Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door TMG1961
#1679089
Hoi,

Ben nieuw hier en wilde me even voorstellen. Ben zelf 48 en kom uit Brunssum, Limburg. Ik heb een Mechelse Herder, een teefje dat vandaag 5 maanden oud is geworden, gewicht 20 kg en schofthoogte 52-53 cm, ze heet Pixie. Aangezien ze wat vaker aan de diarree is wilde ik overstappen op KVV en brok, op dit moment krijgt ze Cavom, maar bezig met overstap naar Farmfood. Mijn vraag is hoe kun je nu het beste overstappen? In een keer naar vers of wat rustiger. Ze heeft pas weer een aantal dagen diarree gehad, voornamelijk 's avonds en 's nachts maar op dit moment weer mooie vaste drol. Wil haar 's ochtends op Farmfood zetten en 's avonds op vers.

Aangezien ze toch al een beetje last heeft van darmen wilde ik beginnen met Energique Speciaal 4, wat ik begrepen had is dat ze daar 8 schijven van per dag mocht hebben, klopt dat? Is de Energique Speciaal 4 een goede keuze voor haar, mede gelet op de misschien toch wel iets gevoeligere darmen.

Alvast hartelijk bedankt voor alle antwoorden,
Theo
Door lightning
#1679101
hoi theo welkom hier leuk dat je het hier ook gevonden hebt. goed dat jet pixie toch over wilt zetten (mirjam van herder forum ;))

met energique zelf heb ik geen verstand nooit gegeven maar de aantal schijven kloppen wel ongeveer. of het de juiste is voor je hondje weet ik niet heb zelf nooit energique gegeven
Door inni
#1679290
Welkom hier!

Hoe 't zit met energique weet ik niet want dat probeerde ik nog niet voor onze gevoelige maltezer. Ook niet hoe 't zit met brokken en KVV, maar ik zou de brokken weglaten en helemaal overgaan op KVV.'k Vind 't wel verstandig van je om 't te proberen hier zijn de resultaten schitterend. Veel succes.
Door **Jolanda**
#1679653
Welkom Theo! :)

Zelf heb ik totaaaaal geen ervaring met energique dus hoeveel je moet voeren en hoeveel 1 schijf weegt weet ik echt niet.
Mijn honden heb ik van de ene op de andere dag omgezet van br*k naar vers (carnibest). 2 van de 3 hadden gevoelige darmen, dus wat dat aangaat zou ik me er persoonlijk niks van aantrekken.

Vraag me wel af waarom je deels brok en deels kvv (kant en klaar vers vlees) wilt geven. Geef je hondje lekker smorgens én savonds vers, is veeeeel beter voor haar.

Ohja, je bent trouwens niet de enige limburger, er wonen een aantal gezellig dames (en heren) hier in het zuiden ;) :)
Er is iemand uit Brunssum (meen ik) die Kivo voerd aan zijn honden, misschien dat je in de toekomst samen met hem Kivo kunt/wilt bestellen zodat jullie goedkoper uit zijn (hoe groter de hoeveelheid hoe minder je gaat betalen ;) )

In Nuth zit een dierenarts (nicolai) die enige ervaring heeft met vers vlees, hij verkoopt het ook. Misschien dat als jouw DA tegen vers is of er gewoon te weinig vanaf weet je een overweging kunt maken om naar hem toe te gaan. ;)
Door nanna
#1679657
Welkom Theo,

hier nog iemand uit Brunssum  ;)
vraag waarom kivo??In kivo zitten granen en misschien kan je hond daar net niet tegen
Zelf barf ik met mijn honden en heb ik in het begin ook kvv gegeven maar dan smuldier en ahv (besteld bij eussen in eygelshoven)
Heb mijn pup nu 11 weken ook eerst kvv gegeven maar hij vind het niet te nassen ;D ;D dus krijgt hij nu gelijk barf (misschien ook een optie?)

er zijn hier in het zuiden zoveel fantastische barf producten te koop dat ik je zeker wil aanraden  te gaan geven ;D ;D
Mijn ervaring met dierenartsen hier  ze zijn voor een  groot deel B**k aanprijzers maar zover ik weet ook een aantal die niet negatief tegenover VERS staan ;)

Wat ik begreep uit het berichtje van Jol in Nuth en ook dieren kliniek strijthagen staan hier wel voor open en andere ja ik zeg altijd het is mijn hond en die voer ik zoals ik denk (mede uit ervaring )geef mijn honden  waar ik achter sta en dat is in ieder geval geen b**k
krijg altijd veel reakties dat ze er zo goed uit zien ect ,hoef bijna nooit naar een dierenarts dus ik weet dat we  goed bezig zijn

hoop dat je er wat aan hebt .
Laatst gewijzigd door nanna op di 13 jul 2010, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bloemetje
#1679715
Welkom hier Theo!

Wij zijn hier niet dol op brokken dus daar kan en wil ik je niet in adviseren. Het enige wat ik je zou willen adviseren is om ze helemaal uit haar menu weg te laten  :D

De Energique heb ik wel ervaring mee.
De Energique 4 is goed als je hond echt gevoelige darmen (heel vaak diarree en gerommel) heeft en veel jeuk bijvoorbeeld. Maar ik zou persoonlijk met de overstap de Energique nr 1 nemen omdat de nr 4 wat vetter is. Als het niet lukt kun je altijd de 4 nog nemen.

Een hond mag tussen de 2 en de 10% van zijn eigen lichaamsgewicht eten per dag. Ik denk dat voor een opgroeiende mechelaar een 5 of % wel voldoende is  ???. Je moet daar een beetje in zoeken want elke hond is anders. De richtlijnen die Energique geeft kloppen daarom lang niet voor elke hond. Het ligt er maar aan hoe snel ze dik word en hoeveel energie ze per dag verbruikt.

Lees ook het document 'versvlees voor beginners' voor verdere informatie over het overzetten van brok naar kvv.
Door TMG1961
#1679761
Hoi,

Omdat Pixie toch wel regelmatig diarree had is me aangeraden om over te stappen op vers. Ben dus vandaag begonnen met een gedeelte te vervangen door vers en dit eerst met beetje kokend water overgoten. Ga dit rustig aan opbouwen, ze is net van de stevige diarree af. Vandaar dat ik ook Energique 4 genomen heb om mee te beginnen, ga echter ook andere merken uit proberen om te zien welke voor haar het beste is.

Ik heb absoluut geen verstand van Barf. Ook wat betreft KVV ben ik vrij nieuw. Mijn vorige hond kreeg wel af en toe een bakje pens of vlees compleet in de weekenden maar verder dan dat ging het niet.

Heb al aardig wat gelezen over KVV en Barf, maar omdat het allemaal nieuw is ben je toch nog wat voorzichtig. Niet om Pixie vers te geven maar om fouten te maken en haar misschien verkeerde dingen te geven. Indien ze het er goed op doet blijft ze zeker op vers staan, welke van de 2 dat uiteindelijk zal gaan worden kan ik op dit moment echter niet zeggen, daar weet ik gewoon nog te weinig ervan af.

Moet ook nog gaan kijken waar je hier in de buurt het beste vers kunt kopen. En ik zal iets meer opslag capaciteit moeten hebben dan het laadje wat ik nu heb.  
Door **Jolanda**
#1679786
Nou je hoeft je geen zorgen te maken of je aan kvv of barf kunt komen. Wij Limburgers kunnen aan een heel mooi assortiment aan barfspullen komen zonder afhankelijk te zijn van enige internetleverancier.
A.s. donderdag word er een mega bestelling in Nuth uitgewisseld. Nou is dat niet bij mij thuis anders zou ik je uitnodigen om daar naar toe te komen, daar komen genoeg mensen in- en uitgelopen die je het e.e.a. over vers/barf kunnen vertellen ;)

In de regio zijn een aantal dierenwinkels waar je kvv kunt krijgen.

De overstap zoals je hem gemaakt hebt met het overgieten van warm water is goed.

De combi br*k en vers vind ik persoonlijk minder omdat de darmen bij ieder op een andere manier werken. Een hond op br*kken haald de energie uit kolydraten en een vers-etende hond haald zijn energie uit de eiwitten. Dus de darmen van jouw hond moet steeds weer omschakelen.

Volledig omzetten op complete kvv (dat staat op de verpakking of het compleet is) is genoeg om er voor te zorgen dat jouw hond alles binnen krijgt wat ie nodig heeft. Daar heb je dan geen br*kjes meer voor nodig.
Enkelvoudige kvv betekend dat er bijv alleen gemalen kipkarkassen (dus alleen gemalen botten) in zit, of alleen gemalen vlees, of alleen gemalen orgaan/pens. Als je alleen die enkelvoudige versies zou voeren kan je hond te korten krijgen, verstopping door te veel bot, of juist diaree doordat ie geen bot krijgt. Ook op die verpakkingen staat dat het enkelvoudig is.

De eerste stap is in ieder geval goed geweest door haar vers te gaan geven. Nu nog even inlezen en het e.e.a. leren over vers. Mocht je in de toekomst over willen stappen op barf (wat in veel gevallen goedkoper is dan kvv) dan willen wij jou wel helpen ;) Maar dan is extra vriesruimte wel een must hoor ;)

Ik had een hond die vaak moest overgeven en altijd slappe ontlasting had en de ander (toen nog pup) die had om de haverklap diaree en heeft in de korte tijd 3x een darminfectie gehad. Omgezet op vers en nooit geen problemen meer gehad. Dus vrees daar niet voor ;) Er zijn heeeeel veel mensen die over gegaan zijn op vers omdat zijn/haar hond iets mankeerde wat niet met br*kken op te lossen was en sinds ze vers voeren zijn de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Dat je een beetje terughoudend bent kan ik me wel voorstellen, maar lees deze eens:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 086.0.html
Dan zul je lezen dat vers een 'wondermiddel' is voor sommige eigenaren ;)

En natuurlijk; als je vragen hebt gewoon stellen ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1679825
Welkom hier Theo!

Overstappen naar vers is een heel goed plan. En zal je jonge opgroeiende herder goed doen  :)
Ik zou als ik jou was gewoon helemaal overgaan op vers, niet alleen is dit beter, maar de kans dat je hond weer diaree heeft omdat hij 2 verschillende dingen krijgt (brok=koolhydraten, vlees=eiwit) wordt ook kleiner, omdat haar lichaam zich hier op in gaat stellen.
Energique is best een goed merk om in het begin over te stappen en heeft naar ik weet een natuurlijke calciumbron.
Ik zou later als ze hier een beetje aan gewend is aan vers eten, meerdere soorten en smaken voeren.
Zo krijgt ze van verschillende diersoorten voedingstoffen binnen en dat is nog beter dan altijd 1 merk vers voeren.
Alleen smuldier zou ik niet geven, omdat daar vrij veel orgaan in verwerkt zit en sommige honden daar nog weleens van aan de diaree kunnen gaan.
En wie weet dat barf wel wat voor is in de toekomst, maar ik zou er eerst voor zorgen dat ze van de diaree af is en dan heb jij rustig de tijd om te kijken wat je wil ;)

Hier ook een mechelse herder, naja 75% ervan dan. Die van mij is nog een stuk jonger, maar eet als een dijkwerker, nu met 10 weken zo'n 600-700gr per dag. Reken er maar op dat ze behoorlijk wat eten nodig heeft op die leeftijd, zeker ook omdat mechelse herder nogal energieke honden zijn.
De volwassen herder hier at hier toen ie een half jaar was zo'n 1000-1200gr per dag weg.
Maar kijk ook vooral naar hoe ze eruit ziet een aanvoeld. De hoeveelheid kun je per dag/week aanpassen als dat nodig is.
Sommige honden kunnen in het begin ook wat magerder worden op vers, hou hier rekening mee dat je miss eerst de hoeveelheid wat moet opschroeven en dan weer wat naar beneden aan moet passen.

Succes met overstappen.
Enne een foto is best welkom van je kleine meid  :)
Door Ike
#1679868
Welkom op barfplaats Theo, en wat een plaatje van een mechelaar zeg  :smitten:
Met mijn hond (schotse collie) ben ik destijds ook begonnen met energique, nr 4 werd mij aangeraden omdat hij hele gevoelige darmen heeft, dat heb ik toen geprobeerd maar ik moet zeggen dat hij het stukken beter deed op nr 1, die is veel minder vet  ;)
Inmiddels krijgt hij andere merken (en barf afgewisseld) zonder granen en dit gaat super  ;)
Door **Jolanda**
#1679897
Wat een plaatje!! :-* Die laatste foto waarbij ze de tong uit heeft steken...geweldig!

Wil je in de toekomst ook gaan sporten met haar of is ze 'gewoon een huishond'?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door