Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1679378
Vorig jaar rond deze tijd heeft DJ zijn kop gestoten tegen een scherpe punt, gevolg: een open wondje op zijn kop. Dit hebben we schoon gehouden met afgekoeld gekookt water en calendula zalf erop. Dat heeft 3 weken geduurd, toen was het eindelijk dicht.

Nu heeft hij sinds een maandje of 2 precies op dezelfde plek steeds weer korstjes en soms gaan ze open, soms geneest het weer en dit gaat zo steeds maar door. Nu is het weer in grote bloedkorst, ik zie hem er niet echt aan krabben (hoeft natuurlijk maar één keer te gebeuren en het is weer open). Maar het irriteert dus niet. Hij is verder fit en vrolijk, maar omdat ik niet ent kan ik dus ook niet met hem zwemmen zolang de wond open is. Hoe kan ik dit nu het beste kan aanpakken? Het lijkt maar niet te willen genezen, ik ben een tijdje geleden ook begonnen met zilverwater te geven, hij is daar wel lichtelijk van aan het ontgiften, oorontsteking en een talgbult zijn hier het gevolg van. Zou het ook kunnen dat daardoor deze wond ook minder makkelijk geneest?
Laatst gewijzigd door DJ_Doerak_Tucker op vr 16 jul 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1679739
Mary.vS schreef: Er is pas geschreven over kurkuma, zowel in het voedsel als uitwendig op een wond.
Zou dat iets zijn om te proberen?
Volgens mij was dat een foutje van de schrijfster  :-\
Door DJ_Doerak_Tucker
#1679959
Gebruik je het zilverwater ook uitwendig?
Nee, alleen inwendig. Omdat hij er zo sterk op reageerde met zijn oren (dit moddert nog steeds aan, dan weer heftig, dan weer niet) Geef ik nu zo'n 10 druppels zilverwater per dag. Hij weegt 27 kg (is een kleintje voor een reu  ;) )
Door DJ_Doerak_Tucker
#1679962
Er is pas geschreven over kurkuma, zowel in het voedsel als uitwendig op een wond.
Zou dat iets zijn om te proberen?
En wat doet dit dan? Ontsmetten en bevordering van de wondgenezing? Als ik het goed heb gelezen remt kurkuma toch de celdeling, dan zou je toch denken dat de wond juist niet goed geneest? Ik was nooit zo goed in biologie hoor, dus correct me if i'm wrong :).

En is het beter het korstje van de wond(jes) te halen? De DA deed dat ooit een keer omdat de wond dan beter kon luchten, maar als de korst nog goed vast zit trek je 't toch alleen maar weer kapot?
Laatst gewijzigd door DJ_Doerak_Tucker op di 13 jul 2010, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1680925
Ik zou zilverwater op de wond gaan aanbrengen. Meerdere keren per dag. En de korst laten zitten. En als dat niet werkt, pure Propolis erop deppen met een wattenstokje.
Door Veerle-scrappyToo
#1681754
Nena reageert ook goed op propoliszalf.  Mar ze is er niet gek op.  Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat het toch wat durft te "pieken" dus als je het in een grotere wonde doet kan ik me voorstellen dat ze het niet zo fijn vinden.  Ik doe het er op als ze slaapt en dan in een grote veeg en héél snel... ;)
Door DJ_Doerak_Tucker
#1683823
Woehoe! Al zo snel resultaat! Ik druppel en wrijf nu zilverwater op de wond en het lijkt echt als een tierelier te genezen! Het is nu een mooie droge korst die we mooi met rust laten :).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door