Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sietie
#1676216
een hondje van familie van 11 jaar , heeft altijd op brok gestaan nu heeft ze diabetes en wil graag barfen... ik heb een menu gemaakt dat ze elke dag in twee dezelfde porties heeft verdeeld (2 keer 400 gram per dag) uiteraard geen koolhydraten enz... Maar het gaat absoluut niet goed! vanmorgen had ze 12 en gisteravond een waarde van 24 !!! Nu had de dierenarts gezegd dat ze 2 keer per dag precies hetzelfde voedsel moet hebben en niet zoals nu 7 keer in de week vleesbot met daarnaast 3 keer orgaan en 4 keer spiervlees elke dag hetzelfde aan groente...Op deze manier heeft ze dus wel hetzelfde aan gewicht maar niet hetzelfde aan voedingstoffen... dus eigenlijk moet ze elke dag bijvoorbeeld alleen rund en kip hebben kan dat met daarnaast een vitaminepil of iets dergelijks? dus eigenlijk een soort kvv? want is het wel mogelijk barfen en diabetes of kan ze beter kvv hebben?

ik weet niet of het hier hoe goed staat anders maar verplaatsen ;)
#1676224
Het zal denk ik wel wat meer werk zijn maar kun je niet een volledige maaltijd per dag geven? Dus per maaltijd de percentages aanhouden.

Ik weet niet of die vitaminepillen iets zouden uitmaken aan haar suiker.  :-\ Ik denk dat als het niet anders kan dat het beter zou zijn om KVV te geven maar ook daar zitten wisselende samenstellingen in merkte ik in het verleden wel eens.
Door Lizzy
#1676254
Deze staat hier goed. Maar ik durf je niet te zeggen wat je moet doen. Ik hoop dat een van de DA's reageert. En anders zou je een telefonisch consult aan kunnen vragen bij een van de pro-vers DA's.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1676267
Op zich kunnen de suikerwaarden altijd schommelen. Het is een momentopname.
Ik heb meer ervaring met katten met suikerziekte en dan zie je de suikerspiegel juist dalen, zowel op barf als op KVV. Ik zou niet weten waarom de suikerspiegel zou stijgen, tenzij er koolhydraten in zitten. Dus ik vermoed dat het ergans anders door komt dan door het voer.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1676323
Sietie schreef: een hondje van familie van 11 jaar , heeft altijd op brok gestaan nu heeft ze diabetes en wil graag barfen... ik heb een menu gemaakt dat ze elke dag in twee dezelfde porties heeft verdeeld (2 keer 400 gram per dag) uiteraard geen koolhydraten enz... Maar het gaat absoluut niet goed! vanmorgen had ze 12 en gisteravond een waarde van 24 !!! Nu had de dierenarts gezegd dat ze 2 keer per dag precies hetzelfde voedsel moet hebben en niet zoals nu 7 keer in de week vleesbot met daarnaast 3 keer orgaan en 4 keer spiervlees elke dag hetzelfde aan groente...Op deze manier heeft ze dus wel hetzelfde aan gewicht maar niet hetzelfde aan voedingstoffen... dus eigenlijk moet ze elke dag bijvoorbeeld alleen rund en kip hebben kan dat met daarnaast een vitaminepil of iets dergelijks? dus eigenlijk een soort kvv? want is het wel mogelijk barfen en diabetes of kan ze beter kvv hebben?

ik weet niet of het hier hoe goed staat anders maar verplaatsen ;)
Misschien somogy-effect?
Teveel insuline gegeven daardoor een lage bloedsuikerspiegel --> stress --> cortisol --> aanmaak van glucose door het lichaam zelf
Zijn ze minder insuline gaan geven toen ze stopten met koolhydraten?
Verder is het ook heel belangrijk om zeker te weten dat de hond geen Cushing heeft, dat komt vaak gecombineerd met suikerziekte voor en zorgt ervoor dat dieren moeilijk in te stellen zijn met insuline.
Door Sietie
#1676362
er zitten geen koolhydraten in en ze geven haar dr niks bij. Dat van die cushing zal ik aan haar doorgeven (ze leest ook even mee trouwens :)) Dat van  minder insuline geven  zal ik ook eens vragen of dat misschien het geval is...  Hoe snel raakt een dier ingeregeld, is daar ook een tijd voor? Ik heb begrepen dat het op brok ook heel erg heen en weer ging van 9 naar 19 enz maar gisteravond was het dus erg hoog 24 en vanmorgen dan weer 12... in ieder geval super bedankt voor de antwoorden.
Door gea
#1677037
Hallo,
Ik heb zelf maar even een account angemaakt,is wat handiger ;)
super bedankt voor jullie hulp...
ik geef haar s'ochtends 400 gr en dan sinds vandaag 20 IE insuline (eerder 17IE)
dan 8 uur later weer 400 gr. ik spuit haar 1x per dag.
ik ben vorige week zaterdag begonnen met barf en die maandag daarna zat ze op 19.6 eerder een keer 9.5 en 16.6
gistermiddag had ze 12.3 en vanmiddag 11.8.
dus het zakt!!
heeft het tijd nodig om te zakken? kan het zijn dat ze nog "restjes" koolhydraten e.d in haar heeft?
misschien wil ik wel te snel hoor!
wb. cushing, ze heeft wel wat symptomen maar dat hoort ook bij de suikeziekte.
het is moeilijk in te schatten,het weer speelt ook een beetje tegen :-\
Laatst gewijzigd door gea op za 10 jul 2010, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1677039
Ik wil altijd eerst 100% zeker weten of een hond Cushing heeft alvorens ik ga behandelen voor diabetes. Helaas is het zo dat er veel honden zijn met Cushing die helemaal niet aan het plaatje voldoen van kale hond met de dikke buik. Toen de suikerziekte werd vastgesteld, is er toen ook naar de leverwaardes gekeken? Verhoogde leverwaardes kunnen een eerste aanwijzing zijn voor Cushing.

Is er een glucosecurve gemaakt bij de dierenarts. Dit houdt in dat de hond een dag bij de dierenarts zit en er elk uur bloed wordt afgenomen om de bloedsuikerspiegel te bepalen. Het is nl zo dat de meeste honden 2 keer per dag gespoten moeten worden met insuline. Door een glucosecurve te maken kun je zien hoe snel de bloedsuikerspiegel weer stijgt na toedienen van insuline.
Door gea
#1677043
nee dat is allemaal niet gedaan,ik heb een beetje het gevoel dat ik in het diepe word gegooid.
ze heeft alleen haar urine getest op vrijdag en de maandag daarna ging ze haar glucose bepalen.
toen meteen insuline mee en om de 2 dagen testten. nu moet ik omdat ik zelf wou testten elke dag bijhouden wat haar waardes zijn.
ze zijn ook niet bekend met barf maar staan ervoor open. alleen ze zeiden wel dat ze elke dag hetzelfde moet hebben.
maar goed als ze niets meer krijgt wat haar suiker omhoog schiet, maakt het niet uit toch?
en gewoon eerst 1x per dag spuiten.
Door gea
#1677044
oh ja mijn glucosemeter (gewoon bij de apotheek gehaald),gaf eergisteravond 24.5 aan. en zei ketonen?
in het boekje staat dat er op ketonen moet worden getest. zij zei dat ik daar niet naar hoefde te kijken?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1677102
gea schreef: oh ja mijn glucosemeter (gewoon bij de apotheek gehaald),gaf eergisteravond 24.5 aan. en zei ketonen?
in het boekje staat dat er op ketonen moet worden getest. zij zei dat ik daar niet naar hoefde te kijken?
Ja als er ketonen zijn dan heeft het lichaam ernstig tekort aan glucose. Klinkt gek met een hoge bloedsuikerspiegel, maar in de lichaamscellen zelf is dus een ernstig tekort. Het lichaam gaat dan over op vetverbranding.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1677104
gea schreef: nee dat is allemaal niet gedaan,ik heb een beetje het gevoel dat ik in het diepe word gegooid.
ze heeft alleen haar urine getest op vrijdag en de maandag daarna ging ze haar glucose bepalen.
toen meteen insuline mee en om de 2 dagen testten. nu moet ik omdat ik zelf wou testten elke dag bijhouden wat haar waardes zijn.
ze zijn ook niet bekend met barf maar staan ervoor open. alleen ze zeiden wel dat ze elke dag hetzelfde moet hebben.
maar goed als ze niets meer krijgt wat haar suiker omhoog schiet, maakt het niet uit toch?
en gewoon eerst 1x per dag spuiten.
Maakt niet uit of ze bekend zijn met barf, ze hadden je wel wat beter mogen begeleiden. Een diagnose enkel op glucose in de urine is niet juist. Verder is er dus helemaal geen bloedonderzoek gedaan, geen glucosecurve gemaakt en ben je zo met insuline naar huis gestuurd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door