Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marielle Veldhuis
#1683388
49,0% = 2058 Rauwe vleesbotten
20,0%=    840 Spiervlees
8,0%= 336 Pens
15,0%= 630 Groentemix
4,0%=    168 Hart
2,0%=      84 Nier
2,0%=    84 Lever
100%=4200 Totaal

Iedere dag 90 gr groente met yoghurt en 3 keer pw een rauw ei. Groente (8 soorten gemengd boven en ondergronds) heb ik door de sapcentrifuge gedaan en daarna sap en pulp samen in dagporties ingevroren voor een week.
Ik wil hem 1 of 2 keer per dag voeren. Hij is nu gewend aan 2 keer per dag eten.
                                   
maandag   412 zalmkop + 84 lever     
dinsdag   200 kip/haankarkas (lidl) + 210 rundvlees +168 runderpens 
woensdag  200 eendennek +210 schapenvlees
donderdag  412 lamstaart + 168 runderhart   
vrijdag   412 konijnkarkas + 210 paardenvlees                     
zaterdag   212 eendenrug + 84 nier     
zondag   212 kip/haankarkas (lidl) + 210 hertenvlees + 168 runderpens   

Jimi (foto uploaden nog niet gelukt) is een actieve Weimaranerreu van 30 kilo (geb 18-04-2009). Hij is sinds 2,5 week over op een combi van Carnibest en barf. Vanaf morgen wil ik alleen barf gaan voeren. Hij is inmiddels gewend aan eendennek en eendenrug, dat vindt hij heerlijk en hij kauwt er goed op. Scheurt het niet in stukken. Groente, ei en yoghurt vindt hij ook lekker. Ik heb bovenstaand menu bedacht (met hulp van Hetty en alle info op deze mooie barfplaats) en ook gekeken wat ik nu het beste als eerste (in de buurt) kan kopen. (ik ga volgende week al op vakantie) Jimi is nog geen ervaren barfer dus nog even geen ribben enz (klopt dat?)
Ik ga nu uit van 2%, maar hij zou wel ietsje dikker mogen worden. Zijn ribben zijn heel erg goed zichtbaar. Is de verdeling per soort en per dag goed voor nu? Is bijv op 1 dag pens goed? of kan ik dat beter verdelen over een week?
Ik hoor graag tips. alvast bedankt!

groet, Marielle
Door Lizzy
#1683442
Marielle Veldhuis schreef: 49,0% = 2058 Rauwe vleesbotten
20,0%=    840 Spiervlees
8,0%= 336 Pens
15,0%= 630 Groentemix
4,0%=     168 Hart
2,0%=      84 Nier
2,0%=     84 Lever
100%=4200 Totaal
Zo! Dat heb je in detail uitgewerkt! Dat mag wel, maar hoeft niet zo nauwkeurig hoor, het orgaanvlees.
Iedere dag 90 gr groente met yoghurt en 3 keer pw een rauw ei. Groente (8 soorten gemengd boven en ondergronds) heb ik door de sapcentrifuge gedaan en daarna sap en pulp samen in dagporties ingevroren voor een week.
Ik wil hem 1 of 2 keer per dag voeren. Hij is nu gewend aan 2 keer per dag eten.
Klinkt helemaal goed!!
                                     
maandag    412 zalmkop + 84 lever 
   
Sommige honden krijgen dunne ontlasting van zalmkop omdat het wat kan laxeren. Hoeft niet, ik heb zelfs een hond die harde ontlasting van zalmkop krijgt. Maar mocht je hond op dinsdag dunne poep hebben: dan komt dat van de combinatie zalm + lever.
   
dinsdag    200 kip/haankarkas (lidl) + 210 rundvlees +168 runderpens   
woensdag   200 eendennek +210 schapenvlees
donderdag  412 lamstaart + 168 runderhart   
vrijdag    412 konijnkarkas + 210 paardenvlees                     
zaterdag    212 eendenrug + 84 nier       
zondag    212 kip/haankarkas (lidl) + 210 hertenvlees + 168 runderpens   
Lekker afwisselend hoor, super! Qua gewichten/hoeveelheden mag je de boel afronden hoor. Maar goed, het ziet er verder helemaal super uit.
Jimi (foto uploaden nog niet gelukt) is een actieve Weimaranerreu van 30 kilo (geb 18-04-2009). Hij is sinds 2,5 week over op een combi van Carnibest en barf. Vanaf morgen wil ik alleen barf gaan voeren. Hij is inmiddels gewend aan eendennek en eendenrug, dat vindt hij heerlijk en hij kauwt er goed op. Scheurt het niet in stukken. Groente, ei en yoghurt vindt hij ook lekker. Ik heb bovenstaand menu bedacht (met hulp van Hetty en alle info op deze mooie barfplaats) en ook gekeken wat ik nu het beste als eerste (in de buurt) kan kopen. (ik ga volgende week al op vakantie) Jimi is nog geen ervaren barfer dus nog even geen ribben enz (klopt dat?)
Nee, nog even geen ribben. Ik zou daar ook nog even mee wachten. Als hij een weekje of wat gewend is, kun je zachte ribben gaan geven.
Ik ga nu uit van 2%, maar hij zou wel ietsje dikker mogen worden. Zijn ribben zijn heel erg goed zichtbaar. Is de verdeling per soort en per dag goed voor nu? Is bijv op 1 dag pens goed? of kan ik dat beter verdelen over een week?
Ik hoor graag tips. alvast bedankt!

groet, Marielle
Je mag hem gerust meer dan 2% gaan geven. Mijn actieve Dalmaten eten eerder 3 tot 4% dan 2%. Je verdeling is prima! En op 1 dag pens is ook echt prima. Ik zou lekker gaan beginnen. En dan gewoon even kijken hoe jouw Weimie het er op doet!
Door Hetty_
#1683667
Hoi Mariëlle,

wat ben jij goed bezig. :thumbup:
Geweldig!

Ik denk alleen dat Jimi het niet redt met 2%.  ;)
Hij is net zo actief als Norah en die krijgt 3% en dan heb ik de nodige gedroogde snacks en extraatjes nog niet eens mee gerekend.
Maar dat zie je gauw genoeg.

Heerlijk dat je in die 2,5 week dat je vers voert al zo'n verschil ziet en een totaal andere hond hebt dan toen hij nog op brokken stond.

Groetjes,
Hetty
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1683690
Ik denk ook dat je in voerpercentage wel wat hoger mag gaan, zeker in het begin, sommige vallen dan nog weleens af.
En je hebt een hele actieve hond, zou 3% aanhouden en dan verder met je ogen voeren.
Qua menu ziet het er super uit!
Door Marielle Veldhuis
#1683836
Mooi! Dan ga ik rekenen met 3 % of meer als dat zo uitkomt, dat zal hij fijn vinden :) en uiteindelijk zal ik in de uitvoering niet zo precies zijn hoor. Hij heeft net ook weer lekker bijna 2 uur in het bos gerend en gezwommen.
Beetje off topic: hij heeft net ook een jonge patrijs uit de lucht gehapt, die was niet snel genoeg weg. Helaas zat er een gaatje in daarna. Vroeger zou ik bang zijn geweest dat hij hem op zou eten, nu weet ik dat het gezond is. Eergisteren lustte hij geen patrijs en nu ook niet. Hij kwam hem wel netjes brengen. Dat vond ik wel stoer, we oefenen niet voor niets apporteren.  ;) we hadden allleen nog even snel een commando voor het happen moeten roepen.
Volgende keer beter opletten dus, er zijn nog teveel jonge vogels.
Groetjes
Mariëlle 
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door