Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1676642
Wie weet er kant-en-klare rauwvoeding voor katten die zowel light als hypo-allergeen is.
We hebben oa carnibest geprobeerd en dat was veel te vet. We hebben een kat met xanthomatose en dus moet de hoeveelheid vet zeer laag zijn of ze wordt ernstig ziek.

We hebben echt wel dringend een light hypo-allergene voeding nodig. Ook een geschikt blikvoer is goed, maar dat bestaat blijkbaar niet in betaalbare vorm. Er moeten 8 katten van eten.
#1676651
Jeetje, ik kende de ziekte niet da's een lastige zeg!

Is zelfsamenstellen [en evt malen] een optie, dan heb je de mogelijkheid om zoveel mogelijk magere soorten/delen te voeren en zitten er geen lastige zaken als olie, groen en supplementjes in

Je vraagt om hypo-allergeen weet je waar poes allergisch voor is?
#1676687
Nou, Too heeft het alweer gezegd. Ik zou idd ook zelf gaan samenstellen, ik denk niet dat er een kvv is die voldoende vet-arm is.
Hypo-allergeen, bij brokken bedoelen ze dan meestal iets van lam en rijst, onder het motto: voor rijst zijn ze niet allergisch want dat bevat geen gluten  ::) en lam is een eiwitbron die de meeste honden en katten nog niet gehad hebben. Voor barfkatten en veel kvv-katten gaat dat dus niet op.
#1676719
Moeten alle 8 trouwens op 'light'?

Voor gezonde dieren is een gepaste hoeveelheid 'goed' vet nl. wel heel gezond bv een beetje vette vis
Nóg een voordeel van zelf samenstellen  ;) je kunt desgewenst verschillende versies maken: ultra-light en light+, dan hoef je ze alleen maar te leren om op vaste tijden de eigen portie te eten.
#1677011
ja, ik denk ook dat zelf samenstellen (en dan eventueel malen, maar dat hoeft niet) de beste optie is in deze. met een commercieel product ben je te veel afhankelijk van de fabrikant en als deze even zijn receptuur een klein beetje aanpast, zit jij met de gebakken peren.
ook kan je bij zelf samenstellen bv de vetste delen van een ingredient snijden.

zelf samenstellen is niet moeilijk, dat lijkt alleen zo in het begin. en wij kunnen je natuurlijk daarbij helpen.
#1677063
Ik heb ook even gegooogeld op xanthomatose, 'k had er bij katten nog nooit van gehoord
wat een ellende zeg!

met 't googelen, struikelde ik over 'n ander forum, waar je verteld dat 't bijna allemaal half wilde katten zijn?

dan heb je een hele goede kans dat je nix hoeft te malen, en hele prooidieren kunt voeren...
da's relatief goedkoop, en makkelijk te voeren

denk aan:
konijn (= mager)
haas ( = wild =mager)
patrijs ( = wild = mager)
gevlogen duif (= mager)
kwartel (= mager)

en kippenrug zonder vel = mager

succes!
#1677174
Nou, zwerfkatten in de stad overleven op wat ze krijgen van mensen, niet van de jacht. En hele prooidieren zie ik echt niet zitten. Komt nog bij dat erbij zijn met nog maar weinig tanden ;)
En ons Arwen is motorisch gehandicapt en er moet dus een hele nacht eten staan, want ze doet er heeel lang over.
Zijn er merken in België waar je vlees voor dieren van kan kopen en dan zelf eventueel nog vitamines bijvoegen om er een complete maaltijd van te maken?.
#1677197
ja, er zijn zelfs leveranciers die het aan huis komen brengen. ook in BE.
het idee van zelf samenstellen is dat je geen vitamines hoeft toe te voegen, maar dat je zelf van allerlei dierlijke onderdelen een compleet en gevarieerd menu maakt. dus zonder extra toevoegingen, want die zitten al van nature in het rauwe vlees dat je voert.

volgens mij leveren lupa en dogshape in BE en mss ook Richard.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door