Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1675934
Julie is vandaag 10 weken. Toen ik haar vanmorgen woog was ze op de kop af 9 kilo. Vorige week vrijdag - dus met 9 weken - woog ze bij Karin 8,7 kilo.
Natuurlijk is niet elke weegschaal hetzelfde dus ik vermoed dat ze wel wat meer is aangekomen dan 300 gram. Maar goed, ze is nu bij mij dus ik neem mijn weegschaal als ijkpunt.

Ze heeft afgelopen week 700 gram per dag gekregen, dat was iets minder dan 8% van haar lichaamsgewicht. Ze is mooi schraal maar niet te mager.

Wat is nu wijsheid? Moet ik haar dezelfde hoeveelheid blijven geven of toch maar iets meer?
Door Staftime
#1675945
Ik zou gewoon elke dag even aan haar ribbetjes voelen, en pas meer gaan geven als je het idee krijgt dat ze te dun wordt.
En natuurlijk meer gaan geven als ze groeit  ;D
Het lijkt me dat je elke week of elke maand de hoeveelheid voeding iets op moet voeren?
Door Lizzy
#1675948
Ik vind plus 7% mooi. Meestal vallen pups de eerste week dat ze naar hun nieuwe baasje gaan iets af of komen ze niet te veel aan. Dus het kan heel goed, dat ze 300 gram is aangekomen. Ik zou zelf deze aankomende week zelf nog een keer 700 gram geven. En dan even kijken hoe ze eruit ziet. Is ze dan wat schraal, wordt het tijd om wat te gaan verhogen. Ik bepaalde per week of Biscuit meer/minder (tot nu toe alleen maar meer) voeding nodig had. En soms zelfs per dag. Als ze wat dunnetjes was, gaf ik haar de dag erop wat meer.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1675959
Oké dus die 300 gram erbij is niet eens zo verwonderlijk. Nou weer wat geleerd ;)
Ik hou 700 gram per dag aan en voel toch dagelijks even hoe ze is (want we oefenen natuurlijk toch dat ik haar overal aan mag raken -> twee vliegen in één klap) :D
Door K@rin
#1675980
de 3 pups, die einde deze week zijn vertrokken waren allemaal weer ruim 1 kg aangekomen.
het kan dus zijn, dat het door het verschil in weegschaal is.
Ik vermoed, dat jouw weegschaal te weinig aangeeft, want een pup van haar formaat weegt echt wel meer dan 9 kg.
Ik zou een week afwachten en dan kijken hoeveel ze na de volgende week is aangekomen.
Je kunt eventueel halverwege de week ook nog een keertje checken, om dan eventueel iets eerder de hoeveelheid bij te stellen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1676016
Misschien komt het ook door de overgang van kvv naar BARF :-\
Die andere pups eten natuurlijk allemaal nog Carnibest of wellicht brokken :-\
Door K@rin
#1676054
Rovanna schreef: Misschien komt het ook door de overgang van kvv naar BARF :-\
Die andere pups eten natuurlijk allemaal nog Carnibest of wellicht brokken :-\
die eten 1x per dag 75 gram Canex + 3x per dag 175 gram Carnibest + 1x per dag kwark
(en gedurende de dag een stukje gedroogde long of -pens of -rundvlees)
Laatst gewijzigd door K@rin op vr 09 jul 2010, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1676076
Ja het zou eraan kunnen liggen hoor. Zelf heb ik gemerkt dat kvv toch anders verteerd wordt dan BARF. We houden het in de gaten ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1676443
Iedere dag voelen, ik weeg de pups die ik heb verder ook niet. Jij weet volgens mij wel hoe een gezonde pup voelt, dus het komt vast helemaal goed. Vindt ze de barf leuk en lekker?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1676467
kira schreef: Iedere dag voelen, ik weeg de pups die ik heb verder ook niet. Jij weet volgens mij wel hoe een gezonde pup voelt, dus het komt vast helemaal goed. Vindt ze de barf leuk en lekker?
Ze is een geboren BARFer. Ze kauwt keurig netjes, eet rustig en ook netjes alles op (inclusief de groente).
De dierenarts vond haar wel wat schraal en vond eigenlijk dat ze meer moest eten. :(
Door ulla
#1676478
Hier kwam mijn pup ook veel minder aan dan ik op de kvv afgespeende pups gewend was.
2 a 3 kilo in een week was bij de kvv afgespeende pups niet vreemd, eerder normaal,maar Espen zat vaak op 1 soms 2 kilo per week.
Ook zij is met net 6 maanden nu nog steeds van een mooi schraal maatje. :biggrin2:
En zo ga ik dat houden, ze zit nu met 45 kilo op 3 % van haar lichaams gewicht.

En ik vind Julie een. :-*
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1676485
Ja voor grote rassen is het belangrijk dat ze niet te snel groeien dus ik vertrouw gewoon op mijn eigen oordeel. Dat is tot nu toe altijd goed gegaan. :D
Door K@rin
#1676505
kira schreef: Iedere dag voelen, ik weeg de pups die ik heb verder ook niet. Jij weet volgens mij wel hoe een gezonde pup voelt, dus het komt vast helemaal goed. Vindt ze de barf leuk en lekker?
Nou, als fokker adviseer ik mijn puppenmensen toch echt wel, om de puppen elke week te wegen !  ;)
In combinatie met je ogen en voelen kun je dan de hoeveelheid aanpassen .....
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1676537
K@rin schreef: Nou, als fokker adviseer ik mijn puppenmensen toch echt wel, om de puppen elke week te wegen !  ;)
In combinatie met je ogen en voelen kun je dan de hoeveelheid aanpassen .....
Nou dat ga ik ook zeker doen hoor Karin en misschien wel vaker dan eens per week. ;)
Door K@rin
#1676557
Rovanna schreef: Nou dat ga ik ook zeker doen hoor Karin en misschien wel vaker dan eens per week. ;)
:-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door