Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door inge39
#1672997
Hallo

Ons hondje heb ik sinds kort om uit te proberen helemaal op barf gezet,gluten en granen vrij.
Haar vacht die donker en korsterig was herstelt wel,maar de epilipsy is verergert.
wat met de brokken nog tot 2 per 3 a4 weken was,is nu uit gelopen op 5 in anderhalve dag.
Dierenarts heeft phenoral voor geschreven .
De brokjes de ik gaf waren granen en gluten vrij,en zonder geur kleur en smaakstoffen.
Dit is zo moeilijk om daar dan een balans in te vinden.
Door Timmy
#1673088
Heb je niet wat meer informatie? Hoe oud is je hond, sinds wanneer heeft hij de toevallen, sinds wanneer heeft hij de phenoral, hoe zwaar is je hond en hoeveel phenoral krijgt hij, beschrijf eens een toeval? Zijn er wel eens onderzoeken gedaan naar een oorzaak en zo ja, wat voor onderzoeken?
Door inge39
#1674666
Op alle antwoorden is dat ja,Phenoral geef ik na het niet echt aanslaan van epitard,geruim 2 jaar.
2 maal daags een halfje van een 50 mg tablet.nu na overleg DA opgevoerd naar 3 maal daags een halfje.
Het gaat om een teefje van 13 jaar.

Maar wat ik hiermee op tafel wil gooien is dat barfen dus niet voor elke hond een succes is,
ik gaf energique 4 gevarieeerd met sperzieboontjes.

Ik hoop ook dat dit gelezen word door de gene die aangaf dat ik mijn hondje verwaarloosde,en meende dat er geen dierenarts bestond.
ik sta dus wel open voor ideeen ,maar hier ben ik van geschrokken,dacht dat ze doodt ging na aanval nummer 7.
gelukkig is ze nu weer 2 dagen aanvals vrij,en zijn we weer terug bij de brokken,waar het wel goed mee ging.
Haar ontlasting is goed 3 maal daags.
Ik zoek dus een oplossing voor de stabieliteit in de aanvallen en de vachtproblemen,
Nu ben ik wel uitgekomen bij Denkadog Senior hypho,maar dat is bij ons niet zo gauw verkrijgbaar.
Door Fido
#1674677
inge39 schreef: Op alle antwoorden is dat ja,Phenoral geef ik na het niet echt aanslaan van epitard,geruim 2 jaar.
2 maal daags een halfje van een 50 mg tablet.nu na overleg DA opgevoerd naar 3 maal daags een halfje.
Het gaat om een teefje van 13 jaar.

Maar wat ik hiermee op tafel wil gooien is dat barfen dus niet voor elke hond een succes is,
ik gaf energique 4 gevarieeerd met sperzieboontjes.

Ik hoop ook dat dit gelezen word door de gene die aangaf dat ik mijn hondje verwaarloosde,en meende dat er geen dierenarts bestond.
ik sta dus wel open voor ideeen ,maar hier ben ik van geschrokken,dacht dat ze doodt ging na aanval nummer 7.
gelukkig is ze nu weer 2 dagen aanvals vrij,en zijn we weer terug bij de brokken,waar het wel goed mee ging.
Haar ontlasting is goed 3 maal daags.
Ik zoek dus een oplossing voor de stabieliteit in de aanvallen en de vachtproblemen,
Nu ben ik wel uitgekomen bij Denkadog Senior hypho,maar dat is bij ons niet zo gauw verkrijgbaar.
Ik wil niet 123 betwisten of barfen voor iedere hond een succes is maar ik wil wel een HELE GROTE kanttekening plaatsen dat je het woord barfen gebruikt omdat je helemaal geen inzicht hebt gegeven WAT en hoe je voert.
In deze optiek zou je dus moeten zeggen dat jouw manier van rauw voeren/samenstellen niet succesvol is geweest  ;)

Wij hebben in onze da praktijk juist veel succes met dieren die epileptisch zijn en rauw gaan voeren. Maar dat zijn klanten van onze praktijk die, zeker in het begin, alle ondersteuning en uitleg krijgen en ons 7 dagen in de week kunnen bellen zodat we met elkaar een eventuele trigger kunnen vinden.

Mijn vermoeden, hoewel dat erg lastig is zo in een topic zonder enige achtergrond informatie, geeft rauwe voeding een verschuiving in het systeem van de hond en triggert dat de epilepsie. Niet het rauwvoeren dus maar de manier waarop. Een stabiel slecht systeem is wel stabiel. De overgang naar rauw zou dan anders moeten zodat het systeem van stabiel slecht naar stabiel beter en tot slot naar een homeostase (= natuurlijk evenwicht).

Kortom: Barfen is voor IEDERE hond beter maar het gaat niet bij iedere hond even makkelijk  ;)
Door Lizzy
#1674684
inge39 schreef: Op alle antwoorden is dat ja,Phenoral geef ik na het niet echt aanslaan van epitard,geruim 2 jaar.
2 maal daags een halfje van een 50 mg tablet.nu na overleg DA opgevoerd naar 3 maal daags een halfje.
Het gaat om een teefje van 13 jaar.

Maar wat ik hiermee op tafel wil gooien is dat barfen dus niet voor elke hond een succes is,
ik gaf energique 4 gevarieeerd met sperzieboontjes.

Ik hoop ook dat dit gelezen word door de gene die aangaf dat ik mijn hondje verwaarloosde,en meende dat er geen dierenarts bestond.
ik sta dus wel open voor ideeen ,maar hier ben ik van geschrokken,dacht dat ze doodt ging na aanval nummer 7.
gelukkig is ze nu weer 2 dagen aanvals vrij,en zijn we weer terug bij de brokken,waar het wel goed mee ging.
Haar ontlasting is goed 3 maal daags.
Ik zoek dus een oplossing voor de stabieliteit in de aanvallen en de vachtproblemen,
Nu ben ik wel uitgekomen bij Denkadog Senior hypho,maar dat is bij ons niet zo gauw verkrijgbaar.
En jij noemt Energique met sperziebonen BARF? Ehhh.... Ik vrees dat je nog wat beter rond moet lezen want Energique is geen barf, energique is KVV oftewel Kompleet Vers Vlees. Door een fabriek samengesteld. En iets HEEL anders. BARF is het volledig zelf samenstellen van voedsel met behulp van geschikte vleesbotten, orgaanvlees, spiervlees, groenten, eieren, vis, in de juiste verhoudingen.

Maar, ik krijg eigenlijk de indruk dat je door je buurtbewoner bent aangesproken op hoe jij je hond verzorgt, je je hond een blauwe maandag op KVV hebt gezet en nu hier komt vertellen "heb het geprobeerd, het werkt niet, ik ga weer gauw brok geven, heb mijn best gedaan, doei". Dat mag natuurlijk. Je bent vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Maar je prive issues met andere mensen: moet je wel buiten dit forum houden.

Succes in ieder geval met je hondje.
Door Timmy
#1674690
Inge, je zegt wel dat je op alles ja kunt beantwoorden, maar nu weet ik nog niets, behalve dat je hond 13 jaar is. Sinds wanneer heeft ze toevallen, hoe zwaar is ze, beschrijf eens een toeval, wat voor onderzoeken zijn er gedaan?

Natuurlijk helpt barf niet altijd bij epilepsie, maar om in dit geval meteen te stellen dat het nu ook niet werkt, vind ik wat kort door de bocht. Bovendien is Energique niet echt barf, maar een KVV en daar kan een heel verschil in zitten.
Waarom zijn jullie trouwens met Epitard begonnen? Niet erg logisch.
Door inge39
#1675142
Waarom niet logisch?
Ik kreeg dat als eerste van onze DA
Daarna via kennis met hondje met epilipsie over phenoral gehoord en dat dit beter aanslaat.
Oke dan was dat niet echt barfen,maar een overstap naar rauwvlees.
Of er hebben te veel eiwitten in gezeten wat ook triggert.

Maar nu dus nog steeds geen antwoord op mijn vraag,dus beeindig ik deze topic maar.
Door Timmy
#1675171
Inge, ik wil niet onaardig zijn, maar hoe kun je antwoord verwachten als je geen volledige informatie verstrekt? Ik heb vele mensen die een hond met epilepsie hebben (of hadden) begeleid en een goede diagnose/behandeling valt of staat met juiste informatie. Die heb jij dus niet gegeven. Ik kan je dus ook niet verder helpen.

En waarom Epitard niet logisch is: het is een "tweede keus", voor als de eerste keus (phenoral) niet of niet goed werkt.
Door Lizzy
#1675234
Inge, nou wil ik ook niet onaardig doen maar in je eerste bericht stel je eigenlijk geen vraag. En in je een-na-laatste bericht geef je aan dat je weer brokjes gaat voeren. Nou, je zit hier op BARF plaats, wij doen niet aan brokjes dus wat had je nog van ons willen weten?
Door K&D
#1675244
Je hebt met bovenstaande schrijvers niet met de eerste-de-beste van doen....Dit zijn ervaren mensen die veel kennis van zaken hebben o.a. hierover.
Ze zijn altijd bereid om te helpen en adviseren, maar dan moet je wel openstaan ervoor.
Ik vind het erg sneu dat je hond epilepsie heeft. Ik weet hoe ellendig het is aanvallen te zien.... :(
Probeer in elk geval een zo stabiel mogelijk evenwicht te bereiken met medicijnen en voeding. Je kunt je hond niet genezen, nergens mee en dus ook niet met alleen voeding.... maar probeer triggers door steeds te wisselen en uit te proberen te vermijden. Zonder bloedtests is het onverstandig steeds maar wat te proberen.
Sterkte.
Door inge39
#1675610
Ik ben gisteren bij via natura diervoeders geweest,(woon er vlakbij)
zij gaat me verder helpen,maar aan zo mijn verhaal te horen,zegt ze dat ik het niet verkeerd doe :)
ze gaat cholodin voor me bestellen en wat voeding betreft gaan we over op dog lovers gold.
Ze is nu alweer sinds dinsdag aanvalsvrij.
Door Too
#1676253
Fijn voor je hond dat ie nu minder aanvallen heeft.

Wat me wel heeft verbaasd is dat je geen duidelijke antwoorden gaf/wilde geven aan degenen die je graag willen helpen, Timmy heeft een forum over epilepsie bij honden, Fido heeft in haar dierenartsenpraktijk met epileptische honden te maken..
om te kunnen helpen heb je nou eenmaal veel informatie nodig.

Jij kiest nu voor brokken, ik hoop van harte dat je hond het er goed op blijft doen
Mocht je ooit weer vers willen gaan voeren denk ik dat t goed is om zelf samen te stellen zodat je heel exact weet wat je hond binnenkrijgt [zonder supplementen/olietjes ed] en wat mogelijke triggers zijn
Door inge39
#1678187
Natuurlijk begrijp en bedank ik alle hulp,maar vanaf internet kun je denk ik een hond niet helpen.
wel adviseren.
iedere hond reageert weer anders op een behandeling of bepaalde voeding.
na het eten van dog lovers gold is ze nog steeds aanvals vrij.kijk daar wil ik naar toe ;)
Door 202Spots
#1678189
inge39 schreef: Natuurlijk begrijp en bedank ik alle hulp,maar vanaf internet kun je denk ik een hond niet helpen.
wel adviseren.
iedere hond reageert weer anders op een behandeling of bepaalde voeding.
na het eten van dog lovers gold is ze nog steeds aanvals vrij.kijk daar wil ik naar toe ;)
Ja het is fijn dat de aanvallen nu gestopt zijn, maar je weet denk ik ook wel dat het ook gewoon 'n pauze kan zijn. :-\
Meestal heeft de hond 1 of meer aanvallen en dan weer 'n week of 'n maand helemaal geen aanvallen.
Je kan wel controlle proberen te krijgen,maar genezing van epilepsy is bijna onmogelijk.
En soms maakt het niet uit wat voor voeding je geeft,maar rauw is in ieder geval beter dan brok..
Bij Timmy van Linda was het mogelijk omdat ze hem juist GEEN brokken meer gaf, en heeft het nog 'n hele tijd geduurd voordat
hij echt helemaal seizure vrij was.
Maar succes met jou hond hoor, ik heb 2 honden met epilepsy gehad en ik weet hoe frustrerend het kan zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door