Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Evie
#1684134
Hallo allemaal

Onze Nicky( schapendoes van 5 jaar) heeft in maart ineens epilepsie gekregen. Hij kreeg medicatie om rustig te worden omdat ze elkaar heel snel opvolgen. Tegen deze medicijnen kon  hij niet en het werd steeds gekker. Uiteindelijk moest hij opgenomen en aan het infuus.

Het is een tijdje redelijk goed gegaan en we konden de medicijnen afbouwen. Maar nu... gaat het slecht. Vorig weekend begon het weer. Maandag bloedtest gedaan en daaruit bleek niet dat er iets aan zijn organen niet goed was. De artsen zijn het erover eens dat het uit zijn koppie komt en dat het in zijn hersentjes zit. Maar dat kunnen ze niet goed onderzoeken/behandelen. Dus maar weer de medicijnen omhoog.

Nu ging het eigenlijk de hele week redelijk goed. Hij is sloom doordat zijn medicijnen ook zijn verhoogd maar de leuke vrolijke hond is weg. Gisteren begonnen de aanvallen weer en in een periode van 21 uur heeft hij al drie aanvallen gehad.
Contact met de arts gehad en die kan eigenlijk niets anders doen als hem valium geven(waar hij dus niet tegen kan, dus dat is geen optie) of medicijnen verhogen en als dat niet voldoende werkt weer opname met infuus.

Hij krijgt nu al 150 mg phenobarbital per dag. Ik zit er erg mee. Want waar houdt dit op? Ik vind het zo  zielig voor hem en de medische wereld kan eigenlijk niets. Hij is helemaal kapot van al die aanvallen en natuurlijk die medicijnen die ook een behoorlijke aanslag op hem doen. Hij ligt nu eindelijk lekker te slapen in plaats van te stuiteren door het huis.
sorry hoor voor het lange verhaal.
Laatst gewijzigd door Evie op zo 18 jul 2010, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kojak
#1684148
-
Laatst gewijzigd door kojak op za 31 jul 2010, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Evie
#1684153
Nadat hij bij de dierenarts van het infuus kwam hebben we 1,5 - 2 maanden gewacht met afbouwen. Toen we zijn gaan afbouwen hebben we dat ook maar met 12,5 mg per keer gedaan en steeds dat 2 weken volgehouden. Wie is die beste man dan?
Door kojak
#1684158
-
Laatst gewijzigd door kojak op za 31 jul 2010, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#1684165
Hoe zwaar is je hond? Wat voor onderzoeken zijn er precies gedaan? Waarom zijn jullie gaan afbouwen? Hersenen "onderzoeken" kan tegenwoordig wel, hoor, via een MRI scan, alleen dat kost een paar centen.
Door Evie
#1684186
Wij wilden zelf graag afbouwen omdat we hoopten dat het van het eten kwam. Hij stond toen nog op de brokken. Daar is hij meteen afgehaald. We wilden hem graag van de medicijnen af omdat het toch chemische troep is die pillen. De dierenarts heeft eerst ons afgeremd en daarna mochten we van haar sneller alleen wilden we dat zelf liever iets rustiger doen. Maar dat was dus toch nog te snel dan....

En waar zit Paul Mandigers dan? Heeft hij een site ofzo?

Mijn hond is 17-17,5 kilo ongeveer, wisselt klein beetje hiertussen.
Mijn eigen da vond onderzoek niet nodig. ze had geen reden aan te nemen dat er in zijn lijfje iets niet werkte. Een vervangende da in het weekend heeft vorige week bloedtest gedaan om naar functioneren van organen te kijken. Mijn eigen da zei dat er wel een scan of iets gedaan kan worden maar dat dat rond de 1000 euro kost en dat het nog maar de vraag is of er iets uitkomt.
Nu had de vervangende het weer over een test om te zien hoeveel van de medicatie in het bloed zit maar ik zie daar zo niet echt het nut van in.
Door kojak
#1684202
-
Laatst gewijzigd door kojak op za 31 jul 2010, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#1684205
Onderzoek is zeker nuttig. Er zijn ontelbare dingen die toevallen kunnen veroorzaken, dus ik raad je aan dat toch nog te laten doen.
Een spiegel van de medicatie bepalen is alleen nuttig als het al een tijdje in een constante dosering gegeven wordt en het niet of niet afdoende helpt. Voor nu lijkt me dat dus niet nodig.
Als startdosering vind ik 4,5mg/kg wel erg heftig. Je schrijft dat je liefst je hond zo snel mogelijk er vanaf wilde hebben, maar houd er rekening mee dat hij dus waarschijnlijk helemaal niet van de medicijnen af gaat komen. Wat wil je liever: tabletjes geven en een vrolijke hond die af en toe een toeval krijgt, of een hond die om de haverklap de kamer doorstuitert omdat je geen pillen wilt geven. Keus lijkt mij simpel.
Wel is het noodzakelijk dat je een cluster zo snel mogelijk doorbreekt. Valium worden veel honden hyper van, maar je kunt je dierenarts ook vragen een of twee keer een extra dosis fenobarbital te spuiten. Vaak helpt dat voldoende.
#1684213
Ik zou de hond zo snel mogelijk op rauw graanvrij voer zetten, geen melk en melkproducten, ook geen rund en rundproducten
Hier vind je meer info, het dieet is ontwikkeld voor honden met epilepsie, ik twijfel heel erg of alle aanvallen bij honden ook echte epilepsie is. Krampaanvallen worden vaak voor epilepsie aangezien
http://www.border-terriers.nl/spikes-disease/
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op za 17 jul 2010, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Evie
#1684217
De hoop dat hij van de medicijnen af komt heb ik al een tijdje geleden laten varen hoor. Hij krijgt gewoon trouw zijn medicijnen hoor (al een hele tijd hoor) en dat accepteer ik ook. Maar ja ik heb geen vrolijke hond, sinds het begin al niet. Hij voelt zich niet happy. Door de aanvallen niet maar ook met enkel de pillen niet. Volgens mij word hij ook gewoon sloom van die pillen. Hij slaapt, sjokt, laat zijn koppie hangen, zijn staart hangen: niet happy. Wil ook niet spelen met onze andere hond. Dat is een pup, die grijpt hem bij zijn oor, hij wil dat niet (dat zie ik aan zijn houding) maar corrigeert ook niet. Hij loopt gewoon mee dan voelt hij de pijn niet. En dan kom ik ertussen want dat vind ik zielig.

de fenobarbital heb ik nog nooit van gehoord. Dierenartsen kennen dat toch ook lijkt me. Dat zal ik even in het achterhoofd houden, dank je!
Door Evie
#1684219
~Joke~ schreef: Ik zou de hond zo snel mogelijk op rauw graanvrij voer zetten, geen melk en melkproducten, ook geen rund en rundproducten
Hier vind je meer info, het dieet is ontwikkeld voor honden met epilepsie, ik twijfel heel erg of alle aanvallen bij honden ook echte epilepsie is. Krampaanvallen worden vaak voor epilepsie aangezien
http://www.border-terriers.nl/spikes-disease/
Het enige wat ze daar van krijgen is zelden yoghurt (vergeet ik elke keer, hebben ze 1x gehad) Maar wel rund... Wat is de gedachtengang daarachter dan? Ik heb net 10 kilo besteld
Door Timmy
#1684227
Ik weet niet hoe lang je hond de fenobarbital nu krijgt, maar het middel kent nogal wat bijwerkingen in de beginperiode. De eerste weken is sloomheid, wankel op de poten staan, sufheid een heel normaal verschijnsel en trekt vanzelf weer weg. Mocht dat niet gebeuren, dan toch een spiegel laten bepalen, want dan is misschien de dosering te hoog voor jouw hond.

Wat bedoel je met 'fenobarbital ken ik niet'? Je schreef in een eerder bericht dat je hond daarvan 150mg per dag kreeg? Is dat niet zo?
Door Evie
#1684239
Ach sorry natuurlijk ken ik die wel. ik herkende het niet omdat je het met een f schreef en ik het met ph ken. sorry  :-[
Ik wist niet dat ze het ook konden inspuiten en dat zal in sommige gevallen toch net iets sneller werken denk ik.


Hij krijgt het in ieder geval nu al vanaf maart. Het laagste wat hij heeft gehad was 2 x per dag een halve 50mg. Dus dat is al een aantal maanden. Maar als de dosering te hoog zou zijn dan zou hij toch geen aanvallen meer mogen krijgen? In ieder geval toch niet in deze mate dacht ik.

Timmy hoe plaats jij de info van Joke dan m.b.t. de epilepsie?
#1684244
Evie schreef: Het enige wat ze daar van krijgen is zelden yoghurt (vergeet ik elke keer, hebben ze 1x gehad) Maar wel rund... Wat is de gedachtengang daarachter dan? Ik heb net 10 kilo besteld
Geen idee wat het idee achter rund is maar het kan aanvallen triggeren

Dit zijn de dieetaanbevelingen voor honden met epilepsie, ze zijn opgesteld door de Amerikaanse dierenarts dr John Symes. Wij passen ze ook toe op honden met krampaanvallen met een erg goed resultaat

Kies voedsel ZONDER de volgende ingrediënten:

* Tarwe, gerst en rogge. Wat allergieën aangaat beschouwt Dr. Symes haver als het veiligste graan. Hij zegt dat haver veel glutamaat bevat, bij sommige dieren kan deze stof bijdragen tot pijn en epilepsie. (n.b. In Nederland is haver op de akker vaak 'besmet' met tarwe en wordt daarom niet aanbevolen in een glutenvrij dieet, Joke)

* Melkproducten. Melk en melkproducten zoals o.a. kaas, wei, caseïne enz. inbegrepen (n.b. let ook op lactose in bv supplementen en (homeopathische) medicijnen, Joke)

* Soya

* Mais (inclusief mais gluten meel), als allergieën niet afnemen. Dr. Symes denkt dat dit vooral belangrijk is bij klachten als astma, pijn, problemen in het onderste deel van het maagdarmstelstel en epilepsie.

* Rijst, als allergieën niet verdwijnen na het weglaten van de hierboven genoemde granen. Op dit punt aangekomen kan de eigenaar alleen nog maar brokvoer gebruiken met aardappel, bataat of tapioca als koolhydraatbron. (n.b. beter is natuurlijk graanvrij, rauw te gaan voeren, Joke)

* Rund, vis, en eieren ALLEEN als er nog steeds allergieën aanwezig zijn, die niet zijn verdwenen, na weglating van bovengenoemde ingrediënten. Dr. Symes heeft de ervaring dat sommige honden voor deze eiwitten secundaire allergieën hebben en het beter doen op andere eiwitbronnen.

* Kunstmatige conserveringsmiddelen en kleurstoffen.
Door Timmy
#1684245
Echte epilepsie kan nergens door veroorzaakt worden. Dat is een aangeboren afwijking in de hersenen. Wel kunnen bepaalde dingen toevallen veroorzaken, ofwel de seizure threshold tijdelijk of blijvend verlagen. Zo had mijn eigen hond toevallen van conserveringsmiddelen en allerlei andere toevoegingen (chemisch). Zodra hij die niet meer kreeg stopten de toevallen. Mijn hond had dus ook zogenaamde secundaire epilepsie (epilepsie met een onderliggende oorzaak).
Soms zijn er honden met idiopatische epilepsie (epilepsie waarbij geen oorzaak gevonden wordt) die meer toevallen krijgen door bepaalde voeding, granen, vleessoorten, noem maar op. Dat is wat Joke bedoeld. Daarom zegt ze ook: ik twijfel heel erg of alle aanvallen bij honden ook echte epilepsie is. En daarom is onderzoek ook heel belangrijk.

Het is niet zo dat op een hoge dosis fenobarbital de toevallen stoppen. Om precies te zijn stoppen ze vaak helemaal niet, ze worden alleen minder. Inmiddels zijn ze ook met onderzoek bezig of een teveel aan AED's (Anti Epilepsie Medicijnen) toevallen kunnen veroorzaken, want dat schijnt vaak voor te komen. het is dus ook belangrijk om nooit meteen met een enorme dosis te beginnen (en zoals ik zei vind ik 4,5mg als startdosering veel te hoog, als je ervan uitgaat dat 2-5mg/kg 2x daags een normale onderhoudsdosering is), want dan heb je geen reserves meer.
Omdat jouw hond nu al een tijd fenobarital gebruikt denk ik dat het raadzaam is de spiegel te laten bepalen en naar aanleiding daarvan te kijken hoe het verder moet.
Voor meer info over epilepsie kun je ook mijn website bekijken. Link staat in mijn handtekening.
Laatst gewijzigd door Timmy op za 17 jul 2010, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door