Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Buran en Co
#1673133
In de praktijk komt het er toch wel vaak op neer dat de honden geen groentenmix krijgen  :-[  Ze krijgen wel 50% van hun orgaan aan vuile pens.

Als dat zo is, hoeveel % orgaan moet ik dan rekenen?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1673139
Snap niet exact hoe je het bedoelt?
Maar gewoon 20% orgaan, waarvan de helft pens. Als je dan geen tot weinig groente geeft, kun je dat evt opvullen met spiervlees.
Of toch een keer wat groente gaan malen  :biggrin2: (hier ook niet het leukste werkje)
Door Buran en Co
#1673158
May Linn schreef: Ah duidelijker  ;)
Dan staat het antwoord al in m'n 1e reactie.
Zo'n 20% orgaan en 50% vleesbot (of hoeveel je daarvan voert) en de rest opvullen met spiervlees.
Ok, had zelf inderdaad het idee om 20% gewoon vast te houden. Volgens Connie is het spiervlees dat ik voer behoorlijk Raw meaty bones dus meer dan 50/50. Zal wel wat meer spiervlees gaan voeren dan dat ik nu doe, met name bij Buran zie ik wel aan zijn ontlasting dat hij wat meer mag hebben. Ok, ga ik de verhouding ruggen/nekken voor morgen even berekenen!!
Door **Jolanda**
#1674878
Ik geef ook bijna geen groenten. Wat ik doe is het totaalgewicht (dus incl groenten) omhoog. Dus bijv ipv 1200gr, 1300gr en bereken aan de hand daarvan de percentages. Die 10% groenten vallen dan weg en blijft het overige totaalgewicht genoeg.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1674940
Ik voer NRV en neem daarom geen groenten mee in het menu en ook geen supplementen. Als ze groenten en fruit  en eieren krijgen is dat gewoon extra.
De percentages die ik vast hou is:

20 - 30 % vleesbot
ca 40 - 55 % spiervlees
10 - 15% orgaan

Pens wordt bij NRV als volledige maaltijd beschouwd (is spier en orgaan en ruwe vezel) hoewel ik er wel meestal een kippenvleugel of karkasje bij geef.
Bovengenoemde percentages zijn niet altijd hetzelfde omdat ik ook regelmatig hele prooi voer (konijn, haas) Die zijn dan al compleet 20% bot, rest is vlees ca 10%  orgaan. Maagje voeg ik toe omdat ik darm en maag verwijder bij de niet wilde konijnen. vacht is extra ruwe vezel.
Geef ik een geiten of lams of reeenkop te eten dan geldt dit als bot met orgaan (hersenen,tong en ogen) en heel weinig spiervlees
Laatst gewijzigd door Aquillo op do 08 jul 2010, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door