Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door LMK
#1677895
Onlangs is bij 2 van de 5 katers een verhoogd kreatininegehalte geconstateerd (216 en 183 i.p.v. tussen 76-164) en hun nieren gaan dus achteruit. Dit bleek omdat ze steeds moeizamer (en smakkend) gingen eten. Ze krijgen sinds jaar en dag natuurvoeding. De dierenarts heeft mij geadviseerd om op een speciaal nierdieet over te gaan. In dat nieetdieet zitten minder eiwitten en meer vet. Nu dacht ik, als ik nou wat extra vet toevoeg aan de natuurvoeding (uiteraard alleen voor de twee katten die slechte nieren hebben), bereik ik dan hetzelfde als met het speciale nierdieet, of ga ik dan iets te kort door de bocht. Ik wil ze sowieso een aantal weken op het speciale nierdieet zetten om te kijken of ze beter gaan eten (wat intussen al wel het geval is), maar ik wil als het kan toch weer terug naar de natuurvoeding. Desnoods in combinatie met het speciale nierdieet. 
Kun iemand mij iets meer vertellen over het blijven geven van natuurvoeding bij nierfalen of weet je iemand die mij daar iets meer over kan vertellen?
Door Borke
#1679164
Er bestaat een kvv voor nierpatienten van het merk Bandit.
Onze nierpatienten willen dit echter niet meer eten en eten Carnibest lam en natuurvoeding (daarnaast krijgen ze Fortekor).

Overigens heb ik ook een hond die nierdieet krijgt, zij Barft en ik stel het voor Sofi zelf samen.
Sofi krijgt echter niet het extra vet wat wordt voorgeschreven, dan wordt ze te dik.
Door Mevroi Kruim
#1679203
Overigens is het pas aan de orde om minder eiwitten te voeren als je kat duidelijk nierfalen heeft, bij echt hoge waardes, en dat zijn dit zeker niet. Het is vooral belangrijk om zeer goede kwaliteit eiwit te voeren, oftewel vlees, en zeker geen brokken met graan-eiwitten en dierlijke eiwittten met een lage biologische waarde (lekker goedkoop nl). Het is dus beslist geen goed idee om brokken of blikken van de DA te gaan voeren, daar bewijs je je kat geen dienst mee.
Daarnaast is het goed om het fosfor-gehalte te beperken. Fosfor zit vooral in "rood" vlees, dus van grote grazers, koe, paard, lam, geit. Gevogelte bevat minder fosfor en dat is sowieso goed voer voor katten.
Ik ben zelf destijds zelf gaan samenstellen voor mijn nierpatienten, dan weet ik tenminste wat ze binnen krijgen en kan ik het voer goed aanpassen aan wat die bepaalde kat op dat bepaald moment nodig heeft.
Oja, en Fortekor is een goed idee, dat vertraagt de achteruitgang van de nieren.
Door LMK
#1679284
Hey, bedankt voor jullie reacties! 
Inmiddels heb ik begrepen dat Bibi nu ook een kiptartaar heeft. Die bevat gemalen kippenbotjes voor het merg dat daarin zit en is aangevuld met oliën e.d. Deze Bibi-kiptartaar is vele malen vetter dan de andere Bibi-varianten en door een deel van de gebruikelijke mix hierdoor te vervangen, 'vervangen' de vetten dus de eiwitten. Daarbij bevat het vitamines en mineralen en door de combinatie met de mix blijft de voeding compleet.
Door flin
#1679636
LMK schreef: Hey, bedankt voor jullie reacties! 
Inmiddels heb ik begrepen dat Bibi nu ook een kiptartaar heeft. Die bevat gemalen kippenbotjes voor het merg dat daarin zit en is aangevuld met oliën e.d. Deze Bibi-kiptartaar is vele malen vetter dan de andere Bibi-varianten en door een deel van de gebruikelijke mix hierdoor te vervangen, 'vervangen' de vetten dus de eiwitten. Daarbij bevat het vitamines en mineralen en door de combinatie met de mix blijft de voeding compleet.
een kat met 'n nierprobleem zou 'k juist zo ver mogelijk houden van vreemde olietjes e.d....(een gezonde kat ook trouwens)
en kijk ook even of er geen graan en/of andere koolhydraat bron in de voeding zit

  zo natuurlijk mogelijk voeren, zonder toevoegingen, en daarnaast misschien een fosfor-binder

mocht kat moeilijk gaan poepen (wat een euvel schijnt te zijn bij nierpatienten) dan kun je wat sla of komkommer oid fijnsnijden door z'n voer,
(langzaam opbouwen, niet elke kat is gesjarmeerd van groen)

succes hoor!
Door Too
#1679676
Ik ben met flin eens dat zeker nierpatienten [in welke mate ook zo zuiver mogelijk moeten eten.. geen onnodige balasting van t systeem.

Hou ook even voor ogen dat de normaalwaardes van vers gevoerde dieren vaak al hoger zijn dan die van brokgevoerde katten
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door