Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#167154
Hoi,

Sinds Macho bij ons is heeft hij last van jeuk.
Hij krijgt vanaf dag 1 al Carnibest, daarna heeft hij ook Energique en Bibi gehad. Ik denk dat hij geen last heeft van voedselallergie, omdat hij bij alle merken die ik heb geprobeerd jeuk bleef houden.

Ik was vorige week heel blij, omdat ik naar de DA ging voor zijn inenting en dacht meteen vragen of hij misschien last heeft van puppyschurft. Okay ze hebben hem gecontroleerd en konden geen plekken vinden. Ze hebben wel een vlo gevonden. Hij kreeg dus een kuurtje Frontline.

Nu een week later is het probleem nog steeds niet verholpen.

Ik dacht zelf om een speciale shampoo te kopen en Stronghold. Ik ben geen arts en daarom wil ik graag jullie advies.

Hij krijgt ook soms fruit, hondenkoekkies, staafjes, zalm botjes en rodi worst.

Groetjes van Bounty, Rakoes en Macho met jeuk
#167156
Misschien ligt het toch aan de extra's, zoals de kluifjes e.d. Als je die eens achterwege laat?
Je kunt ook overwegen hem eens naar een trimsalon te brengen voor een goede onderhoudsbeurt. Inclusief een bad met een goede shampoo (eventueel als je wilt anti-parasiet, kun je gewoon vragen). Misschien dat dat toch een boel helpt.
En anders toch een allergietest laten doen.

Gr.
Linda
#167157
Hoelang heb je Macho nu al? (dus hoelang krijgt hij vers?) en ten tweede: geef helemaal geen hondekoekjes meer, en ook geen rodiworst, want daar zitten granen in en veel honden krijgen jeuk van granen.
Je kunt dan als beloninkjes nog wel gedroogde pensstaafjes of long en hart geven, maar verder niets. Probeer dat eerst maar eens een tijdje, succes :).
Laatst gewijzigd door Nitus op wo 15 sep 2004, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#167247
Bedankt voor de reacties.

Ik heb Macho vanaf 26 augustus 2004 (ongeveer 3 weken). Bij de fokker kreeg hij Royal canin brokken.
Hij was toen 10,5 week oud.

Ik heb hem direct over gezet.

Ik heb de volgende staafjes besteld, maar weet niet of deze schadelijk zijn en jeuk veroorzaken.

Munchy staafjes
raw protein 70%
raw fat 6%
raw fibre 0,6 %
raw ash 5,1%

Ze zijn wel gekleurd (rood, groen, geel en bruin)

Ik geef mijn Macho geen koekjes meer, maar kan ik wel bijv. mini botjes (soort snoepje met zalm smaak) geven?
analyse:
eiwit 25%
vet 6%
celstof 0,5%
as 4%
vocht 20%

of

Orlando snacks met rund smaak
analyse:
- eiwit 28%
- ruw vet 9%
- ruwe as 7%
- ruwe celstof 2 %
- vocht 19%

Ik ga eens informeren en bespreken met mijn vriend of het een goed idee is om naar een trimsalon te gaan.

Kan ik voor zijn training (puppycursus) runder knakworstjes geven van Unox?


Groetjes Bounty
#167255
ik heb een hond gehad die allergisch was voor vlooien, 1 beet en dan "vrat" hij z'n eigen bijna op!!!! was echt HEEL zielig!!! Ik haalde 1x in het jaar een prik ertegen. misschien ff checken met je da???
heel veel sterkte want je weet het hé: jeuk is erger dan pijn!!!!
#167263
Ja, mijn andere hond is allergisch voor vlooien. Zij krabte en beet zichzelf helemaal kapot.

Ja, ik zal het vragen aan de DA en ook vragen of ze een keer willen checken of hij last heeft van mijten.

Ja, jeuk is heel erg :-[
Groetjes Bounty
gonny schreef: ik heb een hond gehad die allergisch was voor vlooien, 1 beet en dan "vrat" hij z'n eigen bijna op!!!! was echt HEEL zielig!!! Ik haalde 1x in het jaar een prik ertegen. misschien ff checken met je da???
heel veel sterkte want je weet het hé: jeuk is erger dan pijn!!!!
#167283
Hoi Bounty, je hond staat nog maar kort op vers, dus het kan nog ontgiften zijn (alhoewel, ontgiften bij een pup?), of een reactie op een van de andere dingen die je hem geeft.
Munchystaafjes: zou ik nu even niet meer geven
De minibotjes met zalmsmaak: ook even niet geven
Orlandosnack: niet geven
knackworst: niet geven
Hier zitten allemaal koolhydraten (van granen) in, waardoor jouw hond jeuk zou kunnen krijgen. Dus voorlopig even niet.

Als beloninkjes voor de training zou je gedroogde pensstaafjes kunnen gebruiken, daar knip je met een (snoei)schaar kleine stukjes vanaf. Sommige dierenwinkels verkopen ook gedroogde runder of schapenlong of hart, die kun je ook in stukjes knippen en als beloning gebruiken.
Je kunt ook kipfilet koken en in stukjes snijden, of zelf lever drogen. Mogelijkheden genoeg wat dat betreft.
Sterkte en succes :).
#167305
Bounty schreef: Bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen naar de Dierenwinkel ;D Ik wilde eerst koekjes bakken met volkoren meel, maar dat is zeker geen goed idee?

Nee, want je raad het al: granen.
Maar als jouw hond straks dan van haar jeuk af is kun je bv wel eens zelfgebakken koekjes gaan proberen, want die graan kwaliteit is beter als die van brokjes/hondenkoekjes.
En dan kun je kijken of ze daar met jeuk op reageert, maar zou het nu dus nog even niet doen, eerst je hond jeukvrij en daarna kun je voorzichtig verschillende gaan introduceren en kijken hoe hij daar op reageert.
#167536
Hoi Bounty, ik geloof dat er nu drie onderwerpen open staat voor Macho met jeuk. Op zich geeft dat niet hoor (je mag zoveel onderwerpen openen als je zelf wil) maar het is voor de andere leden wel lastig om alle drie de onderwerpen met elkaar te combineren en te onthouden. Is het misschien handig om in 1 onderwerp verder te gaan en de andere twee een slotje op te doen?
#167547
Geeft niks hoor! Ik heb die andere gesloten, hoewel ik daar nog wel wat tekst in had gezet.

Nou, om even verder te gaan:

Ontgiften kan heel lang duren. Maar bij een pup is het onwaarschijnlijk dat hij lang zal ontgiften om weer op te knappen. Ik vraag het hier ook nog maar een keer: had jou hond al jeuk voordat je hem overzette op vers of heeft hij jeuk sinds hij op vers staat of is het moeilijk aan te geven?

Geef hem even helemaal geen koekjes of tussendoortjes. Niets niets niets, alleen zijn voer (ja, een stukje pens van een pensstaafje lijkt me geen kwaad kunnen - maar verder even niks). En dit moet je eigenlijk vooral doen om jezelf niet steeds maar weer voor nieuwe vraagstukken te zetten. Geef je zelf en Macho rust. Introduceer even niks nieuws, pas op de plaats, geef hem alleen zijn voer. Dan hoef je je ook niet af te vragen of de jeuk kan komen van banaan of koekjes. En een hond die geen koekjes of tussendoortjes krijgt is NIET zielig ;).

Waar heeft hij nou precies jeuk? En hoe zien die plekjes eruit en waar zitten die plekjes?
#167548
Hoi Lizzy,

Ik kan het wel navragen aan de fokker, maar ik twijfel of ik een eerlijk antwoord krijg :-[
Ze vond het ook niet verstandig omdat ik over wilde gaan op vers.

Ja, ik geef geen extraatjes meer, maar ga zo wel pensstaafjes kopen ;D

De laatste twee dagen gaat hij met zijn kontje over de vloer, jeuk op zijn kopje (oren en wangen), jeuk aan de zijkanten, buik, poten en kontje. Hij heeft wondjes en korstjes onder zijn oksels. De plekken zien er rood en rose uit. Mijn pup is vooral wit en dan lijk je hond een beetje rose.

Je hebt gelijk, als ik nu nieuwe dingen probeer dan blijf ik zoeken.

Groetjes Bounty
Lizzy schreef: Geeft niks hoor! Ik heb die andere gesloten, hoewel ik daar nog wel wat tekst in had gezet.

Nou, om even verder te gaan:

Ontgiften kan heel lang duren. Maar bij een pup is het onwaarschijnlijk dat hij lang zal ontgiften om weer op te knappen. Ik vraag het hier ook nog maar een keer: had jou hond al jeuk voordat je hem overzette op vers of heeft hij jeuk sinds hij op vers staat of is het moeilijk aan te geven?

Geef hem even helemaal geen koekjes of tussendoortjes. Niets niets niets, alleen zijn voer (ja, een stukje pens van een pensstaafje lijkt me geen kwaad kunnen - maar verder even niks). En dit moet je eigenlijk vooral doen om jezelf niet steeds maar weer voor nieuwe vraagstukken te zetten. Geef je zelf en Macho rust. Introduceer even niks nieuws, pas op de plaats, geef hem alleen zijn voer. Dan hoef je je ook niet af te vragen of de jeuk kan komen van banaan of koekjes. En een hond die geen koekjes of tussendoortjes krijgt is NIET zielig ;).

Waar heeft hij nou precies jeuk? En hoe zien die plekjes eruit en waar zitten die plekjes?
#167552
Hoi, hier had ik hetzelfde probleem met Benji. Mijn Maltezer reutje. Zag helemaal rood onder zijn buik. Krabte ook voortdurend. Ik werd er zenuwachtig van. Ik heb er steeds wat van gezegd omdat het volgens mij ook op een gegeven moment tussen de oortjes zit.
Ben toen overgestapt op Energique speciaal. En heb dit zo'n 3 of 4 maanden gegeven. Bij Benji kwam het doordat de vorige eigenaar iedere keer andere brokken gaf en ging zijn talg klieren teveel werken. Nu is hij mooi wit en zijn huidje is weer ROSE. Het duurt inderdaad lang voor je enig resultaat ziet. Ik heb hem nu een jaar en hij heeft nog 1 klein plekje op zijn vacht een beetje gelig van die overwerkte talgklier. Smeer de plekken ook in met Hydrocortiderm. Want een antibiotica kuur wordt zo'n langdradig en duur verhaal.
Je hebt gewoon een hond met een gevoelige huid.

Sterkte Anneke ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door