Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door bloemetje
#1679867
Mijn Danny heeft een ontstoken oor. Het gebeurd echt steeds als hij dagelijk gaat zwemmen. De afgelopen weken gebeurde dat wel natuurlijk ivm het weer.. Hij is ook niet te stoppen hoor, het beestje doet het zo ontzettend graag!

Is er niet iets wat ik daaraan kan doen zodat hij toch zwemmen kan? Danny is bijzonder gemakkelijk, ik mag bijv best zijn oren opbinden zodat het kan drogen en ik mag hem fohnen dat maakt hem niet uit. Nu bind ik ze regelmatig op om zijn oren te laten luchten voor de ontsteking.
Ik heb al het haar aan de binnenkant van zijn oren weggeknipt zodat de gehoorgang goed vrij ligt.  Ik heb net ook Puur Oor binnengekregen.

Is er meer wat ik kan doen zodat hij misschien toch dagelijks zwemmen kan als de ontsteking straks weer over is.. ???
Door Lizzy
#1679872
Leegplukken, de oren, 1 keer goed schoonmaken met een oorreiniger (zo mild mogelijk) en daarna Puur Oor gebruiken. Elke keer na het zwemmen goed afdrogen en Puur Oor erin druppelen. Bruin van - Judith - had ook steeds oorontsteking door het zwemmen en sinds ze dit gebruikt gaat het prima.
Door Mevroi Kruim
#1679914
Bij mijn ouwe DH deed ik een pluk vette watten in elk oor, die had ook om de haverklap ontstoken oren. Het overkomt dus ook staande oren zonder haar erin. Hij lag altijd als een duiboot in het water, neus net boven *proest proest*  :D en dan spettert er wel eens wat in die zeiloren.
Door tessa
#1680100
Bij caveliers kun je geen haar uit de gehoorgang plukken hoor, dat doet echt auw!
Je kunt de binnenkant van de oren wel kortscheren of knippen.
ik gebruik zelf voor Tanja, die ook oorontsteking krijgt van het zwemmen in met name vies water puur oor, en dat helpt tot nu toe goed.
elke keer als ze heeft gezwommen even druppelen.
Door bloemetje
#1680511
tessa schreef: Bij caveliers kun je geen haar uit de gehoorgang plukken hoor, dat doet echt auw!
Je kunt de binnenkant van de oren wel kortscheren of knippen.
ik gebruik zelf voor Tanja, die ook oorontsteking krijgt van het zwemmen in met name vies water puur oor, en dat helpt tot nu toe goed.
elke keer als ze heeft gezwommen even druppelen.
Hoe kan dat nou  ???
Door tessa
#1680606
[quote="bloemetje"]
Hoe kan dat nou  ???
[/quotOmdat het haar in de gehoorgang niet te plukken is, het zit niet los zoals bij bijvoorbeeld een poedel of maltheser.
De stelregel om te weten bij welke honden je de oren kunt uitplukken is: als het haar op de voorsnuit glad is , dus bij de meeste spanielachtige, dan kan het niet.
Hebben honden een behaarde voorsnuit dan kan het wel, bijv, shih tzu's, poedels , wheaten terriers , yorkshires.
Door bloemetje
#1680936
Oke dat is gek. Nooit over gehoord.

Plan van aanpak heb ik bedacht voor de zomermaanden;

binnenkant van de oren korthouden
na het zwemmen goed afdrogen en druppen met Puur Oor
eens in de 1/2 weken schoonmaken met een oorcleaner.

Goed plan?
Door Lizzy
#1680954
bloemetje schreef: Oke dat is gek. Nooit over gehoord.

Plan van aanpak heb ik bedacht voor de zomermaanden;

binnenkant van de oren korthouden
na het zwemmen goed afdrogen en druppen met Puur Oor
eens in de 1/2 weken schoonmaken met een oorcleaner.

Goed plan?
Liefst maar 1 keer schoonmaken met oorcleaner, als het tenminste vuil is het oor. Anders hoef je helemaal geen oorcleaner te gebruiken, kun je zo aan de Puur Oor. Ik heb het niet zo op oorcleaner dus als het niet nodig is (als het oor niet vuil is) : geen oorcleaner gebruiken.
Door bloemetje
#1680957
Lizzy schreef: Liefst maar 1 keer schoonmaken met oorcleaner, als het tenminste vuil is het oor. Anders hoef je helemaal geen oorcleaner te gebruiken, kun je zo aan de Puur Oor. Ik heb het niet zo op oorcleaner dus als het niet nodig is (als het oor niet vuil is) : geen oorcleaner gebruiken.
Ik had dat zelf ook niet hoor! Maar is het toch niet zo dat het vuil/water wat erin zit gewoon niet goed wegkan en dus de ontsteking veroorzaakt? Vandaar dat ik dacht om toch maar zo nu en dan een oorcleaner te gebruiken..
Door tessa
#1681063
Ik zou ook alleen puur oor gebruiken, met teveel zooi erin verstoor je de balans in het oor.
eventueel inderdaad, zoals Lizzy zegt als het vuil is een keer met cleaner schoonmaken en daarna alleen puur oor.
Succes ermee, zere oren zijn altijd zielig :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door