok en daarnaast wat barf... dát is nou minder geschikt, om botten goed te kunnen verteren heeft poes een andere zuurgraad nodig dan voor brok...
Als je vriendin op vers over wil is de combinatie kvv+barf een veel betere [zelfs brok +kvv is beter te doen qua vertering]

Wat de hoeveelheden betreft een gemiddelde is 3% van t lichaamsgewicht, mijn dames eten beide ca 90gr barf per dag
Door beesteboelmona
#1682946
Hier wordt er zo tussen de 70 en 90 gram per dag per kat gegeten.
Ik geef ze smorgens de aanbevolen hoeveelheid wat nog niet op is krijgen ze begin van de avond weer en wat dan nog niet op is bij het slapengaan weer.
Maar meestal is het voor die tijd al op en dan krijgen ze wat extra`s
Door bloemetje
#1683098
Ik voer alleen KVV. Maar alles op 't oog hoor. Ik weeg niks. De dames eten naar eigen inzicht meer of minder. Hiervoor waren het ook poezen waarvoor de hele dag brok klaarstond. Maar ze zijn dat nu na een klein jaar vers al helemaal ontwent en beginnen op vaste tijden te zeuren om hun vleesje  :biggrin2:
Door Limpy
#1683582
;D ;D ;D Zou heb ik hier ook 1 kater ja....en das n.b. een oosterse korthaar die earodynamisch gestroomlijnt dient te zijn....  :D

Ik weeg het ongeveer wel af (totaalhoeveelheid 4 katten) en zorg dat desbetreffend propje de kleinste portie krijgt en train hem nu een beetje op het niet meer mogen gappen als de andere 3 nog bij hun voerbak zitten, tot nu toe met succes....
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1684654
Ik voer voor onze poes Zazou van 3,2kg ook 90gram per dag (barf en zelf gemaakte mixjes). Ze is overigens niet te mager, maar gewoon een klein slank poesje. Bij de orgaanmix krijgt ze meer, omdat ik hier de verse vis doormeng en de blikvis voor de smaak (anders eet ze het niet op, nu wel) Dat is een extraatje en kan ze wel gebruiken. Weeg niet meer zo veel als in het begin, maar wel nog ter controle als ik het niet helemaal vertrouw.

Ze krijgt als ze wil ´s ochtends en in ieder geval ´s avonds (om ze binnen te krijgen). Ook wil ze tussen door nog wel eens krijgen, net hoeveel ze die ochtend heeft gegeten en of er nog over is. Ik bewaar altijd nog wat voor ´s avonds.
Door Anthraciet
#1684666
Ik weeg het voor de katten niet af, maar kijk wat en hoeveel ze willen eten (hier willen ze nog steeds niet alle barf eten die ik ze voorzet :-X), maar gemiddeld heb ik een ons of 5-6 bij me als ik ze ga voeren, dus iets meer als 100 gram per kat.
Maar ik moet er dan wel bij vertellen dat ze 's morgens bij mij ook nog ongeveer 50-60 gram blikvoer krijgen.....

Mijn katten wegen tussen de 3 en de 6 kilo, maar qua hoeveelheid eten maakt dat eigenlijk niks uit, de lichtste is gewoon veel actiever als de zwaarste :biggrin2:
Door *sanne*
#1686149
Bedankt voor alle antwoorden!
Inmiddels heeft ie met veel smaak al een paar kippennekjes naar binnen gewerkt! (verdeeld over verschillende dagen  ;) )
Door Mevroi Kruim
#1686225
*sanne* schreef: Bedankt voor alle antwoorden!
Inmiddels heeft ie met veel smaak al een paar kippennekjes naar binnen gewerkt! (verdeeld over verschillende dagen ;) )
Goedzo!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door