Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Chicco4
#1678008
Hallo allemaal,

Ik ben alweer even bezig met me te orienteren om te gaan barfen.
Moet heel eerlijk zijn vind het wel heel ingewikkeld, maar hoe meer je leest hoe helderder het wordt  :D
Ik heb een rottweiler pup van 4,5 maand en weegt ongeveer 20 kilo, hij mag dus 5% van zijn lichaamsgewicht eten dat is dus 1 kg per dag.
Ik snap nog steeds niets van de percentages dus als het niet goed is hoor ik het graag  ???

Mijn menu komt er dan ongeveer zo uit te zien:

Maandag: 1kg prooidier zoals: konijn, kip, kwartel, duif, muis, rat, eendagskuikens
Dinsdag  : 1kg vuile pens
Woensdag: 1kg kopvlees
Donderdag: 1kg orgaanvlees zoals: hart, milt, maag, nier, long, lever (lever mag een 100gr p/w)
Vrijdag : 1kg prooidieren
Zaterdag: 1kg vuile pens
Zondag: 1kg spiervlees zoals: nek, poten, vleugels, lamsbouten, bevleesde ribben, kip/eendfilet, paardenvlees.

Ik begin met zachtebotten te geven als extra geef ik vis: zalm, wijting, koolvis.
Zijn er nog meer extra's die ik moet geven, ik heb begrepen dat groeten niet echt noodzakelijk zijn en dat je ook groenten kan geven die je over hebt van het avondeten "kliekjes"
Moet iedere week het menu anders zijn ? en zijn er nog andere vleessoorten die ik kan gebruiken. ?  :-\
Een pup mag ook nog niet vasten, een hond van een jaar moet 1 dag vasten en moet een dag van te voren het dubbelen eten.
Ik hoop dat ik een beetje in de richting komt van het barfen en dat ik er dus snel mee kan beginnen.
Ik heb ook al een grotere vrieskast aangeschaft en vlees bij Herby besteld, weten jullie wat de leveringstijd is van Herby ?  ???

Heb mijn hond gister een kip te eten gegeven maar hij gromde,  :o gaat die dit bij al het vlees doen ? en zo ja; kan ik dat afleren want ik wil wel in de buurt kunnen komen als die aan het eten is, want stel dat het een keer verkeerd gaat met een botje moet hem wel kunnen helpen !!! :o
Door Too
#1678072
Hi, t is in t begin ook best lastig

Maar je moet me even helpen
-welke percentages heb je nu losgelaten op t menu?
Ik zie nl 3 kg orgaan op t menu staan dat is echt teveel... 20% waarvan de helft pens is zo'n beetje t maximum

-de prooidieren zijn die helemaal compleet, inclusief orgaan?
In dat geval laat je de hoeveelheid prooidier buiten je berekening...
dus: weekbehoefte is 7kilo -/- 2kilo complete dieren= 5kg waar je de percentages op loslaat

-1 kilo orgaan op een dag.. ik ben bang dat dat garant staat voor dunne poep
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1678084
Ik ga een poging wagen, er zullen ook vast nog wel ervaren barfers reageren.

Je geeft 3 kilo orgaan per week (pens is ook orgaan), dat is omgerekend 42%, dat is teveel.
Ik zou een max van 20% aanhouden.
Daarbij moet je even kijken hoe je hond reageert op 1 kilo orgaan op donderdag, die van mij zou aan de spuitpoep gaan.

Op zondag geef je aan 1 kilo spiervlees te willen geven, echter wat je er bij zet (nek, poten, vleugels, lamsbouten, bevleesde ribben) is vleesbot.

De percentages die ik zelf aanhou zijn
50% vleesbot
20%orgaan (incl pens)
20% spiervlees
5% groente

Ik heb geen ervaring met het geven van hele prooidieren en hoe die te verwerken in het menu, maar daar kunnen andere vast wel meer over zeggen
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1678099
Hoi, leuk dat je ook hond vers gaat voeren  :)

Eerst even antwoord op je vragen.
Kwa vis zal ik vooral vette vis geven, zoals zalm, sardientjes, panharing enz. Wijting en kabeljauw zijn volgens mij witte vis, mogen ze wel hebben maar is minder gezond dan vette vis die rijk is aan omega 3 vetten.

Vasten hoeft niet als ie volwassen is, alleen als je dat zelf wil.
Zijn menu hoeft niet iedere week anders te zijn, maar per week of per 2 weken compleet.
Dat wil zeggen dat hij alle voedingsstoffen die hij nodig heeft per week of 2 weken binnen krijgt.
Ik zou bij een jonge hond adviseren per week compleet te voeren.

Dat grommen doen de meeste honden in begin met voer, wat je kan doen is bv iedere keer wat erbij leggen in zijn bak. zodat hij in de gaten krijgt dat als jij bij zijn bak bent, hij juist meer eten krijgt en het niet afgepakt wordt.
Of uit de hand laten eten. Belangrijk is dat je nooit eten afpakt, maar bv ruild tegen iets anders wat nog lekkerder is.
Zo zal dit gedrag vanzelf uitdoven.

Over je menu.
Het is wel belangrijk om met percentages te werken omdat anders de verhoudingen helemaal scheef gaan.
In jou menu is dit nu het geval.
Dit zijn de percentages die je kan voeren:
40-50% vleesbot
0-15% groente
20% orgaanvlees
rest opvullen met spiervlees.

Je kiest hieruit dan de percentages die je wil voeren, bijvoorbeeld:
45% vleesbot
5% groente
20% orgaan
30% spiervlees

Dit ga je dan onderverdelen per week.
Hij krijgt dan, uitgegaan van een kilo per dag:
3150gr vleesbot
350gr groente
1400gr orgaan
2100gr spiervlees

Deze gewichten verdeel je dan weer over de dagen per week.
Geef je prooidier dan kun je ervan uitgaan dat dat compleet is, dus bv je geeft 2 dagen prooidier, dan bereken je je menu over 5 dagen.

Je 20% orgaan mag voor de helft bestaan uit pens, de rest vul je op met lever, nier, hart en evt overige organen.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker voor je.
probeer je menu eens uit te rekenen in procenten en post dan je menu hier nog eens neer, als je wil.
Heb je nog meer vragen, je kan ze hier altijd stellen  :)
Door Nadia
#1679127
Op zondag voer je spiervlees, maar je noemt een berg vleesbot op. zoals ribben, bouten ed.. spiervlees is echt alleeeeen vlees, zonder bot.
Bouten?? Wat voor bouten is dat.. Houd er rekening mee dat niet alle botten geschikt zijn. Zelfs niet alle botten die herby op zn site heeft staan
Door **Jolanda**
#1679661
Iedereen heeft moeite met het eerste menu, het lijkt veel puzzelen en denken, maar voor je het weet zet je een menu binnen 10minuten in elkaar.

In dit menu geef je dus indd veel te veel pens (en dus te veel orgaan). Je moet nog even leren wat nou wat is.
Zoals Nadia al schreef zijn bouten en nekken bijv vleesbotten en geen spiervlees. Kipfilet bijv dát is spiervlees, maar ook runderstrot of hertenvlees zijn soorten spiervlees.

Ik zou je advieseren om het volgende nog even door te lezen (jaahaa het is heel veel, maar dan weet je ook wat ;));
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670
en dan deze
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4451
en daarna deze
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html

Dan heb je al de nodige info gelezen en opgeslagen.
Dan kun je aan de slag met de rekenhulp:
http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48
Gewoon logisch invullen met de info die je eerder gelezen hebt en de rest word voor je gedaan.

Natuurlijk moet je dan nog een deel zelf doen en dat is een echt menu maken die wij dan voor je gaan beoordelen.
Dus aangeven hoe zwaar je hond is, hoeveel gr hij per dag/week krijgt, aangeven hoeveel % je van wat wilt geven (plus het daarbij behoordende gewicht) en dan van maandag tot vrijdag opschrijven wat je nou precies gaat voeren, bijv; maandag kipkarkas met pens, dinsdag parelhoenkarkas met hertenvlees, woensdag prooidier, donderdag vis ect ect.

Dan kunnen wij een goede beoordeling geven. Er zijn genoeg mensen die je willen helpen zodat je je menu zo maakt dat het verantwoord is. Later kun je het altijd zelf nog bijstellen als je bijv merkt dat de hond te slappe of juist te kalkachtige ontlasting heeft of bijv een siersoort omruilen voor een ander.

Heel veel succes!
Door SCA
#1713308
Hallo allemaal,

Allereerst wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Stephanie en ik ben nieuw hier. Ik woon samen met mijn vriend en onze hond en 2 katjes in Vlissingen. Nu willen we graag gaan barfen met de hond en met de katjes.

Onze hond is een Border Collie-Keeshond kruising van 3 jaar en ze weegt 22 kilo, dit is haar ideale gewicht. Ze krijgt momenteel Naturis hondenbrokken 's ochtend en Naturis vlees 's avonds.
Onze katjes zijn 2 Europese Kortharen van bijna 1 jaar. Ze krijgen momenteel Porta 21 brokken en Porta 21 natvoer.

Onze hond doet het al maanden erg goed op het Naturis voer, maar sinds een tijdje is haar ontlasting niet meer zo stevig als voorheen en het is meer geworden. Er zit ook totaal geen regelmaat meer in.  :(
Ik heb al erg veel gelezen over het Barfen en ik wil het graag gaan proberen, ook met de katjes. Ze krijgen allemaal weleens een stuk kip, kippenhartjes, kippenmaagjes of kippenlevertjes tussendoor en dit vinden ze erg lekker.  :biggrin2:

Nu heb ik even een vraag. Voor hoelang kopen jullie steeds Barf-producten in en hoeveel ruimte kost het jullie in de vriezer? We hebben 4 ruime laden in de vriezer en er zit er altijd al een vol met het vlees van Naturis.  ;)
Ik zou graag weten wat jullie ervaringen zijn met de tijd dat het Barfen jullie kost en met ruimte en geld? Ik begrijp dat de kosten erg afhankelijk zijn van waar je alles haalt, maar zou iemand mij misschien toch wat richtlijnen kunnen geven? Dat weet ik of het hier duur is of niet.

Alvast heel erg bedankt! Ik heb al erg veel van dit forum geleerd en ik hoop natuurlijk nog veel meer te leren hier :)
Laatst gewijzigd door SCA op wo 11 aug 2010, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1713347
[quote="SCA"]
Hallo allemaal,

Allereerst wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Stephanie en ik ben nieuw hier. Ik woon samen met mijn vriend en onze hond en 2 katjes in Vlissingen. Nu willen we graag gaan barfen met de hond en met de katjes.

Onze hond is een Border Collie-Keeshond kruising van 3 jaar en ze weegt 22 kilo, dit is haar ideale gewicht. Ze krijgt momenteel Naturis hondenbrokken 's ochtend en Naturis vlees 's avonds.
Onze katjes zijn 2 Europese Kortharen van bijna 1 jaar. Ze krijgen momenteel Porta 21 brokken en Porta 21 natvoer.

Onze hond doet het al maanden erg goed op het Naturis voer, maar sinds een tijdje is haar ontlasting niet meer zo stevig als voorheen en het is meer geworden. Er zit ook totaal geen regelmaat meer in.  :(
Ik heb al erg veel gelezen over het Barfen en ik wil het graag gaan proberen, ook met de katjes. Ze krijgen allemaal weleens een stuk kip, kippenhartjes, kippenmaagjes of kippenlevertjes tussendoor en dit vinden ze erg lekker.  :biggrin2:

Nu heb ik even een vraag. Voor hoelang kopen jullie steeds Barf-producten in en hoeveel ruimte kost het jullie in de vriezer? We hebben 4 ruime laden in de vriezer en er zit er altijd al een vol met het vlees van Naturis.  ;)
Ik zou graag weten wat jullie ervaringen zijn met de tijd dat het Barfen jullie kost en met ruimte en geld? Ik begrijp dat de kosten erg afhankelijk zijn van waar je alles haalt, maar zou iemand mij misschien toch wat richtlijnen kunnen geven? Dat weet ik of het hier duur is of niet.

Alvast heel erg bedankt! Ik heb al erg veel van dit forum geleerd en ik hoop natuurlijk nog veel meer te leren hier :)
[/quote]

Allereerst welkom op BP!

Ik zou even een eigen topic beginnen, dan krijg je waarschijnlijk meer reacties  :)

Ik heb het eerste jaar ook alleen maar KVV gegeven met af en toe een BARF hapje, sinds 2 maanden ben ik helemaal overgegaan op BARF.
Ik merk dat ik goedkoper uit ben en Smmy het lekkerder vind.
Kost even iets meer tijd om een menu te maken, maar nu ik weet hoe dit moet gaat het me ook een stuk gemakkelijker af.
Ik heb een grote vrieskist en een klein kastje met 3 lades en deze zit eigenlijk altijd helemaal vol  :biggrin2: :P

Ik heb een hond van 27 kilo en ze eet 600 gram per dag. Ik ben per maand ongeveeer €30-40 kwijt.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1713449
[quote="SCA"]
Hallo allemaal,

Allereerst wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Stephanie en ik ben nieuw hier. Ik woon samen met mijn vriend en onze hond en 2 katjes in Vlissingen. Nu willen we graag gaan barfen met de hond en met de katjes.

Onze hond is een Border Collie-Keeshond kruising van 3 jaar en ze weegt 22 kilo, dit is haar ideale gewicht. Ze krijgt momenteel Naturis hondenbrokken 's ochtend en Naturis vlees 's avonds.
Onze katjes zijn 2 Europese Kortharen van bijna 1 jaar. Ze krijgen momenteel Porta 21 brokken en Porta 21 natvoer.

Onze hond doet het al maanden erg goed op het Naturis voer, maar sinds een tijdje is haar ontlasting niet meer zo stevig als voorheen en het is meer geworden. Er zit ook totaal geen regelmaat meer in. :(
Ik heb al erg veel gelezen over het Barfen en ik wil het graag gaan proberen, ook met de katjes. Ze krijgen allemaal weleens een stuk kip, kippenhartjes, kippenmaagjes of kippenlevertjes tussendoor en dit vinden ze erg lekker. :biggrin2:

Nu heb ik even een vraag. Voor hoelang kopen jullie steeds Barf-producten in en hoeveel ruimte kost het jullie in de vriezer? We hebben 4 ruime laden in de vriezer en er zit er altijd al een vol met het vlees van Naturis. ;)
Ik zou graag weten wat jullie ervaringen zijn met de tijd dat het Barfen jullie kost en met ruimte en geld? Ik begrijp dat de kosten erg afhankelijk zijn van waar je alles haalt, maar zou iemand mij misschien toch wat richtlijnen kunnen geven? Dat weet ik of het hier duur is of niet.

Alvast heel erg bedankt! Ik heb al erg veel van dit forum geleerd en ik hoop natuurlijk nog veel meer te leren hier :)
[/quote]

Hoi welkom hier!
Het handigste is voortaan even een eigen topic te openen dan wordt er wat meer gelezen en gereageerd  ;)

Over je vragen. Barf is vaak goedkoper dan een kvv, maar dan is het wel handig je even goed in te lezen.
Als je eenmaal weet wat en waarom te voeren, dan vindt ik het net zo makkelijk als voorheen de brokken.
Sommige mensen beginnen eerst met kvv voeren omdat ze niet na hoeven te denken over de percentages en stappen later evt over naar Barf.
Maar je kunt ook, net als ik toen, gelijk overstappen naar Barf.

Idd zijn de kosten afhankelijk waar je wat koopt en hoe luxe je wil voeren.
Ook wel een beetje hoeveel je tegelijk wil kopen, maar met 1 hondje en 2 katten is dat te verwaarlozen omdat je geen 50kg bv 1 diersoort in gaat kopen.
Ikzelf houdt als richtlijn aan dat alles wat ik koop max. 2euro per kilo mag kosten en dit is makkelijk te realiseren voor iedereen. Omdat ik meer honden heb, druk ik de kosten wel door soms wat groter in te kopen, en zit nu op zo'n 1,60 per kilo.
Mijn honden eten dan zelfs vrij luxe met 10-11diersoorten.

Maar stel jou hond eet zo'n 600gr per dag en je katten eten samen zo'n 250gr per (even gemiddelde genomen).
Dat is 850gr per dag x 30 dagen = 25,5kg per maand. Zeg 26kg afgerond.
Als je dan tussen 2,00-2,50 pkg inkoopt (dat kan altijd bij herby,lupa), dan zou je uitkomen tussen de 52euro en 65euro per maand voor je 3 dieren.
Ik denk dat als je ongeveer met deze bedragen rekend dat je een goede schatting hebt wat het je ongeveer zou kosten.
Als je dan ook nog oplet waar je wat koopt, kan het nog goedkoper, maar dat is maar net hoeveel moeite je wil doen.

Qua vriesruimte, dit afhankelijk van hoe vaak je wil inkopen en of je ook vaker gebruik wil maken van aanbiedingen.
Ik zou zelf liever iets aan de hogere kant zitten qua opslag dan te weinig hebben  :biggrin2:
Uitrekenen van hoeveel kg er in een vriezer kan, kun je door het aantal liters te delen door 2-3 afhankelijk welk vleessoort je opslaat, vleesbot neemt meer plek in dan spiervlees/orgaan.

Kies je voor kvv (evt in het begin) zul je moeten rekenen dat je vaak iets duurder uit bent dan Barf, wel afhankelijk wel soort kvv je geeft, want er bestaan ook goedkopere soorten. Wel voer je dan wat minder afwisseling en hebben ze niets te knagen, tenzij je het combineert met Barf.
Mogelijkheden genoeg dus denk ik  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door